Головна » Українська література

У чому суть щастя? Аналіз на підставі творів „Сто тисяч” І. Карпенка-Карого та „Різдвяна пісня у прозі” Ч. Діккенса

Мета: Ознайомити із засобами творення комічного. Розвивати уміння порівнювати тексти, використовуючи метод компаративного аналізу, усвідомлювати актуальність порушених у творах проблем для сучасного життя, вчити дискутувати, удосконалювати вміння робити власні висновки й узагальнення. Виховувати усвідомлення того, що бездуховність – прояв зла у житті людини.

 

 Бог же до нього прорік: «Нерозумний,-  ночі цієї ось душу твою зажадають від тебе, і    кому позостанеться те, що ти був наготовив!  

                                                       Євангеліє від св.Луки, 12:19-21

                         

                 Зміст уроку

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Вступне слово вчителя.Люди протягом багатьох віків намагалися вивести формулу щастя. Навіщо? Щоб бути щасливими.Робили це шляхом здогадів, помилок, переконань.Спробуємо і ми сьогодні з’ясувати, у чому суть щастя? Багато хто каже, що  гроші – єдина складова щастя.

2.Бесіда – дискусія.

 - Яке місце займають у нашому житті гроші?

- Скільки вам потрібно грошей і для чого?

-Якщо ви зможете реалізувати свої мрії, ви будете щасливі?

-Усім відомий вислів: «Багаті теж плачуть».Якщо суть щастя людського полягає в достатку, тоді чому ж вони « плачуть»?Очевидно, здобувши багатство, не може людина з упевненістю сказати: «Я щаслива!».Їй потрібно щось більше. Що?

Виберіть із запропонованих цінностей ті, що, на вашу думку, необхідні кожному. Що в житті людини найцінніше помимо грошей. Учні вибирають і занотовують такі:

-уміння робити добро;

-дружба і любов;

-сім’я;

-улюблена справа;

-здоров’я.

 

3.Оголошення результатів соціологічного опитування серед різних груп

(старшокласники, батьки, учителі).Результат дослідження представлено у         вигляді таблиці «Чи в грошах щастя?»

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель.Сьогодні на уроці ми розглянемо складові щастя двох героїв  європейської літератури: Калитки із трагікомедії І. Карпенка – Карого «Сто тисяч» і Скруджа із повісті «Різдвяна пісня в прозі»Ч.Діккенса. Ось вони.Давайте поетапно простежимо їхній шлях до щастя.Ви ж не заперечуєте, що обидва герої прагнули щастя?

На початку життя кожного з них чому дорівнювало їхнє щастя? (Грошам).

- Навіщо Скруджу гроші?(І група)

- Навіщо Калитці гроші?(ІІ група).

Події розвиваються, герої живуть. Давайте з’ясуємо,чи присутні у їхньому житті ті цінності, які ви вибрали, як необхідні складові щастя?

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

 

Дослідження проблеми №1.Проблема влади грошей – наскрізна й « віч-на» у світовому мистецтві.

1.Пошуково – дослідницька робота в групах.

(Розглядаючи першу проблему, учні порівнюють образи Калитки та Скру - джа, враховуючи вибрані цінності як план аналізу образів).

                                      Калитка

 

Коментар

Цитата

1.Уміння робити добро

2.Дружба і любов

3.Сім’я

4.Улюблена справа

5.Здоров’я

У тексті нема жодного випадку, коли б герой вчинив добре. Він зазд –

рить багатшим, знева -жає бідніших. Скупий, егоїстичний. Замість обіцяних 5 тис. віддає за дочкою кілька пар худоби та 10 овець.

Найкращі друзі героя – гроші. Він здирає відсотки з позики у кума Савки, хоче надурити.

Копача поважає за праг –нення здобути гроші.За допомогою єврея хоче розбагатіти.Ми не бачимо, щоб Калитка любив людей чи рідних.

З дружиною сам на сам поводиться грубо, а на людях – добре,викори -стовує як дармову робі -тницю, б’є, шкодує коней, щоб поїхати до церкви.

Не хоче, щоб син мав освіту, прагне одружити його на грошах, а не на коханій.

 

Бажання скуповувати землю, ні на мить не зупиняючись.

 

Скупий, сам не їсть і другим не дає, не відпочиває,не дає помолитись наймитам. Лізе в петлю, бо пропали гроші.

«Ой Пузирі, щоб ви полопались»

«Робітники та собаки надворі повинні буть».

«Ні світ ні зоря вже й жереш»

А накінець «гуртом побили зятя».

 

«Їдьте ви, куме, і розмі -няйте ці гроші, як казна -чей прийме, то всяке прийме...».

«Жид – то діло, а Копач-

морока».

«Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість»

 

«В мене в шапці більше розуму,ніж у тебе в голові».

«Ах ти ж, відьма чортова, то ти оце мене дратувать заходилась, та я...».

«На біса йому здалося отак лопотать язиком...

Застав його коняку запрягать, то й не запряже, він зараз полізе по книжках, по тих рихметиках щукать, як це робиться».

«Мені треба невістку з приданим, з грішми».

«Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки».

 

«Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму...»

«Краще смерть, ніж така потеря...»

 

                                      Скрудж

 

Коментар

Цитата

1.Уміння робити добро

Дружба і любов

Сім’я

Улюблена справа

Здоров’я

 

Для Скруджа найцінніше його справи, гроші.До людей він від -чуває злість.Обурився, дізнавшись, що 25 груд –ня не працюють, бо Різдво.

Скруджа зовсім не при -гнітила смерть Марлі, який вважав Скруджа другом. У день похоро -ну він укладає «вельми вигіднуоборудку».Чистий собі молюск», він затаєний сам у собі. Не здатний на високі почуття.

Самотній.Почуває неможливість любити. Відмовився від коханої.Насміхається з

племінника.

 

«Він умів міцно схопити людину як кліщами, придушити, скрутити...

Герой працює, але без радості.

«Він топтав свою осібну стежку по життю, відля-куючи від себе всяку людську симпатію».

«Кожного дурня,що славить Христа, поховав би, застромивши йому ялинку в серце».

 

«Він завжди і в усьому він сам».

«Навіщо ти одружився?Закохався!»

 

«Риси його обличчя ще не стали настільки гост- рі й суворі, але клопоти й зажерливість уже нак-лали свій відбиток...Уже було видно,як хворобли-ва пристрасть закорени-лася в його душі й що станеться з ним, коли чорна тінь цілком його поглине.»

 

Учитель.Що ще є спільне у героїв?(Прізвище. Ім’я діккенсовського містера Скруджа (scroog в перекладі з англ.- скнара, скупий),Калитка – гаманець, шкіряна сумка для грошей).

 

Учитель.Проблема «влади грошей» - наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві, бо й у житті вона має місце. Людям потрібні гроші, щоб жити достойно, задовольняти свої потреби.Однак коли накопичення грошей стає

самоціллю,- це небезпечно. Жадібність, скнарість руйнують людську душу.

Ось до чого довела жадоба наживи героїв трагікомедії

І.Карпенка – Карого та повісті Ч. Діккенса.

2.Презентація індивідуального домашнього завдання – дослідження «Проблема влади грошей у світовій літературі» ( Учень називає письменника, твір та образ, через який розкривається ця проблема.)

 

Дослідження проблеми №2.Проблема бездуховності людини, засліпленої жадобою до наживи.

Чи такими були герої творів завжди?Чому ж вони стали такими?

Мова йде про деградацію героїв.

1.Словникова робота.

Деградація – поступове погіршення, занепад, втрата властивостей.

Учитель.Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння.Збагачення та користолюбство – найкоротший шлях до  спустошення душі.Жадоба наживи стирає милосердя,співчуття, любов до ближнього.

2.Бесіда.

-Які причини деградації Скруджа як особистості? (Злиденне, напівголодне дитинство, важка праця, страх бути гіршим за інших,основним стають гроші, які змінюють душу героя).

-Чому деградує Калитка? ( Про минуле Калитки у творі не сказано нічого, але ніхто не народжується шахраєм. Герой важко працював, скуповуючи землю. Чим більше купував, тим більше хотілося. І коли у 80-90 рр.ХІХ ст.після скасування кріпацтва суспільство різко поділилося на бідних і багатих, Калитка зрозумів, що може дешево купити землі розорених, але для цього потрібні гроші.Земля – мета, а гроші – засіб.Тому він стає на злочинний шлях).

-Чи будь –яка заможна людина приречена на деградацію?(«Май душу,май серце і будеш людиною на всі часи» (Діккенс).

Учитель. «Як люди живуть,таким їм буде і кінець»,-каже герой «Різдвяної пісні». А народна мудрість стверджує: «Гроші – добрий слуга, але поганий господар».Чи не підтверджує ці істини фінал п’єси?

3. Інсценізація яви Х.

4.Бесіда.

-Яким ми бачимо головного героя у цьому епізоді?

-Що зробило його таким?

-Чи існує реальна причина для того, щоб позбавити себе життя?

-Чи може щаслива людина позбавити себе життя?

5.Робота з  репродукцією картини С. Гановського «Притча про багача».

   (Усний опис образу багатія, його зовнішність.Деталі,символи,їхнє значення. Які почуття викликає зображене).

6.Робота з епіграфом.

Біблії слово «золото» згадується 415 разів. Але разом з тим пророки попереджають: не поклонятися золоту.Епіграфом до нашого уроку є слова із «Притчі про багача». «І скажу я своїй душі: «Душе, маєш багато добра, на багато років складеного. Спочивай, їж та пий і веселися!».Бог же до нього прорік: « Нерозумний,- ночі цієї ось душу твою зажадають від тебе, і кому позостанеться те, що ти був наготовив!». Так буває і тим, хто збирає для себе і не багатіє в Бога.

7.Бесіда. Метод передбачення.

- Якби людина могла заглянути у майбутнє, що вона хотіла б побачити там?

- Що побачив у майбутньому Скрудж?

- Як це змінило героя?

1.»Я пошлю індика своєму писареві Бобові Кретчитові».

     Дав хлопчикові гостинця.

2.Став Бобу платити більше.

    Став другим батьком Тайні Тіму.

3.Пішов до свого племінника.

4. Пішов до церкви робити добро.

5. «Уміти одривати в себе і допомагати людям.

Як результат, життя Скруджа стало кольоровим.Чому? Скрудж пізнав істинне шастя. Чи буває щастя сірим? З яким твором асоціюється слово «кольорове»?(«Кольорові миші» Ліни Костенко).

- Що міг би побачити Калитка, заглянувши у своє майбутнє?

- Чи варто присвячувати своє життя збагаченню заради лише самого збагачення? Чому?

Настав час дати відповідь на питання, що прозвучало на початку уроку: чи гроші – єдина складова  щастя? Геніальний філософ Г. Сковорода казав: «Щастя твоє, світ твій, і рай твій, і Бог твій всередині тебе є».А про багатство жодного слова. Хто посміє заперечити мудрецю? Сьогодні ми чуємо: «Геніальний учений, лікар, педагог», і жодного разу – геніальний багатій. Що ви відчуваєте до Калитки: осуд, зневагу, жаль, співчуття? Чи хотіли б ви, щоб і його життя стало кольоровим? Пропоную вам написати на  домашнє завдання твір  « Кольорове майбутнє Калитки».

ІУ.Домашнє завдання.

Написати твір за п’єсою І. Карпенка - Карого «Сто тисяч».

8.Перевірка домашнього завдання (повторити засоби сатиричного змалювання, визначити їх у тексті, навести приклади) проводиться  методом відкидання зайвого.

-Використання каламбурів( гра слів).

- Макаронічна мова, просторічні слова (з приобрєтєнієм, єжелі удастся).

- Поєднання різнихї стилів («Земелько,свята земелько!», «...і все то гроші, гроші, гроші...»).

-дитяча етимологія (шепелявість).

- Комічні ситуації (Савка ходив до нечистого по гроші,нібито фальшиві гроші).

- Вживання пестливих слів в іронічному значенні (панок Смоквинов).

- Прізвище героя.

-парадокс(несумісні поняття).

- Гіпербола («Робітники їдять, як сарана»,»Калитку розіпре грошвою»).

- Прислів’я, приказки,фразеологізми( Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість).

- Прокльони («Бий, бодай тобі руки посохли!»).

10.Індивідуальна робота на дошці. Провести співвідношення між художніми засобами та  їхнім визначенням.

Порівняння                                 Вік живи, вік учись.    

 

Просторічні слова                Ах ти ж погань!Мужва репана!

 

Прислів’я                              Бумага!Обманив!..Ха –ха –ха! Сто тисяч!

 

Лайливі вислови                    Ні світ, ні зоря вже й жереш

 

Окличні речення                   Прямо, як іржа, точить мене ця думка

 

Фразеологізми                      Мужик то не дуже шурупає в грошах

 

V.Висновок.

-Герої творів є типовими тільки для свого часу, чи і для нашого?

(Для будь – якого суспільства, де формуються капіталістичні відносини, де капітал завойовує позиції при владі).

-Які риси героїв сучасні?

(Сьогодні актуальна своєрідна формула:гроші дають свободу, а великі гроші владу.Герої над усе цінують гроші, як дехто це робить і зараз.У наш час губляться певні цінності, стосунки)

-Що вчасно не зрозумів Калитка?

(По – перше, що вже не він володіє грошима, а вони керують ним. По- друге, він збіднив своє життя. Не зумів поставити гроші на службу собі і своїй родині: насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, допомагати людям, зайнятися справою, по іншому бачити прекрасний світ).

-Ставлення до грошей – одна з сучасних проблем цих творів. Гроші мають служити для життя, для справи. Слід регулювати свої потреби відповідно до статків і пам’ятати, що світ не закінчується грошима, є й інші цінності в житті.

Я ж бажаю вам, діти, щоб ви жили в достатку і завжди залишалися хорошими людьми.

 

                                                        Учитель Семків Наталія Іванівна

 

Література:

1.Ковбасенко Л.В. та ін.Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас 12 – річної школи.-К.:Грамота,2006.

2.Хорошилова А.В.Зарубіжна л-ра.6 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2009.


Теги: Семків Н.І., Карпенко-Карий
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 449/38


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar