Головна » Українська література

Фінансовий обман у п’єсі І. Карпенка-Карого „Сто тисяч”

Мета: оцінити рівень знань п'єси І.Карпенка-Карого "Сто тисяч";  розвивати когнітивні та креативні здібності учнів; виховувати пізнавальний інтерес, розуміння краси українського слова.

ТИП 1 м.- м.: контрольно-смисловий

ВИД: модуль театральна імітація

ОБЛАДНАННЯ: тексти п'єси, тест, роздаткові аркуші

МЕТОДИ И ПРИИОМИ: метод передбачення, мозкова атака, бесіда-дискусія

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні розрізняють вивчені терміни; працюють за ролями, роблять висновки під час  обговорення теми. Формувати мотиваційні,  мовні, мовленнєві компетентності.

 

ПЛАН 1 м.-м.

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2. Імпровізація образу автора.Тест.

З. Робота за ролями: автор, економіст, Карпенко- Карий, критик.

4. Підсумок 1 м.-м.

 

ПЕРЕБІГ 1 м.-м.

І. Організаційний момент.

ІІ. Наголошення теми та завдання Ім.-м.

 

1.Запис до зошита: число, тема: "Фінансовий обман у п'єсі І.Карпенка-Карого "Сто тисяч".

2.Слово вчителя. По-перше, до нас прийшло багато гостей. Я впевнена, ви уже привіталися з ними. Це дуже цікаві люди - Карпенко-Карий, критик, Г.Н.Калитка, економіст. Даю слово І.Карпенку-Карому.

Карпенко - Карий. Мені приємно, що ви зацікавилися моєю п'єсою.

        Я думаю, що ви легко справитесь із підготовленими мною тестами за змістом твору.

 

Тест

1.Хто з героїв п'єси ходив на Івана Купайла викликати дух Гната Безп'ятого:

а) Бонавентура;

б) Савка; V

в) Невідомий.

2.Кому належать слова: 'Та чи єсть же на світі такий чоловік, щоб не хотів землі купити?"

а) Калитці; V

б) Савці;

в) копачу.

З.Кому в п'єсі належать слова: "Без душі, мабуть, легше, як без грошей?"

а) Роману;                                                                                       

б) Калитці.

в) Савці; V

4.Хто у п'єсі промовляє: ''Пани горять, а мужики з пожару таскають. Хазяйсивенний мужик - велике діло!"

а) Бонавентура; V

б) Калитка;

        в) Невідомий.

5.Хто міняв у казначействі "фальшиві" гроші на справжні?

а) Герасим;

б) Копач;

в) Савка.V

6.Про кого говориться у п'єсі: "Одважний чоловік! До чорта ходив, і на все піде за гроші, а я візьму з нього вексель.Найшов дурня! Продай воли - бери гроші... не віддаси грошей - давай воли, бо то ж мої, я вже їх купив, я вже не буду править грошей..."

а) Савку; V

б) Герасима;

в) Невідомого.

Дякую за відповіді. Зараз я перегляну їх.

Вчитель. А тепер я хочу надати слово економісту, який ознайомить Вас із економічними термінами.

Економіст. Я підготував для Вас словничок економічних термінів:

гроші,фінанси;
матеріальні і духовні потреби;
фінансова оборутка;
контракт;
економічні відносини.

Карпенко - Карий. Я готовий оголосити результати тесту.Ви молодці, гарно знаєте зміст моєї п'єси. І я готовий прийняти участь у прес-конференції.

Вчитель. Іване Карповичу, чому Ви віддали перевагу саме драматургії, театру?

Автор. Це в мене з дитинства. Матуся моя, яка не вміла читати, знала на пам'ять " Наталку Полтавку" - скільки ж разів Вона її бачила на сцені. Потім участь в аматорському гуртку Бобринця, де ставились п'єси Котляревського, Квітки-Основ'яненка, Гоголя, Островського.Уже тоді я зрозумів, що сцена - мій кумир, театр - священний храм.

Учень. А чому саме жанр комедії?

Карпенко -Карий. На це питання я відповім словами героя, моєї комедії "Суєта" Івана Барильченка: "Комедію нам дайте, комедію, що бичує сатирою страшною всіх, і сміхом через сльози сміється над пороками, і заставляє людей, мимо їх волі, соромитись своїх лихих учинків! Служить таким широким ідеалом любо!"

Критик. Карпенко-Карий засудив найгострішою зброєю - сміхом - спосіб життя, де нехтуються людські духовні цінності - гуманізм, любов, почуття родинності, дружба, товаришування. Недаремно Тобілевич обрав сміх як зброю. Він дошкульно б´є по "Калитках", по їх прогнилій моралі.

Вчитель. Тепер я у Вас запитаю: "Що таке комедія?"

Учень. Комедія - це...

Вчитель. Друзі! Хто ж є центральним образом комедії?

Учень. Калитка - це "преобрітатель" земельки, нагромаджувач грошей, деспот, який заради збагачення стає на шлях шахрайства.

Вчитель. Чи згодні Ви, Герасиме Никодимовичу, з такою Вашою характеристикою?

Калитка. Безумовно, ні. Та чи єсть же на світі такий чоловік, щоб не хотів  землі купити? Ох, земелько, свята земелько, - божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки. Приобрітав би тебе без ліку!

Учень. Герасиме Никодимовичу, от Ви зараз земельку «дочечкою» назвали. А за що Ви землю любите?..

Калитка...

Вчитель. Друзі, хіба перед нами не людина, яка дуже любить землю?

Учень. Ні, любов Герасима до землі власницька.Одне слово "загрібати" багато про що говорить. Калитка ж радіє не від праці на землі, а від того, що земля - засіб наживи - гроші, гроші, гроші. Герасим уже має двісті десятин, але хоче бути значно багатшим.

Вчитель. Діти, давайте запишемо перший висновок: нагромадження землі - смисл життя Калитки. Земля - засіб для наживи, життєве кредо.

ПІДСУМОК:1м.-м.

Мета: детально ознайомитися із характеристикою куркуля Калитки;

2х30´ розкрити засоби творення образів; сприяти формуванню загальнолюдських ціннісних орієнтирів; розвивати самостійність мислення.

Тип м.-м.: адаптивно- перетворюючий

Вид м.- м.: м.- конференція

Обладнання: костюми для сценки; ілюстрації, текст п'єси.

Методи і прийоми: метод передбачення, робота в групах, рольова гра.

Очікувані результати: учні вільно відповідають на поставлені питання, беруть участь у прес-конференції; вміють аналізувати й синтезувати; користуватися економічними термінами.Формувати мотиваційні, комунікативні, соціальні компетентності.

 

П Л А Н 2 м.-м.

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2. Прес-конференція.Подвійні нотатки.

3. Диспут.

4. Підсумок 2 м.-м.

ПЕРЕБІГ2м.-м.

І. Організаційний момент.

ІІ.Оголошення теми та завдання 2 м.-м.

Вчитель. Ми продовжуємо прес-конференцію.

Сценка. Герасим. Не мучте,куме!Кажіть...

Савка. Годяться, куме (Випускає шию Герасимову з рук)

Герасим. Годяться! (Обніма Савку так саме, як його обіймав

Савка і, держачи за шию, балака крізь сльози). Куме, соколе, мій! Куме, Вашими устами бог говоре... (цілує його) я кращого слова від роду не чув, як пташка защебетала перший раз весною, так радісно зробилось на серці від цього слова. Скажіть ще раз це слово, куме! Савка. Годяться!

Вчитель. На який шлях став Калитка заради наживи?

Учень. На шлях шахрайства.

Учениця. Я хочу запитати Калитку,чи не страшно було йому домовлятись

зі злодієм?

Калитка. Самому страшно. А ось кум! Одважний чоловік! До чорта ходив і на все піде за гроші. Кращого компаньйона,як кум не знайти! А Ви не думали, яким чином Жолудь купував баранців, сам їх різав,торгував м'ясом у різницях, а тепер багатир. Де ж воно набралося? Не інакше, як нечистим путьом!

Вчитель. Отже, діти, давайте запишемо висновок: у гонитві за наживою Герасим вдається до шахрайства.

Вчитель. У чому це проявляється?

Економіст. Фінансовим шахрайством. Купує за 5000 справжніх грошей 100000 фальшивих. І тут Калитка себе проявив: дає шахраєві не 5, а 3000. Вчитель. Чим же закінчилась "кумерція" Калитки?

Учень. Замість фальшивих грошей Герасим отримав мішок з чистим папером. Калитка вирішив повіситись.

Вчитель. Як віддячив Калитка за порятунок?

Учениця. (Читає). "Обікрали...ограбили.... пропала земля Смоквинова!

Нащо Ви мене зняли з вірьовки? Краще смерть, ніж така потеря.»

Вчитель. Людина стояла однією ногою в могилі. А ми сміємось. Чому ж? Учні відповідають...

Вчитель. Скажіть, будь ласка, а мета, життєве кредо Герасима відбились на

його людському єстві?

Учні. 1. Так, відбились.У родині Калитка деспот. Він грубий у ставленні до

               дружини.

2. Параска говорить:"Ззамолоду з синяків не виходила, б'є і на старість". Калитка свариться з дружиною, обзиває її лайливими словами. На людях же цілує, ставиться до неї добре.

З. Мало того, що він грубіян так ще і лицемір. Навідь в одруженні єдиного сина він шукає наживи: "Мені треба невістки з приданим. З грішми".

4. На власній дочці Калитка зекономив 5000 - не дав зятеві обіцяний посаг, хоч під час бійки двох зубів лишився...

5. Калитка грубо повидиться з наймитами. Він б'є їх, попрікає, що ті мало роблять, а багато їдять.

Калитка. А тож не так? Вони надолужать: то вмиваннячком, то взуваннячком, або як почнуть богу молитися. То й сонце зійде. Хоч би ж молилось, а то стоїть чухається та шепоче собі губами, аби простоять більше без роботи.

Вчитель. В силу жанрової специфіки комедія "Сто тисяч" не має авторських

відступів, пейзажних чи портретних описів, докладних розповідей про зображувані події. А ми зуміли досить виразно уявити собі харктер Калитки. Що ж допомогло нам це зробити?

Учениця. Ми зуміли досить виразно уявити собі Калитку, завдяки діалогам, в яких він брав участь, монологам, де він сам собі дає характеристику. А також допомогли вчинки героя.

Вчитель. А ще я звертаю увагу на мову персонажа. Яка вона? Наведіть приклади.

Учень. 1. Мова груба, лайлива. Його улюблені прислів'я та приказки: "До душі, та не до кишені", "Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість", "Лупи де можна", "Бери і в свого, і в чужого", "Гроші — всьому голова".

2. Мова - засіб характеристики героїв.

Вчитель. Що ж, друзі, ми намагалися розібратися в людських якостях Калитки, та чи не дуже ми суворо підійшли до нього? Хотіла людина грошей. А хіба ми з вами можемо без них? Хіба не нависла й над нами влада "пані гривні"? Хотілось би почути ваші думки.

Диспут. (Учні дискутують).

Вчитель. Отже, діти, запишемо третій висновок.

Г.Калитка, загрібаючи сотнями десятин земельку,перетворився на скнару-хижака.

Підсумок.2м.-м.

Мета: продовжити роботу над характером та особистістю куркуля - глитая

Зх30  Г.Калитки; формувати загальнолюдські ціннісні орієнтири, здатність знайти й розвинути себе як особистість; розвивати самостійність мислення; усвідомлення літератури як складової частини культури українського народу.

Тип. Зм.-м.: Адаптивно-перетворюючий.

Вид: пошук істини.

Обладнання: тексти п'єси, роздаткові картки з темами до твору-мініатюри.

Методи й прийоми: робота за диференційованими завданнями.

Очікувані результати: учні працюють над творами-мініатюрами; самостійно складені висловлювання зачитуються у класі.

 

ПЛАН 3 м.-м.

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2. Пояснення вчителем тематики пропонованних завдань.

3. Робота учнів над творами.

4. Усне висловлювання учнів.

5. Підсумок 3 м.-м.

 

П Е Р Е Б І Г 3 м.-м.

І. Організаційний момент.

ІІ. Пояснення вчителя.

На жаль, в житті за злість, жадність, грубість людину не садять у в´язницю. Діти, підсумуйте думки про почуте, прочитане у п´єсі «Сто тисяч». Вам дається приблизно 15 хвилин для написання твору-мініатюри.

Теми до твору:

«Згубність влади грошей над людиною»;
«Моральне зубожіння Калитки»;
«Він і з мухи смалець стопить»;
«Краще мідяки робітника, ніж богатство скнари».

ІІІ. Учні зачитують твори-мініатюри. Обговорюють їх.

ІV. Рефлексія.

V. Підсумок 3 м.-м. Оцінювання.

 

СЛОВНИК ЕКОНОМІЧНИХ ТЕРМІНІВ

 

1. Афера (від фр.affaire - справа) - шахрайський вчинок, шахрайство.

2. Аферист - людина, що вчиняє аферу; шахрай.

3. Банкрутство (фp.bongueroute, з iт. bancarotta - розбитий банк) -

1) Боргова неспроможність, припинення платежів за борговими зобов'язаннями акціонерними товариствами.

2) Переносно-неспроможність, крах планів, провал, розорення, нездатність виконати взяті зобов'язання.

4. Економія (від rp.oinovomia - ведення домашнього господарства) -

1) Заощаджені проти встановленної норми матеріали, сировина, паливо, час, грошові ресурси на виробництво одиниці продукції або виконання робіт.

2) Великий поміщицький маєток.

5. Контракт (від лат.соntraktus - угода) - договір, письмова угода сторін.

6. Контрактант (від фр.соntractant - той, що домовляється) - особа або організація, що бере на себе певні обов'язки за контрактом.

7. Комерція (від лат.соттегсішп - торгівля) - діяльність пов'язана з реалізацією товарів.

8. Фінанси (від фр.finance, від лат. finanta - платіж) - система грошових відносин тієї чи іншої держави. Ф.державні - сукупність усіх коштів, що є в розпорядженні держави.

9.Казначєйство ( від казна) - державний фінансовий орган,що відає вико­нанням державного бюджету.

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1. 0.Бандура, Н.Волошина. Українська література 8 клас. К., 2000., ст92-117.

2. І.К.Карий. Вибрані твори. К., 1989., ст.5-18., ст.69-117.

3. Л.М.Кудіна, Т.М.Шабельник. Українська література 8 клас.Плани-конспекти Х., 2003., ст.80-89.

4. Журнал "Українська мова й література в середніх школах,гімназіях,ліцеях." №2003., ст. 12-21.

5. Журнал "Все для вчителя". №3 2003; ст.17-18.

6. Словник іншомовних термінів. К., 1977.


Теги: Карпенко-Карий, Ільченко А.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1104/189


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar