Головна » Українська література |
Мета. Ознайомити учнів з постаттю письменниці, зробити ідейно-художній аналіз її поезії в прозі. Розвивати вміння характеризувати художній твір, образ-персонаж, акторські здібності. Виховувати гуманістичні почуття, любов до малої Батьківщини, її кращих представників Обладнання. Портрет Дніпрової Чайки, картина І. Айвазовського "9-й вал", учнівські малюнки на морську тематику, картки-анкети, таблиця-схема "Жанри творів Д. Чайки", географічна карта Миколаївської області, відеоролик моря з чайками, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Хід уроку. Мотивація Вчитель на фоні відеоролика шуму моря з чайками. Дніпрова Чайка... Хто вона? Звідки прилинула в українську літературу? Що принесла на крилах своєї фантазії? 2. Рольова гра. Учениця - Д.Чайка Доброго дня! Так, сучасному читачеві, особливо молодому, мало відоме моє романтичне ім'я, моя доля - доля сільської дівчини з Миколаївщини, якій судилося стати "дівчиною-чайкою" і помітним явищем в українській культурі кінця XIX початку XX століття. 3. Оголошення теми та мети уроку. 4. Ознайомлення з постаттю письменниці. Вчитель. Наша гостя вам, діти, зараз розповість про себе, а кожному із вас необхідно буде узагальнити почуту інформацію у вигляді карток-анкет протягом уроку. Зразок картки-анкети. 1. Прізвище (дівоче, за чоловіком): 2. Ім'я: 3. Рік народження: 4. Місце народження: 5. Батьки: 6. Дитячі захоплення: 7. Професія за освітою: 8. Коло друзів: 9. Пояснення псевдоніму: 10.Творчі досягнення: 11.Що спільного між Д. Чайкою і "дівчиною-чайкою"? 12.Який слід у моїй душі залишила Д. Чайка? (максимальна кількість балів 12) Учениця - Д. Чайка Моє дівоче прізвище - Людмила Олексіївна Березіна. Я народилася 20 жовтня 1861 року в с. Карлівці (тепер село Зелений Яр на Миколаївщині) (звертається до карти Миколаївської області) у сім'ї священика. Батько мій був веселий, гостинний і до всього прихильний. Через таку вдачу він - з походження росіянин - був ходячим збірником фольклору. Од нього в мене напровесні життя з'явилася охота до пісень, казок, усяких словесних узорів нашої мови. Кохалася в народних піснях і моя мати - Наталка, яка походила з українського козацького роду. Вразлива, відкрита до всього прекрасного моя душа вбирала народні мелодії та образи. Казок та пісень я ще з дитинства знала безліч. Казали про мене тоді, що я і як балакаю, то співаю. Життя в сім'ї було наповнене релігійною мораллю, і коли мені виповнилося 8 років, мене відвезли до монастирської школи. Та душа прагнула свободи, і я вблагала батьків продовжити освіту у приватній жіночій гімназії, яку закінчила у 1879 році, здобувши право викладати російську мову та історію. Рік працювала приватним вчителем у багатій родині, а згодом здобула посаду старшої вчительки у гімназії, яку сама закінчила. Ще навчаючись у гімназії почала писати вірші російською та українською мовами. Захоплювалася поезією Пушкіна, Лермонтова, Байрона, перекладала їхні твори. Могутній вплив на мене мав "Кобзар" Т. Шевченка. У значній мірі під його впливом я у своїй записній книжці записала: "Знаю тепер, що я українка, а не росіянка: ніякі біди, слова і події... не хвилюють моє серце так як історія України, ніякий наспів не знаходить такого резонансу у мене в грудях, як український, ні за кого не болить так серце, як за її промахи, помилки... - віддаються стогіном у мене в душі". Вчитель. - Людмила Олексіївна, поясніть, будь-ласка, свій псевдонім. Учениця -Д. Чайка Вперше він з'явився у 1885 році, коли я надрукувала в журналі "Нива" вірші "Вісточка" і "Пісня", оповідання "Знахарка". Образ чайки прилинув до мене з берегів Славути (Дніпра), неподалік від якого минуло дитинство, з тої народної пісні про яку співав батько: Ой горе тій чайці, Чаєчці-небозі, Що вивела чаєняток При битій дорозі. Ця пісня про Україну, про горе її дітей, яких гнали в Невою турки і татари, розпинала польська шляхта, мордували російські чарі. - Що ви знає про антиукраїнську політику останніх? (звертається до учнів, а ті пригадують скасування Запорозької Січі, Валуєвський циркуляр 1863 року...) Учениця -Д. Чайка Ось у таких умовах я назвалась Д. Чайкою, щоб піднести свій голос на захист українського народу, української культури. Мої погляди знайшли підтримку у М. Лисенка - композитора, письменників-друзів - О. Пілки, Л.Українки, М. Старицького, Б. Грінченка, М. Коцюбинського. З ними я потоваришувала після переїзду разом з чоловіком Ф. Василевським до с. Королівни на Київщині. Вчитель. Д. Чайка створила чимало віршів, оповідань, казок, лібрето дитячих опер, поезій в прозі (звертається до схеми-таблиці "Жанри творів Д. Чайки, дивись додаток 1.1) Найбільшу славу письменниці принесли поезії в прозі. В кінці XIX на початку XX століття цей жанр набув значного поширення. Учень-літератууознавець. Термін "поезія в прозі" був уведений Ш. Бодлером у 1869 році. Потім вірші прозою привертали увагу А. Рембо, І. Тургенєва, М. Коцюбинського, Б. Стефаника, > М. Черемшини, О. Кобилянської, Б. Грінченка. Поезія в прозі - короткий ліричний твір настроєвого характеру, наближеного за формою тексту до прози і водночас за мелодикою, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом - до поезії. Цей жанр ніби перебуває на межі прози і поезії. Учениця- Д. Чайка У моїй творчості "поезії в прозі" займають особливе місце. Мої мініатюри були моєї втіхою, художньою насолодою і разом з іншими прозовими творами "не можу мовчати", що примушувало мене хапати перо серед глупої ночі та клало карби на душу. Вчитель. Найбільшу групу поезій в прозі становлять мініатюри на "морську" тематику -в них обов'язково присутній образ моря у тій чи іншій варіації. Писалися вони в кінці 80-х років. 5. Ідейно-художній аналіз поезій в прозі 5.1. Настанова - Під час читання виділіть складові сюжету: вступ, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію, розв'язку. 5.2 Виразне читання мініатюри "Дівчина-чайка" в особах. 5.3 Звернення до настанови Експозиція - опис морського острова і скелі на ньому. Зав'язка - прибуття на острів чоловіка. Розвиток подій - розповідь про чоловіка і його дочку. Кульмінація - порятунок козаків дівчиною. Розв'язка - дівчина стає чайкою, батько - вогником. 5.4 Характеристика дівчини чайки за схемою (додаток 1.2) 5.5 Система запитань підсумкового характеру: - Символом чого у мініатюрі стає героїня? (символом героїчної самопожертви) - Які ще приклади саможертовності з літератури, історії... ви можете навести? Як ви до такого явища ставитесь? - Хто протистоїть дівчині? (море) Наведіть приклади ("Гей, отступись, не змагайся зо мною! Здобич моя - не оддам я даремне!... Доля страшна покарає тебе, - одступись - бо!...) 5.6. Звернення до картини І. Айвазовського "9 вал" з метою порівняння її та описами моря у мініатюрі. 5.7. Визначення особливостей поезії в прозі "Дівчина-Чайка" (за зразком додатку 1.3.)
5.8. Виразне читання напам'ять учнем (вчителем) мініатюри "Морське серце" 5.9 Усний літературний диктант: 1. Легендарний сюжет мініатюри розповідає про походження... (медузи) 2. Серце старшого брата перетворилося на...(медузу), бо воно... (полохливе і гидке). 3. У творі засуджується... (боягузтво).
4. Цілковитим протиставленням образу старшого брата може бути дівчина...
(чайка).
Легендарні сюжети мініатюр використовуються для того, щоб розв'язати одвічні і моральні проблеми вірності і зради, любові і жорстокості. Твори письменниці, пройняті ідеями гуманізму, сповнені вірою в торжество добра над злом. Звучить уривок з вірша "Війна не вгаває..." Д. Чайки (додаток 1.4.) 1. Звернення до карток-анкет. Учні заповнюють в них останні два пункти. 8. Оцінення. Оцінки виставляються за результати роботи учня на уроці, або за заповнення анкет. 9. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на тему: "Морська тематика в творчості українських і зарубіжних письменників".
Додаток 1.3. Особливості поезії в прозі "Дівчина-чайка» 1. Легендарність - "Давно колись, кажуть, на острів той дикий прибув чоловік з невідомих країв..", "... смерті собі не знайшла жалібниця відважна - чайкою сірою з моря спурхнула..." 2. Фантастичність - наявність фантастичних образів: моря, птаха, рибки, морської свинки вітру, хмари грозової. 3. Символічність - море - символ жорстокої долі; дівчина - символ героїчної самопожертви 4. Емоційність - використання значної кількості окличних речень, художніх означень типу: хороша, добра дитина, дівчина мила, дурненька дитино, славна дівчина-чайка; звертань, пестливих форм слів... Додаток 1.4. ... голосом тихим про все заспіваю — Про долю і радість, про хиби й гріхи. Пісні ті пре прості, не зчинять чудес, Ні мертвих із гробу вони не піднімуть, Ні в кого й краплини вони не однімуть І громом не грянуть на душу з небес. А тільки я знаю: що в пісні тій є - І кожному людському серці лунає, І кожен щось рідне в тих звуках пізнає, Почує в їх людськеє серце своє!
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |