Головна » Українська література

Шануймо свої самоцвіти. Поезія у прозі. Дніпрова чайка. «Дівчина-Чайка». «Морське серце»

Мета. Ознайомити учнів з постаттю письменниці, зробити ідейно-художній аналіз її поезії в прозі. Розвивати вміння характеризувати художній твір, образ-персонаж, акторські здібності. Виховувати гуманістичні почуття, любов до малої Батьківщини, її кращих представників

Обладнання.     Портрет Дніпрової Чайки, картина І. Айвазовського "9-й вал", учнівські малюнки на морську тематику, картки-анкети, таблиця-схема "Жанри творів Д. Чайки", географічна карта Миколаївської області, відеоролик моря з чайками, мультимедійний проектор, комп’ютер.

 

Хід уроку.

Мотивація

 Вчитель  на фоні відеоролика шуму моря з чайками.

Дніпрова Чайка... Хто вона? Звідки прилинула в українську літературу? Що принесла на крилах своєї фантазії?

2. Рольова гра.

Учениця - Д.Чайка

Доброго дня! Так, сучасному читачеві, особливо молодому, мало відоме моє романтичне ім'я, моя доля - доля сільської дівчини з Миколаївщини, якій судилося стати "дівчиною-чайкою" і помітним явищем в українській культурі кінця XIX початку XX століття.

3. Оголошення теми та мети уроку.

4. Ознайомлення з постаттю письменниці. Вчитель.

Наша гостя вам, діти, зараз розповість про себе, а кожному із вас необхідно буде узагальнити почуту інформацію у вигляді карток-анкет протягом уроку.

Зразок картки-анкети.

1. Прізвище (дівоче, за чоловіком):

2. Ім'я:

3. Рік народження:

4. Місце народження:

5. Батьки:

6. Дитячі захоплення:

7. Професія за освітою:

8. Коло друзів:

9. Пояснення псевдоніму:

10.Творчі досягнення:

11.Що спільного між Д. Чайкою і "дівчиною-чайкою"?

12.Який слід у моїй душі залишила Д. Чайка?

(максимальна кількість балів 12)

Учениця - Д. Чайка

Моє дівоче прізвище - Людмила Олексіївна Березіна. Я народилася 20 жовтня 1861 року в с. Карлівці (тепер село Зелений Яр на Миколаївщині) (звертається до карти Миколаївської області) у сім'ї священика.

Батько мій був веселий, гостинний і до всього прихильний. Через таку вдачу він - з походження росіянин - був ходячим збірником фольклору. Од нього в мене напровесні життя з'явилася охота до пісень, казок, усяких словесних узорів нашої мови.

Кохалася в народних піснях і моя мати - Наталка, яка походила з українського козацького роду. Вразлива, відкрита до всього прекрасного моя душа вбирала народні мелодії та образи. Казок та пісень я ще з дитинства знала безліч. Казали про мене тоді, що я і як балакаю, то співаю.

Життя в сім'ї було наповнене релігійною мораллю, і коли мені виповнилося 8 років, мене відвезли до монастирської школи. Та душа прагнула свободи, і я вблагала батьків продовжити освіту у приватній жіночій гімназії, яку закінчила у 1879 році, здобувши право викладати російську мову та історію.

Рік працювала приватним вчителем у багатій родині, а згодом здобула посаду старшої вчительки у гімназії, яку сама закінчила.

Ще навчаючись у гімназії почала писати вірші російською та українською мовами. Захоплювалася поезією Пушкіна, Лермонтова, Байрона, перекладала їхні твори.

Могутній вплив на мене мав "Кобзар" Т. Шевченка. У значній мірі під його впливом я у своїй записній книжці записала: "Знаю тепер, що я українка, а не росіянка: ніякі біди, слова і події... не хвилюють моє серце так як історія України, ніякий наспів не знаходить такого резонансу у мене в грудях, як український, ні за кого не болить так серце, як за її промахи, помилки... - віддаються стогіном у мене в душі".

Вчитель. -   Людмила Олексіївна, поясніть, будь-ласка, свій псевдонім.

Учениця -Д. Чайка

Вперше він з'явився у 1885 році, коли я надрукувала в журналі "Нива" вірші "Вісточка" і "Пісня", оповідання "Знахарка". Образ чайки прилинув до мене з берегів Славути (Дніпра), неподалік від якого минуло дитинство, з тої народної пісні про яку співав батько:

Ой горе тій чайці,

Чаєчці-небозі,

Що вивела чаєняток

При битій дорозі.

Ця пісня про Україну, про горе її дітей, яких гнали в Невою турки і татари, розпинала польська шляхта, мордували російські чарі.

-   Що ви знає про антиукраїнську політику останніх? (звертається до учнів, а ті пригадують скасування Запорозької Січі, Валуєвський циркуляр 1863 року...)

Учениця -Д. Чайка

Ось у таких умовах я назвалась Д. Чайкою, щоб піднести свій      голос на

захист   українського   народу,   української   культури.   Мої   погляди   знайшли

підтримку у М. Лисенка - композитора, письменників-друзів - О. Пілки,

Л.Українки,   М.   Старицького,   Б.   Грінченка,   М.   Коцюбинського.   З   ними   я

потоваришувала  після  переїзду  разом  з  чоловіком   Ф.   Василевським  до 

с. Королівни на Київщині.

Вчитель.

Д. Чайка створила чимало віршів, оповідань, казок, лібрето дитячих опер, поезій в прозі (звертається до схеми-таблиці "Жанри творів Д. Чайки, дивись додаток 1.1)

Найбільшу славу письменниці принесли поезії в прозі. В кінці XIX на початку XX століття цей жанр набув значного поширення.

Учень-літератууознавець.

Термін "поезія в прозі" був уведений Ш. Бодлером у 1869 році. Потім вірші

прозою привертали увагу А. Рембо, І. Тургенєва, М. Коцюбинського, Б. Стефаника, >

М. Черемшини, О. Кобилянської, Б. Грінченка.

Поезія в прозі - короткий ліричний твір настроєвого характеру, наближеного за формою тексту до прози і водночас за мелодикою, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом - до поезії. Цей жанр ніби перебуває на межі прози і поезії.

Учениця- Д. Чайка

У моїй творчості "поезії в прозі" займають особливе місце. Мої мініатюри  

були моєї втіхою, художньою насолодою і разом з іншими прозовими творами "не    можу мовчати", що примушувало мене хапати перо серед глупої ночі та клало карби

на душу.

Вчитель.

Найбільшу групу поезій в прозі становлять мініатюри на "морську" тематику -в них обов'язково присутній образ моря у тій чи іншій варіації. Писалися вони в кінці 80-х років.

5. Ідейно-художній аналіз поезій в прозі 5.1. Настанова

-   Під час читання виділіть складові сюжету: вступ, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію, розв'язку.

5.2 Виразне читання мініатюри "Дівчина-чайка" в особах.

5.3 Звернення до настанови

Експозиція - опис морського острова і скелі на ньому. Зав'язка - прибуття на острів чоловіка. Розвиток подій - розповідь про чоловіка і його дочку. Кульмінація - порятунок козаків дівчиною. Розв'язка - дівчина стає чайкою, батько - вогником.

5.4 Характеристика дівчини чайки за схемою (додаток 1.2)

5.5 Система запитань підсумкового характеру:

-   Символом чого у мініатюрі стає героїня? (символом героїчної самопожертви)

-   Які ще приклади саможертовності з літератури, історії... ви можете навести? Як ви до такого явища ставитесь?

-   Хто протистоїть дівчині?  (море) Наведіть приклади  ("Гей,  отступись,  не змагайся зо мною! Здобич моя - не оддам я даремне!... Доля страшна покарає    тебе, - одступись - бо!...)

5.6. Звернення до картини І. Айвазовського "9 вал" з метою порівняння її та описами моря у мініатюрі.

5.7. Визначення особливостей поезії в прозі "Дівчина-Чайка" (за зразком додатку 1.3.)

 

5.8. Виразне читання напам'ять учнем (вчителем) мініатюри "Морське серце"                          

5.9 Усний літературний диктант:                                                                                                           

1. Легендарний сюжет мініатюри розповідає про походження... (медузи)                                  

2. Серце старшого брата перетворилося на...(медузу), бо воно... (полохливе і      

гидке).                                                                                                                                                     

3. У творі засуджується... (боягузтво).                                                                                                    

 

4. Цілковитим протиставленням образу старшого брата може бути дівчина...   

 

(чайка).                                                                                                                                                     
6. Висновок                                                                                                                            

 

Легендарні сюжети мініатюр використовуються для того, щоб розв'язати одвічні    і

моральні проблеми вірності і зради, любові і жорстокості. Твори письменниці, пройняті ідеями гуманізму, сповнені вірою в торжество добра над злом.  

Звучить уривок з вірша "Війна не вгаває..." Д. Чайки (додаток 1.4.)                                                        

1. Звернення до карток-анкет.

Учні заповнюють в них останні два пункти.

8. Оцінення.

Оцінки виставляються за результати роботи учня на уроці, або за заповнення анкет.

9. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення на тему: "Морська тематика в творчості українських і зарубіжних письменників".

 

Додаток 1.3.

Особливості поезії в прозі "Дівчина-чайка»

1. Легендарність - "Давно колись, кажуть, на острів той дикий прибув

чоловік з невідомих країв..", "... смерті собі не знайшла жалібниця відважна - чайкою сірою з моря спурхнула..."

2. Фантастичність - наявність фантастичних образів: моря, птаха, рибки,

морської свинки вітру, хмари грозової.

3. Символічність - море - символ жорстокої долі; дівчина - символ героїчної

самопожертви

4. Емоційність - використання значної кількості окличних речень, художніх

означень типу: хороша, добра дитина, дівчина мила, дурненька дитино, славна дівчина-чайка; звертань, пестливих форм слів...

                                                                                                         Додаток 1.4.

... голосом тихим про все заспіваю —

Про долю і радість, про хиби й гріхи.

Пісні ті пре прості, не зчинять чудес,

Ні мертвих із гробу вони не піднімуть,

Ні в кого й краплини вони не однімуть

І громом не грянуть на душу з небес.

А тільки я знаю: що в пісні тій є -

І кожному людському серці лунає,

І кожен щось рідне в тих звуках пізнає,

Почує в їх людськеє серце своє!   


Теги: поезія, Єфіменко М.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2224/186


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar