Головна » Українська література

Роздуми про сенс людського життя у повісті-притчі Б. Харчука „Планетник” і філософській казці А. де Сент Екзюпері „Маленький принц”

Мета: порівнюючи два твори, допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст повісті «Планетник»; дослідити, як автори обох творів спонукають читача замислитися над сенсом людського життя, над моральним вибором  кожної людини; розвивати навички самостійної роботи з книгою, уміння характеризувати героїв, порівнювати образи Планетника і Маленького принца, визначати символічне значення образів,  аналізувати їхні вчинки; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, уміння висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; виховувати цілеспрямованість, силу волі, працьовитість, гуманізм та вміння прощати; прищеплювати любов до природи, до її неповторної краси.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь і навичок здійснювати компаративний аналіз художніх творів української та світової літератури.

Обладнання: портрети письменників Б. Харчука і А. де Сент – Екзюпері, тексти творів, ілюстрації учнів до творів, картки для роботи в групах.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.

     1/ Роздуми учнів над прочитаним твором.

Яке враження на Вас справив твір Б.Харчука «Планетник»? (Аргументуйте свою відповідь).
До яких роздумів спонукали Вас пригоди головного героя повісті – притчі «Планетник»?
Хотіли би Ви, щоб поруч з Вами жив такий хлопець? Чому?

 

2/ Бліц – опитування за змістом повісті Б. Харчука «Планетник».

Як би Ви визначили тему  повісті – казки Б. Харчука «Планетник»?
У чому виявляється доброта, чуйність, щирість головного героя повісті?
Чим хлопець допомагав людям?
Як дід  Капуш пояснив юнакові,  від чого залежить життя на землі?
Із чого народжуються людина і хліб, за словами мудреця?
Що, на думку оповідача та й автора, є найбільшим злом у людському                     

             житті?

У яких трьох коренях слід шукати пізнання?
Як Планетник сприймав науку діда Капуша про добро та зло?
Чому хлопця названо Планетником?

    10) Чому Планетник ставився до землі, як до живої істоти?

 11) Чому люди звинувачували хлопця у всьому лихому, що з ними

             траплялося?

   12) Чому автор – оповідач, коли йому сумно, згадує Планетника і чує в   

            небі дзвони? (Бо історія Планетника вчить йти за мрією, боротися за її  

           здійснення).

     3/ Перегляд-аналіз ілюстрацій, намальованих  учнями до твору Б.Харчука «Планетник» (або «словесне малювання»).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.

ІV.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

        Епіграф до уроку:

                                                   Бути людиною – це відчувати  відповідальність.

                                                                                     А. де Сент - Екзюпері

1/  Вступне слово вчителя.

     Тема людяності, сенсу людського життя, життєвого вибору, того, як знайти дорогу до щастя, цікавила багатьох письменників не тільки української літератури, а й письменників світової літератури. На початку року ми з Вами познайомилися з творчістю Ліни Костенко і вивчили напам’ять вірш «Крила», у якому йшлося про «крилатість людини», про її мрію пізнати і зрозуміти навколишній світ, а найголовніше – жити з ним у гармонії. У повісті «Планетник» Борис Харчук порушує одвічну проблему добра і зла та  стверджує, що «людина створена з добра і зла, тому вона і добра, і зла, все залежить від її вибору». Бути «крилатими» можуть не всі люди. Такі люди не завжди знаходять підтримку і розуміння серед собі подібних. Але саме завдяки мужності «крилатих людей»,  їхньому розуму, бажанню пізнати світ, підкорити небо, природні стихії і відбувається нестримний, бурхливий прогрес людства. 

       Сьогодні на уроці ми спробуємо зіставити два відомих Вам твори: філософську казку А. де Сент – Екзюпері «Маленький принц», яку Ви вивчали у 6 класі на уроках світової літератури, та повість-притчу Б.Харчука «Планетник», а також дати відповідь на питання: у чому спорідненість образів Планетника і Маленького принца і чи змогли б ці герої вижити в сучасному світі?

 

2/  Постановка проблемного питання.

- Чи змогли б головні герої  вищезазначених творів вижити в нашому сучасному  світі? Чому?

 

3/  Робота в групах (завдання групи отримали заздалегідь).

І група «Літературознавці» - пояснити значення літературознавчих   термінів: казка, повість, притча; з’ясувати особливості побудови казки та повісті-притчі; дати обґрунтовану відповідь на питання: чи відповідає твір Б.Харчука «Планетник» жанру «повість-притча»?

ІІ група «Дослідники» -  з’ясувати, в чому спорідненість образу Планетника з образом Маленького принца з однойменного твору  А. де Сент – Екзюпері (свої міркування підтвердити уривками з текстів).

ІІІ група «Історики» - підготувати розповіді  про відомих історичних постатей, які володіли надзвичайними здібностями; підготувати розповідь про Антуана де Сент-Екзюпері та про його філософську казку для дорослих дітей «Маленький принц».

 

4/ Еврестична бесіда з метою порівняння творів Б. Харчука «Планетник» і А. де Сент – Екзюпері «Маленький принц».

-    Хто ж такий Планетник?

(Чарівник; той, хто приборкує небесні стихії; дивна, незвичайна, «крилата» людина.)

Чим же схожі герої цих творів?

(Маленький принц і Планетник дійсно схожі. Вони - щирі і добрі люди, які володіють надприродними здібностями, бачать красу і неповторність оточуючого світу, розуміють сенс усього живого на Землі.)

-   Що реальне, а що фантастичне  ви помітили в повісті «Планетник» і в казці «Маленький принц»?

У які часи жив Планетник?
Поясніть фрази: «Він, як усі ми, прилетів з вирію казки на свій берег», «Ми всі, мов листя на дереві, - кожен листочок інакший».
Чого найбільше хотілося Планетникові і Маленькому принцу, коли вони дивилися на небо, на хмари, на захід сонця? Чому?
Яке диво спостерігали ці два персонажі вперше у житті?
Як відбулася перша зустріч Планетника з Капушем, про що вони розмовляли?
Чи всі секрети відкрив Планетнику його вчитель – дід Капуш? Яку науку хлопчик повинен був засвоїти сам?
Подумайте, будь ласка, чому Планетника не приймають у сільському середовищі? Спочатку звертаються по допомогу, а потім навпаки його цураються?
Чому Планетник сказав, що хоч і мати, і люди не розуміють його, він все одно їх любить? Чи правильно це? Як би Ви діяли в подібній ситуації?
Які почуття і думки виникли у Вас після прочитання казки А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»? (Прочитавши книгу, немов по-новому відкриваєш  для себе красу світу та природи, сходу та заходу сонця, кожної квітки. Думки Маленького принца доходять до нас, немов світло далекої зірки. Письменник-льотчик, яким був Сент-Екзюпері, розглядає землю з точки, яка знаходиться за межами землі. З цієї позиції вже не країна, а вся Земля – дім, який залишаєш і до якого повертаєшся, «земля людей».)
Розкажіть історію Маленького принца. Чому він вирішив покинути свою планету й вирушив у далеку подорож? Що або кого він хотів відшукати? (Маленький принц втомився бути самотнім і вирушає у подорож у пошуках справжніх друзів. Про дружбу говорить і Сент-Екзюпері ще на першій сторінці своєї розповіді – у присвяті. В авторській системі цінностей дружба посідає одне з головних місць. Тільки дружба здатна розтопити лід самотності й відчуженості, так як вона ґрунтується на взаєморозумінні, довір’ї та взаємодопомозі.)
А чи розуміли дорослі люди Маленького принца? Чому Ви так вирішили? (Під час своєї подорожі Маленький принц зустрічається з різними дорослими людьми. Тут і можновладний, але добродушний король, який любить, щоб усе робилося тільки за його наказами; і поважний честолюбець, який хоче, щоб всі захоплювалися ним; і п’яницею, якому соромно, що він п’є, але продовжує пиячити, щоб забути про сором; і бізнесмен, який постійно рахує зірки, які йому належать; ліхтарник, який вмикає і вимикає свій ліхтар щохвилини і немає жодної хвилини на сон (хоча любить сон більше за все на світі); і старий географ, який пише величезні книжки за розповідями мандрівників, хоча сам не знає, що знаходиться на його невеличкій планеті. Це – не казкові персонажі, не страховиська,  а люди, зачаровані, немов злими чарами, егоїстичними та дріб’язковими пристрастями: владою, марнославством, пияцтвом, неуцтвом…  Маленький принц не розуміє сенсу їхнього життя.)
Над якими філософськими проблемами замислюються головні герої обох творів? (Розповіді авторів про пригоди героїв – це тільки зовнішній бік сюжетів; і А. де Сент-Екзюпері, і Б.Харчук піднімають проблеми космічного масштабу: добра і зла, життя і смерті, людського буття, справжнього кохання, моральної краси, дружби, безмежної самотності, взаємовідносин особистості та натовпу тощо.)
Як ви вважаєте, з якою метою прийшли  на цю Землю, у цей світ і Маленький принц, і Планетник?
Чому і Планетник, і Маленький принц у кінці творів зникають? Що з ними сталося? (Герої  обох творів втрачають матеріальну оболонку – вони обирають тілесну смерть. Буття людини ділиться на реальне буття – існування та ідеальне буття – сутність. Реальне буття тимчасове, а ідеальне – вічне, незмінне. Сенс людського життя полягає в тому, щоб пізнати, максимально наблизитися до сутності. Маленький принц – це символ людини – мандрівника у Всесвіті, яка шукає прихований зміст речей і власного життя.)
Чи сподобалося Вам, як закінчилися обидва твори? Як би Ви завершили розповідь про пригоди Планетника і Маленького принца?
Назвіть фантастичні, казкові елементи, які притаманні цим творам?
І казки, і притчі мають одну спільну рису – повчальний зміст. Чого навчає нас твір Б. Харчука «Планетник» і твір А. де Сент – Екзюпері «Маленький принц»? (Треба навчитися жити в гармонії з оточуючими людьми, з природою, постійно працювати над собою і боротися за здійснення своєї мрії. А найголовніше – «ти відповідальний за тих, кого приручив» або «бути людиною – це відчувати відповідальність».)
Як Ви думаєте, чому Антуан де Сент-Екзюпері написав філософську казку для дорослих, а головним героєм цієї казки обрав дитину? (Героєм своєї казки А. де Сент-Екзюпері обрав дитину не випадково. Письменник завжди був переконаний, що дитяче сприйняття світу більш правильне, більш людяне і природне. Уявляючи оточуючий світ очима дитини, автор змушує нас замислитися над тим, що світ повинен бути не зовсім таким, яким його роблять дорослі. Щось у ньому не так, неправильно, і, зрозумівши, що саме, дорослі повинні спробувати змінити його на краще.)
А в чому ви бачите відмінність твору Б. Харчука «Планетник» і  твору А. де Сент – Екзюпері «Маленький принц»? («Маленький принц» - повчальна казка – притча філософського змісту. Твір містить філософські роздуми про сенс людського життя. Письменник прагне переконати людей, що головне – це їхні душі, що найцінніше не можна побачити очима, навіть якщо одягти окуляри чи поглянути в мікроскоп. «Зряче лише серце», - каже А. де Сент-Екзюпері. – «Надія, передчуття, інтуїція – ці почуття ніколи не будуть притаманні безсердечній людині. Сліпе серце – це найстрашніше зло… тільки диво або щире кохання зможуть повернути йому зір». Твір  Б. Харчука  «Планетник» - це повість – притча. Письменник підкреслює соціальний аспект твору: змальовує звичайних селян і хоче показати, що проста людина може навчитися жити в гармонії з природою, з людьми і з самим собою, може досягти багато чого в житті, а найголовніше – йти до  здійснення своєї мрії. Ворожка у творі каже Планетникові: «Краса безборонна і беззахисна у світі, а тобі її утверджувати… Іди…». А слова діда Капуша «шукай пізнання у трьох коренях – у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі» - підказують нам, читачам, як досягти гармонії у цьому світі.)
А наприкінці уроку давайте повернемося до проблемного питання, яке ми поставили на початку аналізу цих двох творів: Чи змогли б такі герої як Планетник і Маленький принц вижити в нашому сучасному світі? Чому?  (Мабуть, ні, це неможливо, бо головні герої надто добрі, надто щирі, вони звикли довіряти людям. Ми, на жаль,  живемо у жорстокому світі, де за добро платять злом,  і такі люди, як Планетник чи Маленький принц,  не зможуть вижити у світі зради, ненависті, помсти.)
Скажіть, будь ласка, а що треба зробити, щоб люди стали добрішими і навколишній світ змінився на краще? (Перш за все, змінитися самим: бути ввічливими, добрими, милосердними, щирими і уважними до інших, навчитися жити в гармонії з природою, з оточуючими нас людьми, любити людей і життя!!!)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

     1/ Робота з епіграфом до уроку.

- Як ви зрозуміли слова  А. де Сент-Екзюпері:  «Бути людиною – це відчувати  відповідальність»?

     2/ Створення  асоціативного ряду  до словосполучення «щира людина».

Щира людина  →

 (Турботлива, ввічлива, добра, правдива, людяна, вірна).

VІ. Підбиття підсумків уроку.

     1/ «Мікрофон».

Чи навчилися ви чогось у Планетника і Маленького принца?  Чого саме?

VІІ. Домашнє завдання.

      1/ Написати твір – мініатюру на тему  «Що врятує сучасний світ?».

      2/ Скласти таблицю спільних рис вдачі Планетника і Маленького принца.

 

Планетник

Маленький принц

 

VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.


Теги: Екзюпері, Харчук, Мартинюк О.Д.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1514/160


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar