Головна » Українська література

Реальне й фантастичне в казці “Летючий корабель”

Мета:

- сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народної казки «Летючий корабель»;вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв;

- розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; - виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.

Тип уроку:  урок формування і вдосконалення умінь і навичок.

Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, інтерактивна дошка для демонстрації  мультимедійної презентації, таблиці, схеми.

Казка невіддільна від краси,

Сприяє розвитку естетичних почуттів,

Без якогонемислиме благородство душі, щира чуйність.

В.О.Сухомлинський

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.Мотиваційний момент.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін компліментами).

На дошці  прикріплений  смайл «Радість». Учитель бажає  всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

  

     2. Звернення до вислову

     Прочитаймо ще раз слова В.О.Сухомлинського, які записані на дошці, що супроводять нас протягом усіх уроків вивчення казок.

(Учитель читає цитату, робить відповідні акценти і продовжує вступне слово.)

     Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемою реального життя — вибором друзів, поведінки, правильного рішення. До таких роздумів спонукають нас казки, де герої проявляють хвалькуватість, користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість, підлість — ось риси вдачі казкових персонажів, які викликають у нас осуд, іноді навіть і сміх.

 

3. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Гра “Пароль”. Продовжте речення:

[*]     Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні події, що сприймаються як реальні,  – це… (казка).

[*]     Казка має своєрідну побудову: вона складається із … (зачину, основної частини, кінцівки).

[*]     За змістом казки поділяються на такі види: (про тварин, побутові та фантастичні).

[*]     Казки, у яких розповідається про незвичайні події та вчинки героїв, неможливі у повсякденному житті, називають … (фантастичними).

[*]     Що завжди перемагає у казках? (добро, справедливість).

[*]     Як ви гадаєте, до якого виду казок належить казка “Летючий корабель”? (до фантастичних)

[*]     Яке число найчастіше повторюється в казках і чому? (число три, бо його вважали магічним)

[*]     Чого казка вчить людину? ( кращих людських рис).

4. Перевірка домашнього завдання:

    - зачитування складених удома казок;

5. Рефлексія діяльності:

·        Чи подобалось вам виконувати домашнє завдання?

·        Які труднощі виникали і як ви їх долали?

·        Хто, на вашу думку, з домашнім завданням справився найкраще?

·        На ваших партах є кораблики, які ви виготовили вдома (малюнок або паперовий кораблик). Вони допоможуть нам сьогодні мандрувати разом із героями казки “Летючий корабель”.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку,  представлення очікуваних результатів уроку

      Сьогодні ми поринемо у світ ще однієї чарівної казки «Летючий корабель». Як ви вважаєте, над чим ми будемо працювати сьогодні на уроці?

1.     Обмін враженнями про прочитану казку (“мікрофон ″).

     2.Бесіда за змістом прочитаного твору:

Ø Як у казці змальовано дурника?

Ø Що баба поклала дурникові в дорогу?

Ø Якими рисами характеру народ наділяє дурника у казці?

Ø Кого дурень узяв із собою на корабель?

Ø Як друзі допомогли дурневі виконати перше завдання царя?

Ø Як подорожні допомагали дурникові?

Ø Чим Морозко став у пригоді героєві казки?

Ø Яка ваша думка про товариство?

Ø Що саме привабило царівну в дурникові?

Ø Чому в народних казках дурень зазвичай є головним героєм, якому оповідач симпатизує?

Ø Які епізоди казки є фантастичними? Яку роль вони відіграють у творі?

Ø Які завдання ставив цар перед дурнем? Чи можна було їх виконати?

Ø Чому зраділа царівна, побачивши дурня?

 

3.  Заповнення паспорту твору (колективно, учні роблять записи в зошити)

Тема: розповідь про пригоди найменшого сина та його нових друзів.

Ідея: уславлення найкращих людських рис характеру: доброти, наполегливості, уміння допомогти у скрутну хвилину.

Основна думка: людина без друзів – що дерево без коріння.

Жанр: чарівна казка

4. Робота над структурою казки

З'ясуйте за поданою схемою перебіг казкових подій.

Логічні частини:            —    Події:

зачин               —        

розвиток подій    —      

розв'язання проблеми    —       

кінцівка    —        

Запам'ятайте! Чарівні казки передбачають наявність нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють чарівні речі, використовуються магічні числа. Сили зла завжди уособлюються у вигаданих істотах.

 

5. Робота в парах

Заповніть таблицю.

Хто допомагає дурневі?

Як саме допомагає?

 

·        представлення результатів проведеної роботи, доповнення

6. «Точка зору»

·        Чи хотіли б ви, щоб у вас були такі товариші, як у дурня? Чому?

·        У вас є кораблики. Запишіть, будь ласка, імена тих своїх друзів, кого б ви взяли з собою у подібну подорож.

 

7.Підсумкова рефлективна бесіда.

[*]       Чи легко вам було вибирати тих, з ким будете мандрувати?

[*]     Чи керувались ви при виборі словами дідуся?

[*]     То чого вчить нас ця казка?

Сьогодні наша мандрівка казкою тривала  протягом уроку, а життя – це довга подорож.  Пам’ятайте слова дідуся: “По дорозі бери, кого б там не стрів”. Хто б не зустрівся на вашій дорозі, допоможіть йому, адже добро повертається сторицею.

ІV. Підсумковий етап. Виставлення, мотивація оцінок.

V. Домашнє завдання.

1. Прочитати статтю «Виразне читання прозових творів» (с.51-52)

2. Повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольної роботи.


Теги: народні казки, Петренко Л.І.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 4598/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar