Головна » Зарубіжна література

Кого шанують люди? Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у казках «Пані Метелиця» та «Дідова дочка й бабина дочка»

Мета: показати спорідненість сюжетів, образів казок німецького та українського народів; ознайомити учнів з елементами компаративного     аналізу творів; поглибити знання поняття „мандрівний сюжет”; розвивати критичне мислення школярів; зацікавити чарівним світом казки, виробляти вміння бачити в ньому відбиток реального життя; розвивати вміння самостійної роботи з книгою; сприяти морально – етичному вихованню школярів.

Обладнання: тексти казок „Пані Метелиця” братів Грімм, „Дідова дочка й бабина дочка” (українська народна казка), художні  репродукції та учнівські ілюстрації до прочитаних казок, тематична  книжкова  виставка, читацькі щоденники, запис мелодії.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок  з елементами  компаративного аналізу.

 

                                               Хід уроку

         Звучить мелодія з телепередачі «В гостях у казки».

         Вступне слово вчителя. Я знову вас запрошую у світ казки. Ви знаєте, що «Казка вчить, як на світі жить». Ми ознайомилися з казковими героями багатьох казок, але попереду на нас чекають не менш захопливі пригоди. Давайте згадаємо, які казкові герої приходили до нас у гості. На згадку про себе вони залишили свої речі.

         Прийом «Хто тут був, що забув?». Учні повинні назвати героя, якому належіть річ і казку.

         Речі: синя фарба, голка, починок, гарбуз, кораблик, пензлик, скринька.

 

         І. Актуалізація опорних знань.

         1. Усне опитування.

         - Що таке казка?

         - Назвіть автора казки «Пані Метелиця».

         - Що таке „мандрівний” сюжет?   

         2. Методичний прийом «Вірне/хибне».(Діти піднімають зелені картки – вірне, червоні – хибне).

         - Малян мав чарівний олівець.

         - Пасербиця доглядала за зимовими квітами.

         - Нагорода ледащиці – смола.

         - Іссумбосі підріс завдяки чарівному молоточку.

         - Шакал пофарбувався у зелений колір.

         - Пані Метелиця – стара баба.

         - Про повернення пасербиці повідомив пес.

         -  Чорний велет гостинно зустрів Синдбада.

         ІІ. Повідомлення  теми й завдань уроку.

         ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

         1. Слово вчителя. Знайомство людини з мистецтвом слова, з літературою починається з казки. Ще не вміючи читати, ми слухали казку з батьківських вуст. Перші книжки повели нас країною чарів і див. Однак найголовніше те, що, спостерігаючи за поведінкою казкових героїв, ми вчилися розрізняти добре і погане, потворне і прекрасне. Ми співчували скривдженим і завжди раділи, коли врешті добро перемагало зло.

         На сьогоднішній урок ви прочитали українську народну казку «Дідова дочка й бабина дочка» і звернули увагу, що долі дідової дочки та пасербиці з казки «Пані Метелиця» схожі. Перш ніж розпочати роботу зі змістом української казки, відновіть порушену послідовність казки. (На дошці висять малюнки до казки. Учні повинні розмістити їх у послідовності, відповідній до сюжету твору).

         2. Прийом «Виправ помилку».

         3. Робота з текстом української казки «Дідова дочка й бабина дочка». Переказ казки ланцюжком.

         - Як сталось, що в одній родині були дідова дочка й бабина дочка?

         - Як ставилася баба до пасербиці й до своєї рідної дочки?

         - Чому пасербиця опинилася у лісі?

         - Що відбулося при зустрічі дівчини з яблунькою?

         - Що попросила криничка у героїні?

         - Чи допомогла дідова дочка собачці?

         - Чи допомогла пасербиця пічці?           

         - До кого найнялася дівчина на роботу?

         - Як виконувала свою роботу дідова дочка?

         - Як була нагороджена героїня казки за працю?

         - Які пригоди трапились з бабиною дочкою?

         - Як відказувала бабина дочка на прохання яблуньки, кринички, собаки, печі?

         - Як вона ставилась до своїх обов’язків?

         - Чи була вона нагороджена за свою працю?

         - Як склалася доля обох дівчат?

         4. Асоціативний кущ.  Підібрати прикметники, які характеризують пасербицю і ледащицю.

         Пасербиця – чесна, працьовита, добра, щира, милосердна, доброзичлива, чуйна.

         Ледащиця – зла, лінива, брехлива, груба, заздрісна,байдужа, жадібна.    

         5. Які прислів'я чи приказки, які б характеризували героїнь казки, ви знаєте?

- Прийом «Кошик мудрості». До якої героїні казок можна віднести наступні прислів'я:

Хто дрімає, той щастя не має.
Щастя в повітрі не в’ється, а працею дістається.
Яка служба, така й плата.
Хочеш бути щасливим, то не будь лінивим.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Добро, зроблене потай, винагороджується явно.
Без труда немає й плода.
Добра душа людину прикрашає.
Заздрість роз'їдає душу, немов іржа – залізо.

Проблемні запитання.

- Чи актуальні теми казок сьогодні?

- Які б рекомендації ви надали ледачим дівчатам, щоб вони отримували достойні нагороди?

         7. Порівняльний (елементи компаративного аналізу) аналіз прочитаних казок.

         - Казки яких народів ми з вами обговорили?

         - До якої з трьох груп (казки про тварин, соціально-побутові, чарівні) належать ці казки?

         - Хто головні герої казок?

         - Чи схожі випробування проходять героїні обох казок?

         - Як ставляться до своїх обов’язків працьовиті дівчата (пасербиця, дідова дочка)?

         - Як працюють ледащиця та бабина дочка?

         - Хто отримав винагороду за свою працю?   

         - Що спільного у цих казках? А що відмінного?

Жанр

головні герої

сюжет

будова казок (композиція)
фінал творів

         8. Фізкультхвилинка.

Дружно вправними руками

Допоможемо ми мамі.

Посуд гарно перемиєм,

Витрем насухо, складем,

І при цьому не поб'єм.

Пил зітремо й підметем –

Скрізь порядок наведем!     

Чому саме цю фізкультхвилинку я обрала для сьогоднішнього уроку?

         IV. Підсумкова бесіда.

1. Прийом «Три горішки Попелюшки».

         - У чому сила добрих персонажів?        

         - Що завадило іншим дівчатам отримати винагороду?

         - Чому вчать ці казки?

         2. Виготовлення скрапбуксторінки «Мандрівний сюжет». Учні отримують конверти.

         Завдання 1. Підібрати прислів'я, які б характеризували казки з «мандрівним сюжетом».

         Завдання 2. Підібрати малюнки, які відповідають темі скрапбуку.

         Завдання 3. (Для тих, хто отримав у конверті клей»). Ви – дизайнери, тож повинні підійти до творчої лабораторії та наклеїти матеріал, який вам будуть передавати товариші на аркуш.

 

3. Захист творчої роботи. Учні розповідають, який матеріал вони відібрали для скрапбуксторінки і чому?

         4. Прийом «Беру з собою в дорогу».

         Із сьогоднішнього уроку візьму з собою в дорогу…

         V. Виставлення та мотивація оцінок за урок.

         VІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

         Прочитати казку В. Одоєвського «Мороз Іванович». Зробити відповідні записи в читацькому щоденнику.

         * 1. Малюнок до твору. *2. Скласти власну казку.


Теги: Грімм, Коваленко Т.Л., народні казки
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 395/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar