Головна » Українська література

Народні казки. „Про правду і кривду!”. Народні уявлення про добро і зло в казці

 Мета:

ознайомити школярів з народною казкою як жанром усної народної творчості, її тематикою та особливостями; опрацювати з учнями народну казку «Про правду і кривду»; допомогти учням усвідомити уявлення про добро і зло, красиве і потворне; формувати навички виразного читання казок; розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати позитивні риси характеру, людину-гуманіста.

Тип уроку: урок засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.

Обладнання: запис мелодії  із програми «В гостях у казки», малюнки з тваринами; ілюстрації до казки «Про правду і кривду»; малюнки дітей до улюблених епізодів з казки.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

Дорогі гості, любі діти, я вітаю вас на сьогоднішньому нашому уроці. Давайте повернемо голівки, подивимося на свого сусіда, посміхнемося один одному і побажаємо здоров’я і гарного настрою.
Сідайте і подивіться, чи все необхідне для уроку є у вас на партах.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями).

 

Які жанри усної народної творчості вам відомі?

 

Чому казки називаються народними?

 

Які ще казки крім народних ви знаєте?

 

Хто їх читав чи розповідав вам в дитинстві?

 

Які казки вам запам’ятались?

 

Чого навчають казки?

 

Хто є героями народних казок?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вступне слово вчителя

 

Хто не любить казки – цю перлину народної творчості?! Вона допомагає пізнати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими і мужніми героями, любити рідний край. У кожного з нас ще змалку є вірним супутником народна казка, яку підносили нам на чарівній палітрі мами, бабусі. А вони, у свою чергу чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в покоління, несучи свою неповторність, самобутність, свій яскравий національний колорит. Сьогодні на уроці ми познайомимося з однією з таких казок. Також виявимо, чого навчають народні казки, на яких моральних рисах вони акцентують увагу читача. Напевне, казка у вашій уяві – це загадкова, чарівна постать, гостя щасливих сімейних вечорів, володарка захоплюючих снів. Тому сьогодні до нас на урок завітала її Величність Казка.

(Під музику з телепередачі «В гостях у казки» заходить її Величність Казка)

 

Казка:

Доброго дня, дорогі гості і любі діти! Я мандрую цілим світом. Але сьогодні вирішила завітати саме до вас, бо мені пташки сповістили про те, що ви дуже розумні, допитливі, любите читати казки і їх знаєте. Це правда? (Так)

Тоді пограємо у гру «Відгадай казку».

 

Це кого ми зараз бачим?

Дуже хтось знайомий наче,

Вигляд справді парубоцький,

Зветься казка ця … («Пан Коцький»)

 

Це ж хатинка невеличка

Ми у казці … («Рукавичка»)

 

Від цієї булави змій позбувся голови

Прагнуть хлопці буть хоч трошки

Схожим на … («Котигорошка»)

 

Хто до нас прийшов

Вередливий та пихатий

Вередлива то коза

Ми у казці … («Коза-Дереза»)

 

Хто на гусячих крилятах

Прилетів до мами й тата

Був міцний, бо їв кулешик

Це відомий всім … («Телесик»)

 

Казка:

Молодці, дітки! Ви дуже добре впоралися з завданням. Мені сподобалося у вас і я хочу залишитися з вами.

 

Вчитель:

Залишаємо Казку у нас, дітки? (Так)
Ласкаво просимо, Казко, до нас!

 

Отже, дітки, тема нашого уроку називається: Народні казки. «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло у казці.

 

Давайте розгорнемо зошити, запишемо число, класна робота і тему уроку. (Діти записують у зошит)

 

А епіграфом нашого уроку будуть слова з народної мудрості:

 

Казка облагороджує людину, вселяє в її

душу віру, надію, любов …

                                           (Народна мудрість)

 

Правдою весь світ зійдеш,

а неправдою ані до порога.

                                          (Народна мудрість)

 

То що таке казка?

 

Казка – розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у якому йдеться про вигадані події. (Діти з екрану записують у зошити визначення)

 

Як розпочинаються казки? (Це є зачин)

 

А як закінчуються? (Це і є кінцівка)

 

А всі решта подій, які відбуваються в казці, складають її основну частину.

 

Отже, будова казки: зачин, основна частина, кінцівка і повтори, які пов’язані з символікою чисел. (Діти записують в зошит)

 

Які числа здебільшого зустрічаються в казках?

 

Казки бувають таких видів: фантастичні, соціально-побутові і казки про тварин. (Діти записують в зошит)

 

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добуванням живої води, шапка-невидимка і т.д.

 

У центрі соціально-побутових казок – стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, щедрість і скупість і т.д.

 

Персонажами казок про тварин є: хитра лисичка, Вовчик-Братик, боязкий заєць і т.д.

 

Робота над текстом казки

 

Вдома ви прочитали казку «Про правду і кривду»

(на екрані висвітлюється тема з картинкою)

 

Хто є головними героями казки?

(Багатий дядько та його небіж)

 

Про що засперечалися небіж та його дядько?

(Як краще жити: правдою чи кривдою)

 

Чому багатий дядько впевнений, що зараз правди немає, а його небіж, незважаючи на його бідність, впевнений, що за правдою жити легше?

 

Куди вирушили дядько зі своїм небожем?

 

Кого вони зустріли на своїй дорозі? Які одержали відповіді?

 

Чому небіж змушений був віддати всю свою худобу дядькові? Як йому жилося після цього?

 

Як ви ставитесь до вчинку дядька, коли він забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг він учинити якось інакше? А як би вчинили ви?

 

Вибіркове читання

 

Що є фантастичним у цьому творі?

Знайдіть і зачитайте потрібний уривок. (Діти зачитують уривки, де є фантастичні елементи)

 

Фізкультхвилинка

 

Чого зміг досягнути хлопець своїм розумом, сміливістю, розважливістю?

 

Яким, на вашу думку, був король? З чого це видно?

 

Чи зустрівся дядько зі своїм небожем?

 

Як хлопець поставився до свого кривдника? Як би ви вчинили на його місці?

 

Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?

 

Як ви гадаєте, чого навчає нас казка?

 

(Правда завжди перемагає кривду, хоча дорога до неї буде важкою і тернистою. Кривдники завжди понесуть кару. Жадність і бажання легкої наживи ніколи не приведе до добра).

 

Отже, дана казка нас навчає того, що людина повинна завжди жити правдою. Вона повинна бути її вічним супутником. І лише за допомогою правди людина зможе досягти тієї мети, до якої вона прагне. А кривда, хоча і існує ще на планеті, нікого й ніколи не доведе до добра.

 

Виразне читання

 

На сьогоднішній день ви малювали ілюстрації до улюбленого епізоду з казки. Давайте їх розглянемо. (Діти зачитують улюблений епізод і демонструють свою ілюстрацію)
Яке магічне число зустрічається в даній казці? (Три)

 

Творча робота

 

А зараз давайте трішки помислимо і спробуємо усно описати. Для кожного ряду своє завдання.

 

1 ряд – дядька-багача

 

2 ряд – бідного небожа

 

3 ряд – небожа-короля.

 

А зараз давайте порівняємо поведінку бідного небожа і небожа-короля. Чи змінилася вона?

 

Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання.

 

Швидко, дітки, пролетів час і наш урок підходить до кінця. Давайте проведемо підсумок.
Чого вчить нас ця казка?
Казка кожну людину вчить мріяти і бачити світ по-особливому-романтично і образно. Про все чудесне, гарне, захоплююче ми кажемо: «Як казка!»
Тому я бажаю вам мріяти і жити, як у казці, у якій пануватиме лише добро і справедливість.

 

Ви дуже гарно всі попрацювали на уроці, а найактивнішими були … … (оцінювання)

 

Казка:

         І мені час мандрувати далі

         Країна дитинства – країна казкова,

         І часто дорослих вона вабить знову.

         І часто дорослі літають у мріях,

         Вернутись в дитинство живе в них надія.

         Із казкою, любі, не розлучайтесь,

         В далеке дитинство щораз повертайтесь.

         Вам казка чарівна підкаже пораду,

         В ній знайдете завжди потіху й пораду.

 

         До нових зустрічей!

 

Вчитель:

А зараз розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання.

 

Опишіть усно, яким ви уявляєте собі життя на землі, де панує лише правда.
 Прочитати казку «Мудра дівчина».     


Теги: Посмітюха І.А., народні казки
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1385/41


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar