Головна » Українська література

Іван Малкович. „Із янголом на плечі”. Оптимістичний пафос, віра в перемогу добра в поезії

Дидактична мета: продовжити знайомити учнів із творчістю І. Малковича, зосередити увагу на ідейно-художньому аналізі поетичного твору „Із янголом на плечі”, дослідити роль слів „доля”, „ангел”, „ангел-хранитель” у творі та в житті.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

а)  - робити ідейно-художній аналіз вірша;

словесно та художньо відтворити світ, відображений в образах поезії;
проаналізувати прихований зміст твору;
пояснити лексичне значення слів „доля”, „ангел”, „ангелятко”, „ангел-хранитель”, „день янгола”;

б) - примінити знання на практиці: довідатися про свого ангела-хранителя, про свій день янгола, творчо показати свою долю;

-     сформувати своє ставлення до сучасної людини, зокрема її моральних якостей – стрижня гуманізму;

в) -  удосконалити культуру мовлення, образне мислення;

розуміти зв’язок між світом і собою;
виразно читати поезію;
виконати проектну роботу.

 

Тип уроку: урок засвоєння знань.

 

Методи:

а) словесні: комбінована бесіда, рольова гра „Художник”, саморефлексія „Продовж речення…”;

б)  наочні: презентація, пам’ятка-завдання, партитура вірша, таблиця з теорії літератури, аудіозапис пісні „Із янголом на плечі” у виконанні гурту „Плач Єремії”;

в) практичні: творчі проекти, робота з тлумачним словником, робота з текстом, визначення віршованого розміру, словотвірний аналіз слова „старосвітська” (міжпредметні зв’язки), пояснення значення кольорів (дослідження психологів, зв’язок із творчістю Ліни Костенко), складання інформаційного грона, спостереження над прочитаним, проведення асоціацій.  

 

Обладнання: підручник для восьмого класу, хрестоматія „Сучасна українська література кінця XX ст. – початку XXI ст.”, партитура вірша „Із янголом на плечі”, аудіозапис пісні „Із янголом на плечі” у виконанні українського гурту „Плач Єремії”, учнівські творчі проекти, тлумачний словник; презентація, виконана в програмі MS Power Point.

План змісту уроку

1. Організаційно – психологічний етап (бесіда, презентація) – 2 хв.;

2. Етап підготовки до активного засвоєння знань (комбінована бесіда, пам’ятка-завдання, робота з тлумачним словником, творчі проекти) – 7 хв.;

3. Етап засвоєння нових знань (робота з текстом, партитура вірша, таблиця з теорії літератури, презентація, рольова гра „Художник”, словотвірний аналіз слова (міжпредметні зв’язки), пояснення значення кольорів (дослідження психологів, зв’язок із творчістю Ліни Костенко), складання інформаційного грона, спостереження над прочитаним, аудіозапис пісні „Із янголом на плечі” у виконанні гурту „Плач Єремії”, проведення асоціацій) – 20 хв.;

4. Етап закріплення знань (саморефлексія – продовж речення) – 5 хв.;

5. Етап оцінювання умінь і навичок  - 6 хв.;

6.Етап задання домашнього завдання: інструктаж про виконання, різнорівневість – 5 хв.;

 

Хід уроку

 

1. Організаційно – психологічний етап (бесіда, презентація)

1. Як називається література кінця XX ст. – початку XXI ст.?

( Сучасна українська література. ) (Слайд №1)

2. Як літературознавці називають напрям літератури кінця XX ст. – початку XXIст.?

(Постмодернізм.) (Слайд №2)

 3. Які „літературні покоління” епохи постмодернізму ви знаєте? (Вісімдесятники, дев’яності.) (Слайд №2)

4. Кого ми відносимо до вісімдесятників? Назвіть їх. (Василь Герасим’юк, Ігор Римарук, Іван Малкович, Анатолій Мойсієнко, Оксана Забужко, Оксана Пахльовська.) (Слайд №2)

2. Етап підготовки до активного засвоєння знань, мотивація теми та мети уроку (комбінована бесіда, пам’ятка-завдання, робота з тлумачним словником, творчі проекти) – 7 хв.;

1. З якими творами Івана Малковича вже ознайомилися? (Слайд №3,5)

2. Яка основна думка вірша „Свічечка букви „Ї”? (Доки є мова, доти існує нація. Можна ще підтвердити словами поета-шістдесятника, учителя і друга по перу І.Малковича, Ліни Костенко: „Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову”.)

3. Яка основна думка вірша „Музика, що пішла”? (Звучання музики залежить від інструмента та натхнення її виконавця. Повинна бути єдність людини і музики.)

4.Від кого залежить історія, мистецтво? (Від людини.)

5. Учитель: Якою повинна бути сучасна людина, дасть нам відповідь вірш І.Малковича „Із янголом на плечі” (1997р.). (Слайд №8)

Тема нашого уроку: Іван Малкович. „Із янголом на плечі”. Оптимістичний пафос, віра в перемогу добра в поезії.(Учні записують тему в зошити.)

Будь ласка, спрогнозуйте ваші бажані результати від уроку. Допомога для вас знаходиться на аркушах,  що лежить на кожній парті ( додаток №1).

Сьогодні на уроці не тільки ви, а й я маю мету: познайомити та зробити ідейно-художній аналіз вірша „Із янголом на плечі”, дослідити роль слів „доля”, „ангел”, „ангел-хранитель” у творі та в житті.

6. Яке центральне слово в назві вірша? ( Янгол.)

Загляньмо до Великого тлумачного словника сучасної української мови  Бусела і зачитаймо, як подається пояснення цього слова? (На кожній парті лежить аркуш із виписаними значеннями цих слів.)

7. Назвіть слова, які близькі за значенням до слова „ангел”? (Ангелятко, ангел-охоронець, день янгола.) Що вони означають?

8. Ви  отримали випереджувальне завдання: створити творчий проект на тему „Походження мого імені. Мій янгол-охоронець”.  Чи цікавим це було завдання і чому? (Відповідь 2-х – 3-х учнів.)

9. Зверніться до Великого тлумачного словника сучасної української мови Бусела і  скажіть, з яким  значенням слова ми ще не працювали? Зачитайте. (Доля.)

10. З чого складається доля людини? (З добра і зла, з чорного і білого.)

11. Тобто на одному плечі у вас сидить ангел, а на другому – хто? (Зло, чорт…). Яка його роль?

12. Яке ще було завдання у творчому проекті? (Зобразити на малюнку долю свою, своєї родини. А окремим учням – долю класу). Перевіримо. Розпочнемо з долі класу (Один учень, 2-а – 3-и учні про свою долю та родини.) ( Зроблена виставка з робіт учнів.)

13. Який з усього цього можна зробити висновок?

3. Етап засвоєння нових знань (робота з текстом, партитура вірша, таблиця з теорії літератури, презентація, рольова гра „Художник”, словотвірний аналіз слова (міжпредметні зв’язки), пояснення значення кольорів (дослідження психологів, зв’язок із творчістю Ліни Костенко), складання інформаційного грона, спостереження над прочитаним, аудіозапис пісні „Із янголом на плечі” у виконанні гурту „Плач Єремії”, проведення асоціацій) – 20 хв.;

1. Якою є доля ліричного героя із вірша „Із янголом на плечі”довідаємося після знайомства із змістом поезії, яку ми підготували разом із ученицею. (Учениця виразно читає вірш.  У кожного з учнів на парті лежить аркуш із партитурою цієї поезії. Вони звіряються.)

2. Словникова робота. (На кожній парті в учнів лежить аркуш, де подано пояснення слів)

3. Чи легко читається вірш? Чим це досягається? (Віршованим розміром). Визначте віршований розмір. ( Чотиристопний хорей). Мабуть, і це враховував композитор, коли складав музику до вірша. Пісню „Із янголом на плечі” виконує український гурт „Плач Єремії” та українська співачка Марія Бурмака. 

4. Послухайте уважно пісню у виконанні гурту „Плач Єремії”. Але перед цим вам завдання:уявіть, що ви  художник і вам потрібно намалювати побачену картину, спочатку словесно. (Слайд №9)

5. Який жанр поезії? (Філософська лірика, старосвітська балада.)

6. Чому вірш має підзаголовок старосвітська балада?

( Балада – жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом.

Словотворчий розбір слова старосвітська – старий, світ.) (Слайд №8)

7. У якій із давніх Священних Книг описується старий світ? (Старий Завіт.) (Так, у біблійній легенді із Старого Заповіту говориться, що в людини на одному плечі янгол, який його охороняє, спонукає до добрих справ, а на другому – чорт, який спонукає на злі справи; людина ж має вибирати, кого слухати.)

8. Що автор називає Господньою свічею? (Місяць.)

9. Що символізує темінь у баладі? (Життя людини: майбутнє, завтрішнє невідоме; що воно принесе, ніхто не знає: чи добро, чи зло. А людині треба зробити правильний вибір між ними. Повернення в теперішнє немає.)

10. Зачитайте, як про майбутнє говориться у вірші? („…Йде в ніде, в невороття, // Йде лелійно, як дитя…”)

11. Хто ліричного героя підганяє? („…І жене його у спину // сірий маятник життя…”)

12. Психологи стверджують, що колір впливає не лише на зір, а й на смак, слух, нюх і навіть дотик. То чому ж „маятник життя” сірий? З чим це пов’язано? (Сірий колір означає одноманітність повсякденного життя; життя буденне, безбарвне; людина не виділяється серед інших.)

13. Хто із поетів-шістдесятників говорив про сіре життя і в якому творі? (Ліна Костенко „Кольорові миші”.)

14. Чи має ліричний герой життєву мету? Чим викликано те, що він „по світу тиняється”?

15. До кого він звертається за допомогою? („…Анголе, не впадь з плеча…”.)

16. Яким янгола показано в поезії? Складіть інформаційне гроно до слова „янгол”і запишіть у зошити. Зачитайте.

17. Я також викола це завдання. Погляньте на слайд  (№10). Наші думки збіглися. Мабуть, так мислять і всі люди.

18.  Визначте головну думку твору. (Возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини.)

4. Етап закріплення знань (саморефлексія – „Продовж речення…”) – 5 хв.;

1. Повернімося до теми уроку та запитання, яке ми ставили на початку уроку.

Продовжте речення. Сучасна людина повинна бути….

2. Навіщо ви виконували творчу проектну роботу? Що це вам дало?

Продовжте речення. Потрібно не тільки покладатися на свого янгола-охоронця, а й ….

5. Етап оцінювання умінь і навичок  - 6 хв.;

2. Кожна виконана робота повинна бути гідно оцінена. Хотіла, щоб ви долучилися до коментарів, але підійшли  критично. (Учитель коментує: таблиця, у якій уже оцінена проектна творча робота та робота учнів на уроці.)

6.Етап задання домашнього завдання: інструктаж про виконання, різнорівневість -5хв.

1. Ось ми й перегорнули останню сторінку із теми „Світ української поезії”.  Ваше домашнє завдання на наступний урок. 1. Вивчити вірш „Із янголом на плечі” напам’ять. 2. Повторити вірші В.Сосюри , Б.Олійника, В.Підпалого, І.Малковича (підручник с.171-176, 183-185, 191-194. 199-202; зошит). 3. Повторити правила написання листа.

 

3. Лине пісня „Із янголом на плечі”  у виконанні Марії Бурмаки. (Слайд №11)

Учитель: Діти, сьогодні ви  додали до визначення „сучасна людина” своїх ознак, вмотивували їх. Мені хотілося побажати вам, щоб янгол-охоронець ніколи вас не полишав і в будь-якій ситуації не дав вам втратити людяності. А щоб ви не забули про це , хай вам  нагадує ангел, якого я  подарую кожному з вас. Спасибі за урок. 


Теги: Бездітко Л.М., Малкович
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 739/56


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar