Головна » Українська література

Іван Малкович „Ліза та її сни”

Мета:  познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника, зацікавити його творчістю; розвивати навички художнього аналізу твору, виразного читання, уміння глибоко розуміти вчинки героїні; формувати навички аргументувати власні думки, виховувати ввічливість, порядність, любов до прекрасного, зацікавленість  дитячою прозою та прищеплювати бажання читати художні твори.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням проектної технології

Обладнання: портрет Івана Малковича та видатних художників їх картини, аудіо запис пісні «Мамина казка» презентація слайдів.

Дослідницько – пошуковий проект:  Іван Малкович «Ліза та її сни»

 

Мета проекту. Учити дітей самостійно здобувати знання; добирати матеріали відповідно до теми; працювати в групах, колективно; поглиблювати знання учнів про письменників, активізувати пізнавальну активність дітей; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати та активізувати словниковий запас, зацікавити сучасною дитячою прозою та прищеплювати бажання читати художні твори. Ознайомити з результатами проектної діяльності учнів 5,7 класів на засіданні гуртка Плекання рідної мови.

Завдання проекту: активізувати читацьку активність учнів, формувати загально навчальні компетентності, зокрема, уміння самостійно шукати нову інформацію в різних джерелах, розвивати особистість дитини, розкриваючи її індивідуальність, формувати в учнів уміння та навички роботи з книгами та  підготовки презентації на комп’ютері.

Очікувані результати: зацікавлення учнів проектною діяльністю, сучасною дитячою прозою.

План роботи над проектом.

Засідання творчої групи, визначення теми та мети проекту.

Формування складу груп, розподіл завдань. Обирання форми презентації проекту.

Збирання інформації: відвідування бібліотеки, роботи в Інтернеті, перегляд відеофільму.
Самостійна робота учасників проекту за своїми індивідуальними та груповими дослідженнями, творчими завдання.
Обговорення отриманих результатів у групах
Оформлення результатів, їх презентація.

 Завдання для груп: прочитати казку Івана Малковича «Ліза та її сни», виконання завдань у групах.

 

Група «Біографи»:

Користуючись додатковими джерелами, підготувати повідомлення презентацію про Івана Малковича, яке познайомило б  учнів фактами з життя письменника.
Підготувати виступ про відзначення 50 –річного ювілею письменника і директора видавництва  «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»

 

«Редакційна колегія»:

Підготувати презентацію видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»

 

«Рекламне агентство»

1) З метою популяризації кращих творів сучасної дитячої прози видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» підготувати короткий огляд видань для дітей.

 

«Лінгвісти»

Презентують міні – проект «Тлумачний словник»

                          

                          Епіграф: «Казка – вигадка, проте щось тут, браття, не пусте! »

                                                                                          (О.Пушкін)

Хід уроку

І Організаційний момент

І. Створення відповідного психологічного настрою

- Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці

Що у нашім шостім класі

Учні просто молодці.

Слухають пісню «Мамина казка»

 

     Знайомство людини з мистецтвом слова, з літературою починається з казки. Ще не вміючи читати, ми слухаємо казку з батьківських вуст. Перші книжки ведуть нас країною чарів і див. Однак найголовніше те, що спостерігаючи за поведінкою казкових герої ми вчимося розрізняти добре і погане, потворне і прекрасне. Ми співчуваємо скривдженим і завжди радіємо, коли добро перемагає зло.

    Звісно, ви вже читаєте різні науково – популярні й художні книжки, однак казка залишається одним із найулюбленіших жанрів.

ІІ. Цілевизначення й планування роботи на уроці

Повідомлення теми і мети уроку.

1) Отже, мова у нас з вами сьогодні на уроці піде про казку. І тема сьогоднішнього нашого уроку – урок позакласного читання: «Цей світ – як казка. Іван Малкович «Ліза та її сни».

       Сьогодні у нас з вами є унікальна можливість познайомитися з біографічними відомостями Івана Малковича як письменника і директора видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» з його казково – пізнавальною історією «Ліза та її сни», формуватимемо навички роботи з текстом, вчитимемося аналізувати прочитане, розвиватимемо свої здібності: увагу, пам'ять, удосконалюватимемо вміння працювати в групах.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

-Отже, на сьогоднішньому уроці ми говоритемемо про який жанр у літературі?

   - Про казку.

- Тож  давайте пригадаємо:

- Що називається казкою?

- Казка – це розповідний твір про вигадані, а часто і фантастичні події.

- На які тематичні групи поділяються казки?

- Героїко - фантастичні, побутові і казки про тварин.

- Які види казок вам відомі?

- Літературні і народні казки.

- Чим відрізняються літературні казки від народних?

- Літературні казки складає автор тобто письменник, а народні складає народ.

- Яка ваша найулюбленіша казка?

 

- Молодці! Ви чудово впоралися із завданням.

А тепер давайте познайомимося з автором нашої казково – пізнавальної історії. Ви працювали в групах. Тож на сьогоднішньому уроці  ми працюємо у групах Перша група це «Біоргафи», які досліджували життєвий шлях Іван Малковича, група «Редакційна колегія» підготувала презентацію видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», група «Рекламних агентів», підготувала короткий огляд видань для дітей, і окрема група «Лінгвісти», які працювали з тлумачним словником  І тому хотілося б послухати зараз ваші дослідження.

Отже,  слово надаємо 1 групі «Біографам»

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Знайомство з письменником

Відкрите обличчя, ніжна, майже дитяча усмішка, світло – русяве волосся, що спадає на плечі з-під капелюха, довгі пальці музиканта. А ще – делікатність в усьому: у жестах у розмові. Це – Іван Малкович

  1.   Народився Іван Малкович 10 травня 1961 року в селі Нижній Березів, Косовського району, Івано-Франківської області. Іван Малкович здобув музичну та філологічну освіту: закінчив скрипковий клас Івано – Франківського музичного училища та філологічний факультет Київського державного університету ім.. Т.Г.шевченка. Працював учителем на Київщині, літературним редактором у видавництвах «Веселка» і «Молодь», дитячому часописі «Соняшник», головним редактором дитячих програм «Укртелефільму».

 

   2. Ще дев’ятнадцятирічним юнаком на всеукраїнському семінарі молодих авторів його було обрано найкращим поетом. 1986 року І.Малкович став наймолодшим членом Спілки письменників України.

    Перша книжка віршів І.Малковича мала назву «Білий камінь». Згодом читачі познайомилися з його збірками «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі», «вірші на зиму».

    Сьогодні ми знаємо Івана Малковича як багатогранну, талановиту особистість. Він відомий як поет, перекладач, редактор та видавець дитячих книжок. З 1992 року він -  власник і директор приватного дитячого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА».

 

 3.  Книжка, з якої Іван Малкович вирішив розпочати кар’єру видавця, стала азбука – «Українська абетка». Потім була чудова книга «Улюблені вірші», яку спілка письменників України визнала найкращою книжкою 1994року. Читачам так полюбилася ця книжка, що в 2003 році вийшли «Улюблені вірші -2», доповнені, оновлені, перемальовані.. Читачі знову зустрілися на сторінках книг з відомими віршами та героями, а також познайомилися з новими.

У 2011 році іван Малкович святкував свій ювілей. І нам удалося знайти в Інтернет –ресурсах відео з нагоди святкування.

 Тож пропонуємо переглянути його

 

«Редакційна колегія»:

Підготувати презентацію видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»

 

2.Редакційна колегія видавництва.

   1.  Ви вже прослухали що з 1992 року Іван Малкович власник і директор приватного дитячого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Це видавництво було першим з дитячих видавництв України, яке почало видавати українську дитячу книжку. Свою редакційну політику видавець сформулював так: «Українська книжка має бути найкращою». Він переконаний, що гарна дитяча книга здатна прищеплювати дітям такі позитивні якості як совість, чесність, порядність. Ось чому Малкович намагається донести до українських дітей найкращі дитячі книги нашої країни  і світу.

 

   2. Видавництво має досвід успішної співпраці з провідними видавництвами світу. Так, право на видання книги «Снігова королева» придбали більше десятка країн світу. Ця книга виходить в Англії, США, Новій Зелендаї, Австралії, Норвегії, Південній Кореї, Хорватії, Чехії, Словаччині, Угорщині, Росії, Литві.

    Видавництво І.Малковича активно популяризує українську книжку і творчість українських письменників. Книжки видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за своїм мистецьким рівнем гідно представляють Україну на світовому книжковому  ринці.

 

      3. Книжки «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-Ги» дорослішають разом з його синами. Якщо він розпочинав з дошкільної літератури. Тепер доріс до міжнародної (фантастичні пригоди Гаррі Понтера)  і вітчизняної класики – «Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка, «Записки українського самашедшого» Ліни Костенко.  

 

   4.Іван Малкович не просто головна людина у видавництві „А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, і не просто людина книги. Він генератор ідей, головний втілювач неймовірних задумок. В кожну книжку, що виходить у видавництві „А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, Іван Малкович завжди вкладає частку своєї душі. Його книжки читають, його книжки люблять, його книжками захоплюються читачі, а це найважливіша нагорода для видавця.

Ми пропонуємо вам відео про це видавництво..

 

Учитель. Отже, ви прослухали біографічні відомості про письменника, а тепер

                давайте підведемо підсумок почутого.

    Хто ж такий Іван Малкович?

Поет, перекладач, редактор, видавець, власник і директор видавництва „А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”

 

«Рекламне агентство»

1) З метою популяризації кращих творів видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» підготувати короткий огляд видань для дітей.

Українська книга – це невичерпне джерело натхнення, патріотизму, вона виховує любов і пошану до рідного слова. Тож пропонуємо вашій увазі цікаві та повчальні твори сучасних дитячих письменників.

Надаємо слово

 

Рекламний агент

 

Пригоди маленької Герди у казці «Снігова королева»  примушують хвилюватися, але найбільше співчуття викликає Кай, в серце якого попадає скалка дзеркала троля.

Веселий і добрий від природи, на очах читача він перетворювався на безжалісного і жорстокого егоїста. Він перестає розуміти красу життя, а в людях бачить лише вади і жорстоко сміється над ними. Йому подобалося дивитися на сніжинки: їх чіткі, правильні лінії, здавалися йому втілення краси, але не відчував, що та краса позбавлена життя.

Кай попадає до палацу Снігової королеви де побачив дзеркало розуму, яке королева вважала кращим дзеркалом на світі. А що відбувалося далі ви зможете дізнатися прочитавши цю загадкову і красиво проілюстровану казку.

 

 

2. Ця книга народилася з казочки шестирічної Марійки Луговик.

Було собі маленьке вовченятко. Одного разу помандрувало воно зі своїм татком до моря. Поки тато вовк засмагав на сонечку, вовченятко запливло далеко в море. А в морі було багато хижих риб. Тож вовченятко, щоб ті риби його не покусали, прикинулось камінчиком. Лежить собі на дні і риб не боїться. От тато вовк пригрівся на пісочку та й задрімав, а коли прокинувся, а вовченятка синочка, немає. А що сталося далі з вовченятком ви дізнаєтьсь прочитавши цю казочку.

 

3.   Чарівна ніч перед Різдвом в однойменній повісті М. Гоголя починається з фантастичної події. Із труби однієї з хат повалив чорний дим і разом із ним вилетіла верхи на мітлі відьма. Там, де вона пролітала, зірки зникали одна за одною. Незабаром відьма набрала їх повний рукав. Чорт, що також з'явився у нічному небі, обпікаючи руки, схопив місяця та й сховав його до кишені. І тому зробилося так темно, що нічого вже не можна було розгледіти. Навіть дорогу до шинку важко було знайти.
      Досхочу побавившись у небі й відчувши холод, відьма прослизнула у трубу хати й перетворилася на звичайну собі жінку на ім'я Солоха. Вона славилася у селі тим, що вміла причаровувати до себе статечних козаків. Чорт слідом за Солохою через пічну трубу проникнув до хати.
      Коваль Вакула мандрує з Диканьки до Петербурга верхи на чорті, щоб дістати для своєї коханої Оксани черевички самої цариці. Зустрівшись у столиці з запорожцями, парубок потрапляє до царського палацу, і цариця дарує йому невимовно красиві черевики.


         4. Головною героїнею книжки англійського письменника Роальд Дал – Матильда. Це геніальна дитина, проте її родичі так не вважають. Для них вона зайвий клопіт, головний біль. І Матильда Вирішує перевиховати своїх обмежених і зациклених на собі родичів, а заодно й жахливу директорку школи пані Транчбул

5. У 2007 році вийшла ще одна книжка цього ж автора яка називається «Чарлі і шоколадна фабрика». Жив собі бідний хлопчик, якому раз на рік – на його день народження, дарували єдиний дарунок – маленький шоколадний батончик. Але хлопчик мав добре серце, і тому з ним трапляється неймовірна пригода, яка не залишить вас байдужими. «Чарлі і шоколадна фабрика» - одна із справжніх і захоплюючих книжок, яку потрібно прочитати.

 

3.Учитель Іван Малкович став дитячим письменником, ще будучи редактором. Це означає, що автор ніколи не забуває ту пору в житті, що зветься Дитинством. Адже саме тоді він робив перші кроки пізнаючи  навколишній світ. А зараз ми перегорнемо сторінки книги, щоб ще раз поринути у цікаві історії, які трапилися з маленькою дівчинкою Лізою.

 

 

2. Бесіда за змістом прочитаного

1. Чи сподобалася вам книга Івана Малковича «Ліза та її сни»?

2. Як ви розумієте назву казково –пізнавальної історії?

3. Чому твір «Ліза та її сни?» ми називаємо казково – пізнавальною історією?

4. Із якими видатними майстрами світового малярства зустрілася дівчинка?

5. Якою постає перед вами Ліза?

6. Що перемогло у цій казковій історії?

7. Чому цей твір є актуальним і повчальним?

Фізкультхвилинка

А тепер всі дружно встали:

Будемо робити вправи,

Руки вгору, руки вниз

І легенько повернись.

Покрутились, повертілись

На хвилинку зупинились

Потягнулись, повернулись.

Всі за парти посідали

Знову вчитись почали.

Група «Лінгвістів»  презентують нам  міні –проект «Тлумачний словник» тож надамо їм слово.

1. Читаючи казково – пізнавальну історію нам довелося звернутися до тлумачного словника для того, щоб з’ясувати  значення таких слів як: паж, жабо, вельможа, фотель, мушля.

 

3.Учитель. Діти! Тільки – но поштар приніс нам листа. Цікаво, що ж у ньому написано?

 

Шановні учні 6 класу!

Я гадаю, що кожен із вас прочитав цю дивовижну історію, яка зі мною трапилася і кожен щось запам’ятав, зрозумів, чогось навчився. Я прокинулася і зовсім заплуталася в тих історіях, які зі мною трапилися. Тож я прошу вас допомогти мені відновити в пом'яті всі  ті пригоди. А для цього я прошу вас в  виконати ось ці завдання, щоб перевірити, хто з вас уміє вдумливо читати, наскільки ви кмітливі і ерудовані.

                                                          З повагою до вас Ліза.

 

Отже, перше  завдання називається «Найуважніший читач». Я читаю питання, а ви повинні відповісти на ці питання словами з тексту.

1. Чий портрет повинні намалювати учні? (сусіда по парті)

2.  Кого б хотіла бачити Ліза своїм сусідом по парті? (Леонардо да Вінчі)

3. Що зробила Ліза після своїх думок? (поклала голову на розкриту книгу, примружила очі і замріялась)

4. Від чого здивувалася Ліза (Вона здивувалася, коли раптом побачила себе у майстерні Леонардо да Вінчі).

5. Які картини впізнала Ліза у майстерні Леонардо да Вінчі? («Мона Ліза» та «Дама з горностаєм»)

6.Хто змайстрував крила, як підхопили Лізу і винесли з майстерні?

Отже, Лізу понесли крила, які змайстрував Леонардо да Вінчі.

 

Наступне завдання, яке запропонувала вам Ліза називається «Добери картину». Ви повинні дібрати  картину до того художника, який її намалював і яку побачила у майстернях Ліза.

 

 Ліза не знала, плакати їй чи сміятися, бо за мить вона опинилася….?

Майстерня Ван Гог картина «Соняшники»

           2. Незабаром Ліза стояла у просторій стародавній майстерні…..

-  Майстерня Рафаеля «Сікстинська мадонна»

3. Ліза опинилася в сонячній залі з великими вікнами, за якими шуміло море.

  -  Пабло Пікассо «Дівчинка на кулі»

4. Тепер вона опинилася серед надзвичайно чудернацьких картин

             -  Джузеппе Арчимбольдо «чудернацькі картини викладені з овочів, рослин, фруктів»

             5. З цієї майстерні відкривався чудовий краєвид – це був її рідний Київ

 - Казимир Малевич «Білий квадрат на білому тлі» «Чорний квадрат»

6. А ось вона зупинилася перед дверима старого будинку і на порозі її зустрів …гусак.

  -.Пітер Бройгель «Мисливці на снігу»

7. Ліза стояла серед моря, до того ж не на кораблі, і навіть не на човні, вона стояла у великій мушлі.

 -  Сандро Ботічеллі «Народження Венери», «Весна»

8. Ліза здається була на краю світу, а під її ногами захиталася земля.

            - Сальвадор Далі «Палаюча жирафа», «Постійність пам’яті або м’які годинники».

           9. Дівчинка полегшено зітхнула коли побачила себе у великій музейній залі….

- Ґустав Клімт «Дерево життя».

 

Учитель. Молодці! Ви дуже уважно читали казку і тому добре виконали Лізини завдання.

 

V. Підсумкова бесіда. Незакінчене речення

1. Якою постала переді мною Ліза?...

2. Цей твір навчив мене…

3. Чому Пушкін називає казку вигадкою?....

4. Чи зацікавилися ви творами Івана Малковича….?

 

ІV. Домашнє завдання Читати повість «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».

 

VІ. Підсумок уроку. Сьогодні ми відкрили для себе творчість Івана Малковича –сучасного дитячого письменника, побували у його фантастичному світі, познайомилися з героями його творів. І все задля того, щоб зрозуміти, що світ навколо – як казка, тож у ньому треба бути не лише реалістом, а й трішки фантазером та мрійником.

     Повертаючись додому ви можете пригадати, як добре провели час, як багато нового і цікавого дізналися, як висловлювали свої думки.

І на згадку про нашу чудову зустріч залишиться тільки фото.

 

А на останок я хочу подарувати всім рецепт доброти

 Візьміть чашу терпіння

Влийте туди повне серце любові

Киньте дві жмені щедрості

Хлюпніть туди хоча б кілька крапель гумору.

Присипте добротою.

Додайте якомога більше віри.

Усе це перемішайте

Потім покладіть на шматочок відпущеного вам життя

І пропонуйте всім, кого зустрінете на життєвому шляху.

 

 

 

Шановні учні 6 класу! З повагою до вас головна героїня  з казково – пізнавальної історії Івана Малковича –Ліза.

Я гадаю, що кожен із вас прочитав цю дивовижну історію, яка зі мною трапилася і ви змогли  щось запам’ятати, зрозуміти, чогось навчитися. Але

Зі мною трапилася ще одна історія я прокинулася і зовсім заплуталася в тих історія і, не можу відновити в пам’яті ті картини, які я бачила в

майстернях художників. Тож я прошу Вас допомогти мені відновити в

пом'яті всі  ті пригоди. А для цього я прошу вас   виконати ось ці завдання,

щоб перевірити, хто з вас уміє вдумливо читати, наскільки ви кмітливі і

ерудовані.

                                                          З повагою до вас Ліза.

Отже, перше  завдання називається «Найуважніший читач». Я читаю питання, а ви повинні відповісти на ці питання словами з тексту.

1. Чий портрет повинні намалювати учні? (сусіда по парті)

2.  Кого б хотіла бачити Ліза своїм сусідом по парті? (Леонардо да Вінчі)

3. Що зробила Ліза після своїх думок? (поклала голову на розкриту книгу, примружила очі і замріялась)

4. Від чого здивувалася Ліза (Вона здивувалася, коли раптом побачила себе у майстерні Леонардо да Вінчі).

5. Які картини впізнала Ліза у майстерні Леонардо да Вінчі? («Мона Ліза» та «Дама з горностаєм»)

6.Хто змайстрував крила, як підхопили Лізу і винесли з майстерні?

Отже, Лізу понесли крила, які змайстрував Леонардо да Вінчі.

Наступне завдання, яке запропонувала вам Ліза називається «Добери картину».

Ви повинні дібрати  картину до того художника, який її намалював і яку побачила у майстернях Ліза.

 Ліза не знала, плакати їй чи сміятися, бо за мить вона опинилася….?

Майстерня Ван Гог картина «Соняшники»

           2. Незабаром Ліза стояла у просторій стародавній майстерні…..

-  Майстерня Рафаеля «Сікстинська мадонна»

3. Ліза опинилася в сонячній залі з великими вікнами, за якими шуміло море.     -  Пабло Пікассо «Дівчинка на кулі»

4. Тепер вона опинилася серед надзвичайно чудернацьких картин

             -  Джузеппе Арчимбольдо «чудернацькі картини викладені з овочів, рослин, фруктів»

             5. З цієї майстерні відкривався чудовий краєвид – це був її рідний Київ

 - Казимир Малевич «Білий квадрат на білому тлі» «Чорний квадрат»

6. А ось вона зупинилася перед дверима старого будинку і на порозі її зустрів …гусак.   -.Пітер Бройгель «Мисливці на снігу»

7. Ліза стояла серед моря, до того ж не на кораблі, і навіть не на човні, вона стояла у великій мушлі.  -  Сандро Ботічеллі «Народження Венери», «Весна»

8. Ліза здається була на краю світу, а під її ногами захиталася земля.

            - Сальвадор Далі «Палаюча жирафа», «Постійність пам’яті або м’які годинники».   9. Дівчинка полегшено зітхнула коли побачила себе у великій музейній залі…- Ґустав Клімт «Дерево життя».

Тестові завдання

1.Яким було завдання вчителів для учнів?

А. Намалювати друга.   Б. Намалювати сусіда по парті.  В. Намалювати маму.

2.Найперше Ліза побачила себе в майстерні…

А. Рафаеля.   Б.Леонардо да Вінчі  В. Казимира Малевича.

3.Куди принесли Лізу крила, змайстровані Леонардо да Вінче?

А. На небо до зірок   Б. До майстерні Ван  Ґоґа   В. До будинку своєї бабусі

4.Яку картину побачила Ліза в майстерні Казимира Малевича?

А. Білий квадрат на білому тлі   Б.Зимовий краєвид  В. Соняшники

       5.Що отримала Ліза за відгадані приказки?

        А. Кольорові олівці    Б. Кольорові яєчка   В. Кольорові листочки

        6.Від якої мелодії прокинулась Ліза?

А. Від телефонного дзвінка

Б.Від співу пташок

В.Від вуркотіння киці


Теги: Малкович, Ступнікова Т.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 375/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar