Головна » Українська література |
Мета: узагальнити та систематизувати знання про життєвий та творчий шлях драматурга, трагедію його особистої долі, завершити аналіз тексту комедії «Мина Мазайло», повторити відомості з теорії літератури; Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок. Обладнання: портрет драматурга, таблиця, панель мобільного телефону,чорна скринька, чарівний квадрат. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності. II. Оголошення теми та мети уроку. «За своїм змістом ідеологічні п'єси Куліша були криком враженого почуття українця проти більшовизму і виявом розгубленості перед жахом диктатури пролетаріату, що нищить село. Органи диктатури розчавили письменника, але лишився біль і лишилось мистецтво, що втілило біль і протест розчавленої людини.» Віктор Петров Доброго дня, шановні учні, колеги. Отже, на попередніх уроках ми з вами познайомились із особистим та творчим шляхом видатного драматурга, засновника сучасної української драми Миколи Гуровича Куліша та його комедією «Мина Мазайло».Мета сьогоднішнього нашого уроку - узагальнити та систематизувати набуті знання, навчитися використовувати їх у процесі роботи Якось один кіногерой сказав, що настане час - і у нашому світі не буде нічого більш вагомого, ніж телебачення( ні книг, ні радіо, одне суцільне телебачення). І справді, сьогодні телебачення торкається усіх проблем сучасного суспільства: від особистих до загальнолюдських. Тому і ми сьогодні спробуємо розв'язати поставлені задачі у форматі телевізійних проектів. Прошу оголосити телеанонс на наступні хвилин: (Учениця оголошує ) Проект «Видатні українці» відповість нам на питання, чи має право М.Куліш на занесення до списку видатних особистостей держави; Програма «Що? Де? Коли?» дасть змогу пригадати зміст комедії «Мина Мазайло»; Програма «Телеафіша» допоможе у здійсненні аналізу п'єси та познайомить нас із репертуаром шкільного театру на найближчий уік-енд;
Телепроект «Найрозумніший» визначить серед вас знавців питань теорії літератури; Телевізійний конкурс «Коронація слова» познайомить нас із творчістю 11-класників. Отже, дивімось без перерви на рекламу. III. Узагальнення знань про життєвий шлях М.Куліша. В ефірі проект «Видатні українці», і сьогодні я його ведуча. Тема сьогоднішнього ефіру «Микола Куліш - трагічний геній України». Перед вами коротка таблиця, де зазначені найважливіші події життєвого шляху видатного драматурга, давайте спробуємо разом конкретизувати окремі сторінки з його життя.
Дата Подія 5 грудня 1892року Дата народження 1900 рік Смерть матері 1905 рік Вступ до Олешківського чотирикласного училища 1908 рік Виключення з училища 1915 рік Одруження з Антоніною Невель 1917 рік Народження доньки Ольги 1921-1924роки Робота над п єсою «97» 9 листопада 192$ року. Прем 'єра вистави «97» 1925 рік П'єса «Так загинув Гуска» 1926 рік П 'єса «Хулій Хурина» 25-27 січня 1927 року Засідання ВАПНІТЕ, виключення Ялового та Хвильового. 1928 рік Прем 'єра «Народного Малахія» 14 січня 1928 року Самоліквідація ВАПНІТЕ 1929 рік «Мина Мазайло» 1932 рік Постанова про створення єдиної спілки письменників. 4 березня 1932 року Стаття Кагановича про»Патетичну сонату» 1933 рік Голод в Україні, постановка у «Березолі» «Маклени Граси»(остання постановка) 1 грудня 1934 року Смерть Івана Дніпровського 8 грудня 1934 року Арешт 27-28 березня 1935 року Вирок, 10 років таборів 9 жовтня 1937 року Новий вирок - розстріл. 3 листопада 1937 року М,Куліша разом з М.Вороним розстріляно Перед вами прізвища культурних та громадських діячів початку XX століття. Ваша задача Микола Хвильовий Лесь Курбас Іван Дніпровський Отже, щойно ми нагадали найважливіші сторінки з життя драматурга і переконалися, що він по праву належить до видатних українців. Ваші глибокі знання дають вам право участі у інтелектуальному казино «Що?Де?Коли?» Сьогодні у нас є три команди знавців, які будуть грати проти команди вчителів КЗШ№ 93. Отже: Хто зі знайомих М.Куліша став прототипом учительки «правильних произношений» Баронової-Козино у творі «Мина Мазайло»? (директорка сиротинця)
Про який твір Куліша йде мова «глядач сприймав Кулішевий гротеск як політичну сатиру будь-якої національної упередженості від «хатнього» українського націоналізму до великоросійського шовінізму»(«Мина Мазайло») Сиди один в холодній хаті, Нема з ким тихо розмовляти, Анікогісінько нема. (Т. Шевченко) З якою пропозицією звернувся Мокій до Улі? (українізувати) Шановні знавці, ви довели, що досить уважно вивчали як біографію М.Куліша, так і зміст комедії «Мина Мазайло».А вашим домашнім завданням було визначити тематику, проблематику ти ідейний зміст цієї комедії і викласти це у вигляді театрального анонсу так, щоб він став гідною рекламою і спонукав до перегляду вистави у театрі. Давайте подивимось, що у вас вийшло. (зразок учнівської відповіді) Доброго дня, шановні глядачі, в ефірі канал «Культура». Тема нашої сьогоднішньої передачі - комедія видатного українського драматурга початку XX століття М.Куліша «Мина Мазайло». Написана у 1929 році, вона відображає побут українського міщанства того періоду. За словами самого автора, темою комедії є «міщанство і українізація» Дехто з критиків називав її філологічним водевілем, оскільки усі суперечки, колізії та конфлікти точаться навколо української мови. Провідними проблемами твору стали проблема державності української мови, поява так званого «хатнього» націоналізму і його критика з боку великодержавних шовіністів на зразок тьоті Моті з Курська; проблеми взаємин у родині, зокрема одвічне питання «батьків та дітей»; проблема відмови українців від власного єства, ментальності, закладеної національним генокодом. Основний конфлікт розгортається через бажання службовця Мини Мазайла змінити власне прізвище на більш благозвучне Мазєнін і відмову змінювати прізвище його сина Мокія. Дрібні сутички переростають у дискусію, до якої залучаються як родичі, так і зовсім сторонні люди. Провідною думкою комедії є критика будь-яких крайнощів і пересторога іншим українцям. Адже відмова від народного спадку, такого, як мова, традиції і навіть прізвище обов'язково буде покарана. Можливо, хтось має доповнення до зазначеного у телеанонсі? А тепер пропонуємо вашій увазі фрагмент твору у постановці шкільного театру «Малий Березіль». Баронова-Козино — Не хвилюйтесь, милий! В одчай не вдавайтесь! М а з а й л о — О, як не хвилюватися, як, коли оце саме "ге" увесь вік мене пекло і кар'єру поламало... Я вам скажу... Ще молодим... Губернатора дочь оддаля закохалася мною. Просилася, молилася: познайомте мене, познайомте.Казали: не дворянин, якийсь там регістратор... Познайомте мене, познайомте! Покликали мене туди — як на Аполлона, на мене дивилася. Почувши ж з уст моїх "ге"... "ге" одвернулась, скривилась. Баронова-Козино Я її розумію. М а з а й л о — О, скільки я вже сам пробував у розмові казати... "кге". Баронова-Козино — "Кге"? М а з а й л о — Не міг і не можу, навряд щоб і ви навчили мене. Баронова-Козино захвилювалась: — Ах, Боже мій. Та це ж єдиний тепер мій заробіток— "ге"... Самим "ге" я тепер і живу. Постарайтесь, М а з а й л о
— Над лукгами. Над лугами. Гами. -Ґа. Баронова-Козино до вух, Мазайлодо серця — та разом: — Ху-у-у! Баронова-Козино раптом стрепенулась: — Стривайте, стривайте! Я знайшла секрета, як вас навчити. Боже мій, знайшла... Ось як: читайте, і де М а з а й л о несміливо: — Ка, ки... Баронова-Козино — Так! Читайте! М а з а й л о — Пахнет сеном над лу-ками... Баронова-Козино — Так! Так! М а з а й л о сміливіш: Песньой... Баронова-Козино рівним методичним голосом: — Не з граблямі, а з грап-лямі. М а з а й л о старанно, аж жили напнулись: — З краб-лямі... Баронова-Козино — Та ні. У вас тепер не "ге", не "кге"... Треба казати не з граблямі, а з граплямі, с... Окрім цього, в руській М а з а й л о обережно, як по камінцях через воду: С крап-лями... М а з а и л о сміливіш: — Ходять, сєно шєвєля. Там сухоє убірають мужічкі є-ко круком. Баронова-Козино — Не єко, а єво! М а з а й л о — Як? Та тут же стоїть буква "ги", себто "к", а не "в". Баронова-Козино — В інтелігентній мові вимовляють "єво", а не "єго" і не "є-хо". М а з а й л о демонстративно перебив: Єво кру-ком на воз віламі кідают, воз растьот, растьот, как дом. В ожиданьї... Баронова-Козино — В ажіданьї. _ Ва-жіданьї конь убо-кій точно вкопаний сто... стаїть: уші врозь, дукою нокі і как будто стоя спіт.
Баронова-Козино — Так! М а з а й л о голосніш: — Тольки Жучка... Баронова-Козино — Толька Жучка... М а з а й л о про себе: — Ага! Це значить жучку звуть Толя, Толька... (Голосно). Толька жучка удалая в рихлом сене, как в Баронова-Козино — Прекрасно! М а з а й л о, Барокова разом, натхненно: — То взлетая, то ниряя, скачет, лая впопихах. У Барокової Козино чути "впап'хах", у Мазайла — г "упопихах". Баронова-Козино — Ну от! Прекрасно! М а з а й л о зворушено і глибокодумно: — Господи, то єсть преблагій Господи! У такому, сказать, маленькому віршикові і така сила правільних Баронова-Козино — Запишіть їх — далі ще більше буде! М а з а й л о побожно: — Запишу собі на папері і на серці... Сів писати, шепочучи, немов молитву: — Замість г — к, замість к — в, б — п, о — а... Баронова-Козино Ах, лучче я сама вам запишу, пойдемте.
Учитель. Сподіваюсь, що такий телеанонс забезпечить аншлаги у шкільному театрі. А у нас в ефірі передача «Найрозумніший» і її спеціальна тема « Я знаю теорію літератури». У першому турі я читатиму вам визначення певних понять, а ваша задача - швидко записати у зошит сам термін. І тур I .Драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири розвінчуються негативні Літературний рід, до якого належать твори, що зображують різноманітні явища дійсності у вигляді поіменованого діалогу, (драма) 5.Перше безпосереднє здійснення протидіючих сил, яке зумовлює подальший розвиток подій, (зав'язка) 6. Момент найбільшого емоційного напруження твору (кульмінація) 7.Основними жанрами драматургії є... (власне драма, комедія, трагедія) 8. До видів комічного належать...( гумор, іронія, сатира, сарказм) II тур Дешифратор 165624 - один з прийомів створення комічного, зображення людей або предметів у фантастично-перебільшеному, потворно-комічному вигляді, (гротеск) III тур Супергра. Прочитайте словосполучення у чарівному прямокутнику
Отже, ми визначили найкращих знавців термінології, а зараз переходимо безпосередньо до практики. Говорячи про талановиту людину, завжди хочемо відшукати талант і в самому собі. Тому в нашому ефірі телевізійний конкурс «Коронація слова», у якому сьогодні беруть участь учнівські розгорнуті висловлювання. Зовсім скоро усі ви будете складати ЗНО з української мови та літератури. Працюючи над розгорнутим висловлюванням, ви повинні будете не тільки чітко сформулювати тезу, аргументи, а й навести доречні приклади. Окремі учні заздалегідь отримали завдання скласти розгорнуте висловлювання, у якому слід було довести або спростувати тезу «Коли в людини є народ, тоді вона уже людина...», а одним з літературних прикладів міг би бути персонаж комедії «Мина Мазайло». Давайте послухаємо ці твори і спробуємо їх проаналізувати. (читання творів та їх аналіз) Сподіваюсь, що тепер кожен з вас зможе правильно збудувати власне висловлення на аналогічну тему. IV. Підведення підсумків уроку. Нарешті час нашого ефіру добігає кінця. Давайте підведемо підсумок. У чому трагізм життєвої долі М.Куліша? V. Виставлення оцінок. VI. Завдання додому. 1.Розв'язати тести «М. Куліш». 2. Підготувати індивідуальні завдання з теми « І. Кочерга» З*. Написати власне висловлення на тему «Чесне ім'я - найцінніший скарб» і відправити його на сайт школи для участі у конкурсі до Дня української писемності та мови, узяти участь у обговоренні сьогоднішніх робіт на форумі
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |