Головна » Українська мова

Розробка уроку «Двоскладне просте речення. Структурні особливості простого речення. Підмет. Способи вираження підмета» з укр. мови у 8 кл.

Мета:  систематизувати знання учнів про  двоскладне просте речення, поглибити знання учнів про підмет як головний член речення; сформувати вміння виділяти підмети в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом вираження підметами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу  виховувати почуття патріотизму, самоідентифікацію особистості, громадянську гідність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

В дитинстві відкриваєш материк…

А він назветься потім — Батьківщина.

 Л. Костенко

Народ мій є! Народ мій завжди буде!

 Ніхто не перекреслить мій народ!

 В. Симоненко

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Налаштування учнів на творчу  продуктивну діяльність.

Доброго дня бажаю усім присутнім,сьогодні нас чекає багато роботи, тому давайте разом налаштуємось на робочий лад: повторюймо разом: я сильний, я вільний, я розумний, я вмію, я знаю, я зможу. А тепер прошу усіх сідати. Відкриваємо зошити та записуємо число та тему уроку.

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

         Сьогодні ми з вами продовжимо роботу над вивченням будови простого двоскладного речення, систематизуємо знання про його структурні особливості, розширимо свої знання про підмет як головний член речення, з’ясуємо, у який спосіб він може виражатись у реченні, а також навчимося визначати підмети різних типів контексті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

         Сьогодні в України багато проблем, вони складні, іноді нездоланні і дошкульні. Але життя триває, і ми не можемо піддаватися паніці, а особливо тоді, коли віримо у наші сили і сподіваємось на краще. Тому сьогодні ми разом поговоримо про те, як ми любимо рідну землю і доведемо це не словом, а ділом, а саме – міцними знаннями, що є запорукою нашого майбуття.

Евокація.Актуалізація знань, набутих раніше. Звернімося до епіграфа:

Запишіть його у зошит,  підкресліть граматичну основу, визначте тип кожного з речень за її складом. Запишіть у дужках характеристику останнього речення.

В дитинстві відкриваєш материк…(односкл)

А він назветься потім — Батьківщина.(двоскл)

Л. Костенко

Народ мій є! Народ мій завжди буде!(Двоскл)

Ніхто не перекреслить мій народ!(Двоскл)

В. Симоненко

(Обговорення ідейного змісту висловів)

Мозковий штурм.

Яке речення називається простим?
Що таке граматична основа речення?
Якими бувають речення за складом граматичної основи?
Якими бувають речення за метою висловлювання?
А за наявністю другорядних членів?

   (Приблизний висновок: Просте речення є основною одиницею, що призначена для передавання відносно закінченої інформації. Крім цього, воно є одиницею, що формує складне речення, а також будь-який текст. Саме в простому реченні виявляються його компоненти — головні й другорядні члени речення. За складом граматичної основи  прості речення поділяються на односкладні і двоскладні. За наявністю  другорядних членів – на поширені і непоширені)

ІV. Актуалізація мотиваційних резервів

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Виписати слова або сполучення слів, що становлять граматичну основу речення.

   Україна. Багато вчених по-різному пояснюють цю назву, але більшість із них заперечують, що вона походить від слова «окраїна».

   Слово «Україна» в літописі згадується ще в XII ст., але, імовірно, існувало воно набагато раніше. Найпереконливіше, на нашу думку, пояснює назву нашого краю О. Братко-Кутинський. Він доводить, що слово-назва «україна» утворилося зі слова «украяти», тобто «виділити», «відірвати», «відокремити» (вкраяти хліба). І досі вживається слово «кравець», «краяти»,— «краяти сукню», «викроїти годинку» і т. д.

   Вкраяний хліб зветься окрайкою. Украяна — тобто відокремлена від решти, виділена з-поміж інших земля буде зватися Україною (Вкраїною) (М. Адаменко).

- Які ще теорії походження назви нашої країни вам відомі?

Отже, граматична основа речення – це підмет і присудок.

Що таке підмет?
Що таке присудок?

- Звернути увагу на способи вираження підмета в тексті.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу (побудова знань)

Робота з підручником стор. _____ схема

- Розглянути схему. Запам'ятати, що означає підмет, на які запитання відповідає, з яким членом речення пов'язується та чим виражається.

- Яка інформація про підмет є для вас новою?

- Сформулювати повне визначення підмета.

Дослідження-характеристика

- Прочитати вислови вголос. Визначити їх тематику. Які з них можна вважати повчальними? Довести це.

   1. Душу й тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацького роду! (П. Чубинський). 2. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине (Т.Г. Шевченко). 3. Держава не твориться в будучині, держава будується нині (О. Стефанович). 4. Жити — вітчизні служити (Нар. творчість). 5. Кожний має свій звичай (Нар. творчість). 6. Учений іде, а неук слідом спотикається (Нар. творчість). 7. Грамотний — видющий і на все тямущий (Нар. творчість). 8. Вітальне «Доброго ранку!» первинно пов'язане з побажальною формою (С. Богдан). 9. Вітати означає звертатися до кого-небудь під час зустрічі з привітом, виявляючи доброзичливість (С. Богдан).  (Назвати підмети у кожному реченні, визначити спосіб їх вираження)

VІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

Робота з підручником, вправа______

 Зоровий диктант. Скласти речення за ілюстраціями. Визначити тип підмета у реченні.

Однокласники. Альфа і омега. Говерла.  Ми. Дорослі. Перші.Визволені. «Слава Україні» Подорожувати. Більшість українців. Тисячі студентів. Верба з калиною. «Мальовнича Україна», «Любіть Україну». Ми з мамою, брат з сестрою.

Творче конструювання (робота в парах)

Заповніть пропуски у картках так, щоб утворився зв’язний текст, підкресліть підмети, визначте їх тип.

___________любимо подорожувати рідним краєм.  Адже_______ має так багато прекрасних місць. ________ були на екскурсіях у багатьох місцях України. І кожного разу________ відкриваємо для себе щось нове.

*Робота на картках

Дослідження-відновлення (для одного учня)

- Відновити уривок із вірша В. Самійленка «Патріоти», уставляючи необхідні за змістом підмети. За потреби скористатися підручником «Українська література». З'ясувати, чим виражені підмети.

  ПАТРІОТИ

... укупі стояли,

А... дививсь оддалі,

Як... гаряче розмовляли

Про долю своєї землі.

... у широкій промові

Народні права боронив;

... докази всі наукові

По пунктах як слід розложив.

А... про теє доводив,

Як дійде... своїх прав,

І в поступі інших народів

Він місце йому показав.

Так... вели язиками

Роботу для краю свого,

Гукали й махали руками,

Де річ вимагала того.

- Що виражає заголовок вірша? Яку людину, на вашу думку, можна назвати патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотом своєї країни?

Творча робота. Переглянути фотоколаж та скласти п’ятихвилинне есе на тему  « Земля, що мене надихає», використавши різноманітні форми  підметів.

VІІ. Підсумок уроку (консолідація)

Складання сенкану І варіант до слова «Україна», ІІ – до слова «підмет»

Рефлексія. Методика незакінчених речень

Сьогодні я сподівався…
Я нагадав собі про…
Я довідався нового…
Я хочу ще дізнатися…

VІІІ. Оцінювання.

ХІ. Домашнє завдання

Вивчити таблицю с._____ Впр._______ * Скласти мініатюру «Люблю свій край козацький», використовуючи підмети різних типів.


Теги: просте речення, Мохтан І.Ю.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 722/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar