Головна » Хімія

Поняття про нітрати, проблема їх вмісту у продуктах харчування. Нітратні добрива. Колообіг Нітрогену

    Мета: закріпити знання учнів про загальні властивості солей, способи їх одержання на прикладі нітратів; ознайомити учнів з якісною реакцією на нітрат-іон, з термічними розкладанням нітратів та іншими властивостями; на прикладі нітратів обговорити проблему забруднення продуктів харчування хімічними речовинами; дати коротку характеристику найважливіших азотних добрив, розкрити їхнє значення в народному господарстві; розглянути колообіг Нітрогену в природі.

   Екологічний зміст освіти :  Вивчити екологічний вплив нітратів при збільшенні їх концентрації:

зміна складу крові та вплив на серцево-судинну систему;
шкіряні захворювання, ослаблення імунітету;
підвищений ризик інфекційних захворювань.

   Обладнання та матеріали: емблеми команд, роздатковий матеріал,  карточки із завданнями, колекція азотних добрив

-   для експерименту: халати, шапки, рукавиці, штатив, пробірки, колби, мензурки, склянки, спиртівка, сірники, скляна паличка, дистильована вода, солі: Pb(NO3)2, KI, KNO3, NaCl, AgNO3, NH4NO3, K2CrO4, Ca(NO3)2, сірка (S).

  Базові поняття і терміни: Нітрати, нітрити, якісна реакція, мінеральні добрива, колообіг нітрогену у природі,ГДК.

  Тип уроку: комбінований

  Форма проведення: з"їзд екологів, хіміків-експериментаторів, хіміків-консультантів

  Форми роботи:

індивідуальна робота
демонстрація експерименту
самостійна робота

 

Структура уроку

 

1. Організаційний етап .....................................................1-2 хв       

2. Актуалізація опорних знань..........................................3-4 хв                   

3.  Вивчення нового матеріалу..........................................25-30 хв

      - Солі нітратної кислоти- нітрати.

      - Колообіг  Нітрогену в природі

      - Хімічні властивості нітратів, якісна реакція на нітрат-іон

      - загальні відомості про азотні добрива

4. Закріплення й узагальнення знань................................. 7-8 хв

5. Домашнє завдання..........................................................1-2 хв

6. Підбиття підсумків уроку...............................................1-2 хв

 

ХІД  УРОКУ

Організаційний етап.
Актуалазація опорних знань

Диктант

Напишіть формули : аміаку, фосфор (5) оксиду, нітратної кислоти, нітроген (4) оксиду, ортофосфатної кислоти, метафосфатної кислоти, калій нітрату, амоній хлориду, кальцій фосфату, амоній нітрату, амоній фосфату, нітроген (2) оксиду.

     Бесіда

Як називаються солі нітратної кислоти?
Які мають властивості солі нітратної кислоти?

 

Вивчення нового матеріалу

 

1. Солі нітратної кислоти- нітрати.

     Розповідь учителя

Одноосновна нітратна кислота утворює тільки середні солі, які називаються нітратами. Нітрати натрію, калію, амонію і кальцію називають також селітрами. Учитель записує на дошці рівняння реакцій, в результаті яких утворюються нітрати: дією азотної кислоти на метали, основні оксиди, основи, аміак і деякі солі, наприклад:

Cu + 4HNO3 = Cu (NO3)2 + 2NO2­ + 2H2O

CaO +2HNO3 = Ca(NO3)2 + H2O

Al(OH)3 + 3HNO3 = Al (NO3)3 + 3H2O

NH3 + HNO3 = NH4NO3

Na2CO3 + 2HNO3 = 2NaNO3 + CO2 +H2O

Нітрати утворюються також і під час взаємодії Нітроген (V) оксиду з лугами, бо N2O5 — кислотний оксид:

N2O5 + 2КОН = 2КNOз + Н2О

Всі нітрати — тверді кристалічні речовини, добре розчинні у воді, токсичні (отруйні).

Нітрити – солі нітритної кислоти, добре розчинні у воді, токсичні

 -   Розповідь науковця-еколога (Мелешко Олег) про забруднення харчових продуктів, які споживає людина (І.Даценко. Гігієна та екологія людини., ст.70)

-  Розповідь науковця-еколога (Торба Микола) про  харчування людини і нормування якості харчових продуктів ( Запольський. Основи екології., ст254-262)

 

2. Колообіг  Нітрогену в природі (роздатковий матеріал)

   Робота з підручником

Колообіг Нітрогену учні можуть вивчати самостійно  (§ 17)

Розповідь науковця-еколога (Малетич Віталія) про колообіг Нітрогену в природі(Білявський. Основи екологічних знань.ст.71, інформація  з Інтернет)

 

3. Хімічні властивості нітратів, якісна реакція на нітрат-іон

Розповідь учителя

Характерною хімічною властивістю нітратів є їхня здатність розкладатися при нагріванні з виділенням кисню та інших продуктів. Продукти розкладання за­лежать від розташування металу солі у витискувальному ряді металів;

                   лівіше Mg 

                                       MeNO2 + O2

                   Mg - Cu

MeNO3                           MeO + NO2 + O2        

                            правіше Cu    Me + NO2 + O2

 

тобто солі таких металів, що у витискувальному ряді стоять лівіше від магнію Мg, при розкладанні утворю­ють нітрити і кисень (виняток LiNO3); від Мg до Си — оксид металу. бурий газ N02 і кисень, а правіше за мідь Си — вільний метал, бурий газ N02 і кисень.

 

     Тому нітрати входять до складу вибухових сумішей (чорний порох, амонал та ін)

          Демонстрації (Яковішин. Цікаві досліди з хімії)

       А зараз прийшов час для наших хіміків-експериментаторів:

1. І горить, і стрибає (Розклад натрій (калій) нітрату при нагріванні)

       

2. Хімічний сир                        NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3

3. Видобуваємо „золото”        Pb(NO3)2 + 2 KI = 2 KNO3 + PbI2↓

4. Жовті кристали                   Pb(NO3)2 + K2CrO4 = 2 KNO3 + PbCrO4↓

5* Примерзання скланки.

 

  Розповідь учителя

Якісною реакцією на нітрат-іон є нагрівання розчину досліджувальної солі з концентрованою сульфатною кислотою і міддю. Сульфатна кислота витісняє нітратну з її солі, та реагує з міддю, в результаті можна спостерігати виділення бурого газу.

    Учні записують рівняння реакції: 3Cu + 4NO3- + 8H+ = 3Cu2+ + 4NO2↑+ 4H2O

 

Азотні добрива

Розповідь учителя

Історична довідка: німецький хімік, засновник агрохімії, Юстус Лібіх, вчстановив, що кожній рослині для нормальної життєдіяльності необхідні десять елементів – C,H,O,N,Ca,K,P,S,Mg,Fe Серед них є і Нітроген, необхідним рослинам для синтезу органічних речовин

Нітрати натрію, калію, амонію i кальцію називають селітрами: NaN03 — натрієва ceлітра, KN03 — калієва селітра. NH4N03 — аміачна селітра,  Ca(N03)2 — кальцієва селітра.

Селітри використовують як добрива в сільському господарстві. Речовини, які містять азот і вносять  у грунт для підвищення врожайності, називають азотними добривами. Внесення в грунт азотних добрив прискорює ріст рослин, збільшує зелену масу

         Розповідь науковця –еколога (Буцика Олексія)  про азотні добрива

* Лабораторний дослід. Ознайомлення із зразками азотних добрив.

Розгляньте видані вам азотні добрива, занотуйте в зошит їхні назви, хімічні формули та опишіть їх зовнішній вигляд.

 

4. Закріплення й узагальнення знань

    №1  Самостійна робота (збірник Савчин М.М ):  з кожної  групи йде до дошки один хімік-консультант записує на дошці  Завдання 10 ст117 (варіант 1(б), варіант3(а), варіант 4(в).

    №2 №103 (підручник). Внаслідок нагрівання 40 г суміші, яка містить натрію нітрат, добуто кисень об'ємом 4,48 л (н. у.). Масова частка NаNОз у вихідній суміші становить;

1) 30%; 2) 50%; 3) 85%; 4) 95%

    №3       Хімічна задача екологічного змісту

      1. Добова доза нітратів для дорослого – 325 мг. У воді ГДК складає 45 мг/л. Норма питної води складає  1,5-2,5 л. Яку кількість нітратів уживає доросла людина з водою та їжею? До чого може призвести надлишок нітратів у продуктах харчування? Як можна зменшити кількість нітратів у овочах?       

     №4.№101(а) Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких  можна здійснити такі перетворення:

Нітроген (IV)оксид      нітратна кислота     калій нітрат       калій нітрит.

 

5. Домашнє завдання

    1. Вивчити §16,17

    2. Виконати завдання №101(в), 102, завдання 10 (2 варіант), збірник Савчин

 

6. Підбиття підсумків уроку

   На завершення хотілося б почути вашу думку. Починаючи свій виступ із речення „На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...”. У своїх відповідях можете використовувати словосполучення: „Я переконаний..”, „На мою думку..”, „перепрошую, але я думаю інакше...”, „Ця інформація дає..”


Теги: нітрати, Яворський В.Ю., Нітроген
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 858/154


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar