Головна » Хімія

Нітроген (ІІ) і нітроген (ІV) оксиди. Фосфор (V) оксид. Їхні фізичні й хімічні властивості (взаємодія з водою). Застосування

Альтернативою традиційним методам навчання є метод проектів. Як правило це розгляд на новому витку педагогічних, соціальних, культурних досягнень, давно забутих педагогічних істин, які використовувалися в інших умовах.

Метод проектів виник у 20-х рр. минулого століття в США. Його назвали ще методом проблем.В основі методу лежить розвиток пізнавальної діяльності учнів, уміння самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну роботу учнів - індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Він включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Щоб досягти певного результату, потрібно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і розв'язувати проблеми, використовуючи знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів розв'язання, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

     На уроках хімії використовуються досліди, відповідні експериментальні роботи, що пов'язано з аргументацією актуальної теми, формуванням проблеми дослідження, зазначенням джерел інформації, висуванням гіпотез і обговоренням отриманих даних, оформленням результатів досліджень.

   Рольові проекти - тут структури тільки окреслюються і залишаються відкритими до завершення роботи. Учні виконують певні ролі: науковці, технологи, інженери з охорони праці. Ступінь творчості тут дуже високий.

Інформаційні проекти спрямовані про певний об'єкт, явище, їх аналіз і узагальнення фактів.

   Прикладні проекти характеризуються чітко продуманим результатом діяльності учнів, орієнтованих на соціальні інтереси учнів (логічне пояснення структури періодичної системи, пояснення явища радіоактивності, значення окисно-відновних реакцій).

     Ці методи на практиці ведуть до зміни позиції вчителя. Із носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної діяльності своїх учнів. Змінюючи психологічний клімат в класі, оскільки вчитель переорієнтовує свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності, на пріоритет діяльності пошукового, дослідницького, творчого характеру.

 

Тема: Нітроген (ІІ) і нітроген (ІV) оксиди. Фосфор (V) оксид. Їхні фізичні й хімічні властивості ( взаємодія з водою). Застосування.

Мета: порівняти склад, будову, властивості Нітроген (ІІ), нітроген (ІV)  Фосфор (V) оксидів, виходячи з їх властивостей, ознайомитися зі знаходженням цих оксидів у природі; навчитися характеризувати властивості даних сполук як представників класу кислотних оксидів; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення; виховувати дбайливе ставлення до зелених насаджень, формувати елементи екологічної культури.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності.

Тип уроку: застосування нових знань.

Форма проведення: урок-проект.

Хід уроку

 І. Організація класу.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

  На попередніх уроках ми розглянули будову атомів Нітрогену та Фосфору. Ознайомилися із простими речовинами, які ці елементи утворюють, - азот та фосфор. Для того щоб визначити об’єкт досліджень на сьогоднішньому уроці та проблему, над розв’язанням якої ми працюватимемо, проведемо «мозкову атаку»:

Який спирт не горить?;
Напишіть рівняння реакцій одержання азоту ( у лабораторії), аміаку, солей амонію.
За яких умов азот реагує з киснем? Чому?
За яких умов фосфор реагує з киснем?
Як виважаєте, який характер – кислотний чи основний – будуть виявляти нітроген оксиди? Чому? Як це можна довести?

Отже, об’єктом нашого дослідження є Нітроген (ІІ), нітроген (ІV) та  Фосфор (V) оксиди.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Нам потрібно визначити проблему, над розв’язанням якої ми працюватимемо на уроці.

Пригадаємо:

Що вивчає хімія? (речовини)
Як називаються ознаки, за якими речовини подібні або відрізняються одна від одної? (властивості)
Від чого залежать властивості речовин? (від будови молекули)
Що ми можемо передбачити, знаючи властивості речовин? (галузі застосування)

Отже, ми вивчаємо властивості речовин, які залежать від їх будови і визначають галузі їх застосування.

Тому проблема нашого уроку – встановлення причинно-наслідкових зв’язків між будовою, властивостями та галузями використання нітроген(ІІ), Нітроген(ІV) оксидів та фосфор (V) оксиду.

Девізом  нашого уроку будуть слова Д.Писарєва « Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  Для успішної роботи над даною проблемою нам потрібно скласти план роботи.

   Необхідно надати довідку про кожний оксид:

Знаходження в природі.
Будова молекули.
Фізичні та хімічні властивості.
Галузі застосування.

 Клас поділяється на групи:

 І ряд – І – група – проект NO ( нітроген(ІІ) оксид);

 ІІ ряд – ІІ – група – проект NO2 ( нітроген ІV оксид);

 ІІІ ряд – ІІІ – група – проект Р2О5 ( фосфор V оксид)

Уході роботи користуємося підручником, додатковою літературою.

Проводиться поетапний звіт, а наприкінці уроку кожна група подає загальний звіт, у якому розкриває корисну та шкідливу дію вивченого оксиду, порівнює його з іншими оксидами. Тобто формулюється висновок про  переваги чи недоліки проекту.

Готуючи виступ, учні можуть орієнтуватися на питання кожного етапу виданої довідки:

Поширення оксидів у природі (2 хв.).
Виступи (по 1хв).
Опонування, запитання (3хв).
Будова молекул (2хв).
Виступи (по 1хв).
Фізичні та хімічні властивості, галузі застосування оксидів відповідно до їх властивостей (4хв).
Виступи (по 2хв).
Загальний висновок ( по 1хв кожна група).

V. Закріплення вивченого.

  Хімічна естафета

 Учні, змінюючи один одного, виконують рівняння реакцій, що відображають ланцюжок перетворень.

І група:  NH3→N2→NO→NO2→HNO3→KNO3;

ІІ група: N2→ NH3→ NO→NO2→HNO3→NH4NO3;

ІІІ група: Р→Р2О5→Н3РО4→NaH2 РО4→Na2HPO4→Na3 РО4.

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Учитель підраховує кількість балів, які учні отримали захищаючи свої проекти, виконуючи хімічну естафету.

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити  п. 14.

Розв’язати задачі.

Який об’єм азоту, виміряний за нормальних умов, прореагує з киснем, якщо в результаті утвориться 5,6 л нітроген ІV оксид?
З 6 г фосфору прореагувало 6 л кисню (н.у.).Розрахуйте масу одержаного оксиду, якщо вихід реакції 80%.


Теги: Герус І.П., фосфор, Нітроген
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 826/207


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar