Головна » Хімія |
Освітньо-виховні завдання: Навчальна мета: поглибити знання учнів про нітратну кислоту; Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес; Виховна мета: виховувати навички здорового способу життя. Міжпредметні зв’язки: міжтемні (кислоти, солі, окисно-відновні реакції); Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Місце уроку в навчальній темі: поточний Методи і прийоми: інформаційно-рецептивний; а) мовний (розповідь, бесіда); б) практичний; в) пошуковий; інтерактивні (робота в малих группах, «Мікрофон»). Базові поняття й терміни: нітратна кислота, нітрати, ступінь окиснення. Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва;
ХІД УРОКУ I.Організаційний етап ІІ. Актуалізація опорних знань. Формулювання проблеми 1) Використання інтерактивної технології «Мікрофон». Нітратна кислота належить до класу кислот і має всі властивості кислот. Давайте пригадаємо, які властивості є типовими для кислот. (Учні по черзі перераховують загальні властивості нітратної кислоти) 2. Напишіть рівняння реакцій взаємодії нітратної кислоти з Na2O, Вa(OH)2, KOH, Zn(OH)2. 3. Запропонуйте не менше чотирьох способів отримання натрій нітрату. (Обговорюється один із запропонованих способів одержання натрій нітрату – взаємодія натрію з нітратною кислотою і ймовірність виділення водню в процесі реакції – створюється проблемна ситуація) ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Вивчення нового матеріалу Робота в малих групах „Творча лабораторія ”
Кожна група, працюючи з підручником та додатковою літературою, шукає відповідь на поставлене перед нею проблемне запитання і складає опорний конспект. І група Фізичні властивості нітратної кислоти ІІ група Добування нітратної кислоти ІІІ група Хімічні властивості нітратної кислоти ІV група Нітрати. Властивості, добування нітратів V група Застосування нітратної кислоти та нітратів VІ група Вплив нітратів на здоров’я людини
Після закінчення роботи на екрані транслюються слайди з опорними конспектами. Відбувається обговорення проблемних питань. При необхідності вчитель вносить корективи у відповіді та конспекти. На кінець уроку в кожного учня має бути повний опорний конспект.
Опорний конспект № 1 Нітратна кислота НNО3 – безбарвна рідина з їдким запахом.
Опорний конспект № 2 Одержати нітратну кислоту можна з нітроген (ІV) оксиду: 4NO2 + O2 + 2H2O = 4HNO3 У промисловості її одержують каталітичним окисненням амоніаку, який, в свою чергу, утворюється в результаті сполучення водню й азоту повітря.
Опорний конспект № 3 На світлі частково розкладається. Саме тому її зберігають в склянках темного скла у прохолодному місці: 4HNO3 = 4NO2 + O2 + 2H2O Специфічні хімічні властивості нітратної кислоти зумовлені тим, що атом Нітрогену в ній виявляє свій найвищий ступінь окиснення +5, тож нітратна кислота є сильним окисником і взаємодіє майже з усіма металами. За такої взаємодії водень, як правило, не виділяється. Кислота ж, залежно від концентрації і активності металу, може відновлюватися до сполук Нітрогену зі ступенями окиснення від +4 до – 3: Pb + 4HNO3(конц) = Pb(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O 3Ag + 4HNO3(розв) = 3AgNO3 + NO + 2H2O Якісною реакцією на нітрат-йон є виділення бурого газу: 2NaNO3 + 2H2SO4 + Cu = 2NO2 + CuSO4 + Na2SO4 + 2H2O
Опорний конспект № 4 Нітратна кислота одноосновна і утворює лише середні солі – нітрати. продукти розкладу нітратів залежать від місця металу у витискувальному ряду металів: a)якщо метал стоять ліворуч від Мg, то його нітрат розкладається за схемою: Ме(NO3)n → Ме(NO2)n + O2 Наприклад: 2KNO3 2KNO2 +3O2 б) якщо метал стоїть від Мg до Cu, то його нітрат розкладається за схемою: Ме(NO3)n → Ме2Оn + NO2 + O2 Наприклад: 2Сu(NO3)2 → 2CuO + 4NO2 + O2 в) якщо метал стоять правовуч від Cu, то його нітрат розкладається за схемою: Ме(NO3)n → Ме + NO2 + O2 Наприклад: 2AgNO3→ 2Ag + 2NO2 + O2 Добування нітратів а) взаємодія нітратної кислоти з основою: Mg(OH)2 + 2HNO3 → Mg(NO3)2 + 2H2O б) взаємодія нітратної кислоти з основним оксидом: CaO + 2HNO3 → Ca(NO3)2 + H2O в) взаємодія нітратної кислоти з металом: Cu + 4HNO3 → Cu(NO3)2 +2NO2 +2H2O г) взаємодія нітратної кислоти з сіллю: 2HNO3 + Na2CO3 → 2NaNO3 + CO2 + H2O д) взаємодія нітратної кислоти з амоніаком: NH3 + HNO3 → NH4 NO3
Опорний конспект №5 Нітратну кислоту використовують для виробництва добрив, барвників, пороху та інших вибухових речовин, пластмас, штучного волокна, лікарських препаратів (стрептоцид), кіно- і фотоплівки. Вона застосовується і як сильний окисник у самозаймистих ракетних паливах. Е-250 – натрій нітрит NaNO2 Е-251 – натрій нітрат NaNO3 Нітрати також широко застосовуються у піротехніці для створення кольорових вогнів та у військовій справі для виробництва вибухових речовин, як компоненти ракетних палив. Калій нітрат (КNO3) – складова частина чорного (мисливського) пороху. Чорний порох являє собою суміш порошків нітрату калію (75%), деревного вугілля (15%) і сірки (10%). Ця галузь застосування калій нітрату ґрунтується на реакції розкладу нітратів.
Опорний конспект 6 Підвищений вміст нітратів у харчових продуктах став реальним фактором нашого життя. Шляхи надходження нітратів в організм людини: 70% – з овочами Згідно з даними ВООЗ допустима норма нітратів становить 5 мг NaNO3 на 1 кг маси людини. Смертельна доза нітратів для людини 8-15 г. Токсична доза нітратів для грудних дітей складає лише 10 мг на добу. Надходячи в організм людини нітрати перетворюються на нітрити. Нітрити взаємодіють з гемоглобіном крові і утворюють сполуку метгемоглобін, яка не здатна переносити кисень. В результаті кров втрачає здатність транспортувати кисень і розвивається кисневе голодування. В нормальному стані в крові людини міститься 2% метгемоглобіну. Якщо його вміст підвищується до 30%, то виявляються симптоми гострого отруєння, а при вмісту 50% – може наступити смерть, що схожа на смерть від задухи.
ІV. Лабораторна робота. Ознайомлення із зразками нітратів та солей амонію.
(Проводиться інструктаж з ТБ. Виконується робота в парах, результати фіксуються в зошитах для лабораторних і практичних робіт)
Мета: ознайомитися зі зразками нітратів і солей амонію. Реактиви та обладнання: зразки нітратів і солей амонію. Хід роботи Повторіть правила з ТБ. Назва речовини Формула речовини Зовнішній вигляд
5. Зробіть висновок. V. Закріплення нового матеріалу (рефлексія). Робота над альтернативними тестами «Сульфатна та нітратна кислоти» (Учням пропонується заповнити таблицю, поставивши + або –) 1. Ступінь окиснення елемента-кислотоутворювача +6. 2. Рідина жовтуватого кольору. 3. ЇЇ розчин реагує з міддю. 4. Гігроскопічна, обвуглює органічні речовини. 5. У невеликих кількостях може міститися у дощовій воді. 6. При звичайній температурі не летка і не має запаху. 7. В ній розчиняється «цар металів» – золото. 8. Утворює гідрати при розчиненні у воді. 9. Використовується для одержання мінеральних добрив. 10. Її солі використовуються в піротехніці. 11. Її зберігають в склянках темного скла у прохолодному місці. 12. Один із продуктів її взаємодії з активними металами – газ з неприємним запахом тухлих яєць. 13. З нею пов’язують існування «лисячих хвостів».
VІ. Підсумок уроку. Мотивація виставлених оцінок. VІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. Домашнє завдання: Вивчити § 10.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |