Головна » Хімія

Основні класи неорганічних сполук

    Мета: закріпити знання про основні класи неорганічних сполук; здійснити міжпредметний звязок; формувати навички самоконтролю; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; розширити світогляд учнів; показати вміння працювати з додатковою літературою з теми; переживати за свою роботу та роботу товаришів на уроці; працювати творчо, активно розумом, душею і серцем.

   Обладнання та матеріали: таблички з написами: Оксиди, кислоти, Основи, Солі;  плакат з намальованим кросвордом, карточки із завданнями.

-   для експерименту: кислота, луг,  метилоранж, фенолфталеїн, розчини H2SO4, BaCl2, KCNS, FeCl3.

  Базові поняття і терміни: Оксиди, кислоти, основи, солі, хімічний склад і будова, хімічні та фізичні властивості, класи неорганічних речовин.

  Тип уроку: узагальнення знань  про основні класи неорганічний речовин та їх взаємоперетворення

  Форма проведення: з`їзд князівств Оксидів, Кислот, Основ та Солей

  Форми роботи:

індивідуальна робота з картками хімічних формул
демонстрація експерименту
розгадування кросворду
самостійна робота

 

Структура уроку

 

1. Організаційний етап .....................................................1-2 хв                           

2.  Вивчення нового матеріалу..........................................30-35 хв

       - привітання делегацій.............................................

       - історії представників князівств............................

       - жартівливе завдання.............................................

       - вплив речовин на довкілля..................................

       -  приготування коктейлів.....................................

       -  „вибухівка” миттєвої дії.....................................

       - „хімічний торт”.....................................................

       - тестові завдання....................................................

3. Домашнє завдання..........................................................1-2 хв

4. Підбиття підсумків уроку...............................................1-2 хв

 

ХІД  УРОКУ

Організаційний етап.
Вивчення нового матеріалу

 

    Учитель.  Сьогодні незвичайний урок. У хімічному царстві нараховується 100 тисяч неорганічних сполук.  Ми подумки переносемося до великої країни Хімляндії, в її столицю Хіміоград, де на з`їзд зібралися князівства Оксиди, Основи, Кислоти й Солі. Делегації від цих князівств хочуть довести, що їхнє князівство досить відоме, що вони широко використовуються, мають цікаві властивості та право посідати почесне місце в країні Хімляндії

  Клас обєднується в чотири групи. На столи ставлять таблички з написами „Оксиди”, „Основи”, „Кислоти”, „Солі”. У ролі голови виступає вчитель. Кожна група має свого князя, який оцінює відповіді.

    Учитель. Шановні представники князівств! Слово надається делегації князівства Оксиди

    Князь Оксид              Ми, оксиди, дуже прості.

                                       Шось таке на букві „О”

                                       У формулі всього.

   Виступають інші делегати-оксиди, розповідають про себе.

   1-й делегант. Я – гідроген оксид, відомий як звичайна вода. Якщо всю воду розмістити рівномірним шаром по земній кулі, то такий Світовий океан мав би глибину 4 км, а якщо всю воду зібрати в одну краплину, то її діаметр становив би 1,5 тис. км. Вода – головний матеріал, з  якого побудоване наше тіло, воно містить (у відсотках): кров – 83, мозок, серце – 80, кістки- 20-25. Недивно, що людина тривалий час може прожити без їжі, але без води не зможе прожити й кількох днів. Важко уявити яку-небуть галузь народного господарства, існування якої можливе було б без води. Вода широко використовується для охолодження компресорів, хімічної апаратури, для подрібнення порід і руд, видобування золота, очищення металевих злитків. Без води неможливо уявити собі фарбування, миловаріння, роботу целюлозно-паперової галузі, чорної та кольорової металургії. У великих містах кожна людина витрачає протягом доби 300 л води.

 2-й делегант. Я –силіцій оксид. Зустрічаюся у вигляді кварцу та його різновидів (гірський кришталь, агат, яшма, кремінь, кварцовий пісок), а також у вигляді мінералу опалу. Використовують мене в будівельній промисловості, для виготовлення кварцового скла, у силікатній промисловості. Із кварцового скла виготовляють оптичні прилади, медичні лампи для ультрафіолетового опромінення; високотемпературні термометри.

  3-й делегант. Я – алюміній оксид. у природі зустрічаюся у вигляді корунду та його різновидів. Якщо безбарвні кристали корунду забарвлені домішками в синій колір. То вони називаються сапфірами, у фіолетовий – аметисами. У червоний – рубінами. Кристали рубінів з домішками хром (ІІІ) оксиду використовуються як лазери.

  

   Вчитель.  Слово надається представникам князівства Кислоти.

 Князь кислот                    Нас, кислот, запам`ятай.

                                           „Аш” спочатку, так і знай.

                                            Як впізнаєш, що це ми,

                                            Руки й одяг бережи!

  1-й делегант  Я – сульфатна кислота- одна з важливих продуктів хімічної промисловості. Основним споживачем цієї кислоти є виробництво мінеральних добрив. Мене також використовують для одержання кислот, у виробництві барвників, мінеральних фарб, пластичних мас, в органічному синтезі тощо.

 2-й делегант. Я – хлоридна кислота. Застосовують мене для одержання хлоридів металів, водню, хлору, для виготовлення „нашатирю”, у шкіряній промисловості та в паяльній справі. Людям з пониженою кислотністб перед вживанням їжі пити рекомендується розбавлені розчини хлоридної кислоти.

 3-й делегант Я – нітратна кислота. Використовують мене для окиснення простих речовин, їх розділення та очищення, а також  у виробництві нітратних добрив, вибухових речовин, лікарських препаратів (у складі нітрогліцеринц-у разі серцевих захворювань), штучного шовку, у ракетній техніці.

 

Учитель. А тепер послухаємо  представників князівства Основи

  Князь основ                        Ми-основи-це не нове.

                                              Лиш побачиш на папері

                                              Знаки три, але тільки зауваж:

                                              У кінці стоїть „аш”.

  1-й делегант. Я – натрій гідроксид, використовують мене в нафтовій, миловарній, паперовій, текстильних галузях промисловості, у виробництві штучного шовку. Обробка бавовняних тканин натрій гідроксидом поліпшує їх здатність до фарбування. В народі мене називають „Їдкий натр”

  2-й делегант Я – кальцій гідроксид, відомий під назвою „гашене вапно”, широко застосовується в будівництві. Також використовують мене для одержання хлорного вапна, а також у техніці як дешеву розчинну основу в багатьох виробництвах. Як „вапняну воду” кальцій гідроксид застосовують в медицині проти опіків, протиотрута в разі отруєнння сульфатною кислотою

   3-й делегант Я-  калій гідроксид. Застосовують у миловарінні для виготовлення рідкого зеленого мила. Внаслідок великої гігроскопічності використовують як осушувач. Для вбирання вуглекислого газу, у медицині (хірургії) для припікання.

 

Учитель  Слово надається представникам князівства Солі

Князь Солей                               Ну, а солі, нас багато,

                                                    І які ми не складні,

                                                    Легше нас запам`ятати,

                                                    Коли знають, які ми.

 

  1-й делегант Я – натрій нітрат. Інакше мене називають чилійською селітрою, тому що під тонким шаром піску в пустелі Атакама, що розміщена в Чилі, залягли потужні поклади натрієвої селітри. Застосовують як добриво, у харчовій промисловості для консервування, у скляній – як окисник.

     2-й делегант Я – кальцій карбонат- одна з найпоширеніших сполук на Землі. Мінерали на основі кальцій карбонату вкривають близько 40 млн км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник – усе це CaCO3. крейда – це не лише шкільна крейда та зубний порошок. ЇЇ використовують у паперовій і гумовій промисловості як наповнювач. Мармур застосовують для скульптурних робіт, а менш цінного виготовляють електротехнічні щити. Вапняками мостять дороги.

   3-й делегант Я – натрій гідрогенкарбонат, відомий як звичайна питна сода. Щоб тісто було пухким, потрібна сода. Щоб зробити пінний вогнегасник, також використовують соду. Щоб зробити шипучий напій – також потрібна сода. Розчин питної соди використовують у медицині для зниження кислотності шлункового соку, для полоскання горла хворих на ангіну

 

 Вчитель. Що ж, можна вважати, що всі князівствадосить важливі й необхідні людям. А чи не могли б ви розповісти цікаві історії про представників  ваших князівств? Слово надається князівству Оксиди

 

Князь Оксид Ми належимо до князівства Оксидів. І сьогодні хочемо довести, що представники нашого князівства досить відомі. Особливо, коли це стосується. якщо художник хоче відобразити на картині смуток, скорботу, горе, велич володарки ночі, то використовує чорну фарбу. А її формула FeO•CaO•Al2O3

    Коричнева фарба – королівська. Вона надає картині багатства розкошів. Формула фарби - MnO•MnO2•Mn(OH)2. Білий колір несе світло, ніжність. У поєднанні з іншими фарбами він дає гаму відтінків, які створють казковість, загадковість, чарівність. Формула свинцевого білила - PbO•Al2O3. Синій колір дуже поширений в природі. Скільки разів ми дивилися на небо і щоразу бачили там різний блакитний колір. Він то світло-блакитний, то сіро-блакитний, то ніжно-зелено-блакитний. Синій колір – це колір очей людини, він на прапорі нашої країни. Саме він символізує українське небо, чистоту душі народу. Цю фарбу утворює синій кобальт. CoO•Al2O3.

  

Вчитель.  Слово надається представникам князівства Кислоти

Князь кислот  А чи знаєте ви, що деякі голозяброві морські молюски, захищаючись, видіялють зі своїх залоз сульфатну кислоту, яка впливає на шкіру та органи нападника?

 А чи відомо вам, що в годуванні вовченят бере участь і вовк –самець? У матері в молоці не вистачає необхідної для харчування вовків хлоридної кислоти, і щоб виправити цей недолік, на додання до молока самець відригує свою їжу з хлоридною кислотою.

 

Вчитель Слово надається представнику князівства Основи

Князь основ  А чи знаєте ви, що основи, розчинні у воді. Дуже небезпечні в користуванні? У разі потрапляння лугів на шкіру утворюються сильні опіки. Особливо небезпечні луги для очей. Тому з ними слід працювати в окулярах та рукавицях

 

Вчитель. Слово надається представнику князівства Солі

Князь Солей  Добре відома вам сіль- натрій хлорид – є необхідною складової їжі. Джерелом натрій хлориду є соляні озера й підземні поклади так званої камяної солі.

А чи знаєте ви, що в античні віки кухонна сіль цінувалася дуже високо?. В Африці за сіль купували рабів, золото, слонову кістку. Ще в середні віки ціна сильного робітника в африці дорівнювала шматку солі розміром з його стопу. В Європі ще в ХІХ ст. були поширені соляні гроші- стандартні бруски камяної солі.  У Китаї виготовлялися соляні монети, на які ставилося клеймо (тавро) богдихана. Сіллю замість грошей розплачувалися з римськими воїнами та хрестоносцями. Введення додаткового податку на неї царем Олексієм Михайловичем спричинило народні повстання. Що ввійшли в історію як соляні бунти. Вона ставала приаводом для війн між північними і південними штатами Америки.

                                            

  Вчитель. Слід віддати належне князівствам: вони добре підготувалися. А зараз пропоную невеликий відпочинок. Вам доводилося читати різними мовами. Хімічна мова – це мова хімічних формул і символів. Тому я даю вам жартівливе завдання: перекласти рідною мовою такі вирази:

Не все те Аурум, що блищить.
Ферумний характер.
За купрумний гріш подавився.
Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, а третій – купрум, бери сумку та їдь.
Білий, як кальцій карбонат.
Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.
багато аш два о утекло.
Щоб друга пізнати, потрібно з ним пуд натрій хлориду з`їсти

 

 Я гадаю шановні представники князівств, що ви зможете знайти своїх представників серед основних класів неорганічних сполук. Тому вам завдання: виписати з наведеного переліку оксиди, кислоти, солі й основи та назвати їх.

 

KCl, CO, HNO3, Al2O3, CuSO4, H2S, NO2, AlPO4, NaOH, Ba(NO3)2,

SO2, Al(OH)3 H2SO4 Ca(OH)2, HCl, KOH.

 

Вчитель. Які з наведених представників шкідливо впливають на довкілля, зокрема на людину.

 

Князівство Оксиди: СО – чадний газ, - немає кольору та запаху і є одним з найпоширеніших забрудників повітря. Він утворююється   при неповному згорянні палива. За концентрації в повітрі більш як 1 % він негативно впливає на рослини, тварин і людину, понад 4 % – спричинює смерть. Токсичність чадного газу полягає в тому, що, потрапляючи в кров, він позбавляє еритроцити (червоні кров`яні тільця) здатності транспортувати кисень, настає кисневе голодування, задуха, запаморочення і навіть смерть. Він спричинює розклад серцево-судинної системи, а також сприяє атеросклерозу.

                                    NO2 – для людини значно небезпечніший, ніж чадний газ. Він утворюється внаслідок недосконалої технології спалювання палива та в процесі виплавлення металів. У повітря викидаються переважно підприємствами, що виробляють нітратну кислоту. Сполучаючись з водою в дихальних шляхах, вони утворюють нітратну та нітритну кислоти, які спричиняють подразнення слизових оболонок і тяжкі захворювання. NO2 поглинається листям рослин, які втрачають після цього кормові якості і хворіють.

                                    SO2 – сірчистий газ, виділяється під час згоряння палива з домішками сірки (вугілля, нафти, природного газу), переробки сірчаних руд, виплавлення кольорових металів. За високих його  концентрацій у рослинах швидко зникає хлорофіл, клітини розриваються і спостерігається некроз тканин, які набувають коричневого кольору. Сірчистий газ подразнює слизову оболонку очей і дихальних шляхів. Тривала дія  малих концентрацій цього газу призводить до виникнення хронічного гастриту, бронхіту та інших хвороб.

 

Князівство Кислот: HNO3, H2SO4, HCl – особливо небезпечні кислоти. Вони розїдають папір, деревину, тканини. Бризки кислоти, потрапляючи на шкіру, можуть викликати хімічний опік. Тому обходитися з ними потрібно обережно. Особливо варто берегти очі. У хімічних лабораторіях під час роботи з кислотами очі захищають окулярами. У разі потрапляння кислолти на шкіру або в очі її необхідно змити великою кількістю води.

                                  H2S – гідрогенсульфід (сірководень) викидаються підприємствами, що виготовляють штучне волокно, цукор, а також нафтопереробними й коксохімічними заводами. Характерною ознакою забрудника є різкий, непрємний (тухлих яєць), подразливий запах і висока токсичність. H2S утворюється в природі в результаті діяльності вулканів. Цей газ легко поглинається слизовими оболонками очей, носа, дихальних шляхів. Внаслідок тривалої дії незначних концентрацій H2S виникають подразнення шкіри, сип. Одне-два вдихання газу високих концентрацій викликає параліч  органів дихання та смерть.

 

Князівство Основ: NaOH, Ca(OH)2, KOH.- це луги, які за звичайних умо є твердими кристалічними речовинамси білого кольору, добре розчинні у воді. NaOH і KOH – милкі на дотик. Дуже їдкі. Вони розїдають шкіру, тканини, папір та інші матеріали. За цю властивість їх називають їдкими лугами (NaOH – їдкий натр,  KOH – їдке калі. У звязку з тим, що кристалічні їдку луги, що потрапили на шкіру спричиняють опіки, їх не можна брати рукамиЮ, а тільки пенцетом. При попаданні на шкіру необхідно змити великою кількістю води, аж поки щезне відчуття милкості, а потім нейтралізувати  розчином борної кислоти.

                              Al(OH)3 – нерозчинна основа білого кольору, немилка, менш шкідлива, ніж луги.

Князівство Солей: KCl  та Ba(NO3)2 – хлориди і нітрати (мінеральні добрива)- це солі добре розчиняються у воді, потрапляють в організми рослин, тварин і людей. Нітрати – це токсичні для людини речовини

                         CuSO4 – сульфати розчиняються у воді і надходять у рослини або водойми, в  яких вони можуть накопичуватись чи гідролізуватись з утворенням важкорозчинних солей. Особливо небезпечні сульфати для матеріалів, що містять кальцій карбонат (руйнування мармурових памяток). Розчин купрум сульфату може потрапляти в рослини, а  далі – в організми тварин і людей, переноситись річковими водами до інших войм і океанів, а також накопичуватися в грунті.

                      AlPO4  - фосфати призводять до необоротного перетворення білка

 

Учитель. Молодці!. Попрацювали  ми добре, можна й перепочити. Кожному князівству пропонувалося приготувати на з`їзд спеціальні коктейлі

 

Князівство Оксиди – „Полуничний  коктейль” (кислота + метилоранж)

Князівство Основи – „Малиновий коктейль” (луг + фенолфталеїн)

Князівство Кислоти – „Молочний коктейль” (кислота H2SO4 + BaCl2)

Князівство Солі – „Вишневий коктейль” (KCNS + FeCl3)

 

Учитель. А тепер у мене деже неприємна новина. У зал засідань проникла група терористів. Вони встановили вибухівку миттєвої дії. Щоб знешкодити вибухівку, кожному князівству потрібно скласти ключове слово

 

Учитель.  Бомбу миттєвої дії знешкоджено. Ви втомились, а тому треба трохи перепочити і зкуштувати „хімічний торт, в якому ви зможете обєднатись в одне велике царство неорганічних сполук.

   Учням пропонується  кросворд „Основні класи неорганічних сполук”. На дошці висись плакат, а учням роздаються запитання.

Якщо залишився час, то учням пропонуються короткі тестові завдання по вивченій темі:

 

Учитель. Я зараз ми виконаємо тестові завдання для закріплення вивченого матеріалу

 

Варіант №1

Із запропонованих речовин вкажіть оксид:                                                         

            а) CuSO4                б) NaOH             в) CaO                        г) K2CO3

Речовини, формули яких KNO3, FeCl2,  Na2SO4, називаються:  а) солями;   б) кислотами;   в) основами;   г) оксидами.
Вкажіть назву речовини, що виражена формулою Ca(OH)2 :

     а) цинк гідроксид; б) кальцій гідроксид; в) кальцій оксид г) сульфатна кислота

4. Вкажіть кислоту, в якої валентність кислотного залишку дорівнює одиниці:

                а) Н2S                      б)  H3PO4              в) H2CO3             г) HNO3

5.  Вкажіть формулу кальцій карбонату  : 

                 а) CaCO3               б)  CaSO4                 в) Ca(NO3)2          г) CaC2

6.  Формула кухонної солі:   а) KCl         б) NaOH      в) KOH      г)  NaCl

 

Варіант №2

1. Вкажіть оксид, в якому валентність елемента – ІІІ:                                                                     

         а)      SO2                         б) H2O                       в) P2O5                   г) Al2O3

2. Речовини формули яких HNO3, HCl, H2SO4, називаються: 

          а) солями;            б) кислотами;           в) основами;       г) оксидами.

3. Вкажіть формулу нерозчинної у воді основи:  

               а)  NaOH             б) KOH                 в) Ca(OH)2           г) Fe(OH)3

4. У розчинах кислот забарвлення лакмусу стає : 

               а) червоним            б)  синім            в) фіолетовим          г) безбарвним

5.  Вкажіть формулу барій нітрату:

                  а) BaCl2                   б) BaCO3             в) Ba(NO3)2             г) BaSO3

6. Вкажіть формулу кварцевого піску :   а) SiO2      б) CaO   в) H2O    г)  Al2O3

 

Варіант №3

1.  Вкажіть оксид, який за звичайний умов – газ:           

             а)    CuO                     б) SO2                  в ) CaO                г) Na2O         

2. Речовини, формули яких  KOH, Fe(OH)2, NaOH, називаються:    

                а) солями;       б) кислотами;        в) основами;           г) оксидами.

3. Як змінють забарвлення фенолфталеїну луги:

                  а) малиновий             б)  жовтий            б) синій          г) безбарвний

4.  Вкажіть метал здатний витісняти водень з кислот:

                     а) Cu               б) Ag                     в) Hg                     г) Zn

5.  Вкажіть формулу натрій сульфіту:  

                  а)  Na2CO3                б) Na2SO4             в) Na2S             г) Na2SO3

6. Формула основної складової частини крейди:   

                а) Ca(OH)2               б) CaCO3               в) CaCl2             г)  CaO

     

Варіант №4

1.  Який з оксидів – тверда речовина: 

                  а) CaO                    б)  SO2                       в)  CO2                  г) SO3

2. Речовини, формули яких NO2, Fe2O3, Na2O, називаються:

           а) солями;           б) кислотами;           в) основами;        г) оксидами.

3. Яка із формул є формулою лугу: 

              а)  Zn(OH)2              б) KOH           в) Cu(OH)2             г) Al(OH)3

4. Вкажіть назву речовини, що виражена формулою HCl:  

     а)  сульфатна к-та;     б) сульфітна к-та    в) хлоридна к-та   г) сульфідна к-та.

5.  Вкажіть формулу алюміній хлориду:

        а) Al2(SO4)3                   б) AlCl3                    в) AlPO4              г)  Al(NO3)3

6.  Формула чилійської селітри:   а)  NaNO3    б) NaCl     в)  KNO3  г)  NaOH

 

Талон відповіді до тестових завдань

 

Додаткові завдання до уроку:

 

Учитель.  На дошці записано реакцію. Визначити невідомі сполуки.

 

CuO + x → Cu + y

NaOH + x →Na2SO4 + y

H2SO4 + x → ZnSO4 + y

BaCl2 + x → BaSO4 + y

 

Учитель.  Наступне завдання – здійснити перетворення

Ca →CaO →Ca(OH)2 →CaCO3 →CaO

S →SO2 →H2SO3 →CaSO3 →SO2

 

Учитель.  На цьому наш урок закінчено. З`їзд свою роботу завершив. Усі представники князівств залишилися задоволені своїм становищем в країні Хімляндії та радять добре зам`ятати властивості, галузі застосування, шкідливу дію на довкілля оксидів, основ, кислот і солей.

     Слово надається керівникам груп для оцюнювання відповідей своїх товаришів.

  Керівники характеризують діяльність своєї групи, вміння і навички їх самостійної роботи з узагальнення та систематизації знань

Домашнє завдання. Повторити §29-39, написати рівняння чотирьох відомих типів реакцій, в яких вода є або вихідним реагентом, або продуктом реакції.


Теги: Яворський В.Ю., неорганічні сполуки
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1177/155


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar