Головна » Історія України

Початок промислової революції на українських землях

Мета: з’ясувати суть початку промислової революції, формування фабрично-заводської промисловості, проаналізувати тенденції розвитку міст, а також внутрішньої та зовнішньої торгівлі; розвинути критичне мислення, уміння самостійно здобувати знання, уміння аналізувати та узагальнювати, уміння роботи з картою, історичними документами; виховувати інтерес до вивчення соціально-економічної історії України.

Обладнання: підручник, карта, роздавальний матеріал (історичний документ та завдання до гри «Хто шукає, той завжди знайде»).

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: промисловий переворот, урбанізація, чумакування.

Основні дати: 1794 р. — заснування м. Одеси, 30-ті рр. ХІХ ст. — початок промислового перевороту.

Очікувані результати: учень/учениця тлумачить та правильно застосовує поняття «промисловий переворот», «урбанізація», «чумакування»; пояснює суть початку промислової революції та формування фабрично-заводської промисловості, розповідає про розвиток міст, характеризує розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі; критично мислить, уміє самостійно працювати, аналізує та узагальнює, показує на карті найбільші промислові міста України першої половини ХІХ ст. та центри ярмаркової торгівлі, найбільші центри торгівлі хлібом, працює з історичним документом; відчуває інтерес до вивчення соціально-економічної історії України.

 Історія України.: підруч. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. /Ф.Г.Турченко, В.М.Мороко. – К.: Генеза, 2009

I. (пригадали загальну тему, кількість уроків по темі та дату проведення узагальнюючого уроку).

II.   Перевірка домашнього завдання (10 хв.)

Дидактична гра «Снігова куля»

Методичний коментар: учитель промовляє речення, яке пов’язане з домашнім завданням, а учні ланцюжком повинні продовжити складати речення до вивченої теми.

Вчитель: На початку ХІХ ст.. Україна залишалася  аграрним краєм.

Гра «Хто шукає, той завжди знайде»

Методичний коментар: Пропонується знайти в тексті підручника запропоновані фрази або слова й записати їх до зошита. Вчитель перевіряє 5 робіт учнів й виставляє оцінки за перевірку домашнього завдання на основі результатів двох ігор: «Снігова куля», Хто шукає, той завжди знайде».

 

- землеробство переважало на ….  (ст.82)

- головними сільськогосподарськими культурами були …. (ст..83)

- найуспішнішими були господарства Степової України, де …  (ст..82)

- малоефективні знаряддя праці, відсутність добрив не дозволяли …. (ст..85);

- урочна система …. (ст..86);

- у 1817 р. перші військові поселення з’явилися … (ст.. 87);

- військовій муштрі підлягали всі … (ст..87);

- у Російській імперії діяла заборона кріпакам … (ст..86);

- гальмом у розвитку сільськогосподарського сектора економіки було …. (ст..82).

III. Актуалізація знань (3 хв.)

Бесіда на повторення

1)  Що таке «майстерня» та «мануфактура»? Яка між ними відмінність?

2)  Що таке «промислова революція»?

3)  Коли та за яких умов розпочалася промислова революція в країнах Європи?

IV.  Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Початок промислової революції.

2.   Найбільші міста України.

3.   Розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі

Відповідно до назви теми уроку учні визначають його завдання й основні записують на дошці.

1.   Початок промислової революції (7 хв.)

Робота над формуванням понять

Робота з  поняттям «промисловий переворот» (ст..98 та 340 підручника) та іншим визначенням

Промисловий переворот — процес у розвитку продуктивних сил суспільства, який характеризується переходом від мануфактурного до машинного виробництва.

Бесіда

Із курсу всесвітньої історії пригадайте, коли, за яких обставин і в якій державі відбувся перший промисловий переворот. Які наслідки він мав?

Робота з картою

Самостійна робота учнів із дослідження питання. У ході виконання завдання здійснювати індивідуальна робота учнів. По завершенню роботи декілька учнів біля дошки звітують про виконання завдання, використовуючи при цьому карту.

Використовуючи карту, вміщену в атласі або підручнику на ст..92 дослідіть та проаналізуйте розвиток промисловості України в першій половині ХІХ ст.
Зробіть висновки щодо змін, які відбулися у соціальній структурі внаслідок промислового перевороту? (Використання діаграм в підручнику на ст..94 – 95).

 

2.   Найбільші міста України. (7-8 хв.)

Робота над формуванням понять

Робота над формуванням понять

Робота з  поняттям «урбанізація» (ст..342 підручника)

Запишіть ідеї-супутники до поняття «урбанізація».

Зразок відповіді

Робота з картою

Використовуючи карту, вміщену в атласі, назвіть найбільші міста України першої половини ХІХ ст.

Самостійна робота учнів

Учні самостійно опрацьовують матеріал п.1 параграфа 11 (3 хв.) й разом з вчителем заповнюють схему, а також встановлюють відповідність.

 

Основна дата:    1794 р. — заснування м. Одеси

Встановіть відповідність

 (завдання на повторення параграфів 3, 4)

Учні роблять висновки до пункту й пояснюють слова Т.Шевченка «На нашій, не своїй землі».

3.   Розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі (7-8 хв.)

Розповідь учителя

Україна в першій половині ХІХ ст. перетворилася на один із найбільших центрів ярмаркової торгівлі Східної Європи. Серед найбільших ярмарків, що проводилися в Україні, були Контрактовий у Києві, Петропавлівський у Катеринославі, Георгіївський у Єлисаветграді, Покровський у Харкові, Іллінський у Ромнах, а також у Львові, Чернівцях, Станіславі, Тернополі тощо. Важливу роль у розвитку внутрішньої торгівлі відігравало чумакування.

Робота з картою

Учні на карті показують центри ярмаркової торгівлі, найбільші центри торгівлі хлібом.

Запис домашнього завдання

Робота з документом

Опрацюйте уривок із документа, виконайте завдання.

Із записок історика та етнографа М. Арандаренка

Великий зріст, фізична сила, мужні риси обличчя і довгий жмут волосся, закручений за вухо, міцні м’язи, поважна постава з виразом самосвідомості на обличчі, гордість з мовчазною веселістю, одяг — надто широкі шаровари, нарозхрист свита і висока смушкова шапка — становлять відмінні риси чумака. Вони мають дуже сильних і красивих волів, платять за них дорогу ціну і цим пишаються … звичайною парою волів вони везуть 200 пудів солі… У дорозі ж чумак.. завжди тверезий, помірний в харчах: пшоняна каша з салом або галушки, шмат хліба з сіллю — оце все його харчування … Візникування їхнє починається з весни і триває до осені.

Запитання до документа

1)  Якими постають чумаки в описі М. Арандаренка? Кого своїм зовнішнім виглядом вони вам нагадують?

2)  Який основний товар перевозили чумаки?

 

Заповнення таблиці.

     Внутрішню торгівлю учні заповнюють на основі повідомлення учня (випереджальне завдання), а зовнішню торгівлю – самостійне опрацювання п.3 параграфа 11 підручника (3 хв.).

 

Внутрішня торгівля

Зовнішня торгівля

Російська імперія

Австрійська імперія

 

V.   Закріплення і систематизація вивченого матеріалу (3-4 хв.)

Робота по рядах

 Учні кожного ряду за допомогою художніх засобів (малюнок, графіка) на аркуші формату А4 відображають ключові моменти теми, що вивчалася. Останній учень, який здійснював запис біля дошки  презентує виконання роботи.

VI.  Підсумки уроку (3 хв.)

     Троє учнів біля дошки роблять ще раз висновки до кожного пункту плану уроку використовуючи записи на дошці завдань, які ставилися на початку вивчення нової теми.

Виставляються оцінки.

VІI. Домашнє завдання (2 хв.)

1)  Опрацювання 10-11 параграфів підручника, вивчити поняття.

2)  Позначити на контурній карті осередки промисловості, центри ярмаркової торгівлі.

3) Творче завдання: створити презентацію «Соціальна боротьба українського народу у першій половині ХІХ ст..»


Теги: Лучко Н.В., російська доба, австрійська доба
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 835/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar