Головна » Історія України

Модернізація українського суспільства в середині - другій половині ХІХ століття

Мета: провести підсумкове оцінювання знань учнів по темі «Модернізація українського суспільства в середині – другій половині ХІХ століття»; оцінити рівень навчальних досягнень учнів та перевірити вміння застосовувати набуті знання, виховувати в учнів інтерес до історії.

Основні терміни і поняття: модернізація, промисловий переворот, кріпосне право, криза, реформа, цензура, трудова еміграція, урбанізація.

Обладнання: тексти документів, карта «Україна в другій половині ХІХ століття; порівняльна таблиця на дошці «Аграрна реформа 1848 року на західноукраїнських землях з  аграрною реформою 1861 року в Наддніпрянській Україні».

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1.Бесіда.

До складу яких держав входили українські землі у ХІХ столітті?
Дайте характеристику економічного становища Наддніпрянщини в середині ХІХ ст.?
Дайте оцінку економічного розвитку західноукраїнських земель в складі Австрійської імперії.
Які історичні факти свідчать про економічну кризу, яка охопила Російську імперію в середині ХІХ ст.? Що таке кріпосне право?

2.Робота над  історичними документами. (Робота в групах).

Запитання для першої групи:

Хто такий Іван Франко?
Назвіть причини еміграції українського селянства західноукраїнських земель другої половини ХІХ ст. за кордон?
Назвіть напрямки еміграції українських селян ( карта стр. 147).

Запитання для другої групи:

Як називався цей документ?
Коли і ким був виданий?
Які права надавались селянам цим документом?
Коли було скасовано кріпосне право на західноукраїнських землях?

3.Заповнення таблиці: порівняйте аграрну реформу 1848 р. на західноукраїнських землях з аграрною реформою 1861р. в Наддніпрянській Україні.

4.Які реформи були проведені російською владою у 60-70-ті роки ХІХ ст.?

5.Хронологічна задача:

Рік переходу до загальної військової повинності чоловіків після 20 років (1874) + рік цензурної реформи(1865) – рік реформи міського самоврядування (1870) – третя цифра року створення Державного банку (1860) + перша цифра року, у якому вводилась єдина система початкової  освіти (1864) = 1864 (Які реформи були проведені в цьому році?).

6.Самостійна робота в групах:

І група – схарактеризувати особливості судової реформи.

ІІ група – схарактеризувати особливості освітньої реформи.

Які наслідки  мали реформи 60-70-х рр.. ХІХ  ст. на соціально-економічне становище України?

( Учні роблять висновки ).

Метод  «прес»

Назвіть тенденції, які визначали розвиток сільського господарства українських земель у складі Російської імперії у першій половині ХІХ ст.

Що впливало на розвиток промисловості українських земель у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.?
Які характерні риси модернізаційних процесів другої половини ХІХ ст. у Російській імперії?
Якими були наслідки промислового перевороту для Наддніпрянської України?
Які українські міста являлися великими промисловими центрами в другій половині ХІХ ст.?
Які галузі промисловості досягли найбільших успіхів у Наддніпрянській Україні в др. пол. ХІХ ст.?
Назвіть промислові центри загальноімперського значення, які входили в український індустріальний район.
 Які види транспорту були найрозвинутіші у ХІХ ст.?
Коли і де було прокладено першу залізницю в Україні?
Які галузі промисловості розвивалися в Західній Україні?
Назвіть найбільш відомих українських підприємців ХІХ ст.

7.Письмові повідомлення учнів про українських підприємців – Терещенків, Харитоненків,  Яхненків та Симиренків.

-    Чим прославилися українські підприємці ХІХ століття?

-    Яка їхня подальша доля?

8.Словник історичних термінів:

* модернізація,

* криза,

* кріпосне право,

* реформа,

* промисловий переворот,

* цензура,

* трудова еміграція,

* урбанізація.

ІІІ.   Підсумок уроку.

ІV.   Оцінювання учнів.

 Домашнє завдання.

 

Документи

Уривок зі статті Івана Франка з газети «Громадський голос» (1896 р.)
Нужда галицька так надоїла нашим людям, що і в пекло не бояться йти, щоб лиш втекти від рідного краю…
Пішов голос про Бразілію. Незнаний це край, далекий, але народ не зважав, не роздумував довго: утекти з неволі — це одинока рада.
І почався гарячковий рух, гарячкова продажа ґрунтів і мандрівка до нової землі. Тисячі братів наших перенеслися до Бразілії, а як їм там живеться, про це досі не мали ми докладної відомості… В одному листі від нашого чоловіка знаходимо ось які звістки про той край, котрий наші збаламучені люди не раз уважають якимсь земним раєм…
«Недавно приїхали люди з Галичини, їх вислано на місце, віддалене на кілька миль від Курітіби, головного міста Парани. В цьому місці, однак, були скалисті гори, а на скалі, розуміється, хліб не родить…
З усіх країн Бразілії в одній Парані закладаються колонії рільничі; тут емігранти, що одержали землю, мають надію, що може хоч внукам їх буде ліпше, як в Галичині. В кожному іншому місці емігранти стають невільниками панів, що садять великі плантації кави…
Емігрантів вважають у Бразілії за худобу; жовніри бразільські б’ють і знущаються над ними дуже часто, а станути в їх обороні не можна…».

2. 19 лютого 1861 р. цар підписав відповідний Маніфест, а також «Загальне положення про селян, які звільнилися від кріпацької залежності» та інші акти про селянську реформу (всього 17 документів). Цими законами передбачалося особисте звільнення селян, надання їм земельних ділянок та можливість викупу останніх, визначалися селянські повинності та організація селянського управління.

   З моменту опублікування Маніфесту поміщику заборонялось продавати селянина, купувати, дарувати, як річ, насильно одружувати або видавати заміж, переселяти з місця на місце, забирати до челяді, на свій розсуд карати тощо. Селяни набули особисті та майнові права, в тому числі на самостійний, без дозволу поміщика, вступ у шлюб, укладення договорів та зобов’язань з приватними особами та зі скарбницею, вільне ведення торгівлі та підприємництва, своїх судових справ, участь у роботі органів самоврядування, вступ на службу, на навчання, придбання рухомого та нерухомого майна.


Теги: Городечна О.М., австрійська доба
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 820/159


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar