Головна » Історія України

Селянська реформа в Наддніпрянській Україні. Реформи адміністративно-політичного управління 1860-1870-х рр.

Цілі:

-навчальні: конкретизувати причини реформи  другої половини XIX ст. в Російській імперії та   в Україні, використовуючи раніше здобуті знання; охарактеризувати їх основні положення та особливості здійснення  їх  в Україні; з’ясувати позитивні і негативні  риси, визначити характер і значення, спрогнозувати можливі наслідки;

-розвивальні; формувати вміння   встановлювати  причинно-  наслідкові зв’язки, працювати  з різними джерелами, користуватися  здобутими знаннями на практиці, аналізувати, синтезуватиі узагальнювати, аргументовано висловлювати  свої погляди; сприяти розвитку мовного  спілкування.

-виховні: формувати критичне історичне мислення, інтерес до історії своєї Батьківщини, формувати толерантність.

Очікувані результати.

Після цього учні зможуть:

-пояснити причини реформ, розповісти їх хронологію, характеризувати їх основні положення,  бачити позитивні та негативні риси, усвідомлювати їх суперечливий характер;

- вміти аргументовано  відстоювати  свою  позицію  до них;

-моделювати можливі шляхи    дальшого розвитку України.

 

Основні поняття: реформа, аграрна реформа, викупна операція,  тимчасовозобов’язані селяни,  земство, загальна військова повинність, відрізки.

 

Основні дати  та події:1857 створення  Таємного комітету для підготовки селянської реформи;

19 лютого 1861 р підписання Олександром  II  «Маніфесту» про скасування   кріпосного права і «Положенняпро селян, звільнених від  кріпосної залежності»

1864 р – земська, освітня.  Судова реформи.                                                                                                                                                                                                                              

Обладнаднання:  підручник «Історія України, 9 клас» О. Реєнт, О. Малій, «Генеза» 2009,  Коляда І., Крилач К.,  Дикаленко О. дидактичний матерал з історії  України, карта «Україна  в другій половині  XIX  ст.», ілюстрації підручника, схеми,таблиці, ребуси, історичні документи.

Використані методи і прийоми: робота з історичним документом, «відкритий мікрофон», «мозковий штурм», «займи позицію», «банк  ідей»,  «бліц – турнір», розповідь вчителя,   робота з  проблемним питанням

Тип уроку: урок засвоєння нових  знань

Структура уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вміння учнів.

IV. Вивчення нового матеріалу:

1.Українські землі напередодні реформи 1861р.

2. Селянська реформа 1861р. в Наддніпрянській Україні.

а) підготовка селянської реформи;

б) особисте звільнення селян;

в)селянські наділи;

г) викупна операці

д)наслідки аграрної реформи.

3.Земська реформа

4.Судова реформа

2

5.Військова реформа

 6.Шкільна реформа.

  7.Реформа цензури

  8.Фінансова реформа.

  9.Наслідки  та історичне значення.

  V. Закріплення  нових знань і вмінь учнів.

 VI. Підсумки уроку.

 VII. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель.

Продзвенів  уже дзвінок

Починається  урок

Він незвичний і цікавий, 

бо сьогодні  до нас гості завітали

А цікаво  вам дізнатись,

що сьогодні може статись?

Ну, то  сядьте  всі зручніше

Попрацюємо скоріше!

Ледве чутним історії кроком

Пролітає,  проходить  наш час

Озирнімось назад більш, ніж на  150 років

 Пригадайте!Які події  відбувались  в той час?

 

ІІ. Мотивація навчання  Увага! Подумай!

Бесіда:

1.Які знакові події відбуваються в країнах Європи в середині XIXст?

Очікувана відповід ь Буржуазні революції 1848- 1849 рр

2.До яких змін у с –п устрої держав Європи вони привели?

Очікувана відповідь В ряді країн були прийняті   Конституції.

А саме: в  Авчстрії Прусії Франції, Сардинському  королівстві.

3.Яким шляхом  вони були  запроваджені?

Очікувана відповідь

Переважно «згори» - тобто правлячими  династіями.

4 Які процеси відбуваються в Німеччині та Італії?

Очікувана відповідь. Обєднання, утворення єдиної держави

5. Яким шляхом це було зроблено?

Очікувана відповідь «Згори» - під егідою  Прусії та П’ємонту

Вчитель

Які  ж   події відбуваються в Українів  в середині XIXст? 

Творче завдання. За допомогою «машини часу» перемістіться у другу половину ХІХ ст. і візьміть інтерв’ю в українського селянина.

Вправа  «Інтерв’ю»

Учні:

1-й учень. «Зовсім нестерпним  стало наше життя Кримська війна забрала чоловіків, розорила  наші і без  бідні, господарства. Щодня йдемо до пана, зранку до ночі   на його полі, в  його господі А що ж наше життя?  Чи не відробили наші  діди, батьки та й ми…….

2-й учень. « У нас  існує панщина, ми працюємо задарма, поміщик  володіє землею  і в кожну  хвилину   може побити нас різками…….

3-й учень. Очима іноземця: « Росія  перетворюється на другорядну європейську державу  В країнах   Європи відбувся промисловий переворот  ……

Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

Вчитель.

 

Так. Так. Дійсно, наша мила Україна, яка в серці у  кожного з нас,  у XIX ст. не мала своєї держави. Її територія була розподілена між Російською та Австрійською імперіями. На Україну поширився імперський адміністративно-територіальний устрій. Уряд ОлександраII був урядом кріпосників, і Росія до кінця його царювання в основі свого соціально-економічного й політичного ладу залишалася такою ж кріпосною монархією, якою вона була  Цар захищав інтереси кріпосників.                   

Наприкіеці 50-х років  Надніпрянська  Україна була найбіль розвинутою в економічній площині регіоном  Російської імперії  У господарстві Півдня    замість вівчарства посіло  вирощування пшениці на експорт, на  Лівобережжі  джерелом прибутків  було  тваринництво,  північній – тютюнництво  й льонарство, Правобережжя перетворилося   на основний район  виробництва цукру У сільському господарстві п застосовуються перші машини. Але в подальшому житті  дедалі більше заважало  існування кріпосного права: низька продуктивність праці,  обезземелення  селянства. Поразка в Кримській війні У другій половині XIX ст. посилюється невдоволення кризою феодально-кріпосницької системи та зростає опозиційність до самодержавної влади. Одним із показників цього процесу стало те, що «низи  не хочуть жити по-старому»,  Напрошується  висновок, що кріпосне право  є гальмом розвитку як продуктивних сил, так і всього  суспільства. Терпіння  селян вичерпнулося. Таким чином, цар змушений був діяти.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

Діти, спрогнозуйте дії російського царя і уряду

Учні  Орієнтовна відповідь:

1.Можливо цар і його уряд прийме  Конституцію

 2.А я вважаю, що придушить селянські виступи і зробить незначні поступки

 3. А я думаю, що проведе реформи

4. Нам, звичайно, сьогодні важко спрогнозувати дії царя і його уряду.

 

Вправа. Пограймося!  Розгадування   ребусів   (Цар, реформа) 

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми, мети та очікуваних результатів.

 ( слайд)  Тему   записати в зошит

Тема.Селянська реформа в  Наддніпрянській Україні. Реформи  адміністративно – політичного управління  1860 - 1870-х рр в Російській  імперії та в Україні.  

План

1.Українські землі напередодні реформи 1861р.

2. Селянська реформа 1861р. в Наддніпрянській Україні.

а) підготовка селянської реформи;

б) особисте звільнення селян;

 в) селянські наділи;

 г) викупна операці

 д) наслідки аграрної реформи.

3.Земська реформа

4.Судова реформа

5.Військова реформа

6.Шкільна реформа.

7.Реформа цензури

8.Фінансова реформа.

9.Наслідки  та історичне значення

2.Слово вчителя:

 Сьогодні на уроці, використовуючи раніше здобуті знання,  ви повинні конкретизувати причини реформи  другої половини XIX ст.,  охарактеризувати їх основні положення та особливості здійснення  їх  в Україні; з’ясувати позитивні і негативні  риси, визначити характер і значення, спрогнозувати можливі наслідки,  аргументовано відстоювати  свою позицію.

 Вчитель.

Скажіть, будь ласка, а чи потрібно нам вивчати реформи 153-річної давності?

Що можуть дати нам ці знання? 

Учні.

Ці знання потрібні для розуміння реалій сьогоднішнього життя.

Про свої очікування від уроку  учні використовують  історичне дерево  і  стікери

  Я хочу …
 Я хочу ..
 Я хочу..
 Я хочу …

3.Постановка проблеми:   

Селянські   реформи  60-х 70-х   рр   в  Наддніпрянській Україні – це модернізація суспільства чи  відголос несправедливості?

 ( Проблемне питання учні записують з екрану мультимедійної дошки).

 

4.Вправа       Асоціативних кущ. 

                                                                             

  Модернізація                                                                                         Реформа 

Згадайте, що виникає в памяті стосовно слова   рефома?

(Поліпшую,  перетворюю,  перебудовую, змінюю, знищую. )

 Що виникає в памяті   стосовно  слова  модернізація?

( Наука, техніка,  прогрес,  освіта, модерн.)

 V. Сприймання та усвідомлення  учнями  навчального матеріалу.

1.Українські землі напередодні реформи 1861р. Причини  селянської  реформи  (слайд)

1) низька продуктивність праці селян;

2) зубожіння поміщиків;

3) зменшення кількості селян-кріпаків;

4) відставання Росії у військовій справі від Європейських держав;

5) наростання опору з боку прогресивних кіл суспільства проти кріпосництва;

            6) засудження Європейськими країнами станового устрою Російської імперії

3 Підготовка  скасування кріпосного права

  Таблиця «Підготовка  скасування кріпосного права. пропозиції поміщиків (слайд)

4. Коротка характеристика Олександра II (слайд) та використання

 Інтерактивна частина  уроку

Індивідуальне випереджальне завдання

Презентація учнів (супроводжується показом слайдів).

                   1. Селянська реформа 1861р. в Наддніпрянській Україні.

                       а) підготовка селянської реформи;

б) особисте звільнення селян;

                                   в) селянські наділи;

г) викупна операція;

                                   е) наслідки аграрної реформи.

Розглядають репродукцію картини Г.М’ясоєдова «Читання Маніфесту 19 лютого 1861р.» і висловлюють свої думки стосовно настроїв, які панували між селян під час читання Маніфесту. (Репродукція картини на екрані дошки)..

На екрані висвітлюються складові реформи. Учні записують положення у зошит.

 б) Особисте звільнення селян. (Робота з мультимедійною дошкою).

 в) Селянські наділи.(Під час роботи з мультимедійною дошкою, учні знайомляться з поняттям «тимчасовозобов’язані селяни)

              г) Викупна операція.

Робота з мультимедійною дошкою супроводжується розповіддю учня

           д) Наслідки реформ (бесіда з учнями за запитаннями, які зображені на мультимедійній дошці) Позначте основні положення селянської реформи 1861 р.. 

Які громадянські права здобували селяни? (Особисті й майнові (право укладати договори, займатися торгівлею і промисловістю, володіти рухомою та нерухомою власністю, самостійно виступати в суді, брати участь  в органах громадського самоврядування, переходити в інші стани, вступати до навчальних закладів на службу тощо).

2) Чи залишалися селяни і після реформи «нижчим станом»?(Так, бо залишалися сплата селянами подушного податку, рекрутські набори, фізичні покарання.)

3) Яку назву отримували селяни на перехідному етапі до укладання викупної угоди? (Тимчасовозобов’язані)

4) На яких умовах селяни отримували землю? (За викуп. Селянам, які неспроможні були сплатити суму викупу, держава надавала позику на строк до 49 років.)

Робота  з картою.  Карта «Україна  в другій половині  XIX  ст.»

2.  Земська реформа Основні положення та наслідки

3 Судова  реформа.

4. Військова реформа 

5. Фінансова реформа

6.Шкільна та цензурна реформа.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

Учитель.

1. Чи згодні ви, що реформи   мали негативні наслідки?  

2. Чи згодні ви, що реформи   мали позитивніі наслідки?  

  Вправа.     Банк  ідей

Позитивні риси                                                                          Негативні риси:

Вправа       Асоціативних кущ.

 позитивніі наслідки

*ліквідація кріпацтва;

*створені виборні органи влади -   земства;

*збільшилась кількість шкіл

*вводилась  загальна військова повинність;

*суди стали гласними, всестановими.

 *створення  Державного банку

негативні наслідки

*збереження поміщицького землеволодіння;

*земства пяте колесо до воза 

*збереження самодержавної монархії.

*збереглися тілесні покарання

* в армії збереглася муштра; безправя солдатів

*  не було демократичної свободи

Вправа  «Займи позицію!»  Визначитися зі свом ставленням до  реформи.  Вони  були:

 «Половинчасті»,

 « Буржуазні» 

 «Прогресивні»

 «Обмежені»

«Суперечливі»

«Половинчасті»

 

Робота з підручником. «Кероване читання»

  Бліц- турнір

Повернемося до початку нашого дослідження Чи згодні ви, що:  реформ 60-х- 70-х рр в Надніпрянській Україні – це модернізація суспільства чи  відголос несправедливості?

Підсумовуючи ваші  знання, презентації  я хочу сказати  слідуюче, що  реформи дійсно  мали серйозні недоліки, але ви зрозуміли, що без них подальша    с- е модернізація імперії була б неможлива У Харкові почали випускати паровози,   в Нижньодніпровську вагони,  у Катеринославі – труби.

Як ви думаєте, чи сьогодні Україна потребує реформування?

Якби ви були міністром, що б ви змінили негайно

( ідеї учнів )

VI.Підсумки  уроку     

 Чи досягли ми поставлених цілей?

«Рефлексія».

Продовжіть речення:

 Мені було  цікаво...

Я навчився...

Мені сподобалося...

Я задумався...

Я зрозумів...

Виставлення оцінок, аргументація їх.

Побажання  хорошого настрою і посмішок.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф   підручника
 Написати лист-звернення від селянина, якого звільнили з кріпацтва, до царя.


Теги: реформа 1861, Венгер Т.І., російська доба
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 1453/192


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar