Головна » Історія України

Соціальні рухи на західноукраїнських землях у першій половині ХІХ століття

 Мета: охарактеризувати соціально-економічне становище населення західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії в першій половині ХІХ ст., а також соціальні рухи, які відбувалися на українських землях в даний період; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки під час аналізу історичних подій, вчити працювати з документами та ілюстраціями, аналізувати матеріал, визначати основне й другорядне, висловлювати свій погляд на історичну реалію; на прикладах соціальних виступів українського населення виховувати в учнів патріотичні почуття.

Основні поняття: соціальні рухи, опришки.

Обладнання: карта, документи, ілюстрації, таблиці, ноутбук.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

• визначати хронологічну послідовність подій даного періоду;

• показувати на карті території, охоплені антикріпосницьким та національно-визвольним рухом;

• на основі різних джерел інформації  порівнювати становище населення та явища повсякденного життя українців під владою Росії та Австрії; визначати та характеризувати передумови, причини, форми, характер і наслідки протесту різних верств українського населення.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів: «спільний проект» для груп за поданими темами:

 

Група1

1. Які українські землі входили до складу Австрійської імперії в першій половині ХІХ ст.? Покажіть їх на карті.

Група 2

1. Пригадайте, яким було соціально-економічне становище західноукраїнських земель.

Група 3

1 Яку національну і соціальну політику провадив австрійський уряд на українських землях?

Метод «Мікрофон»

1. Чи змінили становище українського населення реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ? Як змінилося становище українців за їх наступників?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з таблицею

 

Група 1

1. Спираючись на текст підручника Турченко Ф. Історія України: підр. Для 9 класу. – Київ: Ґенеза, 2009. – с. 82, розкажіть про діяльність  греко-католицької церкви у першій половині ХІХ ст. за планом:

Лідери церкви
Вплив церкви на культурне життя галичан

Група 2

1. Поясніть зміст позиції схеми «Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ» за планом:

Роки впровадження реформи
Яких сфер життя стосувались реформи імператорів Австрійської імперії

Група 3

1. Розкажіть про діяльність «Руської Трійці» за планом:

Роки діяльності
Лідери
Друковані матеріали
Значення організації

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Робота з джерелами інформації у  групах:

Для опрацювання  надається документ:

Уривок з подорожніх листів письменника Василя Кельсієва:

«Тогда над нами были атаманы, хлопы такие же, как мы, они гоняли нас на панщину. Три дня в неделю работали мы на панов, а три дня на себя. Опоздает человек на панщину хоть полчаса, еще день в неделю работать будет, а задолжал пану, то и пять, и шесть дней работал. Работали мы, а атаман стоял над нами с нагайкою и подстегивал». (Турченко Ф. Г., Мороко В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 85–86)

Завдання для 1 групи

1. Використовуючи історичне джерело, охарактеризуйте соціальне становище західноукраїнського селянства.

Завдання для 2 групи

1. Визначте причини селянських виступів у Західній Україні в першій половині ХІХ ст.

Завдання для 3 групи

1. Дайте визначення терміну панщина. Наведіть приклади панщини.

 «Командний пошук інформації»: спираючись на роботу з підручником та прослуховування розповіді вчителя, визначити:

Група 1  Знайдіть причини селянських повстань, спираючись на текст підручника?

Група 2  Прослухайте розповідь учителя та складіть таблицю «Причини селянських повстань»?

Група 3 Здійсніть перегляд  презентації «Життя Галичини у першій половині ХІХ ст.» та визначте причини селянських повстань?

Усвідомлення матеріалу узагальнюючої таблиці:

Причини селянських повстань

• Реакційна політика австрійського уряду щодо селянства;

• посилення соціального і національного гніту;

• жахливі побутові умови селянства;

• тяжка, виснажлива праця;

• сваволя та беззаконня поміщиків;

• безземелля, малоземелля, розорення селянських господарств;

• низькі врожаї та часті неврожаї;

• голод та епідемії

Лабораторно-практична робота: історичний фактаж:

Завдання для груп ( виконується методом «Діалог Рівіна»):

1. Як ви вважаєте, в чому полягало значення селянських виступів на Західній Україні в першій половині ХІХ ст.?

2. Чи погоджеєтесь ви з думкою І. Франка, що селяни на західноукраїнських землях перетворилися на «самостійну суспільну

Робота з історичним документом:

З протоколу допиту Лук’яна Кобилиці.

«Що ж стосується підбурювання тутешніх гірських підданих, …то його треба б приписати… головним чином Лук’яну Кобилиці, який поширив між підданими ідею, що вони вільні й мусять відібрати у дідичів ліси. Для обґрунтування цього твердження оповідав Кобилиця підданим, що він має цісарський патент, друкований золотими буквами, який забезпечує населенню Русько-Кимполунзької округи ці свободи. Але під час детального допиту він сказав, що не мав такого патенту, що він тільки купив книжку про права і повинності гірських підданих, яка мала позолочену печатку, й через це він дійшов думки, що вона писана золотими буквами. З цього патенту він сказав зробити багато копій

для тутешніх підданих». (Турченко Ф. Г., Мороко В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 90)

Завдання

1. Що нового ви дізналися про Лук’яна Кобилицю? Визначте його роль в українському національному русі.

2. Як ви вважаєте, чому керівники селянських виступів часто запевняли, що мають документи про звільнення селян, але поміщики це від них приховують?

V. Узагальнення та систематизація знань

Завдання: зробіть самоаналіз за поданими питаннями і висловіть свою думку методом  «Коло ідей»:

Порівняйте соціальні рухи першої половини ХІХ ст. у Наддніпрянській та Західній Україні за таким планом:

1. Причини соціальних рухів.

2. Склад учасників.

3. Найбільші повстання.

4. Ватажки.

5. Причини поразки.

6. Значення.

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Декільком учням підготувати невеликі повідомлення про діячів Кирило-Мефодіївського братства.


Теги: Васільєва А.В., австрійська доба
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 665/182


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar