Головна » Географія

Таємниці повітряного океану

Мета та завдання уроку: освітні: сформувати знання у учнів про атмосферу, її будову та склад повітря; розкрити значення атмосфери для життя на Землі і необхідність її вивчення; ознайомити зі змістом поняття „погода” та її основними показниками.

Виховні: продовжувати формувати географічну культуру особистості, як необхідну складову освіченості школяра; сприяти формуванню свідомого розуміння значення атмосфери та важливості її вивчення, виховувати бажання вивчати, досліджувати та берегти повітряну оболонку Землі;

Розвиваючі: активізувати пізнавальні інтереси школярів, продовжувати формування в учнів навичок роботи з підручником, науково-популярними програмами; сприяти розвитку комунікативних здібностей, умінь кооперативної роботи; слухового та зорового сприйняття; навичок узагальнення, аналізу і синтезу, розвивати дедуктивне, логічно-понятійне та творче мислення шестикласників.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Форма проведення: урок-відкриття з елементами відео-подорожі

Обладнання: авторська мультимедійна розробка до уроку, відео-фрагменти документального фільму ВВС «Незвідана атмосфера», мультимедійна, звукова система, ноутбук, тематична фото-підбірка, схеми «Будова атмосфери», «Склад повітря», віяло, тарілка з водою, підручники «Загальна географія, 6 кл.», робочі зошити, олівці, картки із завданнями «Впізнай мене», «Тематична показуха», аркуші формату А3 та маркери, зображення зондів, літаків тощо для дослідження атмосфери (на кожного учня), скетч.

Методи та прийоми: міні-дослід, фото-питання, демонстрація навчально-пізнавальних відео-сюжетів, розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди, «Тематична хвилина слави», кооперативна робота учнів, «Ажурна пилка», проблемні-дискусії, мозковий штурм, самостійна робота учнів з текстом підручника, робота зі схемами, таблицями, Схематична візуалізація, «Впізнай мене», «Графіті», Тематична «показуха».

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1) Повідайте мені, будь-ласка, як маленькі «Чомучки»:

. Чому наша Земля має таке багатство тварин і рослин? (СЛАЙД 1)
. Чому існує життя саме на нашій планеті Сонячної системи? (СЛАЙД 2)

ВЧИТЕЛЬ: Саме наша - третя планета від Сонця – оазис життя і це завдяки повітряному кокону (СЛАЙД 3) – атмосфері – єдина оболонка, що захищає нас від мертвого космічного простору.

2) Міні-дослід (з віялом і тарілкою води). ВЧИТЕЛЬ: Віяло рухається, не торкаючись поверхні води та тарілки, чому ж тоді ми з вами бачимо коливання води? Цей простий дослід нам показує наявність повітря, хоча ми його не бачимо.

Отже, ми з вами живемо на дні величезного повітряного океану, який ще повністю незвіданий, повний таємниць та дивних явищ (про які ви вже чули на уроках природознавства), які ми спробуємо з вами зараз упізнати.

3) Фото-питання «Впізнай диво атмосфери» (СЛАЙД 4).

     ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

ВЧИТЕЛЬ (демонстрація відео-сюжету «Незвідана атмосфера», СЛАЙД 5): Дійсно, наш повітряний океан - атмосфера: дивовижна, казкова; потужна і чуттєва, руйнівна і оберігаючи, так необхідна для життя і сама ж створена живими організмами. Але вона нестабільна, повна таємниць та постійно змінюється, ось чому її вивчення – один із головних напрямків сучасних географічних досліджень. Прийшов час і нам відкрити хоча б деякі загадки нашої атмосфери (повідомлення теми уроку, СЛАЙД 6).

ІV. Формування нових знань.

4.1. Сутність поняття «атмосфера».

Розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди: І так, ми починаємо вивчати таємниці другої оболонки нашої планети – атмосфери (грец. atmos — пара и сфера - шар) або повітряної оболонки Землі.

Це верхня і найменш щільна з усіх складових географічної оболонки Землі. Чому ж тоді атмосфера та її легкі складові частини не відлітають у космос? (СЛАЙД 7

Тож, разом запишемо визначення поняття „атмосфера”.

Атмосфера – це повітряна оболонка Землі, пов’язана з нею силою тяжіння і тому бере участь у її добовому і річному русі.

4.2. «Незамінна атмосфера».

Поясніть, будь ласка, чому людина без повітря не може прожити і 3-х хвилин?

Дійсно, атмосфера - повітряна оболонка нашої планети - має величезне значення для нас і не лише через те, що містить незамінний для дихання – кисень...

Перегляньте відео-сюжети та спробуйте пояснити, чому атмосферу часто називають «ковдрою», «бронею», «щитом» планети (СЛАЙД 8).

Демонстрація відео-підказки «Значення атмосфери для лю­дей і живих організмів, що живуть на планеті та для всієї та всієї екосистеми Землі, загалом» (СЛАЙД 9).

ВЧИТЕЛЬ: дійсно, повітряна оболонка захищає Землю, як „броня” від смертельного космічного випромінювання та «щит» від великої кількості метеоритів.

Повітряний океан ще називають „одягом, ковдрою Землі”, бо вдень товща повітря розсіює сонячні промені і тому наша планета нагрівається набагато менше. А вночі, коли сонце ховається за горизонтом, повітряний океан не дає Землі швидко охолонути і, ніби під звичайною ковдрою, зберігає тепло до ранку. І це далеко не все, що дає нам повітряна оболонка.

4.3. «Шаруватий пиріг атмосфери».

ВЧИТЕЛЬ. Атмосфера, як і всі оболонки Землі, має свої межі, але їх дуже важко встановити. Повітря – це суміш газів, яка заповнює всі тріщини й щілини земної кори, міститься у ґрунті, тому складно встановити нижню межу атмосфери, але ще важче чітко визначити її верхню межу. Умовно її проводять на висоті 3000 км, разом з тим, атмосфера неоднорідна, тому її будову часто називають „шаруватим пирогом”. Щоб в цьому переконатись і здійснити свої власні відкриття ми відправимось з вами у віртуальний політ: піднімемось над г. Джомолунгма, високо-високо над хмарами – до межі з космосом та дізнаємось особливості кожного шару атмосфери. Але для початку, нам треба підготуватись та озброїтись необхідними знаннями (СЛАЙД 10).

Самостійна робота з текстом підручника (С. 123): І варіант – особливості тропосфери, ІІ варіант – особливості стратосфери. (МАЛ. 128, ст.123)

Міні-звіти учнів за варіантами щодо меж шарів атмосфери та роз’яснення вчителя з елементами «мозкового штурму» (у ході бесіди заповнюється таблиця 1) (СЛАЙД 11, 12).

ВЧИТЕЛЬ (демонстрація матеріалів відео-хронік, СЛАЙД 13): першу спробу наочно дослідити тропосферу і стратосферу здійснив полковник військово-повітряних сил США Джо Кітенджер - 16 серпня 1960. На велетенський повітряній кулі він піднявся на висоту 31 км, а потім стрибнув у низ з парашутом. Д. Кітенджер відчув на собі всі особливості тропосфери та стратосфери. Спробуйте пояснити деякі його відчуття та враження, висловте власні припущення щодо їх причин у мозковому штурмі, а результати роботи запишіть до таблиці 1 (СЛАЙД 14).

«Завдання для мозкового штурму»:

Піднімаючись угору Д. Кітенджеру вдягли герметичний костюм (зміна тиску, температури, вмісту кисню у повітрі з висотою).
На висоті 3 км повітряну кулю почало кидати із сторони в сторону, «Я не чув радіоприймач, стояв шум» Д. Кітенджер (СЛАЙД 15) (тропосфера - найбільш рухома (формуються вітри), непередбачувана, хаотична (змінюється погода) через вміст водяної пари, утворення хмар. Саме у тропосфері містить більше 80 % повітря всієї атмосфери (звук передається у середовищі)).
Потужність тропосфери на планеті неоднакова: біля полюсів її верхня межа проходить на висоті 8 км, у районі екватора – 18 км. Чому? (менший полярний радіус Землі і сила тяжіння на полюсах більша), (СЛАЙД 1).
«Стратосфера – це зовсім інший шар: сухий, спокійний-спокійний» Д. Кітенджер (це розріджений шар атмосфери, майже немає домішок водяної пари) (СЛАЙД 15).

Легкі атоми водню, що швидко рухаються, можуть вилітати (вислизати) у космічний простір.

ВЧИТЕЛЬ. Джо Кітенджер здійснив найдовше вільне падіння в історії людства воно тривало 15 хвилин. Згодом він сказав: «Ми часто не цінуємо красу планети. Земля – це райський сад». І завдячуємо цим ми ще одній особливості стратосфери – озону.

«Тематична хвилина слави» № 1 (зразок повідомлення учнів, які отримали випереджувальні завдання, під час яких доповнюється таблиця 1), (СЛАЙД 15):

УЧЕНЬ 1. «Озоносфера» (СЛАЙД 16). ОЗОН (від грец. ozon - що пахне), О3. Газ синього кольору з різким заходом. Утворюється із кисню (О2) при електричному розряді (наприклад, під час грози) і під дією ультрафіолетового випромінювання у стратосфері.

Основна маса О3 в атмосфері розташована у вигляді шару - озоносфери - на висоті від 10 до 50 км із максимумом концентрації на висоті 20-25 км. Цей шар охороняє живі організми на Землі від шкідливого впливу ультрафіолетової радіації Сонця.

У промисловості О3 одержують дією на повітря електричним розрядом. Використають для знезаражування води й повітря.

ВЧИТЕЛЬ: полковник Джо Кітенджер занесений до книги рекордів Гіннесу за найвищий політ на повітряній кулі, але і він був далеким від верхньої межі атмосфери, тож наш віртуальний політ продовжується.

Розповідь вчителя (під час демонстрації «віртуального польоту». Продовжується заповнення таблиці 1), (СЛАЙД 17). Вище стратосфери розташований найхолодніший шар атмосфери - мезосфера (де температура опускається до -90°С), завдяки їй поверхня Землі не нагадує, «з’їдену» кратерами, поверхню Місяця: саме вона захищає нас від «падаючих зірок» - метеоритів. Саме тут утворюються найвищі хмари на планеті – чудо природи – сріблясті хмари.

На висоті 85-90 км температура починає зростати і мезосфера переходить у термосферу (де температура вище +1000 °С). Саме тут обертаються радіо супутники Київстар і не тільки, формується диво природи – полярні сяйва…

«Тематична хвилина слави» № 2 (зразок повідомлення учнів, які отримали випереджувальні завдання, під час яких доповнюється таблиця 1):

УЧЕНЬ 2. «Іоносфера». ІОНОСФЕРА, верхні шари атмосфери, починаючи від 80 км, що характеризуються значним вмістом атмосферних іонів і вільних електронів. Верхня межа іоносфери - зовнішня частина магнітосфери Землі.

Причина підвищення іонізації повітря в іоносфері - розкладання молекул атмосферних газів під дією ультрафіолетової й рентгенівської сонячної радіації й космічного випромінювання.

Іоносфера сприяє поширенню радіохвиль та утворенню полярних сяйв при взаємодії з сонячним вітром (СЛАЙД 18).

ВЧИТЕЛЬ: верхній шар атмосфери, який більшість вчених називають вже ближнім космосом, - екзосфера, яка на висоті більше 3000 км переходить у дальній космос. Мезосфера, термосфера, екзосфера – це верхні шари атмосфери (СЛАЙД 19).      

4.4. Еволюція атмосфери – погляд у минуле.

Весь «шаруватий пиріг» атмосфери складає лише 5% об’єму нашої Землі, проте саме завдяки їй існує життя. Нашій планеті 4,5 млрд. років, перші найпростіші організми розвились 2 млрд. років тому. Чи значить це що більше 2 млрд. років тому атмосфери ще не було?

Вона була, але (демонстрація відео сюжету «Минуле атмосфери», СЛАЙД 20) - отруйна, позбавлена життєдайного кисню. І якби щось неймовірне її не перетворило планета Земля залишилась би без тварин та рослин. Що ж такого дивовижного сталося? Щоб відповісти на це питання нам необхідна машина часу, нажаль або на щастя, її ще не вигадали, тому скористаємось досягненнями комп’ютерного моделювання та нашою безмежною уявою. Тож, відправляємось у минуле…

Атмосфера сформувалась разом з утворенням нашої планети в результаті вивержень прадавніми вулканами розпечених, отруйних газів. І була такою атмосфера половину свого існування – цілих 2 млрд. років (СЛАЙД 21), доки у теплих, шельфових районах Світового океану не розвились найпростіші форми бактерій, які вперше почали використовувати енергію Сонця та вуглекислий газ із атмосфери для власного живлення. Так, в процесі фотосинтезу ці бактерії почали виділяти кисень, який докорінно змінив атмосферу та всю історію розвитку Землі. Ці унікальні найдавніші бактерії й досі існують на планеті – на західному узбережжі Австралії та Мексики.

Згодом, із молекул кисню утворився відомий вже нам озон, який утворив захисний щит, завдяки якому розвились складні форми життя і Земля стала багатою, квітучою… Такою, як ми її звикли бачити (СЛАЙД 22)

4.5. Сьогодення атмосфери.

Але, для життя потрібен не лише кисень і озон, нащастя, наша атмосфера містить й інші гази, які так нам необхідні. Отже, повітря атмосфери – це суміш газів, хвилюючим є те, що співвідношення цих газів змінюється, як це було вже в колишні геологічні епохи, що може призвести до непередбачуваних наслідків, тож систематичне вивчення складу повітря – запорука нашого спокійного життя.

Пропоную кожному з вас здійснити власне відкриття і визначити який же склад повітря атмосфери та як її досліджують сьогодні.

Кооперативна робота учнів з текстом підручника за варіантами (СЛАЙД 23): І ряд – «Склад повітря атмосфери», ІІ ряд – «Дослідження атмосфери», ІІІ ряд – «Показники погоди та їх значення для людини».

«Ажурна пилка» - обмін думками та відкриттями учнів один з одним.

              Можливі звіти учнівських кооперованих груп:

Повітря атмосфери – це суміш газів (СЛАЙД 24).

 Вчені, які досліджують і роблять прогнози погоди називаються – метеорологами, а наука, що вивчає стан нижнього шару атмосфери  називається – метеорологією. Спостереження за погодою ведуться на метеостанціях, метеопостах, штучних супутниках розташованих по всій Землі тощо (СЛАЙД 25).
Часто нижній шар атмосфери - тропосферу називають „кухнею погоди” (СЛАЙД 26). Тому що, в залежності від пори року, саме у тропосфері постійно змінюються її стан – погода, а саме температури, вітри та інші елементи погоди. „Самопочуття” нижнього шару атмосфери,– це стан тропосфери, який дуже часто змінюється, як і наше з вами самопочуття, яке визначається, зокрема, температурою тіла. 

 Так і стан нижнього шару атмосфери має свої характеристики, які називають – показниками погоди.

Температура повітря,   
Атмосферний тиск,
Швидкість, сила і напрям вітру,
Вологість повітря,
Хмарність,
Опади.

ВЧИТЕЛЬ: Показники погоди, її прогнозування та значення ми з вами будемо вивчати на наступних уроках.

V. Узагальнення, корекція та систематизація знань учнів

Схематична візуалізація (тематичні індивідуальні завдання біля дошки, за бажанням учнів): 1.1. «Будова атмосфери»,

1.2. «Склад повітря»,

1.3. «Показники погоди».

«Впізнай мене» (визначте за описом із скрині шар атмосфери):

2.1. захищає нас від надмірного ультрафіолетового випромінювання;

2.2. Космічні апарати літають на висоті 900 км. У яких шарах атмосфери вони при цьому перебувають? 

2.3. виникають дива природи - полярні сяйва;

2.4. міститься озоновий шар;

2.5. «Середній” шар атмосфери;

2.6. найгарячіший шар атмосфери;

Проблемні питання (можливе їх використання як для індивідуальної самостійної роботи учнів, так і для колективної дискусії), СЛАЙД 27:

3.1. Іспанські колонізатори Південної Америки, що поселились у Андах почали вважати себе проклятими за жорстоке винищення корінних жителів, адже жодна їх жінка не могла народити. Пройшов час і лише через 53 роки по тому була народжена перша дитина жінкою емігрантом. Чи вірите ви у прокляття іспанських колонізаторів? (вміст повітря в атмосфері визначає межі існування нашого виду: на висоті 3000 м в Андах повітря значно розріджене і містить менше кисню, організмам емігрантів знадобилось 50 років, щоб пристосуватись до нових умов життя).

3.2. «Коли я виплигнув із корзини повітряної кулі мені здалось, що я не рухаюсь, завис у повітрі. Була така тиша» Д. Кітенджер, СЛАЙД 28 (У стратосфері, на висоті 30 км, міститься менше 18 % повітря атмосфери, тому незначний опір повітря, крім того, звук передається у середовищі).

3.3. Швидкість вільного падіння полковника Джо Кітенджера у стратосфері досягала 1000 км/год, але він цього не відчув. Чому? (У стратосфері значно розріджене повітря, тому незначний його опір).

«Ерудит» (доведіть або спростуйте, СЛАЙД 29):

4.1. «Стратосфера – кухня погоди»,

4.2. «Повітря – не може бути чиєюсь власністю»,

4.3. «Атмосфера – одяг Землі»,

4.4. «Ліси – легені планети»,

4.5. «Від стану повітря атмосфери ні в якій мірі не залежить здоров’я людини».

«Графіті» (кооперативні групи учнів за короткий час, всі разом, зображають якомога більша текстових та схематичних зображень, що розкривають подану тему. Далі роботи передаються по колу до інших кооперативних об’єднань, які доповнюють роботи попередників. Згодом, зміст зображень презентується і пояснюється). Завдання І кооперативного об’єднання: «Шаруватий пиріг атмосфери», ІІ – «Еволюція атмосфери», ІІІ – «Незамінна атмосфера».
Тематична «показуха» (за бажанням учнів та наявності часу). Варіанти термінів та понять, які необхідно показати та пояснити: повітря, щит Землі, домішки, водяна пара, метеоролог, полярне сяйво, метеорит, погода тощо.

VI. Рефлексія. Підбиття підсумків, оцінювання роботи учнів.

Сьогодні ми встигли зазирнути у геологічне минуле нашої планети, здійснити політ у верхні шари атмосфери разом з Д. Кітенджером, попрацювати разом, подискутувати і навіть пограти, але час невблаганний, наш урок повний відкриттів добігає кінця, але скільки ще таємниць приховує атмосфера, адже її дослідження ми лише розпочали. Тож, даю можливість кожному 1) обрати свій засіб або апарат для дослідження атмосфери, 2) на ньому зліва записати що нового і цікавого ви для себе відкрили сьогодні, а з правого боку – питання, відповіді на які ви ходіли б отримати на наступних уроках; 3) тепер «підніміть» його на схемі «Будова атмосфери» на таку висоту, яка б відповідала вашим враженням та власним відкриттям сьогодні на уроці. Хтось, лише почав політ у атмосфері, хтось не уявляє своє життя без озону, а є ті, хто готовий вже злетіти у космос – до нових відкриттів. Дякую

І хочу нагадати, що загадок та див навколо нас безліч, і що власні відкриття можна здійснювати будь-коли і будь-де, чого кожному з нас і бажаю. Всім дякую за активність, творчість та співпрацю!

VIІ. Домашнє завдання (СЛАЙД 30).

Опрацювати § 28 „Атмосфера”, вивчити визначення, опрацювати конспект уроку.
«Письмові міркувалки» (за вибором): 1) чому навіть влітку, коли температура дорівнює 34ºС, на вершинах деяких гір можна побачити „білі шапки”? 2) Спрогнозуйте, щоб сталося на Землі, якби зникла атмосфера;                          3) пофантазуйте, як змінилось би життя на планеті, якби атмосфера стала щільнішою, густішою.
Індивідуальні випереджувальні завдання (за бажанням): 1) Живі термометри», 2) «Температурні рекорди світу, Європи, України», 3) «»Термометр – незамінний винахід людства», 4) «Способи повітряного закалювання дитячого організму».
Творчі завдання (за бажанням): 1) складіть вірш, журналістську статтю, кросворд або ілюстративний матеріал за однією з тем: «Еволюція атмосфери. Повернення», «Шарувата будова атмосфери», «Значення повітряного океану Землі» тощо.


Теги: атмосфера, Маханько О.А.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 769/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar