Головна » 5 клас » Українська мова

Діалог. Тире при діалозі

Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також висловлювання, що вміщують діалоги; формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова; розвивати логічне мислення, мовлення, стійку увагу, емоції, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.
*Виконання індивідуального завдання за роздавальним матеріалом

Картка 1
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).

І завжди кажуть мудрі люди: «Спас! Готуйте рукавички про запас!» Раді мама і тато, а бабуся згадала: «Завтра в нас гарне свято! Зветься Йвана Купала!» «Добридень вам, люди добрі! – я чув від тезка Дмитра. І зразу світлішав обрій, і більше було добра.
Д.Білоус.
Словник.
Тезко – той, хто має однакове з кимось ім’я.

Картка 2
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).

Йде ватага щедрувати: «Добрий вечір, дядьку Гнате! Упустіть козу до хати!» Дядько двічі відмовля: «Не пущу, нехай гуля!..» Втретє всі: «Пустіть на трішки, у кози задубли ніжки!» «Та ідіть уже, ідіть!» - тітка зм’якла мимохіть. Гості враз шапки зняли, щедрувати почали: «Ти не ходи, коза, через темні ліса».
Д.Білоус.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

*Робота з підручником. Вправа 213 усно. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 119-120 )

ІV. Виконання вправ на закріплення.

* Прочитати, правильно інтонуючи репліки діалогу. Пояснити, що називається реплікою. Вказати слова автора. Прокоментувати вживання розділових знаків.


І. Стоїть і гірко плаче Надя:
-Віддайте булку з маслом, дядю!
-Та я ж не брав, дівчатко миле…
-А ви на неї, дядьку, сіли!

ІІ. -Чи знаєте ви, - фізик учнів пита,-
Як створює світло звичайна вода?
- Та знаємо! - Петрик кивнув головою, -
Забруднені вікна помити водою.




ІІІ. - Мамо, ти пам’ятаєш ту вазу, яка переходить в нашiй родинi з поколiння до поколiння?
- Звiсно, пам’ятаю. А що?
- Моє поколяння щойно її розбило...


ІV. - Грицю, ти зiзнався вдома, що одержав двiйку?
- Зiзнався.
- Ну то й що?
- Нiчого. Вдома нiкого не було.



V. - Ой дiвчино, серце моє,
Чи пiдеш ти за мене?
- Не пiду я за тебе -
Нема хати у тебе!
- Пiдем, серце, в чужую,
Поки свою збудую.
- Постав хату з лободи,
А в чужую не веди!
Чужа хата такая,
Як свекруха лихая,
Хоч не лає,так бурчить,
А все ж вона не мовчить!



VІ.Переді мною зеленіють лани. На обрії громадиться ліс.
- А що за лісом? - питаю старшого брата.
- Поля, села... - каже брат.
- А за тим аж лісом ? Що там?
- Дніпро. Велика наша ріка Дніпро.
- А за Дніпром що?
- Знову поля, села, ліси.
...Мене зворушило, що така велика, багата Україна.

*Самостійна робота. Переписати діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вказати звертання та вставні слова.

І. Ти спиш, Семене, при вікні Ні То може плачеш в тишині Ні А двійок не було в ці дні Ні То просто думаєш дивак Так Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб відчепився ти від мене

ІІ. Ти подивись на свою одежу Я ж тебе просила не перестрибувати через калюжу А я мамо і не перестрибнув…

* Перевірка самостійної роботи. Прочитати записаний діалог за особами, правильно інтонуючи репліки. Пояснити вживання розділових знаків.

* Попереджувальний диктант.

Улітку дід Іван і його онук Івась пасли череду. Знайшов раз Івась палицю, що лежала в траві. Каже хлопчик дідові:
- Я зроблю батіг і поганятиму корів ...
Дід узяв палицю, роздивився її й каже:
- З неї можна зробити щось краще.
- Що? - питає Івась.
- Те, що душу оживляє.
... І зробив дід Іван із бузинової палиці дзвінку сопілку.

V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІ. Домашнє завдання. П. 19, вправа 215.

Автор: Оксана


Переглядів: 128 | Теги: діалоги

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar