Головна » 11 клас » Українська мова |
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про діалогічне мовлення, різновиди діалогів, удосконалювати вміння й навички складати відповідно до запропонованої ситуації діалог-обмін думками і враженнями; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, уяву; виховувати у школярів почуття взаємоповаги. Обладнання: роздавальні матеріали, схеми-опори. Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (пряма мова, діалог), пунктуація, лексикологія. Міжпредметні зв’язки: література, історія. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організація класу ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку Стратегія «Два — чотири — всі разом»
Прочитайте афоризми. Поясніть їх зміст. Сформулюйте за ними тему й мету уроку. 1. Єдина відома мені розкіш — це розкіш людського спілкування (Антуан де Сент Екзюпері). 2. Дефіцит спілкування привів до того, що воно з розкоші перетворилося на предмет першої необхідності (С. Лузан). 3. Більшість людей шукають суспільства не стільки з метою слухати, скільки говорити (Олександр Поп). 4. Без багато чого може обходитися людина, але тільки не без людини (Людвіг Берне). 5. Для одних форма спілкування — діалог, для інших — монолог (Ілля Шевелев). ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів Бліцопитування
Дайте визначення діалогу. (Діалог (від гр. dialogos — розмова, бесіда) — розмова двох осіб.) Як називаються речення, якими оперують учасники розмови? (Репліка) Які розділові знаки вживаються при записуванні діалогів? Запишіть графічну модель діалогу на дощці. А: «П» (?!)» — «П. (?!)» — «П (?!)» –а. — «П (?!)» — П. (?!) — П. (?!) — П, (?!) — а. Які різновиди діалогу вам відомі залежно від стилю мовлення? (Побутові діалоги; офіційні; художні.) Охарактеризуйте репліки в розмовно-побутовому стилі. Охарактеризуйте репліки в офіційному стилі. Які діалоги розрізняють за жанровими особливостями? (Бесіда; дискусія, диспут; полеміка.) Які синтаксичні ознаки властиві діалогу? (Граматична неповнота речень, тобто використання неповних і незакінчених речень, використання простих синтаксичних конструкцій, різних речень за метою висловлювання.) Робота в парах зі схемами-опорами
Як відомо, перед складанням діалогу необхідно уявити ситуацію спілкування. Пригадайте, що вам відомо про комунікативну ситуацію? Доповніть подану схему. Що треба взяти до уваги перед тим, як вступити в спілкування? Самоперевірка за поданою опорою Роздивіться схему «Ситуація спілкування». Назвіть ситуації, в яких може відбуватися спілкування мовців; визначте за ситуацією характер розмови (офіційна/ неофіційна), а також уточніть, між ким може відбуватися діалог (самостійний добір прикладів). Пригадайте, у чому полягає підготовка до спілкування після етапу орієнтування в ситуації. Перевірте правильність міркувань за схемою
ІV. Процесуально-діяльнісний етап Аналіз діалогу З’ясуйте, хто бере участь у діалозі. У якій ситуації відбувається поданий діалог? Визначте стиль, жанр, тему й мету діалогу, особливості мовних засобів. Схарактеризуйте репліки за метою висловлювання, за емоційно-експресивним забарвленням, за повнотою. З оселі вийшла мати, глянула. — Це ти? — Це я, мамо, — він підходить до неї, охоплює її загрубілі руки, що відмиваються тільки взимку. — Ой Богданочку, — вона припадає головою до його грудей і починає схлипувати. — Чого ви? — і пригортає матір. — Хіба ж я знаю? — вона витирає очі краєчками хустини, крізь сльози заглядає йому в очі. — Богданчику, ти знаєш, хто ти мені? Ти щастя моє, і надія моя, і все, чим я живу, бо що ж я без тебе? — Я пам’ятатиму це, мамо. — Богданчику, дитино, а ти… не звихнувся тепер? — Як це?.. — злякано поточився назад, не розуміючи її. — Прийшли до мене, сину, чужі листи. Пишуть, що ти звихнувся… запроданцем став. Я вірю тобі! — шелестять її слова, шелестять її сльози. — Вірте, мамо. Хоч би що трапилось зі мною, вірте, бо я ваш син і ніколи не стану безбатченком, ніколи! То тільки страшні жорсткосердці могли таке написати вам. Якби навіть усе золото, усі скарби світу кинули мені під самі ноги, то й тоді я не став би чиїмось послугачем, бо ж своєю землею живу, за це ладен і вмерти. Чуєте, мамо? (За М.Стельмахом). За схемою-опорою визначте різновид діалогу залежно від провідної комунікативної функції, яку виконує той чи інший діалог.
Визначте особливості кожного з них. Наведіть приклади ситуацій, у яких може відбутися той чи інший різновид діалогу. Робота в парах
Доповніть репліки діалогу, визначте його різновид. Відповідь обґрунтуйте. — Чому мову вважають візитною карткою людини? — Та тому, що по тому, як людина говорить, ми пізнаємо, з ким маємо справу. — Можемо визначити ступінь інтелігентності, сказав би вчений. — … — Ступінь її психологічної урівноваженості, ступінь її можливої закомплексованості. — … — Розвивати і вдосконалювати своє мовлення. — … — Тому, що мова — втілення думки: що багатша думка, то багатша мова. — … — Ні, не я. — … — М. Рильський. — Людину, яка зрікається легко й добровільно рідної мови, Б. Харчук назвав нещасною, неправдивою людиною. Групова робота
Сформулюйте правила ведення діалогу. Орієнтовні правила (для контролю і доповнення сформульованих) Будьте завжди ввічливі, привітні і доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтеся до співрозмовника. Будьте уважні до його стану й настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова. Не завдавайте людям прикрощів словом. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови. Умійте слухати і не перебивати інших. Умійте почати діалог, уживаючи відповідну ініціативну репліку (повідомлення, спонукання, запитання), та швидко реагувати на репліку співрозмовника, підтримувати розмову, додаючи до репліки-реакції свою ініціативну репліку, стимулювати співрозмовника до висловлювання, виражаючи свою зацікавленість за допомогою реплік оцінювального характеру. Використовуйте в спілкуванні етикетні слова. Стежте за культурою мовлення. Користуючись наведеними правилами, проведіть у парах (ролі директора школи і учня-одинадцятикласника) офіційний діалог-обмін думками за темою «Мій життєвий вибір». Розмову про свої плани й наміри щодо підготовки до майбутньої професії запишіть. Творче завдання Працюючи парами, складіть діалог-обговорення за самостійно обраною темою. V. Контрольно-рефлексивний етап Творче списування Доповніть визначення. Діалогічне спілкування здійснюється в… (усній) формі під час безпосереднього контакту… (співрозмовників), висловлювання яких чергуються. Таким чином, кожен, хто бере участь у діалогічному спілкуванні, і… (говорить), і… (слухає). Висловлювання співрозмовника, що бере участь у… (діалозі), називається… (реплікою). За стилем розрізняють… За комунікативною функцією діалоги поділяють на… Аукціон Назвіть якнайбільше пісень-діалогів. Складання сенкану Сенкан «Діалог».
VІ. Домашнє завдання (на вибір)
Виписати з художніх творів три діалоги різних видів, обґрунтувати свій вибір. Підготувати лінгвістичне повідомлення «Діалог». Складіть і записати діалог, який би міг відбутися між випускником школи та його вчителем через 10–15 років після випускного вечора.
| |||||||||||
Переглядів: 2433 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |