Головна » Зарубіжна література

Уславлення сили людського характеру в романі Ж. Верна „П’ятнадцятилітній капітан”

Мета:  дослідити засоби, за допомогою яких письменник розкриває в романі проблему справжніх людських цінностей; розвивати вміння працювати з текстом, аналізувати характери літературних персонажів; перевірити знання учнями розділів роману,  що пропонувалися для домашнього читання; робити висновки зі спостережень, послідовно викладати власні думки; виховувати бажання бути справжньою людиною; спонукати учнів  до прагнення допомогти тим, хто цього потребує.

Обладнання:  комп’ютер, презентації, підготовлені учнями, аудіо запис мелодії І.Дунаєвського із кінофільму «Діти капітана Гранта», фільм «П’ятнадцятилітній капітан», листи само оцінювання, «Кубик», підручник, сюжетні таблиці, картки характеристики уроку, кросворди, смайли.

Тип уроку:  урок формування нових знань.

Форма уроку:  урок-дослідження.

Міжпредметні зв’язки:  географія, музичне мистецтво.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

визначати засоби, за допомогою яких письменник розкриває в романі проблему справжніх людських цінностей;
вміти працювати з текстом;
аналізувати характери літературних героїв;
робити висновки зі спостережень;
послідовно викладати власні думки;
доводити, що бути справжньою людиною – це допомагати тим, хто цього потребує.

Фортуна вибирає сміливих.

        Еразм Ротердамський

Хід уроку

І. Фаза актуалізації.

         Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую вас до співпраці.

         На партах у вас лежать листки самооцінювання, які ви будете заповнювати протягом уроку, оцінюючи свою роботу. Підпишіть їх та наклейте смайлики, які відображають  настрій, із яким ви прийшли на урок. Поставте оцінку, на яку ви сподіваєтесь на сьогоднішньому уроці.

 

Радість, приємні несподіванки, здивування… Кому цим завдячуєте? (Людям, які поруч.)
Люди бувають різні: добрі й злі. Одні будують, інші – руйнують. Одні плекають, інші – знищують. Одні живуть заради себе, інші – за ради когось. Одні люблять тільки себе, інші – цілий світ. А якою насправді має бути справжня людина?
Це одвічне питання. І воно актуальне  сьогодні?

(Звучить мелодія І.Дунаєвського)

         Вслухайтесь у прекрасну мелодію І.Дунаєвського із кінофільму «Діти капітана Гранта», створеного за романом Жуля Верна. У ній романтика мандрів,свіжий вітер, що надимає білі вітрила, ліризм і замріяність, рішучість і оптимізм. У пісні є такі слова:

                                      Кто привик за победу бороться,

                                      С нами вместе пускай запоет:

                                      «Кто весел – тот смеется,

Кто хочет – тот добьется,

Кто ищет – тот всегда найдет!»

         Вони додають упевненості, кличуть уперед, надихають на подолання труднощів. Це гімн сміливим і відважним, яких, за словами  Е.Ротердамського (що є епіграфом нашого уроку), і вибирає фортуна.

 

ІІ. Фаза побудови знань.

Мотивація

Жуль Верн вірив у людину, і тому в кожному його творі ми зустрічаємо героїв, здатних долати життєві перешкоди й при цьому залишитися справжніми людьми. У романі «П’ятнадцятилітній капітан» письменник прославляє людину, яка гідно пройшла всі життєві випробування.

Перш ніж оголосити тему нашого уроку, я хочу розповісти вам хасидську притчу «А навіщо потрібен ти?».

Одного разу юнак відвідав мудреця і, докладно розповівши про свої проблеми і потреби, очікував від нього поради.

Ти докладно розповів про те, що потрібно тобі, а навіщо потрібний ти  сам?  – запитав юнака мудрець.

 

Діти, як ви думаєте, навіщо я розповіла вам цю притчу?

 (відповіді учнів).

         Так, діти, сказане вами можна підтвердити словами Л.Ростена: «Мета життя – у тому, щоб щось значити для людей, щоб творчо працювати, щоб хоч трохи змінити світ на краще».

         Отже, тема нашого уроку – «Уславлення сили людського характеру в романі Ж.Верна «П’ятнадцятилітній капітан». Щоб розкрити цю тему, ми з вами на попередньому уроці працювали над проблемним запитанням «Справжня людина – яка вона?» і ви вдома  готували проекти, які сьогодні представите, а також зробите висновки. Тож давайте визначимо завдання нашого уроку.

(Учні висловлюють міркування про те, чого вони очікують від уроку.)

Прийом «Незакінчене речення»

Шхуна, на якій герої роману вирушили в подорож, називалася… («Пілігрим»).
Судно було споряджено в … (Сан-Франциско, Каліфорнія).
Власника корабля звали… (Джеймс Уелдон).
Халл був… (капітаном судна).
Команда судна складалася із… (шести осіб: п’яти досвідчених моряків і одного новачка).
Новенького звали…(Дік Сенд).
Дік став юнгою на кораблі тоді, коли йому було … (8 років).

ІІІ. Фаза рефлексії.

Презентація проектів.

Звіт першої групи «Образ місіс Уелдон»

Результати бліцопитування «Кого ми називаємо справжньою  людиною».

 

Характеристика місіс Уелдон.

 

Рефлексія

         Які якості характеру місіс Уелдон як людини уславлює автор?

         Місіс Уелдон – сильна духом людина. Вона – жінка, але жінка мужня, витривала. У вчинках керується любов’ю: до  чоловіка, до сина, до кузена Бенедикта і до всіх пасажирів «Пілігрима». Саме любов і робить її сильною, здатною з гідністю пройти всі випробування: шторми, бурі, загибель корабля, тяжкий похід джунглями, хворобу сина, полон, утечу з полону.

         Отже, любов – найвища цінність Людини, яка допомагає долати життєві перешкоди й робить людину сильнішою.

Звіт другої групи «Образ Геркулеса».

Результати бліцопитування «Кого ми називаємо справжньою  людиною».

Характеристика Геркулеса.

 

Рефлексія

Які якості характеру Геркулеса як людини уславлює автор?

         Геркулесові в романі відводиться небагато місця. Проте, він один із тих, кому притаманні справжні людські цінності: самовіддано працював на судні, хоч і не був моряком; не виявляючи пихатості чи зазнайства, визнає Діка Сенда капітаном і виконує його накази; опікується кузеном Бенедиктом, допомагає місіс Уелдон і її синові. Але найбільше він послужив іншим своїм розумом, винахідливістю та силою. Завдяки цим якостям Геркулес урятував життя місіс Уелдон, малому Джекові, кузенові Бенедикту та Дікові Сенду.

 

Звіт третьої групи «Образ Діка Сенда»

Результати бліцопитування «Кого ми називаємо справжньою  людиною».

Характеристика Діка Сенда.

 

Представлення  грона «Риси характеру Діка Сенда»

Знайдіть у тексті та прочитайте опис зовнішності Діка Сенда.

         (учні читають опис зовнішності  Діка Сенда)

(Показ уривку відеофільму «П’ятнадцятилітній капітан»)

Рефлексія

         Які якості характеру Діка Сенда як людини уславлює автор?

         Дік Сенд був сиротою. Коли йому виповнилося 8 років, пішов юнгою на корабель. Робота моряка підготувала його до життєвих випробувань. Його розумне обличчя дихало енергією. Рішучий, цілеспрямований, завзятий, скромний, відповідальний, добрий – ось риси характеру, які уславлює автор в образі героя; Дік Сенд – справжня Людина. Незважаючи на незначний життєвий досвід, він виявив неабияку мужність, не опускає рук, стикаючись із нерозв’язними, на перший погляд, проблемами. Усі  випробування пройшов гідно. Ще в дитинстві хлопець поставив собі за мету «стати - Людиною» - і став!

Метод «Кубик».

Пропоную вам охарактеризувати героїв нашого роману з допомогою кубика.

(Учні, беручи кубик в руки характеризують героїв).        

 

Презентуючи проекти, ви відзначили багато позитивних якостей персонажів роману, а також мали можливість порівняти самих героїв.

Французький дослідник Гіслен де Дісбах писав: «У Жуля Верна не знайдеш героя, який би не був готовий поставити під загрозу своє життя задля порятунку іншого. Активна великодушність, що зобов’язує людину спрямовувати свої зусилля на благо суспільства, - ось тенденція, яка характеризує творчість письменника з точки зору моралі». Кого ж із героїв роману ми можемо віднести до категорії тих, про кого писав Дісбах? (Відповіді учнів.)

Фізкультхвилинка.

Пісня із кінофільму «П’ятнадцятилітній капітан» «Морські вовки»

Виразне читання.

Виразно прочитайте уривок «Зустріч Діка і Негоро» («Похорон Мауні Лунга»). Як поводився Дік Сенд? Хто в цьому двобої вийшов переможцем? Чому? Відповідь аргументуйте.

ІІІ. Підсумки уроку

Рефлексія. Вправа  «Словесний теніс». Вирішення проблемного питання.

Повернімось до теми нашого уроку і зробімо висновки: які ж риси характеру героїв уславлює автор?

(На дошці складається схема.)

Порівняйте свої висловлювання  зі  схемами, складеними вами. Чи надто змінився ідеал людини з часів Жуля Верна?

(Учні роблять висновки, що справжні людські цінності – не матеріальні й  ідеал справжньої людини не змінився).

 

Проблема відповідальності. Слово вчителя, бесіда.

Дік – ідеал, взірець для наслідування. Є такі люди (юні) в реальній сучасній дійсності? Не по роках дорослі?

Дік – дуже сміливий, справжній чоловік, готовий воїн. Добре, що у нього добре серце.

А відповідальність? Є приклади подібного усвідомлення своєї відповідальності у такому юному віці?

Не обов’язково настільки екстремальна ситуація (работорговці, керування кораблем). Приклад відповідальності: дочка доглядає за хворою матір’ю, підліток доглядає за маленьким братом (сестричкою). Такі ситуації теж змушують дітей раніше дорослішати. Урок, який ми повинні засвоїти, одна з провідних ідей роману, пов’язана з образом Діка: відповідальність за рідних, близьких, друзів, батьківщину, наслідки своїх вчинків.

Отже, проблема людських цінностей вічна, як вічне людство. Вічними стають і світові шедеври, подібні до романів Жуля Верна. Такі твори покликані не просто давати читачеві певну інформацію чи розважати його, але й виховувати. Сподіваюся, кожен із вас хоче чогось повчитися в улюблених героїв. Тож чого ви можете навчитися в героїв роману?

 

Давайте визначимо чи справдилися ваші очікування. На дошці написані словосполучення. Виберіть 2-3 із запропонованих, щоб продовжити.

«Сьогодні мені було цікаво…»

«Сьогодні мені було легко… »

«Сьогодні мені було непросто…»

«Сьогодні мені вдалося…»

«Сьогодні я дізнався (дізналася)…»

«На цьому уроці я навчився (навчилася)…»

«Тепер я думаю, що…»

 

Оцінювання. Самооцінювання.

Заповніть колонку «самооцінювання» в листі оцінювання. Оцініть свої виступи, виконані випереджувальні завдання, презентації, а також власну активність та роботу на уроці. Позначте  ваш настрій смайлами.

Зверніться до картки характеристики уроку. Заповніть її.

 

ІV. Домашнє завдання

Дати письмову відповідь на запитання «Як стати справжньою людиною?».
Розгадати кросворд.
Заповнити сюжетну таблицю.

Творче завдання.

Провести для членів своєї родини уявну екскурсію на шхуну «Пілігрим» та до її героїв.

        

«Уявна валіза»

         Уявіть собі, що перед вами валіза, де містяться всі знання, уміння, навички, відчуття, думки, ідеї, які ви отримали на уроці. Ви можете узяти собі будь-що. Скориставшись уявним мікрофоном, по черзі закінчіть речення: «Залишаючи сьогодні клас, я візьму із собою…» і назвіть те, що вирішили взяти з уявної валізи.

         А тепер об’єднаймося у коло і завершимо сьогоднішній урок «віночком побажань» одне одному.

         Побажання учителя:

         «Коли ми прагнемо шукати невідоме, то стаємо кращими, мужніми, діяльнішими за тих, хто вважає, ніби невідоме не можна знайти і немає чого шукати».

         Нехай ця думка Платона супроводжує вас на життєвому шляху.


Теги: Білобровчук Л.А., Жуль Верн
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 2148/226


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar