Головна » Зарубіжна література

Шарль Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Казки моєї матінки Гуски»

Мета. Допомогти учням глибше засвоїти поняття про літературну казку; ознайомити з життям і творчістю  основоположника європейської літературної казки Шарля Перро; розвивати навички виразного читання, усного зв’язного мовлення; виховувати доброту, допитливість, фантазію та любов до читання художньої літератури.

 

Епіграф до уроку. «Землю прикрашає казка  ― блискуче, найкраще у світі золото, що блищить вогником у дитячих оченятах, дзвенить сміхом з дитячих вуст і вуст їх батьків». Г.К. Андерсен.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя

― Діти, сядьте зручно, налаштуйтеся на урок. Сьогодні вас чекає щось незвичайне, фантастичне.

Учитель читає вірш під супровід мелодії із телепередачі «В гостях у казки»

 

Тихо-тихо, скрипнув дверью,

Снова сказка входить в класс.

Соловьиной нежной трелью

Завораживает нас.

И волшебным тёплым ветром,

Проскользнув по уголкам,

Наполняет душу светом,

Дарит радость малышам.   

― Ми раді вітати казку у нас на уроці.

 

ІІ. Робота з епіграфом.

― Чи згодні ви з Андерсеном?

― Як ви розумієте слова: «Землю прикрашає казка»? 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Чи може людина відмовитися від того, що обезсмертило її ім'я? «Звичайно, ні», ― скажете ви. І помилитеся. Бо саме так зробив Ш. Перро, всесвітньовідомий  казкар. А втім, він би дуже образився, якби його так назвали, бо казки в його житті були лише забавкою. Але попри все, його ім'я відоме у всьому світі.  І не завдяки тому, що він був академіком Французької академії, не завдяки його науковим працям, книгам, а завдяки його неперевершеним казкам про Попелюшку, Червону шапочку, Кота у чоботях та іншим.

У чому ж криється причина такої популярності цих літературних казок, ми і будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

 

ІV. Оголошення теми і мети  уроку

Сьогодні ми поглибимо знання про літературну казку, дізнаємося, хто є основоположником європейської літературної казки, яка збірка казок принесла славу Ш. Перро, та які казки в неї  входили; чому Ш. Перро не підписував казки своїм ім’ям та як соболевий черевичок  перетворився на кришталевий.

Представлення очікуваних результатів.

Я очікую від вас, що ви будете сьогодні кмітливими, уважними, вдумливими, спостережливими, розумними учнями, які опанують тему уроку.

А чого очікуєте ви від сьогоднішнього уроку?

Покажіть мені за допомогою смайликів  (J   K   L) свій настрій  
Що ж, тепер ми можемо працювати. Ви готові до співпраці зі мною?

 

V. Актуалізація опорних знань

     1. Заповнення таблиці 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

А про що ви хотіли б сьогодні дізнатися?

 

2. Словесне малювання. Створення портрету казки

Як ви гадаєте,  чи є «портрет» у казки?  Якби вам запропонували його  створити за допомогою пензля і фарби, щоб ви зобразили? 
 А ми спробуємо створити словесний портрет казки.

 

Ø Казкові персонажі

Автор ― народ або письменник
Загадкові події
Казкові перетворення
Акумулює в собі вигадку, фантазію, мрію та реальність.

 

     3. Ознаки літературної казки. 

 Що ми називаємо літературною казкою?  (Літературна казка ― це художній твір певного автора, у якому поєднано вигадані та реальні події,  а герої ― реальні та фантастичні, злі та добрі)  

       Робота у парах

Із таблиці випишіть (назвіть) ознаки літературної казки 

 

Написана автором
Герої ― реальні та фантастичні, добрі та злі
Творець казки ― народ
Казка «живе» у друкованому вигляді
Казка передається із покоління в покоління в усній формі
Казка може бути не тільки прозовою, а й віршованою
Герой поєднує в собі позитивні та негативні риси характеру

 

Технологія «Мікрофон»

Яких популярних казкарів ви знаєте?

 

Гра «Допоможи казкам знайти своїх авторів»  

 

Казка про царя Салтана

                     Снігова королева          Г.К.Андерсен                     Кіт у чоботях  

                                                             Ш. Перро            

               Пеппі Довга панчоха          А. Ліндгрен               Казка про рибака і рибку

                                                             О. Пушкін  

                         Попелюшка               Д. Роулінг                               Соловей

                                       Гаррі Поттер і філософський камінь

 

Технологія «Мозковий штурм»

Ми вже ознайомилися з німецькими народними казками, які записали брати Грімм та літературними казками О. Пушкіна.                                                                    Чого навчають нас ці казки?  (Навчають добру, справедливості, кмітливості, старанності, терпимості, формують найкращі людські чесноти, вчать мріяти, розвивають фантазію, приносять естетичне задоволення, насолоду від

читання).

 

VІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Задовго до народження братів Грімм та О. Пушкіна у Франції жив талановитий письменник, член Французької Академії Шарль Перро.

Сьогодні ви маєте нагоду поспілкуватися з ним.

Рольова гра.

Учень ― Ш. Перро розповідає про себе. Учні задають йому питання, а він ― їм.

Літературні кутки. Робота в малих групах.

Завдання групам

Група «Біографи»: Чому Шарль Перро не підписував свої казки власним ім’ям? (Робота з підручником, с. 56-57)
Група «Мудреці»: Як називалася збірка казок Ш. Перро? Які казки до неї входили? (Робота з підручником, с. 57-58)
Група «Літературознавці»: Проведіть невеличке дослідження і скажіть, як соболевий черевичок із казки «Попелюшка» перетворився на кришталевий.  (Робота з підручником, с. 58-59).
Група «Маркетологи»: Створити загальну аргументовану рекламу казок Шарля Перро.
Виступи груп

В усьому світі зачитувалися казками Перро, переказували, перекладали, наслідували. Проте він так і не наважився підписати під ними своє ім'я. Чому? Це з’ясовувала група біографів. Послухаємо їх.
Одного зимового вечора 68-річний Ш. Перро сидів біля каміна. Раптом йому пригадалася його няня та її дивовижні казки. Шарлю так захотілося записати їх, що він негайно сів за стіл і взяв перо.  Казки писалися так швидко, нібито за спиною  стояла фея і нашіптувала слова. Декілька днів не відходив Перро від столу, пишучи казки. Як справжній казкар він зробив казки сучасними: хочете дізнатися, яка мода була більше ніж 300 років тому? Прочитайте казку «Попелюшка». Сестри, збираючись на бал,одягаються по останній моді. Так з’явилися на світ казки, які згодом увійшли в збірку. А як вона називалася та які казки в неї входили дізнавалася група мудреців. Дамо їм слово.
Літературознавці провели дослідження, яким чином соболевий черевичок із казки «Попелюшка» перетворився на кришталевий. Про  результати цього дослідження вони нас і проінформують.
А яке у вас враження? Якому черевичку (кришталевому чи соболевому) ви віддаєте перевагу? Чому?
Група «Маркетологи» створила загальну аргументовану рекламу казок Перро. Подивимося, як у них це вийшло.

Робота над проблемними питаннями уроку
Перегляд книжкової виставки, ілюстрацій до казок, підбір цитат із творів                        Ш. Перро,   зачитування улюблених епізодів.

 

VІІ. Рефлексія

Літературна гра

Відгадайте, чиї це слова і з якої вони казки Ш. Перро:

«Не сумуйте, господарю! Дайте-но мені мішок та замовте пару чобіт, щоб легше було бродити лісом, і ви побачите, що вас не дуже й обділили, як вам зараз здається». (Кіт у чоботях)
«Не бійтеся, любі братики, батько й мати залишили нас тут, але я приведу вас додому. Ідіть за мною» (Хлопчик-Мізинчик)
«Я іду відвідати мою бабусю й несу їй пиріжки та горщичок масла, які посилає їй моя мама» (Червона Шапочка)

Відгадай казку

Які казки сховані за цими перевертнями?
«Чорний картуз»                      («Червона Шапочка»)
«Собака у кросівках»              («Кіт у чоботях»)
«Червоні вуса»                         («Синя борода»)
«Дівчина-велетеньша»            («Хлопчик-Мізинчик»)
«П’єр без чубчика»                  («Ріке з чубчиком»)

Робота в групах

Про що це висловлювання? Відповідь впишіть у клітинки.

К

А

З

К

И

 

   П   В   Е   І   Л   Б   К   Г   С   И   Л   Я   И   Р   З   Р   В   Є   Ь   Я   И   Е   В  Ж  О   У   И  А   Е   І

 

С   О   Н  Н   Г  И   О  О   О  М   С   У,  К   Й   О  К   И   А  Т   С   Л   Ш  У  А   Н  М  Ч   Т   Ч   В

 

Це слова Шарля Перро: «Казки сповнені глибокого смислу, який розкривається лише уважному читачеві».

Як ви гадаєте, якого глибокого смислу сповнені казки Перро? Чого вони мають нас навчати?

 

Робота з таблицею (колонка «Дізнався»)

Чи здійснилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

Тестування «Чи є у вас дар казкаря»

За столом ви за звичай:

                  - розмовляєте

                  £ -  мовчите

                   ñ -  галасуєте

Звичайно, у вас є іграшка ― плюшевий ведмідь:

        - ви не можете заснути без нього

- ви його давно роздерли

                     £ - ви дуже швидко зрозуміли, що це іграшка для маленьких

          3.    Ви хотіли б бути:

                  - незвичайно красиві

                  ú - як усі

                 £ - таким, яким ви є

          4.    Для вас маленькі діти – це:

                 - мрія

                  ú - незнайки, яких треба всьому вчити

                 £ - одні проблеми

          5.    У лісі:

                 £ - ви ніколи один не гуляєте

                  - ходите неходженими стежками

                  ú - любите жити у палатці

          6.   На морі:

                 £ - ви загораєте

                  ú - купаєтесь і будуєте палаци з піску

                  - займаєтесь підводним полюванням

          7.  Для вас жаба:

                £ - земноводне

                - може це зачарований принц

                 ú - обов’язків атрибут чорної магії

         8.   У ліжку ввечері:

                £ - ви відразу засинаєте

                -  залюбки послухаєте якусь історію

                 ú - довго крутитесь

         9.   На  маскараді ви будете: 

                 ú - клоуном

                £ - суддею

                 - звуковим сигналом

10.   Засіб пересування у ваших мріях:

         £ - ракета

         -  килим-літак

          ú - спортивний автомобіль

 

Відповідь:

Якщо у вас найбільше:

 - ви залюбки мрієте; ще ви вірите у Діда Мороза. Ви вмієте зацікавити тих, хто вас оточує, вашими відкриттями, реальними і вигаданими.

ñ - ви не даєте себе відволікти від реальної дійсності, але мрія все ж вас приваблює. Якщо ви спробуєте писати, то навряд що сюжет буде захоплюючим.

£ - у вас практичний ум, почуття реальності і казки вас не приваблюють. Ідея стати письменником вам ніколи не прийде в голову.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Високий рівень. Провести соцопитування: «Хто з героїв казок Ш. Перро мені найбільше близький і зрозумілий». Респонденти ― учні та учителі школи. Вказати загальну кількість опитуваних.
Достатній рівень. Скласти сенкан «Шарль Перро»
Середній рівень. Скласти 2 запитання до теми «Життя і творчість Ш. Перро», які б починалися словом «Чому?» і 2 запитання, які б починалися словом «Як?»
Початковий рівень. Прочитати статтю підручника про Ш. Перро.
Усім. Почитати казку «Попелюшка»


Теги: Ястреба Н.М., Перро
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 409/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar