Головна » Зарубіжна література

Просвітництво як літературна епоха. Вольтер (1694-1778) „Простак”. Ідейний зміст і художня структура повісті

        Мета: актуалізувати знання учнів про напрями розвитку літератури доби Просвітництва; систематизувати знання учнів про життєвий та творчий шлях Вольтера, проаналізувати розділи 1 – 7 повісті “Простак”, розглянути сенс її назви та ідейний зміст, визначити суть конфлікту “природної людини” Гурона і французького суспільства; розвивати навички узагальнення матеріалу, аналізу тексту, асоціативне мислення;  виховувати щирість, простоту, повагу до людини.

Тип уроку: урок-аукціон «Хочу все знати»

         Обладнання: робочі зошити «Програмка аукціону», презентація

    Епіграф: Він підготував нас до свободи —

                                                                 такими словами проводжала вдячна  Франція   

                                                                       свого великого громадянина у його безсмертну вічність.

                          

Хід уроку

Урок проводиться у формі аукціону «Хочу все знати».

І. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

ІІ. Формування нових знань, умінь і навичок

1.     Вступне слово вчителя.

          Я рада Вас вітати на аукціоні під назвою «Хочу все знати». Ви знаєте, що на аукціонах люди, зазвичай, купують собі різноманітні ексклюзивні та коштовні речі. Ми ж з вами будемо прагнути сьогодні придбати найдорожчий скарб – знання!

            Знання про відомого французького письменника, філософа-просвітника, ученого, який був обізнаний майже з усіма сферами сучасної йому науки і познайомив Європейський континент з фізикою Ньютона, академік Паризької та Петербурзької Академій наук, історик, який заклав основи сучасної всесвітньої історії, правник, теоретик літератури і водночас політик, трибун і пристрасний борець за права людини, Вольтер по праву може бути названий епохою в житті людства. XVIII століття часто називають не лише епохою Просвітництва, а й добою Вольтера.

А також познайомимося із філософською повістю  «Простак», яка серед інших філософських творів Вольтера посідає особливе місце.

 

(Кожен з учасників аукціону має Програмку, з якою  ознайомлюється і працює протягом уроку).

 

І ЛОТ «Історичний екскурс»  (слайд №1)

Вчитель. Ми відправляємося в далекий 1694 рік… (Під час доповіді, учні занатовують інформацію у робочий зошит «Програмку аукціону»)

Учень.  День 21 листопада 1694 року в Парижі для більшості громадян нічим не відрізнявся від останніх: все так само йшов дрібний осінній дощ, що зарядив свій монотонний дріб ще на початку тижня, заставляючи глибше натягувати капюшон плаща. Ті, хто міг дозволити собі не виходити на вулицю, із співчуттям дивилися у вікно на своїх співгромадян, яких негода застала в дорозі, і, зітхаючи, просили у Бога подарувати хоч би декілька погожих днів перед настанням зими. І лише мешканців будинку нотаріуса Франсуа Аруе капризи погоди цікавили мало — у них були справи важливіші: адже удосвіта Марі Маргеріт Аруе, в дівоцтві Домар, народила хлопчика. Крик немовля був такий пронизливий, що місьє Франсуа роздратовано вийшов із спальні, де на широкому ліжку лежали його дружина і син. “Чує серце, не дасть він мені спокою, — хмурячись, думав батько, міряючи кроками кімнату. — Як тільки трохи підросте — візьмуся за його виховання”. Мама, притиснувшись щокою до голівки Франсуа-Марі — так назвали хлопчика, — ледве чутно наспівувала йому стару французьку пісеньку.

Вчитель. Він назавжди запам’ятає ті вечори, які він проводив разом зі своєю мамою, але жінка померла, коли хлопчику було всього 7 років.

(Звучить гонг.  І ЛОТ «Історичний екскурс» : «Знаємо»!)

ІІ ЛОТ «Сторінками життя» (слайд №2)

     Учень. Початкову освіту здобув у єзуїтському колежі Людовіка XIV та у школі правознавства, рівень викладання в яких пізніше оцінював з іронією: «...я нічого не дізнався ані про країну, в якій народився, ані про її закони, ані її потреби; я не знав нічого ані про математику, ані про  справжню філософію. Я знав лише латину і різні дурниці». — Попри сподівання батька, що син продовжить його правничу справу, той захопився літературою. Коли він написав гостру сатиру на регента Франції герцога Орлеанського, то майже рік був ув'язнений у Бастилії. Подальше життя Вольтера — це майже безперервна низка поневірянь та гонінь.

      Вчитель. (Слайд №3)

       Творчість Вольтера є складовою частиною епохи Просвітництва, яка є філософсько-ідеологічною течією XVIII ст. і позначилася у всіх сферах мистецтва, в тому числі і в літературі. Для епохи Просвітництва були характерними такі завдання:

Епоха Просвітництва була характерною боротьбою за владарювання розуму.

 

Гронування

оптимізм

культ розуму

раціоналізм

досвід

боротьба із забобонами

освіта

природа людини

виховання

 

[Овал: ПРОСВІТНИЦТВО]   (підібрати слова з певними зв’язками)

 

Словникова робота. (Слайд №4)

Просвітництво – це широка ідейна течія, яка відображала антифеодальні, антиабсолютистські настрої освіченої частини населення у другій половині ХVІІ ст. - ХVІІІ ст.

Гра «Мікрофон»
- Що я знаю про літературу доби Просвітництва? (кожний учень говорить одне речення, слідкуючи, щоб інформація не повторювалася)  

Учень.
        У 1726 р. після сутички з Шевальє де Роаном, який публічно насміхався над його спробою сховати під псевдонімом своє недворянське походження, Вольтер вдруге потрапив до Бастилії, а після звільнення був висланий із Франції. Місцем вигнання він обрав Англію.

        Англійські враження посилили вільнодумні настрої Вольтера, і він написав свої знамениті «Філософські листи». За їх гострокритичний пафос у 1734 р., після повернення філософа на батьківщину, книга була спалена за вироком французького парламенту, а автор опинився під загрозою нового арешту. Вольтер знову був змушений рятуватися втечею і близько п'ятнадцяти наступних років провів у Сіреї (на сході Франції), в маєтку у своєї приятельки маркізи Емілії дю Шатле, де займався науковою та літературною діяльністю. Після її смерті (1749 р.)

Учень. (Слайд №5, №6)

        Вольтер, на запрошення прусського короля Фрідріха II, оселяється у Потсдамі,  сподіваючись створити в окремо взятому королівстві суспільство, побудоване на засадах освіченого абсолютизму. Неминучий конфлікт із королем закінчився загрозою чергового арешту, втечею до Швейцарії, де, на кордоні із Францією, Вольтер придбав два маєтки — Турней і Ферней, які перетворив на міні-державу, що стала місцем паломництва інтелектуальної еліти всієї Європи.

(Слайд №7, №8)

       Лише у 83-літньому віці Вольтер вирішив повернутися до Парижа; його палко вітали тисячі шанувальників, літературні та громадські кола Франції.

Через три місяці, 30 травня 1778 р. Вольтер помер.
 

Вчитель.  Давайте спробуємо узагальнити почуте і визначити основні риси вдачі письменника:

o   Талановитий;

o   Роботящий;

o   Чутливий;

o   Простодушний;

o   Доброзичливий;

o   Самотній.

(Звучить гонг.  ІІ  ЛОТ «Сторінками життя»: «Знаємо»!)

ІІІ ЛОТ  «Сторінками творчості Вольтера. Філософська повість «Простак»

      Вчитель. (Слайд №9) Творчий спадок Вольтера величезний: п'ятдесят томів по шістсот сторінок кожний.

Робота із Програмкою аукціону.

Опрацюйте таблицю  “Творчість Вольтера” (Слайд №10)

Поеми

 

Епічна поема “Ліга або Генріх Великий»1717р 
Сатирична поема «Орлеанська цнотливиця» 1735р.

 

 національна епопея

 «Генріада» (1723),

  трагедії

“Едіп” 1718р., “Магомет” 1742р., “Меропа” 1743р., “Агафокл”, “Ірина” 1778р. 

  комедії 

“Блудний син” 1736р., “Наніна” 1749р.

  філософські повісті 

   “Задиг”, “Кандид чи Оптимізм” 1759р., “Простак” 1767р. "Людина із сорока екю" 1768,  "Вавилонська принцеса" 1768.

  філософські твори, публіцистичні трактати, праці по історії, математиці 

“Листи з Англії” 1733р., "Вік Луї XIV. XVIII століття", “Кишеньковий філософський словник”1764р., “Проблеми Енциклопедії” 1771р., “Трактат про віротерпимість”, “Історія Карла XII” 1731р.  "Історію Російської імперії за Петра І" (1759). 

 

       Вчитель.  (Слайд №11)

       У 1767 р. Вольтер створює повість «Простак». Тут вперше у філософській прозі він переносить дію з екзотичних країн до Франції. Подієву основу повісті становить розповідь про пригоди «природної» людини — Гурона, або Простака, який мимоволі вступає у конфлікт з «цивілізованим» суспільством абсолютистської Франції кінця XVII ст. В сюжеті повісті поєднуються дві подієві лінії: про прибуття Гурона до Франції, його кохання та його подорож до Парижа і про трагічну долю Сент-Ів.

РОБОТА З ТЕКСТОМ

 -   Де і коли відбувається дія повісті Вольтера “Простак”?

-    З кількох частин складається твір?
-    Як характеризує автор абата Керкабона та його сестру?
-    Що незвичайного було в зовнішності і поведінці молодика, який привернув їхню увагу під час прогулянки?
-    Як поводить себе Простак під час вечері в монастирі?
-    Що розповідав гуронець про своє життя, свою релігію?
-    Що вирішила зробити панна Каркабон, послухавши розповідь Простака про його віру? 
-    Як дізналися панна Керкабон і її брат, що гуронець їх небіж?
-    Як поводить себе Простак у день хрестин? Яке ім’я йому дали під час хрещення?
-    Чому щастя Простака і панни де Сент-Ів виявилося неможливим?
-    Який подвиг здійснив Простак під час прогулянки берегом моря?

Робота у групах

Перша група працює над характеристикою поведінки Простака

Друга група працює над характеристикою представників французького суспільства

Висновки занотовуємо до таблиці (робота з програмкою аукціону)

                          Простак 

      Представники французького суспільства

 

Метод незакінчених речень :

– «Для мене «Простак» – це»… (асоціації).

– «прочитавши твір,  я визначив такі ціннісні орієнтації» –…

– «Я зрозумів, що суспільство базується на» – …

– «Я подумав, що у моєму майбутньомуі ніколи не буде місця»… –

– «Прочитавши твір,  я побачив серед своїх знайомих прототипів головних героїв, а саме»… 

– «Мені було соромно за» …

Словникова робота.

Філософська повість - твір, у якому філософські думки письменника втілено в художню форму. Головними героями є не люди, а філософські ідеї, логіка розвитку подій зумовлена не логікою людських вчинків, а логікою філософської полеміки.

Які філософські ідеї втілив автор у повісті “Простак”?
Чи є Простак ідеалом для Вольтера?

      (Слайд №12) Сучасне суспільство хоча і дуже далеко відійшло від часів Вольтера, але в ньому залишилися недоліки зіпсованого суспільства, описаного великим письменником - жадібність, хабарництво, безпринципність, сластолюбство і ін.

       Постоновка проблемного питання.

         Поясніть ваше ставлення до недоліків сучасного суспільства, до функцій державних і релігійних установ, до війні як до способу вирішення розбіжностей.

     (Слайд №13, №14) Вольтер демонструє складну дорогу людини до своєї мрії, коли він може насправді вважати себе людиною. Вольтер вказує людству цю дорогу - це культура. Читачі повинні прийти до висновку, що і влада, і освіта, і культура в майбутньому мають бути направлені на виховання ідеальної людини.

Робота з епіграфом (Слайд №15)

Він підготував нас до свободи — такими словами проводжала вдячна Франція свого великого громадянина у його безсмертну вічність. Як ви вважаєте, чому саме з цими словами проваджали Вольтера в останнє?

Оцінювання. Домашнє завдання

       Наша І частина  аукціону підійшла до кінця. Ми обов’язково продовжимо нашу роботу на наступних уроках, а в  доповнення до отриманих знань, найактивніші учасники. Нагороджуються заохочувальними преміями у розмірі «11», «10»…балів.

Домашнє завдання: допрацювати завдання у програмці аукціону, прочитати розділи 8-12 повісті, дати назву кожному з них.


Теги: вольтер, Лящук Т.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 568/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar