Головна » Зарубіжна література

Кожна людина має право на життя. Сильний людський характер у екстремальній ситуації

Мета: ознайомити учнів зі змістом та героями оповідання,вчити вдумливому читанню; розвивати вміння зв’язко висловлювати свої думки і почуття; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм.

Обладнання: портрет письменника, слайди до твору, репродукції картин Рокуелла Кента.

Тип уроку: урок поглибленого аналізу тексту.

Епіграф:                                                  Лише ті здатні цінувати

                                                              життя, кому доводилося бути на краю смерті.

                                                                                                                    Дж.Неру

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності

Як поводиться людина в екстремальних обставинах? В таких, коли життя починає згасати, сили покидають, свідомість втрачається… Що тоді  робити? На що сподіватися? Як вижити?

            На ці питання ми попробуємо дати відповіді, розглянувши оповідання Дж.Лондона «Любов до життя».

Словник до твору:

Вельбот (англ..) – веслова морська шлюпка із загостреним носом і кормою.

Галюцинації (лат.) – неправдиві сприймання, обмани почуттів (зору, слуху, дотику, нюху, смаку), що виникають без зовнішнього подразника і сприймаються як образи реальних предметів.

Дюйм (голланд.) – міра довжини  в англійській та російській системах мір (2,54 см.).

Каное (англ..) – човен у багатьох індійських племен Північної Америки.

Міраж (франц.) – оптичне явище в атмосфері, виникнення на обрії уявних зображень предметів.

Мокасини (англ..) – м’яке взуття з оленячої шкури в індіанців.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Прийом «мозкова атака».

Що вам відомо про перебування Дж.Лондона на Півночі?
Як вплинула поїздка на Північ на Джека Лондона-письменника?
Які його «Північні оповідання» вам відомі?

Складання «асоціативного куща».

 

ІІІ.Робота над темою уроку.

Вступне слово вчителя.

Коли вийшли перші північні оповідання Дж.Лондона (а до них належить і «Любов до життя»), читача вразила їх новизна, незвичність зображеного в них художнього світу. Їм не знаходилось відповідників у тогочасній американській літературі. В ті роки великою популярністю користувалися твори про продавщиць – попелюшок, які у фіналі ставали дружинами мільйонерів, стовідсоткових американців, що без ліку знищували індіанців. Герої таких творів були психологічно збідненими, а то й безликими, їхні долі заздалегідь визначалися обставинами.

      Герої Дж.Лондона – яскраві, самобутні особистості, наділені індивідуальними рисами характеру. Утверджують вони себе в незвичайних, як правило, екстремальних обставинах, які загрожують самому їхньому існуванню.

 

Бесіда.

Де відбуваються події, зображені в оповіданні? (слайд 1).
Поміркуйте, з якою метою автор приділяє багато уваги описам природи Півночі? Зачитайте деякі з них (слайд 2,3,4).
Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали в суворий край? (слайд 5,6).
Як поводяться герої в екстремальних ситуаціях? (Білл слабкий духом, не витримує випробувань Північчю і гине. Його супутник має волю до життя – і, всупереч усьому, врятовується).
Простежте, як автор через ланцюгове розгортання епізодів та відбір психологічних деталей передає посилення напруги в боротьбі героя за життя («благальний крик дужої людини»; «охопив несамовитий відчай»; «Спершу він плакав тихенько, далі вголос, і його ридання розлягалися над байдужою пустелею довкола; опісля він плакав без сліз, конвульсивно схлипуючи» і т.д.)
Чому загинув Білл? (Він бездушний. Зрадив товариша. Жадібний, золото цінує більше за життя).
Чи можна назвати бездушним героя оповідання? (Ні. Знесилений, майже непритомний, він все ж таки залишається людиною і без жалю розлучається з золотом. Пересилює спокусу поживитися останками товариша).
Що надало герою нових сил для боротьби зі смертю? (Він усвідомив, що може стати жертвою відразливої тварини, «майже здохлятини». «Потрапивши в лабета смерті, він кинув їй виклик і відмовився помирати») (слайд 7).
Чому, на вашу думку, письменник не дав герою оповідання імені? (Він визнає, що кожна людина, якщо вона справді Людина, має бути такою, як його герой, - сильною, здатною постояти за себе, вийти переможцем з будь-якої ситуації).

Зіставлення твору з притчею.

Якось Ісус зібрав своїх учнів і розповів їм притчу: «Жив на світі скупий чоловік, і накопичував він різні багатства: гроші, тканину, золото. І був він заздрісний на чуже.

      З’явився одного разу перед ним Бог і сказав: «Нащо ти все збираєш, кому воно буде потрібне, якщо завтра призову тебе і ти помреш?»

-Чи є щось спільного між притчею та оповіданням?

 

ІV.Рефлексія.

Завдання: «Пригадай деталі».

Скільки сірників було в героя? (67).
Скільки разів він їх перелічував? (4).
Яка тварина злякалась людини, що діяла в її уяві не так, як інші? (Ведмідь).
Яка тварина була чимось подібна до героя? (Вовк).
Як називався пароплав, що підібрав героя?(«Бедфорд»).
Що зберігав герой в матраці? (Сухарі).

 

Міжмистецькі зв’язки. Творчість Рокуелла Кента.

Розповідь підготовленого учня.

     Своєрідність природи Північної Америки відобразив на своїх полотнах відомий американський художник Рокуелл Кент (1882-1971). Його мистецтво було ідеалом гуманізму і краси. На його картинах відобразилася велич просторів землі. Строгі, спокійні форми гір у пейзажах на гравюрах та картинах, високе небо, білосніжні хмари, неозора далечінь просторів, ліси, сонце, ріки, будинки й люди Америки.

     Природа Півночі найбільше цікавила його. Перевага холодних кольорів (різних відтінків синього, дивовижні поєднання синьо-зеленого та яскравість білого) чудово передавали стриманість, величну суворість та незайману чистоту цього краю, заселеного сильними й мужніми людьми.

     Демонстрація репродукцій картин Рокуелла Кента (слайди 8-14 ).

Слово вчителя.

Виходячи з усього розглянутого на уроці, можемо зробити висновок, що вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображає не просто людину, а особистість, яка підноситься над оточенням і є хазяїном своєї долі (слайд 15 ).

V.Домашнє завдання.

Напишіть листа головному герою оповідання Дж.Лондона «Любов до життя».


Теги: Джек Лондон, Танцюра О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 71/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar