Головна » Зарубіжна література

Аналіз образів Анни Кареніної та Жюлі де Шаверні за романом Л.Толстого „Анна Кареніна” та новелою П.Меріме „Подвійна помилка”

Мета: порівняти образи головних героїнь вищеназваних творів, знайти спільне та відмінне  між образами, сприяти розумінню духовної єдності та національної своєрідності  різних літератур, формувати полікультурну, читацьку та комунікативну  компетентність учнів; розвивати навички компаративного аналізу та пізнавальну активність; формувати гуманістичний світогляд, виховувати загальнолюдські ціннісні орієнтири.

Тип уроку: урок компаративного аналізу літературних образів

Обладнання: презентація Power Point, порівняльна таблиця, методика «Порушена послідовність», методика «Кола-Вена», відеоряд про трагічні жіночі образи в світовій літературі, літературний колаж

Хід заняття:

1.      Організаційний момент

2.      Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя  

Не можливо уявити світову класику без жіночих образів: бідних та багатих, замріяних та серйозних, щасливих та трагічних… Афродіта, Єлена, Джульєтта, Тетяна Ларіна, Соня Мармеладова, Кармен, мадам Боварі, пані де Ресто… Всі вони різні, про кожну з них написали в різний час, але є дещо, що об’єднає ці образи навіки – кожна з героїнь кохала, почувалася щасливою чи нещасною, і саме кохання впливало на їхні долі і змінювало їхні життя.

3.      Оголошення теми та мети уроку (слайд 1)

 

4.      Формування нових знань умінь та навичок

 

        Випереджальне завдання  «Галерея трагічних жіночих образів» (учні заздалегідь підібрали  трагічні жіночі образи з творів світової літератури  та приготували короткі розповіді – представлення) (слайд 2)

        

        Слово вчителя  Сьогодні ми познайомимося з не менш трагічними образами – це героїні творів Льва Толстого і Проспера Меріме (слайд 3)

        

        Анна Кареніна та Жюлі де Шаверні (слайд 4)

        

Робота з епіграфом  (слайд 5)                                        

  Так и рвётся душа

Из груди молодой!

Хочет воли она,

Просит жизни другой.

               А.Кольцов.

•       Як ви розумієте ці слова?

•       Яким чином висловлювання Кольцова можна пов’язати з творами Толстого та Меріме?

•       Перш ніж перейти до порівняльної характеристики образів, згадайте час написання та історії створення творів, назвіть жанри та дайте їм визначення.

•       Що вам відомо про прототипи творів? (слайд 6,7)

 

•       У якому столітті написані твори? Які літературні течії розвивалися у той час?

•       Чи типовими є ситуації, описані в творах? Проведіть літературні паралелі і згадайте інші твори з подібними ситуаціями, проблемами та сюжетними лініями

•       Ви отримали « Літературний путівники», саме вони поведуть вас дорогами доль героїнь і підкажуть, яку інформацію ви маєте занотувати в таблиці.

•       У ході порівняльного аналізу образів ви маєте заповнити таблицю, знайти спільне та відмінне  у долях та характерах героїнь (слайд 8 )

 

        Анна Кареніна   Жюлі де Шаверні

Спільне          Молоді, вродливі; багаті дворянки, заміжні, але нещасливі в шлюбі; світське товариство вважає їх ідеальними, гідними наслідування; намагаються будувати нові стосунки; їх дратує присутність чоловіків, вони намагаються знайти і підкреслити їхні недоліки; не одразу і нелегко зав’язують стосунки, бо розуміють свої обов’язки перед родиною, мають чесне ім’я та гарне виховання; кохання виявляється нещасливим, призводить героїнь до смерті. Чоловіки Анни та Жюлі щиро переживають втрати

Відмінне        Щиро закохується у Вронського, намагається побудувати з ним справжні стосунки: народжує доньку, залишає сім*ю, живу громадянським шлюбом.

Каренін виховує доньку Анни та Вронського       Фліртує з Шатофором, з появою Дарсі увага Жюлі зосереджена на колишньому коханому

Де Шаверні непідробно переживає смерть дружини

 

      4.5   Робота з текстами

1.      Знайдіть та зачитайте портрети героїнь, що їх об’єднує?(слайд 9)

 

А.К. «она была очень красива… в выражении миловидного лица было что-то особенно ласковое и нежное. Блестящие, казавшиеся темными от густых ресниц, серые глаза …сдержанная оживленность…»

Ж.Ш. «она была молода, красива…»

2.      До якого соціального класу належать героїні?

3.      Визначте сімейний стан героїнь (слайд10) 

•       користуючись підказками (байдужість, акуратність, довіра, монотонність, стриманість, державні справи, розпорядок дня, відсутність вільного часу, військова служба, чоловічі компанії, полювання, заміські прогулянки, холостяцькі вечірки) створіть асоціативний кущ до образу Олексія Кареніна та пана де Шаверні. Що об’єднує, на перший погляд, абсолютно різних чоловіків?

•       Що спонукало кожну з жінок вийти заміж за свого обранця? Чи йшла мова, укладаючи ці шлюби, про кохання?

•       чи були щасливими у шлюбі Анна і Жюлі? ( слайд 10 )

•       як ставилося світське товариство до  кожної з героїнь до фатальних зустрічей із Вронським та Дарсі? ( слайд 11)

 

Слово вчителя   Ось ми і познайомилися з героїнями і вже знайшли багато спільного між ними, врода, походження, сімейний стан, а найголовніше і Анна, і Жюлі, як будь-які звичайні жінки бажали бути щасливими. Саме за таких умов на шляху кожної з них з’являються чоловіки, зустрічі з якими стали вирішальними в їхніх долях.

•       Кого зустрічає Анна, за яких умов відбувається зустріч? Із яким чоловіком починає фліртувати Жюлі? Хто з’являється у житті головної героїні новели «Подвійна помилка» згодом? У чому відмінність між цими героїнями?

•       Де у кожному з творів можна знайти мотив пророцтва, який дає зрозуміти читачу, що стосунки героїв не складуться щасливо?

Слово вчителя  У стосунках героїв утворюються любовні трикутники (слайд 12)

 

•       Що змінюється у ставленні героїнь до своїх чоловіків?

•       Дослідіть цитати: “Ах,отчего у него стали такие уши?” – А.К.

“теперь он казался ей несносным. Все в нем отталкивало её. При взгляде на то, как он ел, пил кофе, говорил, с ней делались нервные судорги ” – Ж.Ш.

•       Чи кинулися одразу Анна і Жюлі у вир почуттів, чи їх картали сумніви?

•       Знайдіть і зачитайте уривки з тексту, у яких йде мова про вагання героїнь, про їх стриманість, про почуття обов’язку по відношенню до родини

•       Кого з двох претендентів обирає Жюлі?

•       Вронський і Дарсі (слайд 13 )

 

 Що нам відомо про них із текстів? Чи здатні ці чоловіки на подружнє життя, знайдіть і зачитайте цитати, як допомогли зробити вам такі висновки. Заповніть Кола-Вена (слайд 14)

 

•       Як змінюється ставлення світського товариства до Анни і що у майбутньому чекало б на Жюлі?

Слово вчителя  

Якщо до цього моменту долі Анни та Жюлі були схожими, то після знайомства і зустрічі з Вронським та Дарсі, долі героїнь дещо різняться.

Відновіть у хронологічній послідовності стосунки Анни і Веронського

(слайд 15)

6.Скачки

1.Зустріч на вокзалі

4.Коханці

2.Бал у Москві

5.Вагітність

3.Терміновий від’їзд у Петербург

7.Народження доньки

9.Громадянський шлюб

10.Презирство вищого товариства

8.Поїздка за кордон

11.Самогубство Анни 

  Слово вчителя  

•       Якщо стосунки Анни та Вронського розвивалися і тривали довго, а герої будували плани на щасливе подружнє життя, то як склалися стосунки Жюлі та Дарсі?

•       Як закінчуються стосунки Анни та Вронського та Жюлі і Дарсі?

•       Як закінчується життя Анни та Жюлі? Чи можна стверджувати, що смерть Жюлі пов’язана з подіями її особистого життя?

•       Знайдіть і зачитайте слова з роману та новели, де йдеться про чоловіків героїнь після смерті дружин. Як вони перенесли трагедію втрати дружин?

 

5.   Застосування нових знань, умінь та навичок

•       Робота в парах «Літературний колаж», учні мають обрати ілюстрації, які асоціюються з образом однієї з героїнь і створити колаж

 

•       10-12 б Творче завдання.  Роман Толстого названий на честь головної героїні  «Анна Кареніна», а новела Проспера Меріме «Подвійна помилка»- філософська назва, що дає змогу читачу зробити певні висновки. Чи доречно  було б назвати роман Льва Толстого «Подвійна помилка»? Які дві помилки зробили у своєму житті героїні? ( слайд 16)

•       Робота з таблицею

 

 

•       Робота з епіграфом

Так и рвётся душа

Из груди молодой!

Хочет воли она,

Просит жизни другой.

               А.Кольцов.

 

•       Чи співзвучні слова Кольцова з подіями роману Толстого та новели Меріме?

•       Що для Анни та Жюлі означали слова «Просит жизни другой»?

•       Робота в групах ( кожна група отримує завдання «Уроки, що винесли ви з творів Толстого і Меріме» і по черзі дають відповіді, не повторюючи попередні)

Слово вчителя    Буду рада, якщо вивчені вами твори допоможуть краще розібратися в людях кожному з нас, а життєвий приклад героїв стане у нагоді в потрібну мить. Дякую за урок

6.      Оцінювання


Теги: Бондаренко Л.Л., Маріме, Толстой
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1200/153


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar