Г. Гарсіа Маркес. «Стариган із крилами». Схрещення західноєвропейської модерністської традиції з національним міфопоетичним баченням у творі - Зарубіжна література - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Зарубіжна література

Г. Гарсіа Маркес. «Стариган із крилами». Схрещення західноєвропейської модерністської традиції з національним міфопоетичним баченням у творі

Мета:  дослідити в тексті „Стариган із  крилами” зв’язок латиноамериканського    національного міфопоетичного бачення із західноєвропейськими літературними модерністськими традиціями, визначити роль   парадоксів, метаморфоз, джерел екзистенціалізму, поєднання трагічного і смішного, „див”, змальованих  письменником;  з’ясувати  зміст  символів-образів  у творі;  розвивати   уміння  аналізувати   текст і художні образи,  виділяючи  суттєве, головне, робити висновки і узагальнення, удосконалювати  вміння  виразного читання, розвивати  творчі здібності; виховувати кращі моральні якості, спираючись на загальноприйняті духовні цінності, виховувати  стійкий  імунітет  до  проявів зла,  насильства, навчати утверджуватися в житті не за рахунок інших.

Обладнання:  мультимедійна дошка, проектор, словник літературознавчих термінів, малюнок „Філософсько-символічний зміст оповідання „Стариган із крилами”, малюнок-схема „Процес відродження ангела”, музика  П. Чайковського „Пори року”.

Тип року: урок-дослідження з елементами інтеграції і рольової гри.

Епіграф:   Є тільки дві речі, які ми можемо

             дати у вічний спадок нашим дітям.

             Перша – коріння,

             друга – крила.

Англійська народна мудрість

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Мелодекламація учнями уривка із твору Марсіа Маркеса „Стариган із крилами”.

Виразне читання опису старого ангела у супроводі музики  П. Чайковського „Пори року” („Осінь”).

 

Слайд 2

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

Скажіть, чи знайома вам ця істота, хто вона і на сторінках якого твору ми з нею зустрічалися?
До якого жанру літератури ви можете віднести цей твір? Доведіть свою думку.
Проаналізуйте, які дві тенденції поєднані вже в самій назві жанру твору „Стариган із крилами”?
Співставте і визначте, які дві протилежності поєднує в собі оповідання-притча?
Якому ж літературному напрямку властиві такі ознаки?
Дайте визначення „магічного реалізму”.
А що собою представляє латиноамериканська проза?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

То про що йтиме мова у нас сьогодні на уроці? Про схрещення західноєвропейської модерністської традиції з національним міфопоетичним баченням в оповіданні „Стариган із крилами”.

Ми повинні з вами, аналізуючи текст твору, дослідити поєднання традицій західноєвропейської та латиноамериканської культур.

Завдання уроку:

1.     Дослідити в тексті оповідання „Стариган із крилами” парадокси, метаморфози, джерела екзистенціалізму, „дива”, поєднання трагічного і смішного.

2.     Дослідити в тексті „Стариган із крилами” зв’язок латиноамериканського національного міфопоетичного бачення і образів, змальованих письменником в оповіданні.

3.     Розкрити зміст символів-образів у творі.

 

Проблемно-дослідницьке запитання.

·        На основі схрещення традицій західноєвропейської та латиноамериканської літератур дослідити загальноприйняті духовні цінності в оповіданні „Стариган із крилами”.

 

ІV. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

1.     Слово вчителя.

Ми всі любимо дивитися цікаві програми, тому сьогодні наш урок і буде проходити в студії 1+1 на телепередачі „Я так думаю”. Учасниками розмови будуть самі герої оповідання Гарсіа Маркеса, дослідники, літературознавці, історики, літературний критик, художник, письменник-екзистенціаліст, фізик, соціолог, поети, ви, шановні учасники передачі, і я, ваша незмінна ведуча.

Перед тим, як розпочати нашу розмову, мені б хотілося визначити коло завдань, які ви, шановні учасники передачі, повинні будете виконати.

У цьому вам допоможуть присутні у цій аудиторії дослідники, літературознавці, історики,  письменник-екзистенціаліст, соціолог, які, отримавши зараз індивідуальні завдання та попрацювавши в парах, зроблять свої відкриття-дослідження.

 

Слайд 5

 

2.     Дослідницько-пошукова робота в парах.

Завдання для літературознавців.

Дослідити в тексті оповідання „Стариган із крилами” парадокси, метаморфози, джерела екзистенціалізму, „дива”, поєднання трагічного і смішного.

1. У чому парадоксальність зображення Маркесом ангела в оповіданні-притчі „Стариган із крилами”?

2. Екзистенціалізм. Самотність. Покажіть, що ангел самотній серед природи і людей.

3. Поясніть, чому автор, змальовуючи „диво”, використовує поєднання трагічного і смішного

4. Які метаморфози присутні у творі „Стариган із крилами”? Звідки бере початок традиція перевтілення?

 

Завдання для істориків:

Дослідити в тексті „Стариган із крилами” зв’язок латиноамериканського національного міфопоетичного бачення і образів, змальованих письменником.

1. Міфологічне бачення світу індіанців Америки.

2. Золотий міф сучасних американців.

 

3.     Індивідуальна робота.

Завдання письменнику-екзистенціалісту.

Показати через ряд дієслів внутрішній стан старигана із крилами. Основний провідний мотив – самотність.

Завдання соціологу.

Підготувати питання соціологічного дослідження про відношення присутніх у цій аудиторії до проблем добра і зла, життя людини.

 

4.     Рольова гра. Евристична бесіда літературного критика з аудиторією.

А зараз надамо слово літературному критику і його колезі художнику, які через малюнки і приклади з тексту, що відшукаєте ви, шановні учасники передачі, розкриють нам зміст основних філософських символів твору „Стариган із крилами”.

Критик. Я прошу вас, шановні учасники передачі, допомогти мені розв’язати нашу проблему.

- Зайдіть і прочитайте опис будинку. Що вас вражає в цьому описі?

Присутні. „На виручені гроші вони збудували просторий двоповерховий дім з балконом і садом, на високому цоколі, щоби взимку не заповзали краби, та із залізними решітками на вікнах, щоби не залітали ангели”.

Критик. Цей будинок на малюнку є символом матеріального благополуччя, багатства, достатку, переваги над іншими людьми. Але він з гратами на вікнах, щоб не залізали ангели (совість, яка будить нечисте сумління, змушує людей іншими очима дивитися на самих себе).

-          Зачитати відношення людей до ангела, їхнє розуміння його призначення на землі.

Присутні.  „Каліки висмикували його пір’їни, щоб прикласти їх до ран, а менш побожні кидали в нього каміння, щоб він підвівся і можна було б краще його роздивитися. Один тільки раз його вивели з себе – припекли бік розпеченою залізякою”.

 „Простаки вважали, що його призначать алькальдом світу. Розсудливіші припускали, що йому випало щастя бути генералом, який виграє усі війни. Деякі фантазери радили залишити його як племінного бика, щоб вивести нову породу крилатих  і мудрих людей, котрі навели би порядок у всесвіті”.

Критик. Я так думаю, що таке відношення до святинь (святотатство) характерне для мешканців американського континенту (нічого забороненого у них немає). Пригадаємо дуже популярну рок-оперу “Ісус Христос”. Чи можемо ми уявити, щоб Псалми із Біблії співали під звуки електрогітари, саксофона, ударних. А призначення ангела – навернути людей до Бога, істини, добра.

-          Зачитайте відношення дитини до ангела.

Присутні. „… хлопчик почав безперешкодно залазити в курник через дірки у поржавілій дротяній сітці. Ангел був з ним такий же непривітний, але терпів зі собачою покірністю всі жорстокі дитячі витівки”.

Критик. Мотиви такої поведінки  криються в сімейному вихованні. Те, що батько, мати і оточуючі не мають віри, не мають святості, матеріальне підносять вище, ніж духовне, створює проблему загубленого покоління.

То звідки ж взятися доброті, коли діти спостерігали за жорстоким ставленням дорослих до ангела і наслідували їх? Я вважаю, що постаті Пелайо й Елісенди – це втілення прагматизму, який успадкує їхній син – жорстоке дитя хворого суспільства.

-          А яку ж надприродну рису характеру має ангел?

Присутні. Терпіння.

Критик. 

- Коли люди вперше злякалися за свої вчинки? Висловіть свою думку, як думаєте ви?

Присутні.  Коли ангелу припекли бік розпеченою залізякою, то „він здригнувся, скочив, кричачи щось на своїй мові, з очима, повними сліз, декілька разів вдарив крилами, зняв хмари курячого посліду і місячної пилюки, і раптовий порив вітру, що холодив душу, видався диханням того світу”.

Критик.  Люди злякалися смерті. Отже, єдине, що може стримати людей у їхніх вчинках – страх смерті, а не страх перед Богом.

-          З чим порівнюється спокій старигана з крилами?

Присутні. „Спокій був спокоєм притихлого урагану, а не пасивністю серафима на пенсії”.

Критик. Як природа завмирає перед наближенням бурі, так і люди німіють перед неминучою карою, розплатою за злодіяння. Їхня совість німо кричить про несправедливість, недоцільність гріховного життя.

 

5. Емпатійна інтелектуальна гра-інсценізація „Двобій старигана із крилами і жінки-павука”.

А тепер послухаємо і подивимося поєдинок двох антиподів, які, можливо, допоможуть нам з’ясувати суть добра і зла.

 

Слайд 10

 

·        Виразне читання портретної характеристики жінки-павука.

Отож, головні герої вам представлені.

Жінка-павук.

-          У чому секрет твого терпіння?

Ангел. 

Терпіння  шліфує характер людини, вчить її стримувати свої тілесні і душевні пристрасті, вчить помірності і скромності в усьому.

-          Чому ти вчинила всупереч волі батьків? Який вибір зробила б ти, якби можна було повернути все назад?

Жінка-павук.

 Хотіла довести, що не визнаю ніякого авторитета. Я самостійна у прийнятті рішень, раділа від того, що можу влаштувати своє життя так, як того вимагають мої бажання.

Змінюватись я не  збираюсь, бо за рахунок своєї потворності я стала популярна, я демонструю своє тіло і отримую за це шматочки м’ясного фаршу, а ти їси баклажанну ікру.

-          А що ж дала тобі твоя стриманість і скромність?

Ангел.

  Переродження, духовну силу, здатність зректися земних насолод, пересилити себе і знайти найвищу цінність – душевний спокій, висоту духу. Всі, хто знущався наді мною, були сліпі і душевно черстві.

-          Яким ти бачиш своє майбутнє?

 

Жінка-павук.

Пишнотілою, вгодованою павучихою, яка живиться соками інших тварин. І щоб вижити серед таких же, як я, мені потрібні міцні щелепи, треновані лапи і реклама. Мій ідеал – чорна вдова.

-          Чому, незважаючи на приниження, ти так довго жив серед людей? Що тебе тримало серед них?

 Ангел.

Перш за все, любов, прагнення допомогти, зробити їх щасливими. І хоча це мені вдалося лише на половину, бо вони збагатилися тільки матеріально, я все ще вірю, надіюся, що  прийде і до них  духовне прозріння. А прихід мій до людей був викликаний не потребою розказати про мої гріхи, а прагненням розбудити в них совість і любов.

-          Що ти будеш робити, коли з’явиться ще потворніший ідеал, який затьмарить твою славу?

Жінка-павук.

А для цього вже в мене будуть певні зв’язки, раби, отрута і мистецтво інтриг. І я вірю, що це саме та зброя, яка допоможе мені знищити нову „зірку”.

 

6. Виступ художника.

Розкрити символіку кольорів та  алегоричний зміст образів жінки-павука і старигана із крилами.

 

Слайд 11

 

Я не  випадково зобразила  на картині селище, будинок, людей і жінку павука чорно-сірим кольором. Це колір смерті, деградації, повного морального розкладу.

Друга частина картини має зовсім інший тон: сріблясто-синій, що символізує собою можливість морального і духовного очищення суспільства.

І в кожного з нас є можливість стати на бік ангела, бо цей образ символічний. Ангел – це людська совість, ідеал істини. І мені здається, що принижене Боже створіння, дух, що покинув селище, обов’язково повинен повернутися до людей, щоб ствердити вічні духовні цінності. І тому обличчям він повернутий до нас, людей, і дивиться нам у вічі.

Малюнок Добробог Світлани  

 

7. Виступ письменника-екзистенціаліста.

-         Скажіть,  чий  душевний стан я передам своїм твором?

Упав. Злякався. Розгубився. Запанікував. Засумував. Засмутився. Спробував вилізти, вибратись. Не зміг. Занепокоївся. Знітився. Побачив. Підійшли. Розглядали. Щипали. Ображали. Посадили. Показували. Насміхались. Ображали. Мучили. Катували. Не жаліли. Розумів. Співчував. Хотів наставити. Не зрозуміли. Не змогли. Втратили. Не повернути. Жив. Мучився. Занепав. Марнів. Слабшав. Захворів. Засумував. Полиняв. Обновився. Посильнішав. Підняв. Розкрив. Усміхнувся. Заплакав. Змахнув. Полетів. Промайнув. Відчув. Не зміг приховати. Забувся. Хотів кричати, співати. Відродився. Народився. Спробував. Полетів.

Ведуча. А тепер ми послухаємо фізика, реаліста і матеріаліста, який з наукової точки зору пояснить нам процеси відновлення і збереження енергії, що повсякчас відбуваються як в людському організмі, так і в природі.

 

8. Виступ фізика.  

Процес відродження ангела можна порівняти з законом збереження енергії, коли від удару електрон виходить на більшу орбіту, при цьому випромінює квант енергії, але залишається таким же самим, тільки переходить з одного виду в інший. У нашому випадку з приниженого, обпльованого, напівмертвого створіння ангел перетворюється в серафима сильного духом.

 

Слайд 12

Ведуча. А зараз надамо слово історикам і літературознавцям, які доведуть прикладами схрещення західноєвропейської модерністської традицій і національного міфопоетичного бачення в оповіданні “Стариган із крилами”.

 

9. Виступи  істориків.

Перший історик.

 Міфи американських індіанців відображають уявлення стародавніх людей про оточуючий світ, про добрі і злі сили, про падших ангелів у вигляді старого чоловіка, з безсило обвислими крилами. Індіанці мали високо розвинену духовну культуру. У їх фольклорі відбито прагнення народу до свободи, а мужність, чесність, уміння відстоювати інтереси народу оспівувались як вищі прояви людської доблесті. Прикладом цього є міф про Володаря Життя в літературній обробці Лонгфелло „Пісня про Гайавату”. Володар Життя сповіщав всім племенам індіанців про прихід пророка, який повинен їх згуртувати, здружити, знищивши закон кривавої помсти. Саме таким месією став Гайавата. Отже, я переконана, що і ангел в оповіданні Маркеса і Гайавата мають одну мету: вдосконалити людське суспільство.

Другий  історик.

А основою життя нових американців (переселенців із старого світу на новий континент) став міф про Ельдорадо – землю обітовану, земний рай, де золото на кожному кроці. Казкові багатства майя, ацтеків хвилювали уяву предків сучасних американців. І єдиним богом для них стали гроші, а єдиною метою – вигода в усьому, голий практицизм і прагматизм, щоб найменшим зусиллям серця, рук, мускул здобути гроші. Я так думаю, що люди селища настільки погрузли в багні матеріального, що не помічають і не хочуть розуміти святості і життя по-божому. Для них найвищий бог – це гроші, напхані в матраци, і ті задоволення, які за долари можна отримати.

 

10. Виступ літературознавців.

Перший літературознавець.

 „Коли на світанку вони вийшли в патіо, то побачили там майже всіх жителів селища: з’юрмившись перед курником, вони витріщилися на ангела без будь-якого душевного трепету і просовували в дірки дротяної сітки шматочки хліба, ніби це була тварина із зоопарку, а не небесне створіння”.

Я так думаю, що Маркес навмисне малює „ангела старим і замученим”, бо він передчасно постарів від того, що люди не сприймали його, не прислухалися до нього, не намагалися задуматися, чого він тут. Його появу сприйняли не як божественне  провидіння,  а як смішну витівку  природи. У цьому і є парадокс.

Парадоксом є і те, що „стариган живе в курнику”.

Це не випадково: стариган живе у найсмердючішому й найгіршому місці – курнику, бо очищенню душі люди не надають уваги. Душа у них вонюча, як помийна яма, совість приглушена, і сморід, який ішов від курника, був не настільки страшний, як той, що йшов від душ жителів цього селища.

Крім парадоксів, Маркес запозичив із західноєвропейської літератури принцип протиставлення (антитеза), який підсилюється прийомом оксюморону (поєднання двох протилежностей) – „пекло, напхане ангелами”.

Особливо помітним в оповіданні є вплив традицій екзистенціалізму. Самотність є однією із категорій цього напрямку. Самотність буває вимушеною і створеною навмисне. Самотність ангела вимушена, бо він позбавлений спілкування з однодумцями, його люди не розуміють. Тому ангел свій внутрішній зір направляє в середину себе. Дослідження показало, хоч стариган і оточений був людьми, але почувався самотнім. Від нього намагалися взяти побільше вигоди (оздоровитися фізично, а не духовно, збагатитися). Отже, самотність, викликана обставинами, які не залежать від героя, сприяє самозціленню ангела.

Другий літературознавець.

Я думаю, автор змальовує дивні дива для того, щоб підкреслити нікчемність людського існування, принизити, затаврувати їх пристрасті, довести, що ніколи людина не зцілиться фізично, доки не вичистить своєї душі. Тому благання про допомогу інколи оберталися проти самих стражденних. „… сліпий зору не набув, зате в нього виросли три нових зуби, паралітик так і не звівся на ноги, але заледве не виграв у лотерею, а в прокаженого виросли з язв соняхи. Все це скоріше нагадувало насмішки, ніж святі діяння…”

Такий прийом поєднання трагічного і смішного зустрічаємо у Ф. Рабле „Гаргантюа і Пантагрюель”, Е. Распе „Пригоди барона Мюнхгаузена”. І тому люди не знаходять у нас, читачів, співчуття. По суті ми сміємося над своїми ж вадами, ніби дивимось на себе збоку. Це і смішно, і трагічно. Як казав один із героїв Гоголя: „Над ким сміємося –  над собою сміємося”.

  Не менш важливу роль у творі відіграють перевтілення. Вперше ми з ними зустрілися, вивчаючи творчість Овідія, Данте. А в творі Маркеса зразком метаморфози є жінка-павук.

  Отже, все вище сказане і породжує „магічний реалізм” твору, що є органічним сплавом реального (побут, психологія) і фантастичного (ангел, жінка-павук).

 

V. Підсумок уроку

Ведуча.

З’ясувавши поєднання  західноєвропейської модерністської традиції з національним міфопоетичним баченням в оповіданні „Стариган із крилами”, давайте дамо відповідь на питання

-   А чи є у людства шанс змінитися на краще, бо в новому тисячолітті теж торгують непродажним, але розпинають рідше і камінням забивають не до смерті? І що нас, людей, зупинить на краю духовної прірви?

 

1. Перевірка творчого завдання. Написання авторської лірики.

 

Чому у людини не ростуть крила?

 

Чорніє картина прийдешнього дня,

І в тінях воскресних заплуталась доля.

Слова смертоносні летять навмання,

Вкриваючи серця розорене поле.

І сірим дощем плаче сутність людська,

Коли деградують у схрещеннях душі,

А сивої смерті незграбна рука

Все топить майбутнє в кривавій калюжі.

І сирістю дише розрита могила,

А з неї крізь біль долинають слова:

„О, Ангеле, дай нам майбутнє і крила,

Не можна, щоб вмерла надія жива!”

І відгомін часу завис над віками,

Здригнулися гори від крику століть:

„Людина не може зрівнятись з Богами,

Ви лише себе у житті віднайдіть”.

Все стихло, і знову легкий вітерець

Сполохує пам’ять пустими думками,

Туманним надіям приходить кінець,

І дише могила життям між роками.

Проснулась надія, воскресла любов,

І чесність саваном минуле накрила.

З’єдналася гордість із совістю знов,

У волі стражденної виросли крила.

Душа і провина – покута еліти,

Людина і доля – початок мети.

Схрестились прозріння із тінями світу,

А там лиш потрібно себе віднайти.

Швидкі Тетяна і Таміла   

 

2. Робота з епіграфом.

Прокоментуйте англійську народну мудрість:

„Є тільки дві речі, які ми можемо

дати у вічний спадок нашим дітям.

Перша – коріння,

друга – крила”.

 

3. Заключне слово вчителя.

Без міцної основи, фундаменту все розсипається в прах. Без моральних цінностей гине душа, рвуться корені, що єднають нас з добром, предками, Богом. А без моральної чистоти, прагнення бути кращим,, оновленим немає польоту душі. То ж бережімо і сповідуймо заповіді добра, щоб відчути на собі крила, які дадуть можливість злетіти над собою, своїми пристрастями, злом, що вбиває в нас дух і душу.

 

4. Соціологічне опитування.

Соціолог. Щоб виявити настрої серед населення стосовно проблем добра і зла пропоную всім присутнім в цьому залі взяти участь в анкетуванні. Відповідати швидко і чесно (ні, так, не знаю).

1.     Чи вірите ви в міфи про ангелів і демонів?

2.     Чи згодні ви з думкою, що людина і напівангел, і напівдемон?

3.     Чи боїтеся ви відповідальності за свої вчинки?

4.     Чи вірите ви в те, що добро переможе над злом?

5.     Чи хотілось би вам прожити своє життя чесно, але в нужді?

Результати опитування будуть оголошені у наступній телепередачі.

 

VI. Домашнє диференційоване завдання

Написати твір-мініатюру, поезію, роздум.

4 – 6 балів    Що вбиває людей, а що їх підносить?

7 – 9 балів  Чому ангел уже не був перешкодою в житті людей, а просто уявною крапкою над морським горизонтом? (за оповіданням „Стариган із  крилами”).

10 – 12 балів Як, залишаючись людиною, бути ангелом?


Теги: Бугай Л.М., маркес
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 714/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar