Головна » Зарубіжна література

Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми в новелі Габріеля Гарсіа Маркеса „Стариган із крилами”

Мета: Поглибити знання про творчість латиноамериканського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса; визначити філософсько – етичний смисл твору; з’ясувати витоки вчинків людей і значення віри в житті; на прикладі твору намагатися осягнути духовну сутність світу; розвивати асоціативні та творчі здібності учнів; удосконалювати вміння вести дискусію та працювати в групах, обстоювати власну точку зору; виховувати в учнів потребу самовдосконалюватися, творити добро.

Міжлітературні зв’язки: біблійні легенди, міфологічні оповідки.

Обладнання: портрет письменника, тексти твору, запис на дошці, дидактичний матеріал, ілюстрації.

Тип уроку: Урок позакласного читання.

Жанр уроку: Урок – розмірковування.

 

Хід уроку.

 

Чому мені, Боже, ти крилець не дав?

Я б землю покинув і в небо злітав.

М. Петренко

 

Вступне слово вчителя.

         У Всесвіті дві найбільші таємниці – це люди і зірки. Коли десь падає зірка, кажуть, що то летить янгол. Ніхто не відає, куди стелеться його дорога, чиї двері він позначить таємним знаком. Можливо, Божий посланець поспішає когось врятувати, вберегти від злочинного кроку, наставити на праведний шлях. Який він – молодий, привабливий, з променистими очима та ореолом святості над головою чи старий, немічний? Які крила несуть його назустріч мрії: міцні та дужі чи слабкі та знесилені?

І. Мотивація навчальної діяльності.

Розвиток асоціативних здібностей учнів. «Асоціативний кущ».

         Доберіть визначення, з якими асоціюється у вас слово «янгол»

 

Висновок: З чим пов’язане поняття «янгол» у людини? Чому?

 Слово вчителя.

         Український письменник Олександр Довженко стверджував, що людина пізнається висотою своєї мети і прагнень. Чи потрібні людині крила, щоб злетіти до омріяного, вічного прекрасного? Чи може щось ріднити земних людей і божественних істот – янголів? Спробуймо розібратися в цих складних питаннях, працюючи над змістом твору «Стариган із крилами» колумбійського письменника Г. Г. Маркеса.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

         Але спочатку звернемося до сюжету повісті і виконаємо наступне завдання:

Розташувати подані уривки з повісті в хронологічній послідовності

(додаток №1)

Слово вчителя.

         «Вона ще довго дивилася вслід янголові, який нарешті забрався від них і полетів у бік моря, перетворившись на маленьку чорну цятку». Так закінчується повість Г. Маркеса «Стариган із крилами».

         Проблемне питання. Чи повернеться янгол на грішну землю?

         На це та на інші питання ми спробуємо відповісти на сьогоднішньому уроці. Та для цього нам потрібно об’єднатися в групи.

(учні об’єднуються в групи, вибирають спікера)

Творче завдання. Уявіть прихід янгола на нашу землю, зобразьте це явище.

(учні виконують дане завдання в групах. Кожна група захищає свою роботу).

А тепер порівняйте вашу асоціацію приходу янгола з біблійною легендою та твором Г.Маркеса (додаток №2).

Висновок. Як ви вважаєте, чому ваші уявлення не співпадають з біблійними та уявленнями Маркеса?

Слово вчителя.

          Згідно з Біблійною традицією, Бог виявляє свою волю через янголів. Слово «янгол» означає «вісник», той, хто доносить божественну істину, Господню волю до людей.

Усне словесне малювання.

Якими ваша уява малює небесні створіння?

(учні виконують дане завдання в групах у вигляді порівняльної характеристики. Кожна група захищає свою роботу).

Бесіда з учнями.

Який вигляд мав янгол у повісті Маркеса?
Чому письменник зобразив його саме таким?
Як ви гадаєте, чому автор не уникає опису зовнішнього вигляду небесного прибульця?
Які почуття, переживання охопили вас після зустрічі з янголом на сторінках новели?
Чи розуміють мову янгола жителі провінційного селища? Чому?
Чи можна здивувати тамтешніх людей чимось новим, незвіданим?

Слово вчителя.

         На превеликий жаль, тамтешніх людей нічим здивувати не можна. Навіть поява надприродного створіння не викликає у них відчуття величності, святості. Немає нічого цікавого, нового «по той бік» світу, що могло б здивувати людей «цього його боку». Жителів селища дивує і хвилює більше не поява янгола, а його зовнішність.

Дослідницько – пошукова робота. Дослідити, як сприйняли появу янгола жителі селища, їхнє ставлення до небесного створіння? (додаток №3)

(учні виконують дане завдання в групах. Кожна група захищає свою роботу).

Висновок. У чому полягає сенс приходу янгола?

Гра «Хто більше?»

Що споріднює старезного дідуся з крилами з небесними істотами?

Доберіть якнайбільше доказів того, що янгол творить дива (старигану притаманне християнське терпіння до зла людського, він може творити незвичне, поліпшує матеріальний достаток родини Пелайо, зцілює від недуги хлопчика, він лікує хворих, дарує людям те, що вважає доречним, він – безсмертним, він відновлюється тощо).

(учні виконують дане завдання в групах. Кожна група захищає свою роботу).

Висновок. Чи звернувся хто – небудь із жителів селища до янгола, аби він просив Бога відпустити гріхи чи заступитися за ближнього?

Про що б ви попросили янгола, якби мали нагоду зустрітися з ним?

Завдання для груп.

І група. Що символізує в повісті поява дівчини – павука?

ІІ група. Роль деталей та символів в повісті (сльози на очах янгола; страждання, муки дідугана з крилами; грати на вікнах будинку, щоб не залетіли янголи;свіжий вітер, промені сонця).

ІІІ група. Мотив крил у новелі (людина з крилами; людина на крилах мрії; крила – міць, сила; підрізати крила; розправляти крила; чути за спиною крила).

Бесіда з учнями.

Чи жалкують люди за диво – стариганом?
Яка реакція у жителів селища на відліт янгола?
Чи повернеться янгол на цю грішну землю?

Слово учителя.

         «Свіжий вітер з моря неначе вдихнув нові сили в янгола, він розправив крила і полетів за обрій. Морський вітер, сонячні промені кличуть вісника бога в дорогу».

Розвиток асоціативних здібностей учнів.

(побудувати асоціативний ланцюжок понять)

І група. Гріх____________________________ Божа кара.

ІІ група. Янгол _________________________  Життя.

ІІІ група. Зло___________________________ Смерть.

Висновок. Зіткнення двох сил – життя і смерті. Що ж переможе? Маємо відповісти на це питання ми нашим життям.

Слово учителя.

         Добрі янголи з обличчям юнаків невидимками літають по всьому світу. Це Всевишній розіслав своїх вірних гінців з метою вказати правильний шлях людям, які «заблукали» у темряві, легенько підштовхнути їх на шлях Істини, Правди, Добра. Це вони, добрі янголи, прилітають до нас, щоб нагадати про необхідність морального влаштування Людства і Всесвіту. Часом їхні очі променяться захопленням від краси людських вчинків. А часом у них – німий докір, розчарування. І враз сивим стає волосся у юнака з крилами, на чоло лягають глибокі борозинки-зморшки, а на душу тяжкий камінь-тягар, який боляче тисне серце. Янголи швидко втомлюються, старіють від злих людських вчинків. А крила все слабшають та слабшають.

         Не допустіть же, щоб святість, піднесеність борсалися в багнюці гріховиння. Відкрийте своє серце назустріч Любові, Вірі, Надії,  Розумінню – і добрі янголи щедро винагородять вас теплом,світлом, крилами духовного злету. Поселіть у своїх душах Доброго Бога.

 

Живем мы недолго – давайте любить

И радовать дружбой друг друга.

Нам незачем наши сердца холодить,

И так уж на улице вьюга!

Давайте друг другу долги возвращать,

Щадить беззащитную странность,

Давайте спокойной душою прощать

Талантливость и бесталанность.

Ведь каждый когда-нибудь в небо глядел,

Валялся в больничных палатах…

Что делать? Земля – наш прекрасный удел,

Любовью простим виноватых.

                                                      Станислав Куняев

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

Повість Маркеса мене вразила тим, що…
На мою думку, приліт янгола на землю був…
Я вважаю, що янгол…

 

Додому. Написати твір – роздум на одну з тем «Зустріч у височині», «Чи повернеться янгол до людей?»


Теги: Богуш Т.О., маркес
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1736/252


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar