Головна » Зарубіжна література

Джеймс Олдрідж „Останній дюйм”. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин

Мета: ознайомитися зі  змістом оповідання; навчити  визначати ключові епізоди, формувати основну думку твору; навчати визначати проблему  твору,  розмірковувати над нею,  висловлювати  власні судження; вдосконалювати навики текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді, вміння відстоювати свою точку зору.

Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, ілюстрації до твору художника Д.Присяжнюка, ілюстрації до твору учнів класу, виставка творів Д.Олдріджа.

                              

  Хід роботи

Слово вчителя: Джейм Олдрідж… У моє життя письменник увійшов ще з юності. Спочатку завдяки художньому фільму “Останній дюйм”. Я хвилювалася разом з героями фільму, разом з ними святкувала перемогу.

А потім було знайомство з іншими новелами, повістями, романами письменника.

І ось тепер разом з вами ми намагаємося зрозуміти життя та головні проблеми творчості англійського письменника.

 

[*]                 Що цікавого запам’яталося із  життя  письменника?

[*]                 Як  його творчість пов’язана  з  нашою  країною?

(Фільм   про життя  письменника)

 

Вчитель: Кожна людина живе не на безлюдному острові, не ізольована. Її оточують живі істоти. Кожна зі своїм характером, зі своїми принципами, поглядами. У складні взаємовідносини один з одним вступають і герої нашого оповідання. Читаючи його ми розмірковуємо над дуже серйозною проблемою – взаємини між батьками та дітьми.     

II Актуалізація опорних знань учнів.

    - Які ваші враження від прочитаного?

- Що сподобалось (не сподобалось)?

- Що примусило задуматись?

 

III Формування нових знань, умінь та навичок.

Словникова робота

Користуючись тлумачним словником з’ясувати значення слова:  дюйм,  фут,  миля

Дюйм – одиниця  довжини в ангійській  системі  мір,  дорівнює 2,54 см

Фут  - одиниця  довжини в ангійській  системі  мір, дорівнює30,48 см

Миля - одиниця  довжини в ангійській  системі  мір, яка використовується здебільшого в морській справі,  рівна  1852 м

 

Робота з текстом

Слово вчителя: епіграфом до нашого уроку є слова Олдріджа:

 

У  моїх  книжках  – головна тема завжди одна – ВИБІР

Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду

[*]                 Про  який  із  цих  видів вибору йдеться в оповіданні  «Останній  дюйм»

[*]                 Якими було ставлення батьків до Деві? (Байдужим, хлопчик ріс самотнім, розумів що батьки ним не цікавляться.)

[*]                 Хлопець “у десять років зрозумів, що мати ним не цікавиться, а батько – чужа людина”.

Вчитель

Оскільки хлопчик залишився один, без матері, батько був вимушений взяти його з собою під час польоту до моря для зйомок акул під водою.

Як ставиться батько до хлопчика під час польоту?

Які стосунки у них склалися?

(Роздратовано, різко, неуважно)

Учні підтверджують свої відповіді текстом

Учитель: Уявіть собі, що ми створюємо з вами фільм за оповіданням Джеймса Олдріджа “Останній дюйм”. Ми працюємо з кадром “Бен і Деві під час польоту на безлюдний острів”. Великим планом подаємо обличчя Бена, звернене до сина.

Як ви вважаєте, що воно виражатиме? Які почуття?

(Зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина)

А що виражатиме заплакане обличчя хлопчика?

(Розгубливість, страх, розпач, біль)

Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього?

(Ні звичайно)

У  чому  виявляється відсутність звички турбуватись про сина?

Учні підтверджують свої відповіді текстом.( не взяв для нього води,  не  нагадав, щоб  Деві  взяв  собі  щось  для  розваги)

Чи намагається він змінити стосунки?

Що найстрашніше у цій ситуації? (Ні у хлопця, ні у Бена немає більше нікого з рідних).

Чому Деві заплакав? Хіба може політ на літаку бути сумним? Адже мрія кожного хлопчика – самому вести літак, а Бені іноді садив його за кермо.

Чи  небезпечна  ця  поїздка? (так,  звернути  увагу  на  запитання  хлопчика,  яке  він  повторював  кілька  раз)

  Схема  - характеристика героїв

 

Прочитайте опис пейзажу. Яке враження він справив на вас?

(Було б добре, якби учні зійшлися на думці про те, що “суцільна смуга”, якою відокремлюється суходіл і моря, уособлює “пустелю” непорозуміння, відчуження двох близьких людей – батька і сина).

Складання  опрно-логічної схеми. Графічне  відтворення  образу  «пустелі»  та  «смуги», що «все  розділяє»

Завдання:

  Напроти  записати  ті  риси  характеру,  які  зазнали  змін  чи  прочитуються  у  процесі  розкриття  образу.

 

Учитель: Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. Таким чином Д.Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей. Як вирішує цю проблему письменник, ми будемо досліджувати на наступному етапі уроку що називається “Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати.”

 

Як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?

  (Учні висловлюють свої думки).

Переказ епізоду “Підводна зйомка.”

Робота з ілюстрацією Д.Присяжнюка “Хлопчик на березі моря…”

- Який епізод твору зображено?

(розгублений хлопчик чекає батька на березі моря)

- Який стан душі відтворив художник на ілюстрації? (самотність)

Учень: Безмежні морські простори, тривожні чайки лише посилюють відчуття самотності хлопчика, що лишився один на березі моря, хлопчика, який не відчуває любові і турботи своїх батьків.

- Чиїми очима ми бачимо підводне царство?

- Що ми можемо сказати про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?

Чи можемо ми зробити висновки, що перед ними неординарна людина?

- Чому сталося так, що він навчився за життя багато, але не навчився  розуміти власного сина?

- Що трапилося з батьком під час  підводних зйомок?

(Учні відповідають, цитуючи текст)

Виразне читання фрагменту від «Опам’ятавшись, Бен одразу ж згадав» до «Хлопця не скоро знайдуть у цій спаленій сонцем країні».

- Чого найбільше злякався Бен? Як це його характеризує?

- Про кого відразу починаємо думати?

(Як урятувати сина, як урятувати себе задля сина).

- Як ви вважаєте, його попереднє ставлення до Деві  було виявом нелюбові до сина?

( Ні, його неуважність пояснюється відсутністю, зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).

 

  Виразне читання фрагменту  від «Деві, - сказав він, намагаючись зосередитись…» до « Найгірше ще попереду…»

Чи змінилось його ставлення до хлопчика? Доведіть.

( Він намагається зрозуміти хлопчика, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова «хлопчику», «синку», «бідолахо», «малюк», бажання налякати Деві).

Який результат нових взаємин батька і сина?

(Учні відповідають цитуючи текст.

Учитель. Створимо ще один кадр фільму Бен і Деві в літку після приземлення, після подолання останнього дюйму відстані до землі.

Знову обличчя Бена, звернене до сина подається великим планом.

Що виражає воно тепер?

(Подив здивування, захоплення, радість, гордість за сина)

Чому твір називається «останній дюйм» виходячи з головної проблеми твору?

(«Останній дюйм»-це відстань, яка розділяє батька і сина, відстань їхнього непорозуміння).

Як ви розумієте думку Бена перед зустріччю з сином: «Тут або все почнеться, або остаточно урветься і, можливо назад жди…»?

Як ви вважаєте чи здолають батько і син відстань, що їх розділяє.  (Відповідь учнів).

Підсумок уроку. Складання таблиці.

1). 1. Початок оповіді

2) Використання прийому «Вільний мікрофон»

    Я хотіла б, щоби мої батьки давали мені змогу…

Хочу, щоби батьки…

Хочу, щоби мої стосунки з батьками були…

Чи треба було включати твір до шкільної програми для семикласників, чи краще було б зачекати, поки вони подорослішають?

Заключне слово вчителя

Хочу сказати, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також  мають багато проблем.

Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас.

Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

 

Д/з: Письмова  робота за цитатою « На це варто витрачати час …?!»

         Поставте в її кінці один із запропонованих пунктуаційних знаків. Поясніть значення кожного з них.


Теги: Олдрідж, Левченко Л.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 2107/150


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar