Головна » Українська мова

Види речень за метою висловлювання. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень

  Мета: повторити й поглибити вивчене в початковій школі про види  речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням;  удосконалювати вміння правильно інтонувати такі речення, ставити розділові знаки в них; працювати над запобіганням пунктуаційних помилок у кінці різних за метою висловлювання  речень; розвивати навички виразного читання, уміння  систематизувати матеріал; виховувати інтерес до народної  творчості та художньої літератури.

 Тип уроку:  урок застосування і закріплення знань.

 Обладнання уроку:  мультимедійна дошка, презентація за темою до уроку.                                    

                               Перебіг уроку

    І.  Організаційний момент.

       - Добридень всім: всім учням і гостям,

         Здоров’я щиро зичу Вам.

         І ось іще один урок

         До вас прийшов за розкладом сьогодні.

         Отож озброймось книгою й пером,

         Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

 - Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно мати гарний настрій. Я вам бажаю успіху.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Сьогоднішній урок я б хотіла розпочати з гуморески М. Хижка.

   Уважно послухайте.  Визначити,  які речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням зустрічаються в ній?

Це було позаторік та на нашім ринку. Хтів купити чоловік кабанця чи свинку. Ламав голову Павло (нелегке це діло). Нешкідливе щоб було і щоб добре їло.

І нарешті підібрав:

О! Які хороші! Гаманець мерщій дістав, став платити гроші.
 А з якого ви села?- спитав молодиці. 
 Та йому відповіла:
 Я з села Мельниці.
 Забирайте їх назад! —  буркнув незабаром, - я мельницьких поросят не візьму й задаром.

Тітка ближче підійшла:

-   То ж назвіть причину!

 -   А я з вашого села маю вже... дружину.

      Ви уважно прослухали, скажіть, які речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням зустрічаються в гуморесці?

У гуморесці зустрічаються розповідні, питальні, спонукальні, а за емоційним забарвленням окличні.

 Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми повторимо і поглибимо вивчене в початковій школі про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Помандруємо на ярмарок. Запишіть дату, класна робота, тема уроку.

      -  Хто знає, що означає слово «ярмарок»?

      -  Хто із вас бував на ярмарку? Які враження він на вас справив?

    Перевірка домашнього завдання. Учнівські повідомлення.

   Творча група  у складі: мовознавця, історика, літературознавця, географа підготувала цікаві повідомлення.  Послухаємо.

   Мовознавець.   (Слайд №2).

  Слово ярмарок прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Торг, який влаштовувався в певну пору року, в певному місці для продажу і купівлі товарів; ринок товарів; періодичний торг; великий базар, часто з розважальними заходами і виставами; місце, де відбувається гуртова й роздрібна торгівля різними товарами.

  Історики  (слайд № 3)

   З 16 століття почали приїжджати в Україну купці з великих міст Середньої і Західної Європи - доставляли вишукані прикраси, ювелірні вироби і предмети побуту, а купували шкіру, роги, вовну, зерно, сало, мед. І на Українських землях почали виникати малі ярмарки в середніх і великих містах. Тут продавали і купували худобу, одяг, взуття, хатні речі, продукти та інше. Найбагатшими були осінні торги, а також ярмарки перед великими святами. Німецькі, польські поселенці, вірмени і євреї, поряд із українськими міщанами, були активними в ярмарковій діяльності.

  Літературознавець. (Слайд № 4).

 На Полтавщині відроджено знаменитий Сорочинський ярмарок, названий на честь села Сорочинці. Його яскраво описував Микола Васильович Гоголь -— російський і український письменник. Такою розкішшю сяяв один із днів гарячого серпня року тисяча вісімсот... вісімсот... Та років з тридцять буде тому, коли шлях, верст за десять до містечка Сорочинців, кипів народом, що поспішав з усіх околишніх і далеких хуторів на ярмарок.  З ранку ще тяглися нескінченною валкою чумаки із сіллю та рибою.

Географ. (Слайд № 5).

  Із сонячного  Херсона, який розташований  у південній частині України, у межах Причорноморської низовини відправляємося до села Сорочинці Полтавської області, яка  розташована в центральній і північно-східній частинах України, майже цілком у межах Придніпровської низовини, на лівобережжі басейну Дніпра.

 Учитель.  Слайд № 6

Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

На  ньому цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим».

   ІІ.  Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.

 УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде правильна відповідь на запитання.

 1. Бліц-опитування.

    — Як називається розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень?

     -    Що вивчає пунктуація?

     -    Що називається реченням?

     -    Що становить граматичну основу речення?

     -    Що  називається підметом?

     -    Що  означає присудок?

     -    Яке речення називається двоскладним?

     -    Як називаємо речення,у якому один головний член речення?

  ІІІ.  Закріплення вивченого матеріалу.

  УЧИТЕЛЬ: Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.

   ЛАВКА «ТРАДИЦІЙНИЙ ОДЯГ» (Слайд № 7)

    Запишіть речення.  Визначте вид кожного речення за метою висловлювання. Які розділові знаки стоять в кінці кожного речення?  Підкресліть граматичну основу у реченнях.  З’ясуйте, якою частиною мови виражено в кожному реченні підмет і присудок.

   Чи бачили ви такий одяг?  Зверніть увагу на вишиту сорочку. У ній втілюються кращі традиції народу.  Шануйте цю красу!

 Які речення називаються окличними? (Це розповідні, питальні, спонукальні, якщо передають сильні емоції)

Звірте свої відповіді.

 (Слайд №8 )

    УЧИТЕЛЬ

Молодці, гарні знання показали. Час рушати далі, до іншої лавки.

   Ну ж бо, підійдемо ближче!

 ЛАВКА «УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЇЖА»  (Слайд №9).

  Чого тільки не було на ярмарку з наїдків і напоїв.

 А яка овочева страва була і залишається на сьогодні найпоширенішою?

Багато страв традиційної української кухні побутують і в наш час (борщ, вареники, голубці, пампушки).  Піти від цієї лавки ми просто не зможемо, не виконавши завдання.

   Прочитайте речення. Визначте види речень за метою висловлювання.

 Замініть розповідні речення на питальні. Запишіть їх. Прочитайте речення дотримуючись певної інтонації. Який розділовий знак поставили в кінці кожного речення? 

    Традиційне  меню українців в основному складалося з хлібних страв і борошняних виробів. Велику роль у харчуванні українців відігравали овочі (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огірки) та бобові (горох, квасоля, а в карпатських селах — також біб). З насіння льону, конопель, подекуди — соняшника, відтискали олію.

Молодці, гарні знання показали.

Фізкультхвилинка

  Прийшов час відпочинку.

 Перепочили час рушати далі, до іншої лавки.

ЛАВКА  «ГАРБУЗОВІ РОДИЧІ».  (слайд № 10).

 Тут щедрі дарунки і саду, й городу.  Тільки наполегливою працею можна мати такий щедрий урожай.   Око приваблює Гарбуз – господар. Дізнаємося більше про нього із тексту.

      Прочитайте мовчки текст. До якого стилю він відноситься.  Визначте види речень за метою висловлювання.  Чи зустрічалися в тексті інші види речень за метою висловлювання?

   Гарбуз або Кабак(лат. Cucurbita) — родова назва рослин із родини гарбузових. Однорічна трав'яниста рослина з повзучим стеблом, п'ятилопатевими листками та великими жовтими квітками. Вирощують її на городах і баштанах. Збирають восени достиглі плоди і сушать.

   Гарбуз відноситься до теплолюбних рослин,проте порівняно з кавуном і динею менш вимогливий до тепла, більш холодостійкий. Насіння починає проростати при температурі 10-12°С, сходи менше страждають від приморозків. Оптимальна температура для росту рослин 22-25°С. Жарку погоду переносить добре.

  Пропоную переглянути уривки із мультфільму «Ходить гарбуз

по городу».

   Зверніть увагу, які види речень за метою висловлювання у своєму мовленні використовує гарбуз, звертаючись до свого роду?

 Яких речень не вистачає у мовленні  гарбуза та його родичів?
Якими спонукальними реченнями міг би звернутися він до родичів, запрошуючи їх на ярмарок?

Тільки завдяки наполегливій праці можна мати щедрий урожай, 

      (Слайд № 11)

Відновіть прислів’я. Назвіть види речень за метою висловлювання.

     Де господар добре робить, …  щоб з криниці води напитись

     Хто рано підводиться, …          за тим і діло водиться.

     Що ранком не зробиш, …         там і поле буйно родить.

     Треба похилитись, …               по правді й буде. 

    Ранні пташки росу п’ють, …      того ввечері не наздоженеш.

     По правді роби, …                    а пізні – сльози ллють.

  ІV.  Підсумок уроку. Рефлексія.

Усе на світі мас свій кінець. Закінчується і ярмарок. Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, й звучить у кожній хаті радісний сміх. Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком.   Кожен із вас не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим.

Оцінювання вчителем

  Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить :

 „ Знання   - за плечима не носити".

 На згадку про сьогоднішній урок отримайте від мене в подарунок солодощі. Адже, ви були на ярмарку!

V.  Домашнє завдання.  (слайд № 12)

Написати твір - мініатюру „Веселий ярмарок", використовуючи  всі види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням( від 7 до 10 речень).


Теги: речення, Токуєва Т.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 485/59


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar