Головна » Українська мова

Речення, його граматична основа. Види речень за метою висловлювання. Окличні речення. Урок з української мови для 5 класу

МЕТА:  розширити і систематизувати знання учнів про речення, удосконалювати вміння відрізняти речення від слова і словосполучення, систематизувати знання про види речень за метою висловлювання; зміцнення навичок правильного інтонування речень різного типу, привчати правильно вживати розділові знаки в кінці речень; виховувати увагу до слова, розвивати навички грамотного письма, виховувати в учнів сумлінне ставлення до предмета.

ТИП УРОКУ: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: підручники, гілочка калини.

 

ХІД УРОКУ:

І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, завдань уроку.

ЕПІГРАФ УРОКУ: 

"Мова народу – це найбільший національний скарб…" О.Гончар

      Сьогодні на уроці ми з вами будемо продовжувати опановувати цей скарб, знайомитися з новими його секретами,  щоб стати грамотними людьми, гідними своєї Батьківщини і своїх батьків.                                                         

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Привітання, запис дати

Двацять пяте верисня.

Классна работа.

(Виправлення помилок, пояснення учнями)

2. Перевірка засвоєного матеріалу:

(На дошці) Розібрати, визначити вид словосполучень:

на калині

прикрашати калиною

калина червоніє     калина і  малина

калина червона

калиновий кущ

 

3. Фронтальне опитування:

Я стверджую, що це всі словосполучення. Так?
Чому? Докажіть.
Розберіть словосполучення.
Чим відрізняється словосполучення від речення?
Що називається словосполученням?
Які види словосполучень знаєте?
Що точніше називає предмет: слово чи словосполучення?
Як визначити вид словосполучення?
Що називається реченням?
Який розділ науки про мову вивчає словосполучення і речення?
Чи висловлена якась думка в словосполученні?

ІІІ. Засвоєння нових знань

1. Прочитати речення з дошки:

Здавна любили і шанували українці калину.

Чому так цінували калину в народі.

Любіть наш національний символ.

Доведіть, що це речення.
Чим за структурою відрізняються ці речення.
Які речення знаєте за метою висловлювання?
Знайти речення, в яких автор розповідає, описує явище.(1) Як називаються такі речення?
Знайти речення, в яких автор запитує.(2) Як називаються такі речення?
Знайти речення, в яких автор спонукає до дії, тобто висловлює наказ, пораду, прохання.(3) Як називаються такі речення?
Знайти речення, які вимовляються з підсиленою, напруженою інтонацією, що вказує на виявлення сильного почуття.(3). Як називаються такі речення?
Переписати, поставити розділові знаки в кінці речень. Визначити види речень за метою висловлювання.

2. Робота з підручником:

Вправа 80 (усно): прочитати речення пит., спон., розп. Записати спонукальні речення.
Вправа 87 (усно).

3. Фізкультхвилика на уважність.

4. Самостійна творча робота: Самостійно скласти по одному розп., пит., спон., окличному реченню. По можливості об‘єднати їх у зв‘язний текст. Тема: «Осінь у місті».

ІУ. Закріплення вивченого, підсумок уроку.

Самостійна робота на картках:

1. Виписати словосполучення, розібрати його:

    Білий цвіт, цвіт біліє, білий і чорний, на білому, робити білим.

2. Записати речення, поставити в кінці розділовий знак, визначити вид за метою висловлювання.

     Двори стоять у хуртовині айстр. Яка сумна і красива хуртовина.  Чи бачив ти таке коли – небудь. Не обривай квіти, хай вони цвітуть.

Запитання до учнів

Що нового дізнались на уроці?
Що було легко?
Що було важче?
Що було цікавого?
Для чого нам знадобиться цей матеріал?

Оцінювання.
Додаткове завдання: гра "Склади слово": скласти за зразком із букв одного іменника інші іменники.

КАЛИНА – лин, лак.

СОЛОВЕЙКО – соло, коло, колесо, лов, вол,олово, слово.

ЛАСТІВКА, ЛИСТОНОША, БРАТЕРСТВО

Прочитайте, що я думаю про вашу роботу на уроці:

ОРПАМТИТЬБЛМОЛОДЦІЩОГРНЕА

У. Домашнє завдання: с.27 –  правило, впр.74 (усно), впр. 89 (перекласти, визначити речення за метою висловлювання)


Теги: Вартанян Л.В., речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 913/148


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar