Головна » Українська мова |
Мета: поновити в пам’яті учнів матеріал про особливості побудови твору – роздуму, розвивати вміння аналізувати замітки, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, сприймати й усно відтворювати висловлювання, складати твори – роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень, розвивати естетичний смак, спостережливість, виховувати порядність, відповідальність за свої вчинки, любов до природи. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. Обладнання: проектор, мультимедійний ряд, тематична виставка книг, буклетів, учнівські поробки, підручники. Місце проведення: бібліотека. Перебіг уроку І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення шестикласників із темою, метою й завданнями уроку Учитель: Сьогодні в нас урок зв’язного мовлення, його тема: Усний твір – роздум про вчинок людини ( учні записують тему в зошит ). Уже кілька уроків поспіль ми працюємо над соціокультурною темою «В природу із добром іди». Епіграфом до неї є слова мудреця й пророка Йова, які записані в Біблії: «…запитай хоч худобу – і навчить тебе, і птаство небесне – й тобі розповість…» Ця тема приурочена до Міжнародного дня птахів, який відзначається 1 квітня, та Дня навколишнього середовища. В Україні він проходить щорічно в третю суботу квітня і має на меті поліпшення стану української природи. Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо цю соціокультурну лінію і одночасно опрацюємо мовленнєву тему – усний твір – роздум. ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів Актуалізація опорних знань шестикласників Експрес – опитування: Пригадайте, які типи мовлення ви знаєте? Кілька висловів учні записують у зошит. Посієш учинок – виросте характер. Буває вчинок – з самим собою поєдинок. Як очі – дзеркало душі, так вчинок – віддзеркалення сумління. ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів. Прочитати текст: "МАМО, ДО НАС ЛЕБЕДІ ПРИЙШЛИ ЖИТИ", - сказав дев'ятикласник Росошанської школи Іван Куріпко, привівши додому лебедів із замерзлого ставка. Мама-лебедиха не змогла покинути свого сина-птаха, котрий через понівечене людьми крило не міг злетіти. Вона готова була вмерти від морозу разом зі своїм дитям. Дати відповіді на запитання: В якому жанрі написано цей текст? Учитель: Чому ж порятунок лебедів має таке важливе значення? І чому ми засуджуємо жорстокість по відношенню до них? Щоб докладніше відповісти на ці питання спробуємо дослідити, що ж це за птах такий – лебідь. V. Основний зміст роботи. Діти в парах заздалегідь приготували матеріал про лебедів за такими напрямками: 1. Науковий опис лебедя. 2. Географічні назви, що пов’язані з цим птахом. 3. Міфи, легенди, перекази про лебедя. 4. Фразеологізми зі словом лебідь, їхнє значення. 5. Образ лебедя в літературі. (Співробітник бібліотеки готує виставку і розповідь про твори, в яких є образ лебедя: Збірники українських народних пісень, казок, легенд, «Два брати» І. Нечуя-Левицького, «Дикі лебеді» і «Гидке каченя» Г.-Х. Андерсена, «Казка про царя Салтана» О. Пушкіна, байка «Лебідь, Щука і Рак» Л. Глібова, «Лебідь» О. Олеся, зб. «Лебеді материнства» В. Симоненка, «Гуси-лебеді летять» М. Стельмаха, «Лебедина зграя» В. Земляка, «Лебідь» О. Вишні та ін.) Учень декламує вірш «Тиха балада» М. Сингаївського Образ лебедя в мистецтві, архітектурі («Лебедине озеро» П. Чайковського, «Царівна-лебідь» М. Врубеля, фонтан «Білий лебідь» у Дніпропетровську та ін. Музичний відеокліп до мініатюри К. Сен-Санса «Лебідь».) Усі відповіді учнів супроводжуються відеорядом. Учитель: Отже, ми дізналися, наскільки прекрасними і розумними є лебеді. Люди з давніх-давен ставилися до цих птахів із любов’ю, шаною й захопленням, училися в них вірності. Спробуйте і ви, діти, усно скласти твір – роздум про лебедів, використовуючи матеріали нашого уроку, відображаючи свої спостереження й враження. Застосовуйте матеріал, поданий у підручнику на стор. 241. VІ. Закріплення знань Діти зачитують свої твори. Обговорення за питаннями: Чи розкрито тему?
VІІ. Підбиття підсумків, рефлексія Що було найцікавішим для вас на уроці?
Учитель: Наостанок я хочу роздати ваші поробки лебедів, які ви зробили на минулому уроці. Кожен із вас на крилах своєї пташки написав добрі побажання. Шляхом жеребкування ви оберете собі лебедя. Хай ці пташки на своїх крилах принесуть вам радість і щастя! Звучить пісня «Білі лебеді» сл. М. Ткача, муз. О. Білаша. VІІІ. Домашнє завдання Написати твір – роздум про вчинок людини.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |