Головна » Українська мова

Усний твір-роздум про вчинок людини

Мета: поновити в пам’яті учнів матеріал про особливості побудови твору – роздуму, розвивати вміння аналізувати замітки, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, сприймати й усно відтворювати висловлювання, складати твори – роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень, розвивати естетичний смак, спостережливість, виховувати порядність, відповідальність за свої вчинки, любов до природи.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: проектор, мультимедійний ряд, тематична виставка книг, буклетів, учнівські поробки, підручники.

Місце проведення: бібліотека.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення шестикласників із темою, метою й завданнями уроку

Учитель: Сьогодні в нас урок зв’язного мовлення, його тема: Усний твір – роздум про вчинок людини ( учні записують тему в зошит ). Уже кілька уроків поспіль ми працюємо над соціокультурною темою «В природу із добром іди». Епіграфом до неї є слова мудреця й пророка Йова, які записані в Біблії: «…запитай хоч худобу – і навчить тебе, і птаство небесне – й тобі розповість…»

Ця тема приурочена до Міжнародного дня птахів, який відзначається 1 квітня, та Дня навколишнього середовища.

В Україні він проходить щорічно в третю суботу квітня і має на меті поліпшення стану української природи.

Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо цю соціокультурну лінію і одночасно опрацюємо мовленнєву тему – усний твір – роздум.

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Актуалізація опорних знань шестикласників

Експрес – опитування:

Пригадайте, які типи мовлення ви знаєте?
Що таке роздум? Усний твір – роздум?
Яке загальне питання можна поставити до роздуму?
Назвати основні частини, з яких складається роздум.
Що таке вчинок?
Пригадайте відомі вислови про вчинок.

     Кілька висловів учні записують у зошит.

Посієш учинок – виросте характер.

Буває вчинок – з самим собою поєдинок.

Як очі – дзеркало душі, так вчинок – віддзеркалення сумління.

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Прочитати текст:

    "МАМО, ДО НАС ЛЕБЕДІ ПРИЙШЛИ ЖИТИ", - сказав дев'ятикласник Росошанської школи Іван Куріпко, привівши додому лебедів із замерзлого ставка. Мама-лебедиха не змогла покинути свого сина-птаха, котрий через понівечене людьми крило не міг злетіти. Вона готова була вмерти від морозу разом зі своїм дитям.
   Неодноразово цього року траплялись випадки, коли цих прекрасних птахів безжально відстрілювали. Наприклад, в Іллінецькому районі п'ятеро п'яних людей заради розваги підстрелили шестеро молодих лебедят. У Томашпільському районі підприємець запустив у лебедя каменем. Птах після цього помирав два дні. Безжально вбили лебедів навіть двоє колишніх правоохоронців, незважаючи на те, що подібне варварство карається штрафом.
   На ставок у селі Росоша Липовецького району лебеді прилітають четвертий рік. Цього року гніздо там звила лебедина сім'я — тато, мама та шестеро маленьких лебедят. Коли ставок замерз, королівські птахи полетіли, але не всі. Мама з маленьким лебедятком залишилися.
- Я ще бачив цих двох лебедів, коли лід замерз, — розповідає хлопець. — Вони чомусь не злітали. Потім я помітив, що в малого лебедя шрами коло шиї, поламані лапка та крило, дірки на перепонках. Цього року багатьох лебедів відстрілювали, і цього покалічили… Вирішив пригнати їх додому, щоб перезимували у нас. Вигнав їх з річки, великий хотів злетіти, а малий — ні. Тяжко було йому. Все ж таки я їх пригнав. Посиділи вони день — нічого не їли. Потім почали їсти хліб, згодом перейшли на кукурудзу, потім на «мішане». А зараз вже все їдять!
 Сподіваюся, що малий до весни одужає. Потрібно буде їх переселити на ставок, нехай плавають, у них там гніздо…
  Це не перший випадок, коли діти рятують поранених лебедів від загибелі.Торік десятикласник з цього ж селища виходив підстреленого птаха.
  Ось так і виходить —безвідповідальні дорослі відстрілюють заради забави  королівських птахів, а діти рятують їх від холоду та голоду. То кому і в кого треба вчитися добра та людяності?
  І ви придивіться до вчинків своїх близьких, знайомих, сусідів. Можливо, саме вони зробили так, що про них варто розповісти всім — тоді напишіть нам. Не будьмо байдужими. Шукаймо героїв серед нас і пам'ятаймо, що справжні дива завжди творяться поруч.
       Анна КОЛЕСНІКОВА,  щотижнева газета «33 канал».

Дати відповіді на запитання:

В якому жанрі написано цей текст?
Що таке замітка?
Який тип мовлення в тексті є основним, а який допоміжним?
Визначити стиль замітки.
Яка її тема й основна думка?
Придумати заголовок.
Чи є тема замітки актуальною?
Про які вчинки людей (благородні чи ганебні) говориться в ній?
Які почуття викликає у вас вчинок школяра?

Учитель: Чому ж порятунок лебедів має таке важливе значення? І чому ми засуджуємо жорстокість по відношенню до них? Щоб докладніше відповісти на ці питання спробуємо дослідити, що ж це за птах такий – лебідь.

V. Основний зміст роботи.

Діти в парах заздалегідь приготували матеріал про лебедів за такими напрямками:

1. Науковий опис лебедя.

2. Географічні назви, що пов’язані з цим птахом.

3. Міфи, легенди, перекази про лебедя.

4. Фразеологізми зі словом лебідь, їхнє значення.

5. Образ лебедя в літературі.

(Співробітник бібліотеки готує виставку і розповідь про твори, в яких є образ лебедя: Збірники українських народних пісень, казок, легенд, «Два брати» І. Нечуя-Левицького, «Дикі лебеді» і «Гидке каченя» Г.-Х. Андерсена, «Казка про царя Салтана» О. Пушкіна, байка «Лебідь, Щука і Рак» Л. Глібова, «Лебідь» О. Олеся, зб. «Лебеді материнства» В. Симоненка, «Гуси-лебеді летять» М. Стельмаха, «Лебедина зграя» В. Земляка, «Лебідь» О. Вишні та ін.)

Учень декламує вірш «Тиха балада» М. Сингаївського

Образ лебедя в мистецтві, архітектурі («Лебедине озеро» П. Чайковського, «Царівна-лебідь» М. Врубеля, фонтан «Білий лебідь» у Дніпропетровську та ін. Музичний відеокліп до  мініатюри  К. Сен-Санса «Лебідь».)

Усі відповіді учнів супроводжуються відеорядом.

Учитель: Отже, ми дізналися, наскільки прекрасними і розумними є лебеді. Люди з давніх-давен ставилися до цих птахів із любов’ю, шаною й захопленням, училися в них вірності.

Спробуйте і ви, діти, усно скласти твір – роздум про лебедів, використовуючи матеріали нашого уроку, відображаючи свої спостереження й враження.

     Застосовуйте матеріал, поданий у підручнику на стор. 241.

VІ. Закріплення знань

Діти зачитують свої твори. Обговорення за питаннями:

Чи розкрито тему?
Чи відповідає твір структурі роздуму?
Наскільки правильне й красиве мовлення?

 

    VІІ. Підбиття підсумків, рефлексія

Що було найцікавішим для вас на уроці?
Що було найважчим?
Як і де ви зможете застосувати отримані сьогодні знання?

 

Учитель: Наостанок я хочу роздати ваші поробки лебедів, які ви зробили на  минулому уроці. Кожен із вас на крилах своєї пташки написав добрі побажання. Шляхом жеребкування ви оберете собі лебедя. Хай ці пташки на своїх крилах принесуть вам радість і щастя!

Звучить пісня «Білі лебеді» сл. М. Ткача, муз. О. Білаша.

VІІІ.  Домашнє завдання

Написати твір – роздум про вчинок людини.


Теги: твір, Тицька О.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1668/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar