Головна » Українська мова

Підготовка до написання жанрового твору. Етюд

Мета: ознайомити учнів з етюдом як одним із жанрів епічного твору, підготувати учнів до написання етюда; розвивати образну мову учнів, навички добирати до теми матеріал із різних джерел; виховувати  любов до природи рідного краю.

Обладнання: грамзаписи пісень про осінь у виконанні майстрів української   естради, картини В. А. Толкача “Осінь на Поліссі”,   І. В. Вологдіна ”Біля річки Івотки”, роздатковий Ілюстративний матеріал, зразки поетичних та прозових  творів, Ілюстрації до теми ”Осінь”.

Хід уроку.

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

   1). Вступне слово вчителя про красу рідної природи.

   2). Звучить пісня “Осінь” у виконанні П. Дворського.

   3). Розгляд картин В. А. Толкача “Осінь на Поліссі” та І. В. Вологдіна ”Біля

   річки Івотки” (бесіда за змістом картин).

        Учитель: Діти, ми розглянули чудові картини – справжні витвори

мистецтва, на яких за допомогою пензля і фарби передано неповторну красу

нашого рідного краю. А чи можна було б передати цю красу якось по-іншому?

        Учень: Так. Осінню красу можна передати за допомогою слова.

        Учитель: Тож давайте спробуємо дати образну назву до ілюстрацій, які

 лежать у вас на партах, і написати за ними кілька зв’язних образних речень.

Але при цьому необхідно уникати мізерності ліричних переживань, а

намагатися відобразити взаємозв’язки природи з людиною, висловлювати

активну життєву позицію у ставленні до неї.

(Учні зачитують створені ними речення)

       Учитель: Ми зробили з вами перший крок до створення особливого твору – етюду. Що ж таке етюд? Етюдом у малярстві, графіці, скульптурі

називають елементи й деталі майбутнього витвору. У літературі ж етюдами

або студіями називають невеликі самостійні зарисовки. До написання етюдів

звертались такі відомі майстри художньої літератури як М. М. Коцюбинський,

 І. Я. Франко, В. Стефаник, О. Гончар. Зверніть увагу на таблицю, де

відтворено характерні особливості етюду.

 

Етюд:

Коротка форма;
Опис безпосереднього враження;
Образність мови (художні засоби і прийоми)

Жанри: а) епічний; б) ліричний; в) драматичний.

Отже, етюд має 4 основні характеристики, але особливу увагу хочу звернути на образність мови. Це найбільша, як вважають, окраса етюду.

Давайте переконаємось у цьому.

ІІ. Робота у групах. Кожна з груп одержує тексти із завданнями:

1) визначити жанр етюду;

2) визначити художні засоби і прийоми, використані у запропонованому тексті.

 

Варіант №1

***

Вже відійшли і жито, і пшениця

Вже пізно гречку окропив багрець,

І геніальний осені митець

На кожен клен вмостив жар-птицю.

 

Розсипав день брусницю з козубеньок

І кличе у ліси дівчат, дітей.

На зрубі вересень застиг ― очей.

Вивчає письмена опеньок.

 

Вже пряль гукнула осінь на оденки,

І злотоглави тчуть і тчуть ткачі,–

Все квапиться, бо, може, уночі

Скрадеться вовком Морозенко.

М. П. Стельмах.

Варіант №2

Подих осені

    У полях вже згасли гречки.

    Надходить драматична пора, коли літо, як теплий віск, тужавіє від подиху осені, коли перші світанкові холодки або трепетно підмивали краї яскравіше підмальованого синню неба, або хукали на нього туманом, коли незавидні лісові грушки ставали схожими на грудочки сонця і починали бриніти терпкуватим медом. У такий час природа, здається, до всього чуйно, тривожно прислухається і чітко тримає над землею кожний звук: і дівочу пісню, і скрип воза, і крекіт чорногуза, і те снування коників, що неначе найнялися і таки зіткали над лугами живу, але невидиму сітку зі своєї музики.

М. М. Коцюбинський.

Варіант №3

Вересень

    Літо збігло, як день, і з невлежаного туману вийшов синьоокий золотозубий вересень. Він причепив до свого бриля червоний із вологістю кетяг калини й нитку бабиного літа, заглянув до нашої школи, завзято ударив у дзвін та й пішов поміж садами в степи крутити крила вітряків.

    Ураз усе покращало біля мене: і ясени з блакитними тінями і зеленим шумом, і нагорблена клуня з чотирма вітрами,і  скрипливі ворота, од яких піде у щось гарне моя дорога, і маківки, що бринять і бринять на городі, і навіть ледачі гарбузи, що повдягали різнобарвні сорочки та й, лежачи, вихваляються ними.

М. П. Стельмах

ІІІ. Перевірка виконаного завдання (лідери груп оголошують результати опрацювання текстів).

IV. Підсумки уроку.

а). Заключне слово вчителя.

Діти сьогодні ми ознайомились ще з одним різновидом епічного твору – етюдом. Я вважаю, що опрацьований матеріал допоможе вам написати власний етюд про найчарівнішу пору року – осінь.

б) Оголошення тематики етюдів:

“Про що шумить осінній ліс”;
“Прощальна пісня осені”;
“Журавлині ключі”;
“Дзвонить щедра осінь”;
“Багрянолистий клен”;
“Осіння хуртовина”;
“Осінніми стежками”.

V. Завдання додому:

опрацювати теоретичний матеріал (записи у зошиті);
написати етюд на одну із запропонованих тем.


Теги: твір, Ісайкіна Л.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3673/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar