Головна » Українська мова

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Урок з української мови для 9 класу

Мета:  пояснити учням особливості будови частин складних речень зі  сполучниковим і безсполучниковим зв’язком; вдосконалювати уміння й навички знаходити в тексті ці складні синтаксичні конструкції, складати їх схеми; розвивати пам’ять, мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І Уведення в тему

Створення позитивного настрою

За вікном весняні дні. Попереду літо, канікули. Поверніться до сусіда по парті і висловіть побажання, від якого на душі в нього стане сонячно. А я зичу вам віри у свої сили і успіхів на уроці.

ІІ Актуалізація опорних знань

Асоціативний кущ

Найменша одиниця мови (звук)
З чого складається текст? ( з речень)
А речення? (зі слів)

Підібрати якнайбільше слів, які асоціюються

                                                мова

                                                культура

                                                диво

                                                думка

         Слово                             лагідне

                                                добре

                                                воскрешає

                                               мислити

                                               складати

                                               ранить

 А тепер складіть речення   Слово до слова зложиться мова

Мовна розминка (розставити розділові знаки, вставити пропущені букви, підкреслене слово розібрати за будовою).

Рум…яна осінь сх….лить віти горіхи зж…вкнут… на ліщ…ні  а поки – ч…рв…нь  йде пр…вітний по всіх дорогах Батьк…вщ…ни[ ].

ІІІ Оголошення теми й мети уроку

Спрогнозуйте тему сьогоднішнього уроку (звернутися до написаного речення)
Давайте запишемо цілі нашого уроку у вигляді таблиці

 

Що таке складне речення:

Сполучникове

складнопідрядне
складносурядне

безсполучникове, розділові знаки у цих реченнях.

Навчитися визначати частини речення, складати схеми, знаходити у тексті види таких речень.

Про особливості будови частин складних речень зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком; навчилися складати схеми речень, розрізняти їх з-поміж інших складних речень.

 

ІV Мотивація навчальної діяльності

V Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота з роздатковим матеріалом

- Переписати, визначити межі речень, види речень, намалювати схеми.

1.Земля була суха, ранкове повітря лунке і напрочуд прозоре, спориш над дорогою зелений, а дерева над окопом плелися так густо, що дівчина йшла немов у лісі. 2. Дрібні хвилі котилися одна за одною, танули; пахло свіжістю й вологим камінням; на зеленій траві, що випиналася з берега лагідною й мовчазною косою, бавився гурт дітей, хлопчики й дівчатка гналися за червоним м'ячем, який лунко бамкав, коли по ньому били ногами. 3. А тиха пристань ожива: в артілі виспіли жнива, вантажать динь багряні кулі, і кавуни лежать поснулі, за човном човен підплива.

2. Самостійна робота з підручником (ст. 234-235)

3. Практична робота (вставити пропущені літери, розставити розділові знаки, намалювати схеми)

[ ],(ніби),

 

1.За в…ликим вікном чути тихий шум і шел…ст осіннього листу  (ні)би хтось ходить під с…рдитими холодними д…ревами  але дівчина того не боїт…ся  вона (з)малку звикла (не)боятися темряви (взаємоперевірка)

Відповідь:                      але [ ] :  [ ].

 

                           І                   ІІ    ІІІ

2. Повіяв легенький вітерець струшуючи з листя краплі  блиснув місяць  і усміхнулась до нього земля.

Відповідь: [ ], [ ] – і [ ].

                    І    ІІ      ІІІ

[ ],(що)

 

3. Повний місяць стояв над степом   через нього перепливали л…генькі хмарки і здавалося  що місяць котився полем занурюючись у шумовин…я.

Відповідь: [ ], [ ], і                    .

                    І    ІІ            ІІІ

4. Заповнити таблицю (колонку «Дізнався»)

VІ Рефлексійно - оцінювальний етап

Які розумові дії ви виконували, працюючи над завданням   (узагальнювали, робили висновки, виділяли головне).
«Прес». Продовжіть речення текст-відповідь

Я вважаю, що …

Тому що…

Наприклад…

Таким чином…

VІІ Д/з: вивчити правила на сторінці 234-235, вправа 297


Теги: Трофимова О.В., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1679/185


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar