Головна » Українська мова

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома у складному реченні

Мета:навчальна-поглибити знання про складне речення, формувати вміння визначати зв’язки між частинами складного  речення,граматичні основи в ньому, навчитися правильно інтонувати речення, уживати розділові знаки; розвивальна-розвивати пізнавальну активність, пам'ять, увагу, мислення, уміння аналізувати сприйнятий матеріал;виховна-виховувати любов до рідної мови,до слова Кобзаря.

Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання:таблиця,,Складне речення’’,мультимедійний проектор,навчальні слайди,підручник з української мови за редакцією О.Глазової(2013 рік),виставка творів Т.Г.Шевченка,портрет.

                                                 Хід уроку

I.Організаційний момент.Привітання.

II.Мотивація навчальної діяльності.

       Слово вчителя.Сьогоднішнє заняття з мови ми поєднаємо зі словом геніального українського письменника й художника   Тараса Григоровича Шевченка,якому в березні 2014 року виповнилося б 200 років.Перед вами книжкова виставка,узята із бібліотечного фонду нашої школи.Тут збірки творів,репродукції його картин,,,Кобзарі’’.То ж користуйтеся ними,збагачуйте свої знання.

  1.Слайд№1.Робота з епіграфом до уроку.Як ви розумієте зміст цих рядків?

   Учітеся,брати мої,

  Думайте,читайте,

  І чужому научайтесь,

  І свого не цурайтесь!

                Т.Шевченко

   Так,ми повинні вчитися,здобувати знання,але ні в якому разі не зрікатися свого народу,не цуратися рідної мови,тому що мова-це скарб народу,його безцінний діамант.І сьогодні протягом усього уроку звучатимуть рядки з поезій Великого Кобзаря.

III.Актуалізація опорних знань учнів.Слайд №2.

   1.Мозковий штурм:

      Яке речення називається простим?Навести приклад.

      Чим може ускладнюватися просте речення?

      Які члени речення є однорідними?Навести приклад речення.

      Що таке звертання?Які розділові знаки вживаються при звертанні?Приклади.

      Які слова є вставними?Що вони  означають?

   2.Слайд №3.Пояснити вживання розділових знаків.

IV.Повідомлення теми,завдань уроку.Слайд №4.

    Формування мети учнями.Що повинні вивчити,чого навчитися?Чого очікуємо від заняття?

V.Вивчення нового матеріалу,його осмислення.

   1.Робота з таблицею,,Складне речення’’.

   2.Записати речення,визначити головні та другорядні члени речення,пояснити вживання розділових знаків,накреслити схему  та встановити зв'язок між частинами речення.Правильно інтонувати речення.

     Реве та стогне Дніпр широкий,

    Сердитий вітер завива…

     [    ],    [    ]…

   3.Теоретичний матеріал підручника ст.112-113.

   4.Установити зв'язок між частинами складного речення,перебудувати на сполучниковий зв'язок.

     Сонце заходить,гори чорніють,

     Пташечка тихне,поле німіє…

VI.Виконання вправ на застосування і закріплення знань,формування вмінь і навичок.

   1.Вправа 199(письмово).

   2.Вправа 200(усно).

   3.Речення із попередніх вправ-прислів’я і приказки.Навести приклади сучасних прислів’їв про Т.Шевченка.

     Шевченків,,Кобзар’’-народу великий дар.

     Хто Шевченка прочитав,той багатший серцем став.

     Шевченкові твори сяють,як зорі.

     Шевченко бідував,бо для людей долю дбав.

   4.Слайд №5.Відтворити текст і записати.Пояснити вживання розділових знаків.

   5.Орфоепічна фізкультхвилинка.Правильно наголошене слово-оплески;неправильно наголошене слово-тупіт ногами.

     Перевірка-слайд№6.

   6.Слайд №7.Робота з таблицею,,Роль сполучника і в реченні’’.

   7.Слайд №8.Робота в групах.Скласти речення за схемами.

   8.Слайд №9.Схема синтаксичного розбору складного речення.

     Слайд №10.Виконати розбір речення за схемою.

   9.Слайд №11.Відредагувати деформовані речення.

   10.Кросвордний акродиктант.

      1.Виписати звертання із речення.Добре,мамо,що ти зараннє спать лягла…

     2.Як називається другорядний член речення,що відповідає на питання який?чий?

     3.Виписати слово присудок.Ми любимо слово Тараса!

     4.Виписати числівник із речення.Пливе човен до Дунаю один за водою.

     5.Виписати підмет із речення.Прийшло дівча воду брати,брало,заспівало…

     6.Як називається вислів,дослівно взятий з авторського тексту?

     7.Виписати сполучник з речення.У яскравому золоті день утопає,і струмок галасливо шумить.

   Підкреслити першу літеру кожного відгаданого слова.(Мамо,означення,любимо,один,дівча,цитата,і).

   Ключ:молодці.

VII.Підсумок уроку.

   1.Рефлексія:

     Що вивчили на уроці?

     Що дізналися нового?

     Чи здійснилися ваші очікування?

     Які труднощі виникали?

     Який вид роботи сподобався найбільше?

   2.Виставлення оцінок і їх обґрунтування.

   3.Домашнє завдання.Слайд№12.

   4.Заключне слово вчителя.Епіграф.Я впевнена,що ми виконаємо заповіді Великого Кобзаря.Ми любимо свою мову,бо вона

     Ніжна,мила,світанкова,

     ясна,чиста,колискова,

     мелодійна,дзвінкотюча,

     дивна,радісна,співуча,

     лагідна,жива,казкова,

     красна,чарівна,шовкова,

     найдорожча,добра,власна,

     мудра,сонячна,прекрасна,

     солов’їна,барвінкова,

     українська моя мова!

       Любіть,оберігайте й надалі українську мову,мову Тараса.Успіхів вам у її вивченні!


Теги: Левченко Т.М., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 338/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar