Головна » Українська мова

Розробка уроку «Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Дієслово» з української мови в 7-му класі

МЕТА:   систематизувати й узагальнити здобуті учнями знання про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та граматичні категорії;  удосконалювати вміння визначати засвоєні орфограми та пояснювати вибір написання дієслів відповідним правилом, розвивати культуру усного та писемного мовлення, вміння спостерігати за мовою художнього твору, досліджувати роль дієслівної лексики у формуванні основної думки художнього тексту;  виховувати інтерес, повагу й любов до національної класичної літератури.

ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація вивченого.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-подорож.

ОБЛАДНАННЯ: підручники з рідної мови та української літератури, карта країни «Дієслово», роздатковий дидактичний матеріал, картки для гри «Сюрприз», портрет М.Стельмаха, виставка творів письменника

 

ХІД УРОКУ

 

І. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя:

Сьогоднішній урок – незвичайний, оскільки ми вирушимо у лінгвістичну подорож до країни «ДІЄСЛОВО». Для того щоб ця мандрівка була цікавою й успішною, нам слід відновити матеріал про дієслово як частину мови, навчитися правильно й доречно використовувати дієслова в усному й писемному мовленні. Допоможуть нам у цьому не лише знання, а й твори видатного українського письменника Михайла Стельмаха.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

1. «Стилістичний експеримент»

 

Уважно прочитайте уривок із твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
За змістом прочитаного доберіть дієслова і вставте на місці пропусків. Обґрунтуйте свій вибір.

(діти виконують завдання, потім зачитують. Після читання вчитель зачитує уривок із твору й виконує порівняльний аналіз – наскільки близько до тексту діти дібрали дієслова)

І так мені хочеться _____________ в лісову далечінь, _____________ з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, __________ на їхні співучі крила, що в теплому ірію _____________ весну та й _____________ нам. Але з ким я __________________ і де мені __________________ чобіт?

Тільки тепер __________________ на свої босі посинілі ноги, важко ________________ і __________________ до хати, щоб не _________________ маминого запотиличника. І що це за мода _____________________: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе і __________________ махометом, вариводою, лоботрясом.

 

І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, подивитись на їхні співучі крила, що в теплому ірію захопили весну та й принесли нам. Але з ким я піду і де мені взяти чобіт?

Тільки тепер дивлюся на свої босі посинілі ноги, важко зітхаю і плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника. І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе і називають махометом, вариводою, лоботрясом.

 

До якого стилю належить поданий текст? (художнього)
Яку роль відіграють дієслова у текстах художнього стилю? (передають динаміку оповіді; розкривають хід розвитку подій, вчинків осіб; увиразнюють мовлення)

 

2. Коментар учителя

 

Художній стиль користується всіма дієслівними формами, проте надає перевагу особовим формам та формам минулого часу дієслів. Художній текст на них ніби рухається. Динамізм реального та уявного світів, різноманітні метаморфози виражаються переважно через семантику і різні форми дієслів.

 

ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого

 

1. ЛІНГВІСТИЧНА ПОДОРОЖ

 

Зупинка №1 «Вид»

 

Завдання: із поданого уривку виписати дієслова, визначити їх вид та підібрати дієслова протилежного виду.

 

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають мене своїм снуванням.

 

Пролітають (недоконаний) – пролетіли (доконаний)

Летять (недоконаний) – літали, летіли (доконаний)

Струшують (недоконаний) – струсили (доконаний)

Говорить (недоконаний) – сказав (доконаний)

Співають (недоконаний) – співали (доконаний)

Огортають (недоконаний) – огорнули (доконаний)

 

Зупинка №2 «Час»

Робота в парах

прийом «Доповідь (шпаргалка)»

 

Завдання: заповнити подану таблицю, перетворивши її на шпаргалку. Приклади дібрати із запропонованих речень.

 

(потім діти обмінюються своїми результатами з іншими, хтось один із класу повинен розкрити зміст шпаргалки й оцінити її)

«Серед майстрового люду найбільшої слави зажив мій дід Дем'ян, якого знав увесь повіт.»
«Я уявляю собі, як височенний дядько Гнат, син Данилів, сидить собі на лаві й уминає хліб, і мені хочеться пирхнути.»
«– Може, з нього й буде якийсь толк, якщо безтолоч он звідти вийде, – і пальцем показувала на те самісіньке місце, на яке при нагоді й тепер декому показують.»
«Та недарма кажуть: дасть бог купця, а дідько розгудця. Хтось про мій торг переказав матері, й дома за ці три торби реготу мав аж сім смутків…»
«– То ми розживемося на них, – заскакали бісики в насмішкуватих очах Гави.»
«– Натовчемо на цвинтарі! – впевнено каже Ґава. – Я тобі до великодня зроблю вощанку, і ти нею роздобудеш цілу торбу крашанок, що торбу – цілісінький мішок!»
«– Міряй точно, бо я перемірятиму. У мене так, на шармака, не вискочиш.»

 

Зупинка №3 «Дієвідміна»

 

прийом «Ланцюжок»

 

Завдання: визначити, до якої дієвідміни належать підкреслені дієслова із поданого уривку.

 

З двору наполохано виходить у рам'ї, у розтоптаному взутті глибокоока, ще молода жінка, її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. Збоку до неї тулиться босоногий без картузика хлопчак, їхні страдні, виснажені обличчя припали темінню далеких доріг і голоду. Жінка зупиняється навпроти мене, потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози…[…]

Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на мене. На його тонкій шиї похитувалась заважка голова, що вершилась збитими хмелястими кучерями. І тут я згадав про своє насіння. Вийняв жменю і подав малому. Він обома ручатами схопив зернята, а потім поглянув на матір. Та кивнула і зітхнула точнісінько так, як іноді в недобру годину зітхала моя мати. Потім я висипав у поділ сорочечки хлопчака насіння з однієї кишені і взявся за другу. Але жінка зупинила мене…

 

Зупинка №4 «Спосіб»

 

Завдання: запишіть подане речення тричі так, щоб:

у першому реченні підкреслені дієслова стояли у формі наказового способу;
у другому – у формі умовного способу;
у третьому – у формі дійсного способу минулого чи майбутнього часу.

 

Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле.

 

Хмари, йдіть на нас, громи, обвалюйтеся над нами, блискавки, падайте перед нами і за нами, а ми собі орімо та й орімо поле!
Хмари йшли б на нас, громи обвалювалися б над нами, блискавки падали б перед нами і за нами, а ми собі орали б та й орали б поле.
(минулий час) Хмари йшли на нас, громи обвалювалися над нами, блискавки падали перед нами і за нами, а ми собі орали та й орали поле.
(майбутній час) Хмари йтимуть на нас, громи обвалюватимуться над нами, блискавки падатимуть перед нами і за нами, а ми собі оратимемо та й оратимемо поле.

 

Зупинка №5 «Способи творення дієслів»

 

Завдання: із поданого уривку виписати три дієслова і визначити, за допомогою якого способу вони утворилися.

 

«…Та ось дід помічає мене, спочатку дивується, а далі чмихає:

– От і пропажа об'явилася! А ми думали, що тебе десь шкуролупи вхопили.

– І нащо таке несусвітне було думати? – веселію, бо не схоже на те, щоб гриміло і блискало наді мною.

– Де ж ти на цілий день запропастився? Хіба так можна, дитино? Я виглядав, виглядав тебе, а далі й журитися почав.

– Е?

– От тобі й «е». Хоч би, омано, кому сказав, куди йдеш. А я тобі щось зробив! – дідусь викривлює свої великі напатлані брови і вже добряче посміхається.

– І що ж ви зробили? – наперед починаю радіти.

– А що ти просив?

– Вітряка.

– І що я сказав тобі?

– Казали, що попросиш, те і зроблю, бо в мене такими онуками поле не засіяне, – точнісінько повторюю дідові слова, бо вони сподобалися мені.

– Бач, як запам’ятав! – сміється дідусь, потім знімає дашок свіжесенького вулика і виймає звідти справжнього вітряка. Але якого! На його покрівлі розправив крила і гордо підняв голову молодий лебідь. Здавалося, він от-от одірветься від покрівлі і злетить у небо.

– Ой, як славно! – вирвалось у мене.

– Славно, кажеш? – радісно перепитує дідусь.

– Дуже гарно.

– Для тебе ж старався, – віддає мені іграшку дідусь. – А тепер біжи до хати.

– А як мама? – питаюсь і з опаскою поглядаю на вікна.

– Так, як завжди: спочатку сердилась, а потім занепокоїлась і бігала до сусідів питати про тебе. Іди.»

 

Наприклад:

Зупинка №6 «НЕ з дієсловами»

Слово вчителя:

Ми з вами знаємо, що частка НЕ з дієсловами здебільшого пишеться окремо, але давайте згадаємо, коли НЕ з дієсловами пишеться разом (учні відповідають).

 

Творче завдання: складіть по одному реченню до кожного із цих правил, використовуючи імена героїв твору М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

 

IV. Підсумок уроку

 

Чи сподобалася вам наша мандрівка?
Скажіть, у які куточки нашої країни «Дієслово» ми не подорожували? Чому? Поясніть.

 

V. Оцінювання

Гра «Сюрприз»

Ідея сюрпризу полягає у тому, що після напруженої роботи учні дістають жеребки, на яких написано: «У», отож роботу оцінює вчитель; «Т» - оцінює товариш; «С» - самооцінка.

 

VI. Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал про «Дієслово», вміщений в §4-14 підручника.
Виконати вправу 174 на стор. 100-101.
** Написати лінгвістичну казку «Країна Дієслово чарівна і казкова».


Теги: Бурим В.В., Дієслово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 511/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar