Головна » Українська мова

Як намистини, диво калинове, частини мови! Урок з української мови для 7 класу

Мета:   систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово, як частину мови, удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль,визначати морфологічні ознаки дієслова,   розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Тип уроку:  урок узагальнення і систематизації вивченого

Форма проведення:  урок – ярмарок

Обладнання:  підручник,   опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал,  вислови про мову і слово,ТЗН

 

Хід  уроку

-  Добридень  всім: всім учням і гостям,

   Здоров’я щиро зичу Вам.

 

І.  Повідомлення теми і мети уроку

 

Любі учні! Ще один урок

До вас прийшов  за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

 

-  Діти, навчальний рік нещодавно розпочався, а ми з вами вже так багато дізналися нового, вивчили все про таку важливу частину мови як «Дієслово».

  Урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте, діти, спрогнозувати свої відповіді на уроці.

 

- На уроці я буду – вітром – мої  відповіді будуть швидкими.

  На уроці я буду – веселкою – мої  відповіді будуть яскравими та різноманітними.

На уроці я буду – сонечком – я буду лагідним і чемним.

  На уроці я буду – дощиком – мої  відповіді будуть повними, змістовними.

На уроці я буду – … )

 

ІІ.   Мотивація  навчальної діяльності

 - Сьогодні  у нас незвичайний урок-ярмарок.

Тема уроку:  узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»

Запишемо  у  зошит  сьогоднішню  дату,

Та   «класна робота»   старанно  пишіть.

І  тему  цікаву повторимо з вами:

«Дієслово  як частина мови»,   запишіть.

-        Дорогі  учні, як ви вважаєте, які завдання стоять перед нами на сьогоднішньому уроці? Визначитися вам допоможуть ключові слова:

(знання про дієслово  як  частину мови).
(уміння розпізнавати  дієслово у реченнях).
(вид, спосіб, час … дієслів)
(творчі здібності, спостережливість, пам’ять).

 

                                  А девізом нашого уроку будуть слова:

                                                           Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим!

 

-  А чи знаєте ви, що таке ярмарок?

  Тлумачний словничок:

Ярмарок – торг, що відбувається регулярно в установлений час на певному місці          для продажу і закупівлі товарів.

 

- А ще люди ходили на ярмарок на людей подивитися, себе показати, щось придбати, щось продати…

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

 

ІІІ.  Повторення та узагальнення вивченого

- На ярмарок ми завітали, запрошую вас, діти, до першої лавки.

 

1.     Лавка «Запитання й відповіді»

Бесіда

Ми уже багато знаємо…

І усі частини мови

Нам давним-давно відомі.

 

-         Пригадайте, що вивчає морфологія?

На які групи поділяються частини мови? Яка їх загальна кількість?
 Чим різняться самостійні та службові частини мови?
Назвіть самостійні та службові частини мови.
Яку частину мови не назвали? Чому?
Відгадайте загадку:

Дуже я люблю всі дії

І що хочеш, я умію.

Є у мене вид і час,

Спосіб маю повсякчас.

Лиш учіть мене сумлінно,

Озовусь я неодмінно.

Вмію діяти чудово,

Отже звусь я – … (ДІЄСЛОВО).

Що таке дієслово?
Які види дієслова ви знаєте?
Назвіть способи, часи  дієслова.

 

Лавка    «Ти – редактор»

Необхідно написати вірно дієслова з карток-завдань.

(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся, (не)  волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати.

Вмиваю…ся, вітає…ся, посміхаю…ся, починає…ся, стели…ся.

 

3.     Лавка   «Музична»

« Музичний диктант »

- Зараз я заспіваю вам українських народних пісень, а ви випишете з них дієслова, визначите час та дієвідміну.

 

1)    Світить місяць, світить ясний,

           А зіроньки миготять…

 

2)    Їхав козак за Дунай,

Сказав : «Дівчино, прощай!»

 

3)    Ой дівчина по гриби ходила

В зеленому гаї заблудила…

 

4.     Лавка   «Криниця мудрості»

- Робота з підручником . Вправа 126.

- Виписати  у три стовпчики дієслова дійсного, умовного та наказового способів.

 

5.      Лавка «Ви нам слово – ми вам десять» (індивідуальні завдання)

-            За одну хвилину записати якомога більше:

ü дієслів минулого часу;

ü дієслів теперішнього часу;

ü дієслів майбутнього часу;

ü дієслів доконаного виду;

ü дієслів недоконаного виду;

ü безособових дієслів  ;

ü дієслів І дієвідміни;

ü дієслів ІІ дієвідміни;

ü дієслів умовного способу;

ü дієслів наказового способу.

 

6.      Лавка ерудитів

- Пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входять дієслова:

Уліпити в саме око – влучно сказати

Упадати у вічі – бути особливо помітним

Одібрало мову – втратити здатність говорити

Пекти раків – червоніти

Накивати п’ятами – втекти

Поставити крапку над «і» – з’ясувати все до кінця

Пасти задніх – бути позаду

Як води в рот набрати – мовчати

Тримати язика за зубами – мовчати

Взяти гору – перемогти

 

7.      Лавка «Академія ввічливих наук»

-         Сконструюйте прислів’я. У яких ситуаціях ви б використали подані прислів’я? поясніть значення поданих прислів’їв.  

Мудрим ніхто (не) народився, а навчився.

(Не) правдою весь світ пройдеш, назад (не) повернешся.

На годину спізнився, (не) здоженеш за рік.

(Не) плюй у криницю, доведеться водиці напиться.

 

8.     Лавка  «Острів мовних скарбів»

-         Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати вжиті в них частини мови.

1. Слово – зброя. Як і усяку зброю, …

ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу)

2. Чудова думка втрачає свою цінність, …

його треба чистити й доглядати. (М.Рильський)

3.  Не можна ходити по рідній землі, …

коли вона погано висловлена. (Вольтер)

4.  Ні мертва мова, ні мертва цивілізація…

не чаруючись виплеканою народом  у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик)

 

ІV.  Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

-         Ну от і все. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.

 На доброму ярмарку ми побували,

Знання показали, творчо працювали,

Співали, сміялись та ще й жартували,

Та про дієслово як частину мови все ми згадали.

 

Сьогодні з мови, діти, всі дістали ви «Відмінно».

Година наша вже скінчилась.

Перерва скоро. Всі втомились.

Попереду уроки в вас.

Приходьте, гості, ще колись в наш клас.

 

Узагальнююча бесіда

-       Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?

(Слово учням)

 

Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:

-       Я  зумів …

-       Я  знав …

-       Я  зрозумів,  що …

-       Найбільші  труднощі  я  відчув …

-       Мені  б  хотілося  ще …

 

    «Незакінчене речення»

-         Закінчити  речення:

Я люблю свою мову, бо …

Боротьба за мову – це …

Той не може викликати поваги до себе, хто …

Плекайте мову, …,  …,  …,  …,  …!

 

 V.     Домашнє  завдання

 Завдання додому – скласти казку «Як Дієслово до Іменника в гості ходило» .


Теги: Петренко Т.В., Дієслово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 931/242


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar