Головна » Українська мова

Розробка уроку «Узагальнення й систематизація вивченого про іменник як частину мови» з української мови в 6-му класі

 Мета уроку: освітня: повторити,узагальнити, систематизувати знання учнів про морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль та правопис;поповнення знань учнів про історію міста  Харків.

розвиваюча: розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правильно вживати іменники в мовленні  та знаходити вивчені орфограми й пояснювати їх;удосконалювати й збагачувати усне й писемне мовлення учнів;

виховна: виховувати любов і пошану до рідної мови, до землі, на якій живеш, до рідної Харківщини.

Технологія: робота в групах.

Тип  уроку: нестандартний інтегрований урок – подорож, урок повторення, узагальнення й систематизації вивченого матеріалу.

Обладнання: Узагальнююча таблиця «Іменник як частина мови», комп’ютер, ілюстрації «Краєвиди Харківщини»,  роздруковки завдань до уроку, стрічки для веселки.

 

Епіграфи до уроку:

 

                                      Люби і знай

                                      Свій рідний край.

                                                (Народна мудрість)

 

                                       І колишеться м’ята,

                                      І тремтить далина,

                                      І доріг є багато,

                                      А Вітчизна одна

                                                   А.Малишко.

 

Хід уроку

 І. Організаційна частина уроку.

Вступне слово вчителя.

 

День добрий, діти! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні,

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнути в мовну цю безодню.

 

ІІ. Оголошення теми, мотивація та цілепокладання.

1.Вступне слово вчителя

Діти, запишіть, будь ласка, дату й тему уроку.

Запитання класу: Діти, а чому перший зимовий  місяць називається груднем?

«Грудень – вінець року»,- говорить народна мудрість.

 

Повідомлення мети та завдань уроку

 Діти, ми закінчили з вами вивчення іменника як частини мови. Наступного уроку ви будете писати тематичну контрольну роботу, тому сьогодні у нас підсумковий урок, мета якого – систематизувати, закріпити ваші знання про іменник, навчитися застосовувати їх на практиці. А якщо котрийсь із вас чогось не навчився, у нього є можливість надолужити пропущене саме сьогодні на уроці.

Аутотренінг (релаксація)

А щоб краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу ( auto – я; trening – треную.)

Прошу повторювати за мною.

«Я – учень, я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу багато знати.»

        4. Рефлексія.

Вчитель: Оскільки ми вивчили іменник як частину мови, подивіться на дошку, що ви повинні знати:

(На дошці таблиці « Знати»; «Вміти».)

Діти, зверніть увагу на епіграф до уроку.

    Люби і знай свій

рідний край, -

                так говорить народна мудрість.

Про що говорять ці рядки?
У кожної людини є Велика Батьківщина і мала Батьківщина. Як це можна пояснити?
А яке місто України є вашою маленькою Батьківщиною?
А чи хочете ви більше знати не тільки про іменник, а ще про рідний край – Харківщину?

     ( на екрані з’являється слайд «Краєвид Харкова»)

Вчитель: Діти, погляньте, яке красиве наше місто, але хочеться, щоб воно стало ще кращим, і тому сьогодні на урок я запросила... та, ви ніколи не здогадаєтеся, якщо не відгадаєте загадку:

                                      Барвисте коромисло

                                На небі повисло

                                                       (Райдуга)

А як ще називають райдугу?

Так, це веселка, саме її я запросила до нас на урок. Скажіть, а скільки кольорів має веселка? Так, сім. Отже, сім кольорів  означає сім завдань. Тому, подорожуючи Харківщиною, повторюючи тему «Іменник», ми повинні виконати сім  завдань, щоб усі сім кольорів веселки засяяли в нас на уроці і над нашою маленькою Батьківщиною.

Хочете цього досягти?  Отож, до роботи! Працюємо в групах, назвемо їх «Лінгвістичні  екіпажі»

ІІІ Контроль, корекція і закріплення знань.

    Теоретична частина уроку.

            1. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Вирушаючи в подорож, давайте з’ясуємо, як ви засвоїли теоретичний матеріал з теми «Іменник».

Я пропоную вам гру «Мозкову атаку»-«Дивись – не помились». Відповідати слід швидко, коротко, не знаєш – відповідає інший. За кожну правильну відповідь учень отримує «грошову одиницю» -

КІТ – що означає: К – кмітливий

                               І – інтелектуальний

                               Т – творчий.

«Мозкова атака»

1).Морфологія вивчає звуки мови чи слово як частину        мови? (слово як ч. м.)

2).Скільки всього у нашій мові частин мови? (10).

3). На які групи подіояються частини мови? (самост.,служб.,вигук.)

4).Іменник належить до службових чи самостійних частин мови? (до самостійних).

5).Іменник називає ознаку предмета чи предмет або особу? (предмет або особу).

6). На які питання відповідає іменник? (хто?що?)

7). Іменник означає назви істот і... (неістот).

8). Скільки відмінків має іменник?(сім).

9). Який відмінок називається прямим? Чому? (н.в.)

10). Відмінок і число іменника – це постійна чи непостійна ознака (непостійна).

11). Яким членом речення виступає іменник? (будь-яким)

12). Як називаються іменники, що означають сукупність предметів, що сприймаються як єдине ціле? (збірні).

13). Утворіть від іменника студент – збірний іменник (студентство).

14). Збірні іменники завжди належать до однини чи множини?(тільки до  однини).

15). Як можна визначити рід в іменників спільного роду?(за контекстом речення)

16).Як визначаємо рід  іменників – назв осіб за професією?

17). Скільки відмін мають іменники?(4)

18). Як визначаємо відміну іменника (рід і закінчення).

19.) До якої відміни належать іменники с. р. на а, я,  у яких при відмінюванні виникає суфікс  ат, ят, ен,? (4в).

20). Іменники яких відмін не поділяються на групи? (3 і 4).

21). Які іменники не мають роду? (множинні).

Визначення переможців турніру (нагородження медаллю)

 2. Перевірка  творчого домашнього завдання.

Проекти – асоціативні малюнки, за якими учні розповідають про іменник  як частину мови.(1 – 3 учні). Всі останні учні перевіряють проекти за узагальнюючою таблицею «Іменник як частина мови», слідкують, щоб усі морфологічні ознаки іменника були названі.

Висновок про результати роботи роблять учні і підсумовує вчитель.

 ІV. Систематизація та узагальнення знань про іменник Практична частина уроку.

Завдання 1.

1. Вибірковий диктант. «Заглянімо в минуле нашого міста». Виписати 5 іменників –назв істот в  1 колонку і 5 іменників – назв неістот – у 2 колонку. ( На екрані проектуються слайди: І.І.Карась.,Л.О.Шматько «Діарама Харьківської фортеці», пам’ятник засновникам Харкова і текст)

Історія заснування міста Харкова

Багато таємниць пов’язано з походженням назви міста Харків. Ось дві з них. Дуже популярною є легенда про засновника міста – Харитона. Начебто на місці сучасного Харкова один із заможних українців заснував хутір. Ім‘я цього чоловіка було Харитон, а по просторіччю – Харко. За його ім‘ям стали називати Харків хутір (чий хутір?). Поступово поруч з ним стали селитися нові переселенці, хутір перетворився на слободу, а потім на місто.

Є друга версія походження назви міста. Більшість учених вважають, що назва міста Харків походить від назви річки Харків.

Перевірка завдання.

Висновок. Отже,як відрізнити назви істоти від неістоти?

Вчитель: на екрані відкриває першу стрічку веселки.

Завдання 2.

Визначення категорій іменника.

Бесіда.

Пригадайте,як визначаємо відмінок іменника в реченні?  Відмінок і число – це постійні чи непостійні ознаки?

Робота в групах.

 

Виписати з тексту виділені іменники, визначити рід, число, відмінок та відміну іменників.

1 гр.текст «Харківщина – промислова область».

(на екрані проектуються заводи міста Харкова)

На території нашого краю є родовища кам’яного вугілля, газу, нафти, залізних руд, кам’яної солі, гіпсу, крейди,пісків, гравію, глини.

Провідною галуззю нашого краю є  машинобудування. На заводах і фабриках міста Харкова виробляють літаки, трактори, верстати, обладнання для шахт, електронне устаткування, а також велосипеди, ліки, косметику, макаронну і кондитерську продукцію.

 

2 гр. «Сільське господарство Харківщини».

На Харківщині розвинене тваринництво і птахівництво. У різних господарствах розводять корів, овець, кіз, кролів і птахів.

А на спеціальних фермах Борівського та Харківського районів почали розводити страусів.

Борошно, крупи, цукор, соняшникова олія – усе це виготовляється із ппшениці, жита, кукурудзи, соняшника, цукрових буряків. Вони ростуть на полях нашого краю. А які смачні молоко, сир, сметана, масло!

 

  3гр. «Про міста і села Харківщини»

Існує багато легенд, переказів, оповідань про міста і селища Харківщини. Ось одні з них. Барвінкове – містечко, у якому рясно росте барвінок. Місто Печеніги успадкувало свою назву від кочових племен печенігів, які мешкали в цих місцях.

Місто Чугуїв розташоване на мальовничих берегах річки Сіверський Донець. Дехто вважає, що місто назвали іменем татарського хана Чугая, який жив у цій місцевості. Інші стверджують, що тут виробляли чуги, тобто шкіряні каптани під панцир, які захищали воїнів від ворожих стріл. Звідси і назва Чугуїв.

 

Перевірка виконання завдань. Відкрити стрічку веселки.

Вчитель. Ось ми й дізналися про походження деяких міст Харківщини. Діти, а ви знаєте, я чула, що саме в Чугуєві проходив цікавий Великий Слобожанський ярмарок. Може, поїдемо туди та й подивимося, що ж там продають?(На екрані проектується ілюстрація ярмарку, грає народна музика).

Завдання 3.

Розподільний диктант.

Виписати в першу колонку – збірні іменники, в другу колонку- множинні.

 

Текст. «Ярмарок».

Ярмарок починається ще за воротами. Продається тут усе: коні, корови, вівці, вози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, штани, молотки, ножиці. І таке все смачне, свіже та гарне на ярмарку: садовина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби  ваші гроші! А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку! Жіноцтво щебече, усі разом розказують, і ні одна не слуха. Собаки скавучать. Музики грають. Парубоцтво витинає гопака. Малеча, погубивши матерів,пищить. Мабуть, і на тому світі галас чутно!

 

Перевірка завдання.

Висновок:збірні іменники, хоча і означають сукупність предметів, мають завжди число – однину. Множинні іменники за родами не змінюються.

Відкрити стрічку веселки.

Вчитель: пригадайте основні правила вживання великої букви та лапок в іменниках – власних назвах.

 

Поетична хвилинка. Вірш «Мій Харків» Галини Комісарової.

 

Завдання 4.

 Коментоване письмо(вчитель диктує словниковий диктант, а на екрані проектуються названі споруди м.Харкова).

 

Успенський собор (висота дзвіниці 89 метрів), Покровський собор (найстаріша кам яна споруда Харкова), Благовіщенський собор (головний собор, який називається кафедральним), майдан Свободи (найбільший майдан Європи ), сад ім. Т.Г.Шевченка (улюблене місце відпочинку харків ян), Харківський театр опери та балету ім. М. Лисенка (подібний театр є тільки у Парижі), вулиця Сумська (головна  вулиця Харкова), площа Конституції, Дзеркальний струмінь(найулюбленіша серед харків ян архітектурна споруда), пам’ятник Т.Г.Шевченку (найкращий і найбільший у світі пам ятник поету), будинок Держпрома (перший в Україні багатоповерховий будинок зі скла та бетону), Харківський університет ім. В.Н.Каразіна (Василь Назарович, центр науки Харкова), БК ім. Ілліча,Жовтневий район, Харківський зоопарк(один з найбільших в Європі).

 

Підведення підсумків, оцінювання. Відкрити стрічку веселки.

 

Вчитель. Діти, поясніть спосіб творення іменника зоопарк.

Зоопарк – улюблене місце відпочинку харків‘ян. Чи хочете ви відвідати зоопарк?

Завдання 5.

Повторити, що таке діалог, категорію роду незмінюваних іменників.

Творча робота в групах.

Уявіть,що ви гуляєте зоопарком і вам телефонує друг (подруга). Складіть і розіграйте від кожної групи телефонну розмову на тему: «У зоопарку», використовуючи незмінні іменники – назви тварин.

 

Перевірка виконання завдання.

Підсумок: незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду, крім мухи Це-це.

Відкрити стрічку веселки.

 

Завдання 6.

(Правопис іменників)

Рольова гра «Ти – вчитель».

Вчитель. Діти, Петрик  написав диктант. Перевірте його, виправте допущені помилки і вкажіть, які правила правопису іменників йому треба повторити.

1група. Текст.

Чи знаєш ти, що в Харкові було  відкрито перший в Україні театр ляльок? Сьогодні на його виставах можна зустрітися з відважним мауглі, Буратіно та його не другом Карабасом Барабасом.

А перед виставою обов’язково завітай до єдиного в Україні музея ляльок, розташованого у приміщенні театра.

 

2 група. Текст.

Чи знаєш ти, що найстаріші дуби у міському саду ім. Шевченка – залишки давнього ліса, який був свідком заснування Харкова, бачив мужніх захисників Харківської фортеці. Харків залишається одним із найзеленіших міст України та  європи.

 

3 група. Текст.

Не золотом славимось, а талановитими людьми.

Чи знаєш ти, що Харків є одним із найбільших наукових центрів України. У його Інститутах, Університетах, Академіях навчаються студенти з різних областей України та зарубіжних країн. Місто пишається своєю талановитою молодю.

 

Перевірка завдання. З’ясування основних орфограм правопису іменників. Відкрити стрічку веселки.

Вчитель. Діти, розгляньте алгоритм «Морфологічний розбір іменника» на сторінці 133 підручника «Рідна мова».

 

                                    Завдання 7.

Морфологічний розбір іменників.

 

1 група.

Наша школа розташована в Жовтневому районі міста Харкова.

 

2 група.

 Місто Харків – перша столиця України.

 

3 група.

Харків займає величезну площу, він більший від Парижа та Берліна разом узятих.

 

Підсумок виконанння завдання. Відкрити стрічку веселки.(На екрані проектується місто Харків з веселкою.)

 

V. Підсумок уроку.

1. Підсумкове узагальнення вивченого про іменник.

Вчитель. Діти, погляньте ще раз на узагальнюючу таблицю «Іменник як ч.м.» і розкажіть, що нового про іменник ви вивчили в 6 класі

Оголошення домашнього завдання.

За бажанням: міні – твір на тему: «Мій рідний Харків», використовуючи іменники першої – четвертої відміни;

Написати лист – подяку іменнику за гостинність. Виконати морфологічний розбір іменників, повторити тему «Іменник»

Аналіз роботи класу (на екрані місто Харків з веселкою)

Вчитель. Усі завдання виконані, а значить, над нашою Харківщиною веселка засяяла усіма барвами. Ви старанно працювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви зуміли застосувати їх на практиці. Недарма  ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає,а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання зуміли застосувати на практиці.

Діти, наш рідний край – це маленька частинка планети Земля. Наша велика Батьківщина – держава, в якій ми живемо, а наше рідне місто Харків – це наша мала Батьківщина.Любіть, бережіть свою Батьківщину, примножуйте її багатства, прагніть зробити, як і сьогодні на уроці, якомога більше для свого краю, бо, як сказав А.Малишко:

       І колишеться м ята,

      І тремтить долина,

І доріг є багато,

  А Вітчизна одна.

 

(Учні читають напам ять вірші про Харків)


Теги: Свєтлична А.В., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 4127/333


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar