Головна » Українська мова

Правопис не з іменниками. Складання усних і письмових творів. Урок з української мови для 6 класу

Мета уроку: З'ясувати правила вживання не з іменниками; сприяти засвоєнню цих правил учнями; виробляти вміння, застосовувати правила на практиці, спираючись на смисловий аналіз слів; відпрацьовувати вміння робити синтаксичний та морфологічний розбори іменників. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, логічне мислення, самостійність, творчі нахили, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до минулого України, до рідного краю; виховувати зацікавлення для пізнання нового, любов до праці, пошуку в навчанні

Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, схеми, грам. записи.

 

Перебіг уроку

I Мотивація навчання учнів.

1. Організаційний момент

2. Повідомлення теми, мети уроку

3. Вступне слово вчителя.

Існує безліч таємниць. Вони ваблять, спонукають до пошуку, до розкриття. Кажуть „немає нічого неможливого” , Сьогодні я пропоную вам перенестися до таємного світу пізнання, де ми будемо шукати істини. Одна з них: „Як правильно писати не з іменниками”. І нам належатиме почесна участь розкрити історичне значення для України острова на Дніпрі – Хортиці, його роль у формуванні запорозького козацтва. Неодмінною складовою сьогоднішніх пошуків стане власна творчість, присвячена сучасності, рідному місту на весні, рідній країні. Хотілося, щоб ви виявили творчій потенціал. Тож, проведемо урок-творчий пошук.

II Актуалізація опорних знань учнів.

Щоб пошуки були вдалими, давайте пригадаємо:

визначення іменник;
морфологічні ознаки;
синтаксичну роль;
вивчені орфограми.

III Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Пошук №1.

Першим нашим пошуком стануть іменники, які вжиті з не. Прослухайте уривок про історію острова Хортиці. Випишіть не з іменниками.

Біографія Хортиці надзвичайно цікава. Перша згадка видатних письменників про Хортицю датується X століттям. Тоді вона була немовлям. Одні науковці стверджують що назва походить від імені Хорса (давньослов'янський бог сонця), інші, що з тюрксько-половецького слова „орта”, „орт” – розташований посеред річки. Навіть є третя версія: зверху острів нагадує обрисами хорта – не цуценя, а великого пса, що біжить. Остання версія, мабуть, є неправдою, бо обриси острова протягом багатьох років змінювалися.

Відповідно до легенди бували на Хортиці князі Аскольд, Дір, Олег, Ігор, княгиня Ольга... У північній його частині, на найвищому мисі стоїть кам'яна скульптура, а трохи збоку - кам'яний знак, напис, що розповідає про смерть князя Святослава...

Але це не кінець славетної історії Хортиці.

Чи цікаво вам було б прослухати продовження історії?

Але це ми зробимо пізніше, після виконання поставленого завдання.

Які іменники з не виписали? (Немовля; не цуценя, а великого пса; неправдою; це не кінець.)

Немовля. Чи вживається слово без не?

Не цуценя, а великого пса. Тут є протиставлення.

Неправдою. Чи можна підібрати синонім?

Це не кінець. Між часткою не і іменником можемо вставити зв'язку є.

Звіримо правильність виконання завдання із правилами у підручнику.

Робота з підручником.

Як впливає не на лексичне значення слів? (Префікс не змінює лексичне значення іменників на протилежне, а частка не не змінює лексичне значення іменників, а є лише запереченням того, що він означає).
Виконання вправи № 338-339 сторінка 173-174

Розібрати за будовою слова і визначити спосіб творення. (Неправда, немовля).
Зробіть повний синтаксичний розбір речення. (Тоді Хортиця була немовлям.)
Виконайте морфологічний розбір іменника. (Немовлям).
Самостійна робота.

Отже ми з'ясували правила правопису не з іменниками, повторили морфологічний та синтаксичний розбори. Зробити перші кроки до відкриття істини походження Хортиці, але не тільки як етнографи-дослідники, а й як лінгвісти-дослідники. Оперуючи правилами правопису запишіть: (не) щастя; (не ) птах, а летить; (не) долік; багатий бідному (не) друг.

Творча робота

Бажаєте дізнатися що було далі з Хортицею? Тоді прослухайте уважно текст. З його допомогою складіть (за змістом прочитаного) одне речення, використовуючи орфограму сьогоднішньої теми. Спробуйте ви, і спробую я.

Що було далі з Хортицею?

У 1775 році, після ліквідації великої Січі, запорожці прощалися зі своєю вольницею.

Потім Розпорядженням Катерини II квітучій куточок був переданий німцям, яких цікавила лише земля. Швидко викоренили могутні хортицькі діброви...

Я склала таке речення:

Багато несправедливості коїлося з нашою землею, з українцями.

Я використала іменник несправедливість, який можна замінити синонімом кривда. Значить в цьому слові є орфограма „Правопис не з іменниками”. Ви можете доповнити моє речення новим змістом, використовуючи слова: нещастя, неволю, неправда, недолік.
Яке речення сподобалось найбільше, запишіть.

Виразно прочитайте речення і перекладіть його українською мовою, ставлячи розділові знаки.

Хортица – не место благодатное, а целительная сокровищница (Н.Клименко)

Хортиця – це не місце благодатне, а цілюща скарбниця.

Чи є в реченні орфограма не з іменниками?
Поясніть правопис не з іменником. У ролі чого виступає не?
Отже ми попрацювали над перекладом, повторили відомості про іменник. Знайшли-таки істину правопису іменників з не. Хочеться, щоб ви отримали морально-естетичне задоволення від власної творчості та творчості письменників.

Складання власних віршів.

Послухайте будь ласка вірш Марини Брацило про Хортицю

Хортиця

Я не молюсь. Я зроду тут живу

В зеленому, дзвінкому пантеоні.

В сторіччями цілованих долонях

Я кроками розхитую траву.

Щороку, як весна розкриє браму,

Над нею світло тьмарять журавлі,

Їх стільки припадало до землі.

Уявіть себе на цьому острові навесні, прослухавши музика, складіть власні віршовані вислови.

Творчий пошук пов'язаний із випереджальним, різнорівневим завданням.

Рівень1. Прочитайте виразно.

Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, що має не згадки науковців, а цілу історію, пов'язану з періодом Київської Русі, запорізького козацтва, подіями більш віддалених днів. Недолік лише у тому, що люди не оберігають її, як слід.

Поясніть правопис не з іменниками.

Рівень2. Напишіть твір-мініатюру про Хортицю, використайте орфограму не з іменниками.

Рівень3. Продовжить запропоновані рядки вживаючи не з іменниками:

Я пишаюсь, Хортице, тобою –

За те, що у палкій душі...

Читання творчих робіт.

IV. Підсумкова бесіда.

Сьогодні ми проявили творчість, шукаючи істину походження та незвичайності острова Хортиці, істину правопису не з іменниками. Що нового ви дізнались про Хортицю?
Яку орфограму ми опрацювали сьогодні?
В яких випадках не з іменниками пишемо разом?
В яких випадках не з іменниками пишемо окремо?
Якщо не пишеться з іменником разом, то якою морфемою виступає?

V. Оцінювання.

VI. Диференційоване домашнє завдання.

Параграф 20 сторінка 173 вивчити правило.
Вправа 343 письмово.
Скласти кросворд „Хортиця”, відгатками до якого стали б іменники, що пишуться з не разом
Написати твір на тему „Хортиця – скарб українців”, використовуючи орфограму не з іменниками.

 

Схема морфологічного розбору іменника

 

Іменник, його загальне значення. На яке питання відповідає.
Початкова форма (називний відмінок однини).
Назва істоти чи неістоти, загальна чи власна.
Рід, число, відмінок.
Відміна, група (для I і II відмін).
Синтаксична роль.

 

Додаток до уроку

 

1. Біографія Хортиці надзвичайно цікава. Перша згадка видатних письменників про Хортицю датується X століттям. Тоді вона була немовлям. Одні науковці стверджують що назва походить від імені Хорса (давньослов'янський бог сонця), інші, що з тюрксько-половецького слова „орта”, „орт” – розташований по серед річки. Навіть є третя версія: зверху острів нагадує обрисами хорта – не цуценя, а великого пса, що біжить. Остання версія, мабуть, є неправдою, бо обриси острова протягом багатьох років змінювалися.

Відповідно до легенди бували на Хортиці князі Аскольд, Дір, Олег, Ігор, княгиня Ольга... У північній його частині, на найвищому мисі стоїть кам'яна скульптура, а трохи збоку - кам'яний знак, напис, що розповідає про смерть князя Святослава...

Але це не кінець славетної історії Хортиці.

 

Розібрати за будовою слова і визначити спосіб творення. (Неправда, немовля).
Зробіть повний синтаксичний розбір речення. (Тоді Хортиця була немовлям.)

4. Виконайте морфологічний розбір іменника. (Немовлям).

Оперуючи правилами правопису запишіть: (не) щастя; (не ) птах, а летить; (не) долік; багатий бідному (не) друг.
Що було далі з Хортицею?

У 1775 році, після ліквідації великої Січі, запорожці прощалися зі своєю вольницею.

Потім Розпорядженням Катерини II квітучій куточок був переданий німцям, яких цікавила лише земля. Швидко викоренили могутні хортицькі діброви...

Багато несправедливості коїлося з нашою землею, з українцями.

Ви можете доповнити моє речення новим змістом, використовуючи слова: нещастя, неволю, неправда, недолік.

Виразно прочитайте речення і перекладіть його українською мовою, ставлячи розділові знаки.

Хортица не место благодатное а целительная сокровищница (Н.Клименко)

9. Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, що має не згадки науковців, а цілу історію, пов'язану з періодом Київської Русі, запорізького козацтва, подіями більш віддалених днів. Недолік лише у тому, що люди не оберігають її, як слід.

Поясніть правопис не з іменниками.

10. Напишіть твір-мініатюру про Хортицю, використайте орфограму не з іменниками.

11. Продовжить запропоновані рядки вживаючи не з іменниками:

Я пишаюсь, Хортице, тобою –

За те, що у палкій душі...

 

Анотація

У розробці використовуються інтерактивні форми роботи з метою вивчення орфограми «Правопис не з іменниками», зацікавлення учнів історією рідної країни.


Теги: Макотченко С.Б., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 349/36


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar