Головна » Українська мова

Студія „Іменник”. Урок з української мови для 6 класу

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: мультимедійна дошка та проектор, індивідуальні картки, підручник, мести.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах.

Форма проведення: програма телепередач.

Епіграф: В рідній мові своїй

Мусиш вивчити кожне слівце,

Доглядати його,

Як старий садівник деревце.

Б.Чалий.

Хід уроку

1. Організація класу.

Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.

2. Повідомлення теми й мети уроку.

Учитель:

Дорогі діти, ми з вами вивчили частину мови, яка є найуживанішою. Зараз за допомогою акровірша ми пригадаємо її.

До речі, давайте згадаємо, що таке АКРОВІРШ?

(Діти дають відповідь)

Отже, увага на екран ( на ньому демонструється акровірш).

Ім’я дарую кожному я слову,

Мені предмети всі й істоти друзі є,

Ех, не хвалюсь, повірте, але я всьому основа,

Ну прошу вас, погляньте – в кожному я тексті є.

НИні з вами, любі школярі, бажаю затоваришувати,

Коли я поряд, будете ви все-все знати

і правильно усі предмети називати.

Учитель: - Так. Це іменник. Сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошити тему уроку: « Узагальнення знань із теми «Іменник».

3. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Я хочу представити вам гостей, які завітали сьогодні до нас на урок. Знайомтеся: пані Морфологія та її улюбленець Іменник. Надамо їм слово.

Морфологія.

Чи ви задумувались відкіль оті

У нашій мові зливки золоті?

Як намистинки, диво калинові –

Частини мови.

Який олівець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник.

Я іменник. Я взяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі:

Ім’я, найменування і наймення.

Робота. Біль. І радість, І натхнення,

Слова ці – назви наче звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні!

«Ура! – гукнеш ти друзям неодмінно, -

Сьогодні з мови я дістав відмінно».

Учитель. Я теж бажаю вам отримати сьогодні лише бали високого рівня, адже наш урок незвичайний. Це урок – програма передач. Зверніть увагу на заставку, яка вас чекає.

 

Факти. «Іменник».
Актуальне інтерв’ю.
Ключовий момент.
Служба розшуку.
У світі тварин.
Сміхопанорама.
Контрольний пакет.
Рейтингова панорама.
Домашня школа.

 

 

4. Узагальнення і систематизація вивченого.

Учитель. До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати цікаві факти про частину мови, яку вивчили, тобто про іменник.  Прошу, ваші повідомлення. Отже, перша телепередача «Факти. Іменник».

Факти. Іменник.

1 учень. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

2 учень. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.. У 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

3 учень. А в мене повідомлення про рід іменників. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів 5-го ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній на «середній» рід.

4 учень. Граматична дисциплінованість виявляється у семи відмінках іменників. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

            Учитель. Дякуємо нашим журналістам. А зараз продовжуючи тему, звернемося до роботи в парах і проведемо «Актуальне інтерв’ю».

            Отже, наступна телепередача «Актуальне інтерв’ю». Слово  «інтерв’ю» пішло з англійської й означає «бесіда», тобто проводиться бесіда з актуальної теми. Зараз ви, працюючи в пара, будете задавати один одному питання з теми «Іменник».

«Актуальне інтерв’ю» (робота в парах)

1 пара. 1 уч. Які морфологічні ознаки має іменник?

2 пара. 2 уч. Яким членом речення може бути іменник?

3 пара  1 уч. Скільки родів мають іменники і які? До якого роду відносяться іменники – назви професій, посад, як-от: директор, космонавт, професор, математик, інспектор?

            2 уч. Скільки чисел має іменник? У яких іменниках не можна визначити роду? Чому?( у множинних).

4 пара. 1 уч. На скільки відмін поділяються іменники? Назви поділ іменників за відмінками

            2 уч. Які іменники не входять до жодної відміни? Чому?

5 пара 1 уч. Іменники яких відмін поділяються на групи? Як саме?

            Учитель. А зараз настав час «Ключового моменту» Вам необхідно буде виконати вправи. Для цього поділимося на дві групи.

«Ключовий момент» (робота в групах)

І група Згрупуйте іменники за відмінами. Совеня, цікавість, лисеня, кінь, рак, душа, указка, оленя, експресивність, абрикос, шипшина, син, аґрус, іскра, ведмежа, орля.

Ключ:із перших літер прочитаєте вислів: «Душі краса – це слово.»

ІІ група. Згрупуйте іменники ІІІ відміни, поставивши їх в О.в. одн.:

Ті, букви у яких подвоїлися;
Ті,у яких букви не подвоїлися;
Ті, у яких вжито апостроф.

Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, об, радість, гниль, старість, далеч, матір.

Ключ: у кожному слові підкресліть від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі:..»(можна,не можна,треба)

«Служба розшуку»

Учитель. Увага! А зараз «служба розшуку». Загубилися слова, вам необхідно знайти їм родину, тобто рід.( Кожен отримує картку зі словом. На прохання Іменника, підіймаються з карткою в руці ті учні, у кого слово, чоловічого роду, а морфологія збирає іменники жіночого роду).

Пропоновані слова (написані на картках): Дніпро, тюль, цеце, тунель, біль, рояль, емаль, колібрі, шампунь, путь, гуаш, собака, юрист, дріб, ртуть, рояль, ступінь,нежить,туш,полин,рукопис,насип, Сибір.

Учитель  Продовжуючи роботу «Служби розшуку» зараз ви виконаєте завдання на картках, де будете знаходити «зайві» слова.

Картка №1. Знайди зайве слово (не того роду):непосида, бідолаха, слюсар, лівша, листоноша.

Картка №2. Знайди зайве слово серед іменників, що вживаються лише у множині: веселощі, Карпати, ріки, окуляри, ворота.

Картка №3. Знайдіть зайве слово іменників, що вживаються лише в однині: вітер, бензин, хутір, море, журнал.

Учитель Добре впоралися із цим завданням. А тепер час трошки відпочити і розважитися. Настав час «Cміхопанорами».

Сміхопанорама

- Хлопчику, а чому ти плачеш?

Через ревматизм.
Що?! Такий маленький, а в тебе вже ревматизм.
Ні, я отримав двійку, тому що в диктанті написав ревматизм через «и».

-  Учитель до учня:

Скажи-но, чому ти знов запізнився до школи?
Самі ж, казали, - промимрив хлопчик, - що вчитися ніколи не пізно.

-  Батько питає Вадима:

Чому ти тільки «2» та «3» приносиш зі школи?
Треба, тату, з найменшого починати.

Учитель. Дякуємо нашим гумористам і переходимо до наступної усіма улюбленої телепередачі «У світі тварин».

У світі тварин.

Учитель. Зараз ми з вами завітаємо до веселого зоопарку і познайомимося із тваринами, які у ньому мешкають. Але нам доведеться трошки попрацювати. А саме наше завдання полягає у тому, щоб узгодити прикметники із незмінюваними іменниками у роді, і таким чином ми дізнаємося про мешканців зоопарку якомога більше.

Тож починаємо.

Ходить – бродить у загоні,

Дрібно гривкою трясе,

Це ж мал…. кумедн… поні,

Що діток любить над усе.

То на гілках висить, то скаче,

  То мов сміється, а то мов плаче,

  Цукерки любить і смачн… безе

  Швидк… грайлив… шимпанзе.

Поважн… довгоног… ему –

Окраса зоопарку,

Та має він одну проблему:

Йому у нас не жарко,

Завжди цей бідолаха мерзне

У клітці цього парку.

Ми «Мерседеса» білого йому наймемо

Й у тепл…, сонячн…, Тбілісі відвеземо.

  4.   Розпустив шикарне пір’я

        білохвост… какаду,

        Прикрашає він довкілля,

        Папуги кращого я не  знайду.

 5.    Рожев… шикарн… красив… фламінго,

Він гість із далеких країв,

Завжди мав він вигляд лише на відмінно,

Бо зранку овсянку лиш їв.

  6.   Чудернацьк… кенгуру

Дуже любить дітвору,

В сумку їх свою саджає

І у столичн… метро катає

  7.   Це хто в такім дрібнім калібрі?

        А це ж наш крихітн… колібрі.

        Найменша птаха на Землі,

        Потіха й радість дітворі.

Оце так диво! Хто ж бо це?

Ну, звісно, муха то цеце.

Вона, кусюча, все літає, кого ужалити шукає,

Жіночий рід ця муха має.

Учитель. Сподіваюся, подорож вам сподобалася. А зараз час переходити до «Контрольного пакету», завданням якого є виконання тесту.

Контрольний пакет

Тест.

1.   У якому рядку всі слова іменники?

а) залізо, віск, восковий;

б) рух, бігати, радість;

в) звертання, сміливість, читання.

 

2.   Позначте рядок, у якому всі іменники в О.в. пишуться однаково:

а) тін…ю, подорож…ю, любов…ю;

б) маз…ю, жовч…ю, сіл…ю;

в) віс…ю, зустріч…ю, повін…ю.

 

3.   Позначте рядок, у якому всі іменники незмінювані:

а) село, меню, пюре;

б) море, поні, метро;

в) кіно, шосе, таксі.

 

4.   У якому рядку всі іменники чоловічого роду?

  а) суддя, надія, гілля;

б) біль, тюль, дріб;

в) край, круча, Сибір.

 

5.   Знайди рядок із іменниками спільного роду.

а) волошка, сусіда, малина;

б) базіка, роззява, сирота;

в) вила, жнива, листоноша.

 

6.   Яким членом речення є слово ЛІКАР? Мій батько – лікар.

а) підметом;

б) присудком;

в) додатком.

5. Підсумок уроку.

Рейтингова панорама

Учитель. Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. Наші гості – Іменник і Пані Морфологія хотіли б подякувати вам.

Іменник. Ось і уроку кінець,

            Хто працював, той молодець!

Морфологія. Так, урок наш скінчився,

                   Кожен, мабуть, дуже втомився,

                   Бо ж працював сумлінно,

                   Щоб отримать за тему «відмінно».

Виставлення оцінок.

  6.Домашнє завдання. Учитель. Остання наша передача «Домашня школа». Запишіть, будь ласка, у щоденник.

Домашня школа.

Скласти вправу із ключем або створити кросворд на тему «Іменник».


Теги: Манжос В.М., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 385/41


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar