Головна » Українська мова |
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова. Обладнання: мультимедійна дошка та проектор, індивідуальні картки, підручник, мести. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань. Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах. Форма проведення: програма телепередач. Епіграф: В рідній мові своїй Мусиш вивчити кожне слівце, Доглядати його, Як старий садівник деревце. Б.Чалий. Хід уроку 1. Організація класу. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці. 2. Повідомлення теми й мети уроку. Учитель: Дорогі діти, ми з вами вивчили частину мови, яка є найуживанішою. Зараз за допомогою акровірша ми пригадаємо її. До речі, давайте згадаємо, що таке АКРОВІРШ? (Діти дають відповідь) Отже, увага на екран ( на ньому демонструється акровірш). Ім’я дарую кожному я слову, Мені предмети всі й істоти друзі є, Ех, не хвалюсь, повірте, але я всьому основа, Ну прошу вас, погляньте – в кожному я тексті є. НИні з вами, любі школярі, бажаю затоваришувати, Коли я поряд, будете ви все-все знати і правильно усі предмети називати. Учитель: - Так. Це іменник. Сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошити тему уроку: « Узагальнення знань із теми «Іменник». 3. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя. Я хочу представити вам гостей, які завітали сьогодні до нас на урок. Знайомтеся: пані Морфологія та її улюбленець Іменник. Надамо їм слово. Морфологія. Чи ви задумувались відкіль оті У нашій мові зливки золоті? Як намистинки, диво калинові – Частини мови. Який олівець, поет, який письменник Уперше слово вигадав – іменник? Іменник. Я іменник. Я взяв собі на плечі Велике діло – визначати речі: Ім’я, найменування і наймення. Робота. Біль. І радість, І натхнення, Слова ці – назви наче звичні, Полюбиш їх – красиві, поетичні! «Ура! – гукнеш ти друзям неодмінно, - Сьогодні з мови я дістав відмінно». Учитель. Я теж бажаю вам отримати сьогодні лише бали високого рівня, адже наш урок незвичайний. Це урок – програма передач. Зверніть увагу на заставку, яка вас чекає.
Факти. «Іменник».
4. Узагальнення і систематизація вивченого. Учитель. До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати цікаві факти про частину мови, яку вивчили, тобто про іменник. Прошу, ваші повідомлення. Отже, перша телепередача «Факти. Іменник». Факти. Іменник. 1 учень. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником. 2 учень. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.. У 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше. 3 учень. А в мене повідомлення про рід іменників. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів 5-го ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній на «середній» рід. 4 учень. Граматична дисциплінованість виявляється у семи відмінках іменників. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків. Учитель. Дякуємо нашим журналістам. А зараз продовжуючи тему, звернемося до роботи в парах і проведемо «Актуальне інтерв’ю». Отже, наступна телепередача «Актуальне інтерв’ю». Слово «інтерв’ю» пішло з англійської й означає «бесіда», тобто проводиться бесіда з актуальної теми. Зараз ви, працюючи в пара, будете задавати один одному питання з теми «Іменник». «Актуальне інтерв’ю» (робота в парах) 1 пара. 1 уч. Які морфологічні ознаки має іменник? 2 пара. 2 уч. Яким членом речення може бути іменник? 3 пара 1 уч. Скільки родів мають іменники і які? До якого роду відносяться іменники – назви професій, посад, як-от: директор, космонавт, професор, математик, інспектор? 2 уч. Скільки чисел має іменник? У яких іменниках не можна визначити роду? Чому?( у множинних). 4 пара. 1 уч. На скільки відмін поділяються іменники? Назви поділ іменників за відмінками 2 уч. Які іменники не входять до жодної відміни? Чому? 5 пара 1 уч. Іменники яких відмін поділяються на групи? Як саме? Учитель. А зараз настав час «Ключового моменту» Вам необхідно буде виконати вправи. Для цього поділимося на дві групи. «Ключовий момент» (робота в групах) І група Згрупуйте іменники за відмінами. Совеня, цікавість, лисеня, кінь, рак, душа, указка, оленя, експресивність, абрикос, шипшина, син, аґрус, іскра, ведмежа, орля. Ключ:із перших літер прочитаєте вислів: «Душі краса – це слово.» ІІ група. Згрупуйте іменники ІІІ відміни, поставивши їх в О.в. одн.: Ті, букви у яких подвоїлися; Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, об, радість, гниль, старість, далеч, матір. Ключ: у кожному слові підкресліть від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі:..»(можна,не можна,треба) «Служба розшуку» Учитель. Увага! А зараз «служба розшуку». Загубилися слова, вам необхідно знайти їм родину, тобто рід.( Кожен отримує картку зі словом. На прохання Іменника, підіймаються з карткою в руці ті учні, у кого слово, чоловічого роду, а морфологія збирає іменники жіночого роду). Пропоновані слова (написані на картках): Дніпро, тюль, цеце, тунель, біль, рояль, емаль, колібрі, шампунь, путь, гуаш, собака, юрист, дріб, ртуть, рояль, ступінь,нежить,туш,полин,рукопис,насип, Сибір. Учитель Продовжуючи роботу «Служби розшуку» зараз ви виконаєте завдання на картках, де будете знаходити «зайві» слова. Картка №1. Знайди зайве слово (не того роду):непосида, бідолаха, слюсар, лівша, листоноша. Картка №2. Знайди зайве слово серед іменників, що вживаються лише у множині: веселощі, Карпати, ріки, окуляри, ворота. Картка №3. Знайдіть зайве слово іменників, що вживаються лише в однині: вітер, бензин, хутір, море, журнал. Учитель Добре впоралися із цим завданням. А тепер час трошки відпочити і розважитися. Настав час «Cміхопанорами». Сміхопанорама - Хлопчику, а чому ти плачеш? Через ревматизм. - Учитель до учня: Скажи-но, чому ти знов запізнився до школи? - Батько питає Вадима: Чому ти тільки «2» та «3» приносиш зі школи? Учитель. Дякуємо нашим гумористам і переходимо до наступної усіма улюбленої телепередачі «У світі тварин». У світі тварин. Учитель. Зараз ми з вами завітаємо до веселого зоопарку і познайомимося із тваринами, які у ньому мешкають. Але нам доведеться трошки попрацювати. А саме наше завдання полягає у тому, щоб узгодити прикметники із незмінюваними іменниками у роді, і таким чином ми дізнаємося про мешканців зоопарку якомога більше. Тож починаємо. Ходить – бродить у загоні, Дрібно гривкою трясе, Це ж мал…. кумедн… поні, Що діток любить над усе. То на гілках висить, то скаче, То мов сміється, а то мов плаче, Цукерки любить і смачн… безе Швидк… грайлив… шимпанзе. Поважн… довгоног… ему – Окраса зоопарку, Та має він одну проблему: Йому у нас не жарко, Завжди цей бідолаха мерзне У клітці цього парку. Ми «Мерседеса» білого йому наймемо Й у тепл…, сонячн…, Тбілісі відвеземо. 4. Розпустив шикарне пір’я білохвост… какаду, Прикрашає він довкілля, Папуги кращого я не знайду. 5. Рожев… шикарн… красив… фламінго, Він гість із далеких країв, Завжди мав він вигляд лише на відмінно, Бо зранку овсянку лиш їв. 6. Чудернацьк… кенгуру Дуже любить дітвору, В сумку їх свою саджає І у столичн… метро катає 7. Це хто в такім дрібнім калібрі? А це ж наш крихітн… колібрі. Найменша птаха на Землі, Потіха й радість дітворі. Оце так диво! Хто ж бо це? Ну, звісно, муха то цеце. Вона, кусюча, все літає, кого ужалити шукає, Жіночий рід ця муха має. Учитель. Сподіваюся, подорож вам сподобалася. А зараз час переходити до «Контрольного пакету», завданням якого є виконання тесту. Контрольний пакет Тест. 1. У якому рядку всі слова іменники? а) залізо, віск, восковий; б) рух, бігати, радість; в) звертання, сміливість, читання.
2. Позначте рядок, у якому всі іменники в О.в. пишуться однаково: а) тін…ю, подорож…ю, любов…ю; б) маз…ю, жовч…ю, сіл…ю; в) віс…ю, зустріч…ю, повін…ю.
3. Позначте рядок, у якому всі іменники незмінювані: а) село, меню, пюре; б) море, поні, метро; в) кіно, шосе, таксі.
4. У якому рядку всі іменники чоловічого роду? а) суддя, надія, гілля; б) біль, тюль, дріб; в) край, круча, Сибір.
5. Знайди рядок із іменниками спільного роду. а) волошка, сусіда, малина; б) базіка, роззява, сирота; в) вила, жнива, листоноша.
6. Яким членом речення є слово ЛІКАР? Мій батько – лікар. а) підметом; б) присудком; в) додатком. 5. Підсумок уроку. Рейтингова панорама Учитель. Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. Наші гості – Іменник і Пані Морфологія хотіли б подякувати вам. Іменник. Ось і уроку кінець, Хто працював, той молодець! Морфологія. Так, урок наш скінчився, Кожен, мабуть, дуже втомився, Бо ж працював сумлінно, Щоб отримать за тему «відмінно». Виставлення оцінок. 6.Домашнє завдання. Учитель. Остання наша передача «Домашня школа». Запишіть, будь ласка, у щоденник. Домашня школа. Скласти вправу із ключем або створити кросворд на тему «Іменник».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |