Головна » Українська мова

Розробка уроку «Іменник. Загальні та власні назви, написання власних назв» з української мови в 6-му класі

Мета. Повторити здобуті учнями знання про іменник; про власні та загальні назви; пояснити вживання великої букви у власних назвах;

Вдосконалювати вміння розпізнавати іменник, визначати його морфологічні ознаки; повправляти учнів у визначенні орфограми «Велика буква у власних назвах», удосконалювати відповідні орфографічні вміння й навички; розвивати культуру усного і писемного мовлення;

Виховувати любов і повагу до рідного краю, міста, його історії та сьогодення.

Тип уроку:засвоєння нових знань.

Обладнання: картки, таблиці «Велика буква у власних назвах», підручник, презентація.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

День добрий, друзі, ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

         Кожна людина починається з дитинства, з перших рожевих снів на зорі, зітканих теплими маминими долонями, з гілки яблуні, що стукала у вікно, будячи до нового дня, із стежки до отчого дому, до рідного краю.

         Прошу звернути увагу на слова, що записані на екрані. Це своєрідний епіграф до лексичного матеріалу, який буде використано на уроці.(слайд )

Куди б мене дорога не вела,

Думки мої із рідною землею,

    Бо тут мій дім, і тут моя земля,

                                                                       Бо тут священні предківські могили..

  Душа моя не прожила б і дня

                                                               Без тих країв, які мене зростили..

Микола Луків

-         А що ж для нас є рідною землею?

Слайд

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.     Перевірка знань методом програмованого контролю (картки учням)

2.     «Мозковий штурм»

-         Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

Скільки  частини мови в українській мові?

-         На які групи поділяються частини мови?

-         Назвіть самостійні та службові частини мови.

-         До якої частини мови належить слово дорога?

-         Назвіть іменники у нашому епіграфі.

-         Давайте визначимо морфологічні ознаки слів душа,  земля.

-         Яким членом речення виступає іменник?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Слайд

         Учитель. Сьогодні ми з вами продовжимо вивчати іменник, повторимо відомості про власні та загальні назви, з’ясуємо, як же пишуться власні назви. Слайд . Будемо вчитися визначати орфограму «Велика буква у власних назвах» та пояснювати її за допомогою правил.

         Отже, записуємо у зошити число, класна робота та тему уроку. Слайд

ІV. Новий матеріал. Мотивація навчальної діяльності.

1.     Пізнавальне завдання. Слайд

Із запропонованого тексту виписати іменники.

         Кривий Ріг – одне з давніх поселень на півдні України. Воно старше за сусідні Дніпропетровськ, Херсон або Миколаїв.

         Як оповідає легенда, названо місто від імені кривого запорозького козака Рога.

-         Давайте звернемо увагу на написання цих іменників.

-         Чому одні пишуться з маленької букви, а інші – з великої?

-         Як називаються ці слова?

V. Вивчення нового матеріалу.

         - Хто може пояснити, що таке загальні іменник, а що таке власні іменники? (загальні іменники називають усі предмети певного роду. Власні з ряду предметів певного роду виділяють якийсь один предмет).

         - А які іменники належать до власних?

         - Пригадайте з початкових класів, як пишуться власні іменники.

         2. «Міні-дослідження». Складання таблиці до орфограми «Велика буква у власних назвах» (інформаційна компетентність) Слайд

Учитель. У кожного на парті є аркуші з таблицями і приклади власних назв.  Поміж поданих слів спробуємо вибрати ті, які стосуються кожного правила, і запишемо їх до таблиці. Записи залишаються у вас і допоможуть у підготовці до наступного уроку.

         Олександр Поль, Україна, Бог, газета «Червоний гірник», Організація Об’єднаних Націй, Кривий Ріг, Мурка, вірш «Сон», Великдень, річка Саксагань, Колобок, Новий рік, шахта «Ювілейна», Президент України, Рябко, Верховна Рада, Великий Віз, Біблія, День шахтаря, Криворізький національний університет, Міністерство освіти.

         Такий вигляд має наша таблиця Слайд

2.     «Виводимо правило»

-         Які власні іменники пишуться з великої букви?

-         Скількома словами можуть виражатися власні назви?

-         Як пишуться загальні назви, що входять до складу власного імені?

-         Які власні назви беруться у лапки?

VІ. Фізкультхвилинка.

VІІ. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення умінь з виучуваної теми.

1.     «Естафета хвилинних випробувань». (Робота біля дошки)

Записати речення, пояснити написання власних іменників. Розібрати за членами речення 2-ге речення, назвати частини мови.

На майдані Горького розташовано ресторан «Макдональдс».

У місті виходить газета «Червоний гірник».

Кривий Ріг став центром фестивалів «Україна моя», «Срібне джерельце», «Співограй» та інші.

2.     Вправа з ключем. Розподільний диктант (компетентність саморозвитку й самоосвіти).

Розподілити слова у два стовпчики: І – всі слова власної назви пишуться з великої букви; ІІ – з великої букви пишеться лише одне слово.

         Якщо ви правильно розподілили слова, то підкресливши другу букву власного іменника, що пишеться з великої букви, прочитаєте закінчення вислову дніпропетровського журналіста Дмитра Чередниченка «Хто не має коріння, той як перекотиполе»

Спасівка, Геннадій, зупинка «Ставки», Придніпров’я, проспект Миру, вул. Опанасенка, станція Довгинцеве, Велика Ведмедиця, кінотеатр «Олімп», Україна, Товариство Червоного Хреста, село Недайвода.

Спасівка                                                             зупинка «Ставки»           

Геннадій                                                             проспект Миру

Придніпров’я                                                    вул. Опанасенка

Велика Ведмедиця                                             станція Довгинцеве

Україна                                                              кінотеатр «Олімп»

Товариство Червоного Хреста                         село Недайвода

Ось так повинні бути розташовані слова  Слайд

-         А що таке перекотиполе? Слайд

(Перекотиполе — трав’яниста або напівчагарникова степова чи пус­тельна рослина, яка після дости­гання плодів обламується біля основи і перекочується на далекі відстані, розносячи своє насіння; народний символ безрідності, бездомності, безпритульності, безбат­ченка, сирітства, бідолашного ман­дрування по чужині.)

-         Як ви розумієте цю думку? (полікультурна компетентність)

3.     Назвіть і запишіть  архітектурні споруди, які зображені на фотоілюстраціях. Складіть з ними речення. Слайд

VІІІ. Підсумок

         1.Цифровий диктант

1 – власна назва пишеться з великої букви

2 – з великої букви пишеться лише одне слово

3 – власна назва пишеться в лапках

         Україна, журнал «Саксагань», вул.. Ногіна,  Дубова Балка, шахта «Ювілейна», Дмитро Глинка, село Лозуватка, стадіон «Металург», Інгулець, козак Ріг, Віктор Васильович Гриценко, День шахтаря.

         Код: 1,3,2,1,3,1,2,3,1,2,1,2

-         взаємоперевірка диктанту

2       «Мікрофон»

-         З якими поняттями познайомились на уроці?

-         Які слова належать до власних назв?

-         Як пишуться власні назви?

3       Оцінювання

ІХ. Д/З: Слайд   написати твір-мініатюру «Моє місто», використавши власні назви.


Теги: іменник, Вахненко В.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 971/54


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar