Головна » Українська мова

Розробка уроку „Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів” 6 клас

Мета: з'ясувати джерела українських фразеологізмів; удосконалювати навички доречного вживання прислів'їв, приказок, крилатих висловів та афоризмів в усному та писемному мовленні; розвивати образне мислення, пам'ять; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Обладнання: підручник, словники, дидактичний матеріал, таблиця.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

 

Хід уроку

 

Організаційний момент.

 

Перевірка домашнього завдання.

        Бесіда:

-     Що вивчає фразеологія?

Що таке фразеологізм? Наведіть приклади.
Де можна з’ясувати значення фразеологізмів?
Яка роль фразеологізмів у мовленні?
 

Оголошення теми і мети уроку.

 

Актуалізація опорних знань.

               Робота з текстом (на картках).

      Послухайте жарти, укажіть у них фразеологізми. На вашу думку, яке їх походження?

                     Чи можна?

Сиди спокійно, - каже мама,-

І перестань молоть ногами.

Малий запитує тривожно:

А язиком молоти можна?

                                (Г.Бойко)

 

Рано-вранці мама-квочка

У клас відправила синочка.

Говорила: — Ти учись,

Не ледарюй, не кокошись,

Поспішай, уже пора.

Ну, ні пуху ні пера!

Незабаром ледь живий

Повертається кривий.

Шкутильга на дві ноги

Із шкільного він двора,

А на ньому вже нема

 Ані пуху, ні пера. (за В. Воліною)

 

Опрацювання навчального матеріалу.

Робота з підручником.

 Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 59.

 

Робота з таблицею.

Джерела української фразеології

3 народних джерел

3 голови до п'ят, водити за носа, теревені правити.

3 професійно-технічних висловів

3 іншої опери, на ловця і звір біжить, де тонко, там і рветься.

3 релігійних висловів

Співати Лазаря, Хома невіруючий, терновий вінок.

Вислови античних часів

Прокрустове ложе, Сізіфова праця, крокодилячі сльози.

Прислів'я і приказки

Любиш кататися - люби й саночки возити, лінивому все ніколи.

Крилаті вислови видатних осіб, філософів, учених, політичних діячів, письменників

Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний).

Переклади

іншомовних

фразеологізмів

Дивитися крізь пальці (з нім.), се ля ві ( таке життя) - ( з франц.)

 

Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

Вибірково-розподільний диктант.

Записати  фразеологізми, розподіливши їх за джерелами походження.

 

Зразок

Спостереження людей

Античні міфи і література

Біблія та Євангеліє

Висловлювання видатних осіб

дістати гарбуза

дамоклів меч

блудний син

бути чи не бути

 

      Вусом не моргнути; передати куті меду; герой нашого часу; золоте руно; долина печалі; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко, там і рветься; перейти Рубікон; дамоклів меч; позичити в сірка очей; прийшов, побачив, переміг; гомеричний сміх; іти на Голгофу; розбити глека; нове життя нового прагне слова.

 

 Диктант-конструювання.

   Подані речення потрібно закінчити фразеологізмами.

1). Місто він своє знає як... 2). Нові будинки ростуть як... 3). Крутиться зранку до вечора як... 4). Схожі ми з сестрою як... 5). Що йому не кажи, йому все як... 6). Приїзд давніх друзів був як... 7). Дощу цієї весни було мало як... 8). Після хорошої зарядки сон як... 9). Коли ми піднялися на гору, село було видно як... 10). Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як... 11). Навколо була пітьма хоч... 12). Працювали діти в саду не на... 13). Хлопці все літо жили... 14). Річку нашу можна перейти убрід, води в ній... 15). Будинок нашої бабусі знаходиться від нас за... 16). Вони в таборі живуть як... 17). Сашкові був потрібний цей велосипед як... 18). Батько так розтлумачив, що я пам'ятатиму до... 19). Настільки цікаво розповідав дідусь небилиці, що я сприймав їх... 20). Надворі завивала хуртовина, ніхто з хати не хотів і...

 

Відповіді: свої п'ять пальців, гриби після дощу, муха в окропі, дві краплі води, з гуски вода, сніг на голову, кіт наплакав, рукою зняло, на долоні, вітром здуло, в око стрель, страх, а на совість, душа в пушу; курці по коліна; два кроки; у Бога за пазухою; п'яте колесо до воза; нових віників; за чисту монету; носа показувати.

 

 З якої професії?

Назвіть, з якої професії прийшов у життя поданий фразеологічний зворот.

 

   Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. Прясти тонку. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.

 

Відповіді: 1) з мови гончарів, 2) крамарів, 3) залізничників, 4) перукарів, 5) шахтарів, 6) музикантів, 7) стельмахів, 8) ткачів, 9) кравців, 10) ковалів, 11) з військової справи, 12) з мови моряків.

 

Робота в групах

  Користуючись фразеологічним словником (або з пам'яті), доберіть і запишіть власні приклади фразеологізмів:

 

I група – прислів'я про риси характеру та вади людей;

II група – фразеологізми біблійного походження;

III група – фразеологізми античного походження;

IV група – влучні вислови видатних людей.

 

 

Загадки-жарти.

 

Чи буває душа в п'ятах?

Чи є ноги у книжки?

У якому фразеологізмі згадується таблиця множення?

Що можна ламати без рук і без усякого знаряддя?

Коли беруть ноги на руки?

Чи можна сказати: майстер на обидві руки?

Чи можна вийти сухим з води?

Кому може бути море по коліна?

Чи можна носити воду в решеті?

Хто може зробити з мухи слона?

Коли енциклопедія може бути ходячою?

 

Відповіді: 1) Буває, особливо коли дуже злякатися. 2) Напевно, є, бо говорять, що взяв книгу догори ногами. 3) Зрозуміло, як два на два чотири. 4) Ламати голову. 5) Коли втікають. 6) Можна, бо у людини дві руки. 7) Качка і гуска можуть вийти сухими з води. 8) П'яному може бути море по коліна. 9) Можна, якщо під нього підставити якусь посудину. 10) Фантазер. 11) Коли голова на плечах.

 

VI. Підсумок уроку.

- Яку мету ставили перед собою?

- Чого досягли?

- Що нового дізналися?

- Що найбільш здивувало, зацікавило?

- Що сподобалося, а що — ні?

- Які враження від уроку?

- Які форми роботи вам сподобалися?

 

VII. Домашнє завдання.

-   Випишіть із фразеологічного словника 12 стійких словосполучень, визначте можливі джерела їх походження, витлумачте їх значення, складіть з ними речення.


Теги: Мойсеєнко О.П., Фразеологізми
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 5390/249


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar