Головна » Українська мова |
Мета: розширити знання учнів про фразеологізм як одиницю мовлення, ознайомити з джерелами й стилістичною роллю фразеологізмів; сприяти розвитку усного мовлення учнів, їх критичного та креативного мислення; виховувати культуру мовлення.
Хід уроку. І. Орг. момент. ІІ. Евокація.
1. «Мозковий штурм» (фронтальне бліц-опитування). - Лексика – це всі слова даної мови. Чи всі слова мають лексичне значення? (Так. Ні) - Яке значення, крім лексичного, може мати слово? (Граматичне) - У чому відмінність лексичного значення від граматичного? - Назвіть групи слів за значенням. ( Омоніми, антоніми, синоніми) - Чим відрізняється багатозначність від омонімії? ( Омоніми мають зовсім різні значення і ні в чому не мають спільного. Багатозначні слова мають схожість у лексичному значенні (чи то за формою, чи за якістю, чи за якимись іншими ознаками)). - Лексика української мови за своїм походженням неоднорідна. Назвіть основні шари сучасної української мови з погляду її походження. (Власне українські слова, запозичені (старословʹянізми, іншомовні)). - Наведіть приклади власне українських слів та іншомовних; старословʹянізмів. ( У разі виникнення труднощів учні можуть скористатися списком слів для довідок: дуб, фільм, вогнище, взірець, сонце, кінь, голова, ефір, радіо, шарада, вікно, каблучка, холодець).
2. Лінгвістична задача (робота в групах) - Розподіліть слова на три колонки: 1 – власне українські; 2 - старословʹянізми; 3 – запозичені. У кожному слові кожної колонки підкресліть пʹяту букву з початку слова.
Занедбаність, братство, олень, грядущий, базар, блакитний, древко, турбіна, прошва, сотворити, гарний, аршин, князь.
- Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв зможете прочитати пораду, дотримуючись якої, ви завжди матимете успіх. Що це за порада? ( Дивись у корінь) - Поясніть, як ви розумієте значення цього вислову. (Розумітися у справі, знати всі її дрібнички) - Як називаються подібні вислови? (Фразеологізми)
3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. ІІІ. Систематизація й узагальнення навчального матеріалу. 1. Проблемне питання. - Спробуйте дати визначення фразеології як мовознавчої науки. (Фразеологія - )
2. Малюнковий диктант. - Художник зрозумів фразеологізми у прямому значенні. здогадайтеся, які стійкі словосполучення він прочитав? ( Надаються малюнки до фразеологізмів: пекти раків, ткнути пальцем в небо, покласти зуби на полицю, намилити шию, народитися в сорочці, бути на сьомому небі, собака на сіні, розбити глека, хвіст бубликом). - Зачитайте, які вислови ви записали. Поясніть лексичне значення поданих фразеологізмів.
3. «Мозковий штурм» - Які вам відомі джерела українських фразеологізмів? - На основі опорного конспекту складіть усне висловлювання на тему «Джерела української фразеології».
4. Робота з мовним матеріалом. - Виразно прочитайте подані діалоги за ролями. з якою метою використані в них фразеологізми? №1. – Скажи, що, власне кажучи, означає вираз «сімейне вогнище»? - Це таке вогнище, на якому жінка все життя шкварить чоловіка. №2. – Мамо, кажуть, що у Хоменкової Марії розуму на двох. От і женись на ній. №3. – Навіщо ти кидаєш слова на вітер? - Якби це можна було зробити, то моя жінка крутила б усі вітряки на світі. №4. – Мамо, візьміть мене з собою на базар! - А що ти там робитимеш? - Витрішки продаватиму. №5. – Ваш син увесь час на уроках заспаний! - Можливо, у ньому прихований талант дрімає? №6. – Ох і важко мені! - А ти не тримай камінь за пазухою. №7. – А ти чого такий захеканий? Андрій попросив дати йому грушку. №8. – Степан і досі не може лічити. Як це? Він мені казав, що вчора полічив тобі всі ребра.
- Що дозволило зробити використання фразеологізмів у поданих діалогах? - У яких стилях мовлення вживаються фразеологізми?
5. Творча робота. 1) Дібрати український відповідник до російських фразеологізмів: - Без труда не вынешь рыбку из пруда (без труда нема плода); - Врёт и не краснеет ( бреше й оком не моргне); - Держать хвост трубой ( держати хвоста бубликом); - Глуп, как пробка; набитый дурак ( дурний, як сосновий пень).
2) Скласти твір-мініатюру, ввівши до його складу фразеологізм ( будь-який, що прозвучав на уроці). 3) Заслухати кілька творів.
V. Підсумок уроку. Заповніть таблицю Знаю Вмію Хочу знати
«Мікрофон». Знання теми «Фразеологія» дає можливість…
VІ. Домашнє завдання. Записати 5 пар фразеологізмів з антонімічними або синонімічними значеннями.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |