Головна » Українська мова

Конспект уроку з української мови "Повторення вивченого у 8-му класі. Просте ускладнене речення, розділові знаки в ньому"

Мета навчальна: повторити й закріпити  знання з теми; опрацювати прогалини в знаннях учнів з теми, опрацювати індивідуальні проблеми; відпрацьовувати навички виконання завдань тестового характеру; розвивальна: розвивати мисленнєві процеси (аналіз, узагальнення);

виховна: виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: закріплення вивченого.

Обладнання уроку: комп’ютерна презентація, роздавальний матеріал, підручники з української мови за  8 клас.

Х і д   у р о к у

1. Вступна бесіда

- Над якими темами ми працювали у 8 класі?

- Яке головне завдання стоїть перед нами в 9 класі при вивченні української мови? (Підготовка до  державної підсумкової атестації)

Сьогодні на уроці бали за вашу роботу будуть додаватися, і їхня сума буде оцінкою за урок.

 

2.Мовленнєва розминка.  (На дошці написані речення)

Проаналізуйте речення з погляду синтаксису й пунктуації. Уставте пропущені розділові знаки.

 

1. Історія - велика вчителька,  мати-наставниця. (М.Шумило)

2.Наступним поколінням ми передаємо увесь свій досвід: і позитивний,  і негативний. (М.Шумило)

 

3.Патріотизм, за висловом В.Русанівського,  починається зі ставлення до своєї мови. 

4. Можна все на світі вибирати, сину,

    Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                             В.Симоненко

 

5.Крокуючи в майбутнє, не забувай озиратися в минуле.

 

Отже, ще раз назвіть ті мовні явища, які ми визначали в реченнях.

 

3.Тема. Мета. Епіграф.

 

-Як можна їх об’єднати в одну тему?

- Для чого нам потрібна ця тема?  (Для формування мовної грамотності, для підготовки до державної підсумкової атестації)

- Прокоментуйте ці речення з погляду їх змісту. Чи погоджуєтесь ви із цими словами.

 

Тому епіграфом уроку буде останнє речення. І перша тренувальна вправа буде на мовному матеріалі, тематично пов’язаному з епіграфом.

Запис у зошити теми і епіграфу уроку.

Поставте на полях оцінку (максим. 3 бали)

-Яка мета уроку? (визначають учні )

 

4. Робота над закріпленням теми

Учитель. Перше завдання допоможе нам попрацювати над індивідуальними проблемами. Виберіть одне завдання (де відчуваєте проблему)

Щоб вам зручніше було працювати, на листочках з текстом позначте  розділові знаки.   (3 хв.)

 

Завдання. Знайти в тексті види ускладнень. Занести в таблицю.

Обрати один вид завдання  (на вибір учня).

 

І. Однорідні члени речення.

ІІ. Звертання

ІІІ. Вставні слова

ІV. Відокремлені члени речення

 

 (1)Юні друзі Вам напевно буде цікаво знати  як українська держава постала. (2)Над Дніпром на правім його березі лежить місто Київ. (3)Звідси взяла свій початок наша держава. (4)Київ найстаріше й найкраще українське місто. (5) Коли саме воно засноване того напевно не знаємо  але знаємо що побудоване воно було ще до прийняття християнства.  (6) Софія Київська і Золоті ворота княжого міста  Видубецький монастир і Києво-Печерська лавра усе це духовні символи національної історії та культури. (7) Оглядаючи з високих київських пагорбів далекі простори поза Дніпром мимоволі замислюєшся: звідки ми пішли і чиї ми діти. (8) Назва «Україна» вперше зустрічається в Іпатіївському літописі в 1187 році. (9)  А більше тисячі років тому  на думку дослідників  стояв уже Київ. (10) Отже історія нашої  держави налічує більше тисячі років (За Р.Радишевським).

 

Самоперевірка. (2 хв.)

 

Учитель. Перевірте правильність виконання завдання.

 

Поставте на полях 1бал, хто правильно виконав завдання.

 

Перевірте правильність постановки розділових знаків

 

(1) Юні друзі! Вам, напевно, буде цікаво знати, як українська держава постала. (2) Над Дніпром, на правім його березі, лежить місто Київ. (3) Звідси взяла свій початок наша держава. (4) Київ – найстаріше й найкраще українське місто.

(5) Коли саме воно засноване, того напевно не знаємо, але знаємо, що побудоване воно було ще до прийняття християнства.  (6) Софія Київська і Золоті ворота княжого міста,  Видубецький монастир і Києво-Печерська лавра – усе це духовні символи національної історії та культури. (7) Оглядаючи з високих київських пагорбів далекі простори поза Дніпром, мимоволі замислюєшся: звідки ми пішли і чиї ми діти. (8) Назва «Україна» вперше зустрічається в Іпатіївському літописі в 1187 році. (9)  А більше тисячі років тому, на думку дослідників, стояв уже Київ. (10) Отже, історія нашої  держави налічує більше тисячі років. (За Р.Радишевським)

 

Якщо ви розставили правильно розділові знаки, додайте ще 2 бали. 

Аналіз речень

Хто виконував 1 завдання. Справились повністю?
Хто виконував 2 завдання. Справились повністю?
Хто виконував 3 завдання. Справились повністю?
Хто виконував 4 завдання.

 

Учитель. Отже, необхідно доопрацювати теми: ………………………..

 

Групування за темами, у яких учні відчули складнощі.

Завдання 1. Скласти тест з 4-х питань (5 варіантів відповідей, одна правильна) (за допомогою додаткової літератури)

Правильні варіанти в тесті не відзначити, записати окремо на аркушах.

Групи

І. Однорідні члени речення (за матеріалом підручника 9 класу – таблиця 17 (с.214)).

ІІ. Звертання  (за матеріалом підручника 9 класу – таблиця 17 (с.214)).

 

ІІІ. Вставні слова(за матеріалом підручника 9 класу – таблиця 17 (с.214)).

 ІV. Відокремлені члени речення(за матеріалом підручника 9 класу – таблиця 17 (с.214)).

 

Обмін завданнями.

Взаємоперевірка.

 

Оцінювання  4 бали

 

Учитель. Усі розглянуті теми нам необхідні. А знання якої  теми нам необхідні при написанні твору-роздуму. (Вставні слова)

Повернімось до епіграфа уроку.

Зараз ми  спробуємо написати один колективний твір-роздум. Тема твору – це слова епіграфа.

Давайте розподілимо, хто яку частину твору пише.

(Учні витягають з кошика завдання)

Вступ і теза.

Аргументи

Приклади з літератури

Приклади з історії

Висновок

-  Який план написання твору-роздуму?

Не забувайте про використання вставних слів.

 

- Прочитайте фрагменти твору

 

Оцінка 2 бали.

 

5. Підсумок уроку.

 

Підрахуйте бали за урок.

Оцінювання

6. Рефлексія

- Що складним було для вас  на уроці?

- Яку тему вам треба доопрацювати?

 

Домашнє завдання - індивідуальна картка  (залежно від визначених проблем) (див. додаток)

 

Додаток

Картка І.

Однорідні члени речення.

 

1. У якому  з наведених речень пропущено розділові знаки?

А) Чорна непроглядна темнота стояла кругом.

Б) Весна квітчає буйні коси  і воруша в далеку путь.

В) В своїй хаті своя й правда і сила і воля.

Г) Усе приймало незвичайний казковий характер.

 

2. Виберіть правильну  схему до речення:

День був дуже гарний тихий теплий сонячний.

А) О, О, О - УС

Б) О, О, О … - УС

В) УС: О, О, О

Г) О, О, О,О

 

3. Знайдіть речення без пунктуаційної помилки.

    А) Скрізь червоно: і на небі, і на узгір’ях і на горі.

    Б) Курінь був схованкою від гроз, і спеки,  холоду, і втоми всякому степовикові.

    В) Усе навколо: дерева, птахи, люди  сповнене весняної, пружної, нестримної сили.

    Г) Тепер забутий Курінь мовчав день у день і рік у рік.

 

4. Знайдіть речення з пунктуаційною помилкою.

А) Радіють молодій обнові всі дерева: берези,  клени,  явори.

Б) Квітами,  намистом,  буйним зелен-листом зацвітуть поля.

В) Прилетіла зозуленька та й стала кувати.

Г) Цвіт,  грім,  дощ,  град я серцем спраглим все приємлю.

 

5. Між поширеними однорідними членами речення, якщо в їх складі є свої розділові знаки, ставиться

А) кома;

Б) тире;

В) крапка з комою.

 

6.Знайдіть речення з пунктуаційною помилкою:

А) Давид роздягся, шинель на ключці повісив і будьонівку.

Б) Скрізь червоно: і на небі, і на узгір’ях і на горі.

В) Земля на прощання усміхнулась  і потемніла.

Г) Усе навколо – дерева, птахи, люди – сповнене весняної, пружної, нестримної сили.

 

Картка ІІ.

Звертання

 

    1.  Чим виражається звертання?

А) словосполученням;

Б) займенником;

В) іменником у кличному відмінку;

Г) іменником у називному відмінку.

2.  Іменник у кличному відмінку

    А) виступає лише звертанням;

    Б) виступає звертанням або підметом;

    В) виступає звертанням, підметом або додатком.

    Г) виступає підметом.

 

 3.  Виберіть речення, у якому слово «люди» не виступає звертанням.

А) Бережіть природу, люди!

Б) Схаменіться, будьте люди…

В) Рятуйте, люди, пісню, рятуйте.

Г) Будьте милосердними, люди!

 

4. Визначте речення з поширеними звертаннями (розділові знаки пропущено).

А) Дівчата хлопці нумо до роботи!

Б) Рятуйте людоньки завтра екзамен.

В) Самим духом брате ситий не будеш.

      Г) Рости рости моя пташко мій маковий цвіте.

 

5. Визначте речення з граматичною помилкою.

     А) Україна моя, мені в світі нічого не треба, тільки б голос твій чути і     ніжність твою берегти.

Б) Спасибі вам, діточки, що побачила вас укупі за стільки літ.

В) А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий.

      Г) Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько,

      тільки камінь   має!

 

6. Виберіть речення, у якому немає звертання.

    А) Прощай, синє море, безкрає, просторе.

    Б) Шуміть, сади, роди зерно, земля!

    В) Моє щастя, і ніжність, і гнів я у пісні б хотів зберегти.

    Г) Нумо до праці святої, брати.

 

Картка ІІІ.

Вставні слова

 

1. Визначте речення із вставними словами.

   А) Керувати роботою зможе, наприклад, Петренко.

    Б) Поїзди летять по лінії, наче змії вогняні.

    В) На уроці повторювали другорядні члени речення,  зокрема обставини і

    додатки.

    Г) Усмішка добра, однак сумна.  

    2.Визначте речення із вставними словами (розділові знаки пропущено).

    А) До речі збори закінчаться о шістнадцятій годині.

    Б) Ці слова сказані до речі.

    В) Я буду у вас сьогодні можливо.   

    Г) Мету можливо досягти якщо прагнути до неї.

     3. У якому реченні слово «видно» - вставне? (Розділові знаки пропущено)

     А) Видно місто в моєму вікні.

     Б) Зразу видно що перед тобою добра чуйна людина.

     В) Генерал видно був чимось незадоволений.

Г)  Нічого не видно, хоч в око стрель.

     4. У якому реченні слово «може» - вставне? (Розділові знаки пропущено)

     А) Може ми ще колись зустрінемось.

     Б) Хлопець може вчитися краще.

     В) Щастям може бути для людини одне добре слово.

     Г) Може статись, що ця зустріч для нас буде останньою.

     5. У якому реченні пропущені розділові знаки при вставних словах.

     А) На жаль маю недовіру до нього.

     Б) Так жаль мені тебе.

     В) Маю жаль до нього в серці.      

     Г) Мої прагнення на жаль були марні.

 6. Визначте речення з пунктуаційною помилкою.

А) Можливо, моє серце-проміння зловить в свої долоні дитина…

Б) По-моєму життя – прекрасне!

В) У нижчеподаній статті я, звичайно, не охоплюю всіх проблем     розвитку української  мови.

Г) Мабуть, найбільша цінність для людини – її родина.

 

 Картка ІV. Відокремлені члени речення

 

1. Виберіть речення з відокремленим означенням.

     А) На вербі пташечка, радіючи, співала.

     Б) Наперекір вогню і смерті, на вербі пташечка співала.

     В) На вербі пташечка виводила нехитру пісню, радісну й оптимістичну.

     Г) На вербі пташечка, мабуть, соловейко, співала.

2.Виберіть речення з відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим              зворотом.

     А) Вони стояли мовчазні, вдивляючись у своє далеке минуле.

     Б) Незважаючи на таку рань, було зовсім тепло.

     В) Микола, замість панського лану, вийшов на своє поле.

     Г) Всупереч непередбаченим обставинам, наша зустріч була приємною.

3. Виберіть речення, у якому пропущено розділовий знак при поширеному означенні

    А) Теплом дихала настояна на травах і квітах земля.

    Б) Розтоптана танками земля безмовно лежала навкруг.

    В) Рука засмагла від роботи нам сіє благодатний мир.

    Г) Край моря сонце золотить укриті лісом гори.

4. Позначте речення, у якому наявна відокремлена прикладка.

    А) А чабан Горпищенко тільки радується  в душі, дивлячись, як люди смакують його водою.

    Б) Один лише Ярема Бобир не постраждав у цій пригоді.

    В) Співає, трохи посміхаючись, Запорожець Трохим.

    Г) Дмитрик, восьмилітній хлопчик, вискочив із душної хати.

5. У якому рядку означення відокремлено правильно:

    А) Дезорганізований раптовістю нічної атаки, ворог не встиг учинити скільки-небудь сильного опору.

    Б) Наповнена степовими пахощами, ніч пропливала над Асканією.

    В) У небі мерехтіли густо посіяні, зорі.

    Г) Оточена інеєм, хвоя нагадує хризантеми.

6. Знайдіть речення з пропущеним розділовим знаком при відокремленій обставині.

     А) Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами соловейків. 

     Б) І забувши давню гордість, плачу я, щоб не сміятись.

     В) Заспівали, застукали тяжкі краплини, спадаючи з листя і квіту на землю.

    Г) Умовк козак, сумуючи.


Теги: Галига В.О., просте речення, ускладнене речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1185/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar