Головна » Українська мова

Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. Урок з української мови для 6 класу

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови,  сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати  поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити  іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у  висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності школярів; виховувати естетичні почуття, інтерес до вивчення    народних звичаїв, любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ілюстративний матеріал: сніжинки, таблиці,  схеми,  підручник  «Українська  мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, картки, тлумачний словник, дидактичний матеріал, презентація уроку.

 

ХІД УРОКУ

 

Організаційний момент

         Доброго дня усім! Привітаймо наших гостей усмішкою.

         - Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять, увага).

Визначення мети

         Запишемо дату.

         У цей день наші предки відзначали день Прокопа. Тоді виходили добровольці та на шляху ставили віхи – дороговкази, щоб подорожні не збилися зі шляху. Тому й казали: Прокіп ступає, дорогу прокладає.

         Давайте і ми будемо на цьому уроці встановлювати віхи, щоб не заблукати на шляху вивчення іменника як частини мови.

Наші завдання:

повторити все, що знаємо про іменник;

дізнатися нове про іменники спільного роду;

перевірити знання за допомогою тестів;

з´ясувати, над чим треба ще попрацювати.

Актуалізація опорних знань

Дидактична гра «Снігова куля»

Визначте правильнi формулювання.

Якщо є неправильнi, виправте:

 *   Імeнник - це  частина мови, яка має значення дії предмета. –

     *   Iменники бувають власнi й загальнi. +

 *   Iменники подiляються на   icтoти i   неживі предмети.  –

 *   Власнi iменники пишуться з великої букви. + –

 *   До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей. –

*   Бiльшiсть iменникiв мають форму однини i множини. +

*   Iменники в реченнi бувають пiдметом i додатком. +

Оголошення теми

Запишемо тему.

Вивчення нового матеріалу

Спостереження над мовним матеріалом

Наближення зими у всьому серце чує:

І в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках,

Що ждуть, коли блакить в сніжинках завирує,

І срібний стане сад, і забіліє шлях.

Розподільне письмо

Ч. р.                                      ж.р.                              с.р.

Шелест                                  зима                              наближення

Листок                                  стежка                        серце

Вітер                                     блакить

Сад                                        сніжинка

шлях

Віха повторення

Проблемне запитання

Зробити синтаксичний розбір речення, визначити рід іменника.

Усі радісно вітали листоношу.

Повідомлення вчителя

      Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.

Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша.

       Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.

 

Бесіда за опорним плакатом

 

Робота з підручником

Перегляньте матеріал на ст. 134. Яка інформація не прозвучала?

(мн. – за п.ф., тільки мн. – не визначається рід)

 

Робота за опорною схемою

 

За впр. 237 визначте іменники, що можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі.

1. Директор школи повноправно належала до сіячів розумного, доброго, вічного. 3. Режисер підійшов до кінокамери, узяв мікрофон і наказав усім приготуватися до репетиції.

Віха пізнання

Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

       Знання – срібло, а практика – золото.

Коментоване письмо

До кожного з іменників доберіть виражене прикметником означення.

Рукопис, туш, собака, степ, шампунь, магістраль, Сибір, путь, біль, степ, шинель, сирота, академік.

Попереджувальне завдання
Учениця … працювала зі словниками і з’ясовувала значення слова «туш».

Культура мовлення

♦    Чому не варто вживати іменники директорка, менеджерка, режисерша, операторка!

 

Хвилинка відпочинку з позитивним настроєм

Робота за опорним плакатом

 

Робота в парах «Навчаючи, учусь»

Задати 2-3 питання за схемою.

Віха відкриття

Вправа 245

З дужок виберіть прикметник-означення до незмінюваного іменника.

 (Балакучий, балакуче) какаду; (вертлявий, вертлява) шимпанзе; (смачний, смачне) капучино; (спортивний, спортивне) кімоно; (багатолюдний, багатолюдне) Токіо; (піщана, піщане) Гобі; (сонячний, сонячне) Душанбе; (мальовниче, мальовничий) Капрі; (дотепний, дотепне) конферансьє; (змістовний, змістовне) лібрето; (авторитетна, авторитетне) ООН; (гостинний, гостинне) ТЮГ.

Битва екстрасенсів

Ваше завдання з одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників: фламінго,  міс,  Тбілісі, інтерв’ю, БК, таксі, ГЕС, пюре.

 

Віха творчості

Тестові завдання
         Настав час показати всі свої знання з теми.
Увага! Розпочинаються Іменникові перегони!
Виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!

Самоперевірка

Першим прибув до фінішу…..Підрахуйте бали і поставте собі оцінку.

У кого 10 балів?  …7-9 балів?..менше 6?

Віха оцінювання

Оцінювання

 

Повідомлення домашнього завдання

Вивчити  § 16, вправа 246;

додаткове завдання: дібрати по 5 іменників спільного роду до образів Захарка та Павлуся (за оповіданням С.Черкасенка «Маленький горбань»);

творче завдання:  написати твір-мініатюру «Не хочу вирости білоручкою».

Рефлексія

Охарактеризувати урок одним словом.

Підсумок уроку

Питання на засипку

Чи змінюється іменник за родами?

Дякую за урок. Приємно було працювати. Бажаю успіхів у навчанні, творчих здобутків.

         Хтось щось сіє, а хтось жне. Дехто просто так живе.

         Та без знань свого путі сенсу нам не віднайти.          

БАЖАЮ КОЖНОМУ ВІДНАЙТИ СВІЙ ШЛЯХ!

Тестові завдання

1.Скільки іменників у наведеному реченні:
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а)  один;
б)  два;
в)  три.

2. Укажіть назви істот:
а)  кущ, втікач, жаба;
б)  дерево, книга, прищ;
в)  людина, нападник, неук.

3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.

4. У якому рядку допущена помилка:
а)  гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в)  казка «Котигорошко», ріка Дніпро.

5. Укажіть іменник середнього роду:
а)  фламінго;
б)  піаніно;
в)  шимпанзе.

6. Укажіть іменник спільного роду:
а)  замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня.

7. У якому рядку вci iменники незмiнювані:
а)  мicто, Сочi, коридор;
б) пiлот, пюре, море;
в) журi, шосе, кафе.

8. Укажіть власну назву:
а) Дніпро;
б) печаль;
в ) день.

9. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, лiвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.

10. Іменники спільного роду називають
 а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
 б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
 в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-*


Теги: Уколова Н.О., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 627/48


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar