Головна » Українська мова

Речення. Граматична основа речення. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Мета. Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Навчальна: узагальнити й систематизувати основні відомості про  види речень за метою висловлювання, головні   члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань п’ятикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних  членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.

Розвивальна: розвивати   мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Правопис: розділові знаки в реченнях.

 Міжпредметні зв’язки: література, народознавство.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Наочність:  проектор, схеми,   роздатковий матеріал,   різнокольорові картки, ілюстрації.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Глибше вивчимо ми мову,

Солов’їну, пречудову,

То  ж, гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ІІ. Установчо-мотиваційний етап.

Дорогі діти! Сьогодні урок незвичайний. Це – урок – подорож. Ми з вами будемо милуватися краєвидами України. Для щасливого повернення   потрібно виконати всі поставлені перед нами завдання.

Я закріплюю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім вам гарного настрою і легкого засвоєння теми. Ви, мабуть, не раз подорожували з батьками.  Яким видом транспорту?

Сьогодні  подорожувати ми будемо на літаку. Які асоціації виникають у вас з цим словом?

( аеропорт, термінал, квиток, капітан, бортпровідниця, небокрай, хмари, сонце, ілюмінатор, швидкість).

   Щоб отримати очікувані результати, я пропоную швидкий темп роботи. Ви, звичайно, звикли до цього. А зараз зверніть увагу на правила поведінки на  уроці (Стенд «Сьогодні на уроці. Можна і не можна.» Діти зачитують правила).

Входити в азарт
За словом до кишені не лізти
Зарубати на носі
Працювати до сьомого поту
 Говорити як по писаному

 

Бити байдики
Теревені правити
Говорити під ніс
Кидати слова на вітер
Переливати з пустого в порожнє

 

Який висновок можна зробити з цих правил? Як ви сьогодні працюватимете?

Метод «Мікрофон» (Учні відповідають)

Вчитель: Я бачу,  ви  дуже хочете розпочати подорож.

 

ІІІ Перевірка домашнього завдання.

Вчитель: Але спочатку нам потрібно потрапити до літака. А пропуском нам буде виконання певних завдань.

 Тому  відкриваємо зошити, записуємо сьогоднішню дату,  і виконуємо  завдання. 

(На дошці) На дошці записані сполучення слів   

на калині

прикрашати калиною

калина червоніє     калина і  малина

калина червона

калиновий кущ

 

  Фронтальне опитування:

Я стверджую, що це  - словосполучення. Так? (Ні)

Чому? Доведіть. (тому що словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше — залежним. Головним називають слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання. )

Чим відрізняється словосполучення від речення? (На відміну від речення словосполучення не виражає закінченої думки)
 Що точніше називає предмет: слово чи словосполучення? (Як і слово, словосполучення називає певний предмет, ознаку чи дію, проте дає їм конкретнішу, точнішу назву)

 За допомогою чого здійснюється   зв'язок у словосполученні? (Слова в словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників.)

 Розберіть словосполучення.

прикрашати калиною

 калина червона

калиновий кущ

Вчитель. Молодці! З цим завданням ви впоралися, вирушаємо у подорож.. Але, стривайте! Щойно прийшла телеграма від наймолодших учнів нашої школи.  Навчає їх ваша перша вчителька Аліна Валентинівна. Вони склали її ось так  (показую телеграму) Як ви вважаєте, чи все тут правильно?  Прочитайте її. (На екрані)

 

Добрий день  …… вам першокласники як у вас справи подобається вам у 5 класі  навчайтесь старанно ……  успіхів   До побачення

Розвиток критичного мислення. Діти висловлюють свої думки, щодо відсутності розділових знаків і окремих слів. Ставлять відповідні знаки.

Добрий день!  Пишуть вам першокласники. Як у вас справи? Подобається вам у п'ятому  класі? Навчайтеся старанно.     Бажаємо успіхів!  До побачення!

Вчитель: Отже,  щоб правильно написати телеграму,  треба знати не тільки правопис слів, а і правила постановки розділових знаків у кінці речень, а також знати види речень  за метою висловлювання  та головні члени речення, вміти будувати речення.

ІV Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми повторимо вивчений вами матеріал про види речень за метою висловлювання та головні члени речення.

Запишіть тему уроку. (на екрані)

Граматична основа речення.
Речення з одним головним членом. Речення за метою висловлювання

Зверніть увагу на епіграф до уроку, який нам ще раз нагадає про правила роботи.

                                                   Епіграф:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

 Дружно і плідно працювати.

 

     А  результати ваших старань я побачу в кінці уроку.

 Вчитель. Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?   (діти відповідають)

Вчитель:  Ми з вами вже у літаку. Місця розподілені згідно раніше придбаних квитків.

1 гр.( рожеві )– Щасливчики

2 гр.( жовті)) –Ерудити

3 гр. (фіолетові) – Розумники

4 гр. (оранжеві) – Кмітливці

А ще зверніть увагу на червоні карточки. Пригадайте, для чого вони потрібні? Якщо ви виконали завдання, то піднімаєтеся і беретеся за руки, а якщо потрібна допомога – то піднімаєте червону карточку.
Вчитель:  Велика і прекрасна наша Батьківщина. Це - безмежні колосисті поля, вишневі та яблуневі сади, повноводні ріки та синьоокі озера, різнобарвні луки та затишні гаї, мальовничі села та великі міста. І сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож і відвідаємо   історико-культурні пам’ятки нашої держави, які за підсумками Всеукраїнської акції Сім   чудес України заслужили на почесне звання Чуда України. Подорожуючи,  прокладемо туристичний маршрут «Сім   чудес України»

Перегляд   етюдів на екрані.

Вчитель. Чи хотіли б ви побувати у цих пречудових місцях?  Вирушаймо в дорогу!!!

 

  V Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Вчитель   Поки ми будемо летіти, я розповім вам одну історію.

 Жили-були Король Підмет і Королева Присудок. Вони не могли жити одне без одного і дуже рідко вони розлучалися. Правда, заняття у них були різні: Король відповідав на запитання Хто? Що? А Королева була дуже говіркою (або як в народі говорять «язикатою» і відповідала на кілька запитань: Що робить? Що роблять? Який? І одягалися вони теж по-різному. Король любив камзол з іменника і мантію з займенника, Королева найчастіше бувала в сукні з дієслова

(Звернути увагу на малюнок короля та королеви)

Вчитель Чи відомі вам ці герої? Що ви про них знаєте? (Діти відповідають)

Це головні члени речення. Підмет - це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає н а питання х т о? що? Підмет найчастіше виражений іменником або займенником

у називному відмінку.

Присудок — це головний член речення, який називає дію, стан або ознаку, приписувану підмету,

і відповідає на питання що робить підмет?що з ним робиться? я к и й він є? хто він такий?

що він таке? У реченні присудок найчастіше виражений дієсловом, рідше - прикметником або іменником.

Вчитель  Діти, а що ж таке речення?  

(  Речення – це найменша одиниця людського спілкування. . Речення — це одне або декілька слів, які виражають відносно закінчену думку. Речення передає повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ.

Слова в реченні пов’язані між собою за змістом і граматично. Граматичний зв’язок здійснюється  за допомогою закінчень і службових слів.)

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

Вчитель:  А що нового м можемо дізнатися з підручника? (ст.36) ( мають звернути увагу на табличку ст..  37 )

 

VІ. Конструктивне застосування теоретичних завдань.

Перша зупинка в Києво-Печерській лаврі

Києво-Печерська лавра   - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва. В одинадцятому столітті монастир став центром розповсюдження і затвердження християнства в Київській Русі. У  дванадцятому столітті монастир отримав статус «лаври» – головного великого монастиря.

 Вчитель я пропоную вам виконати наступне завдання.

    Вправа «Мовні обрахунки»

Завдання: обрахуйте кількість ужитих у тексті простих речень.  Випишіть  по 2  речення і підкресліть головні члени речення. Чи всі речення мають підмет і присудок? Спробуйте перебудувати їх у двоскладні речення.

1)Протягом багатьох століть височить на дніпровських схилах дивовижний архітектурний ансамбль однієї з найвизначніших святинь   - Свято-Успенської Києво-Печерської лаври.

2)Непохитно здіймається у височінь Велика лаврська дзвіниця.  3). Золотом виграють на сонці маківки церков.  4). Милують серце стародавні храми та монастирські будови. 5). А глибоко під землею знаходяться таємничі лаврські печери.

6) У музеях і фондах  Києво-Печерської лаври  можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. 7) Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.

8) Існує легенда.  9) Місце, де тепер тече Дніпро, було морем. Коли Святий Андрій прийшов в Київ і поставив на горі, де тепер стоїть Андріївська церква, хрест, тоді все море пішло вниз. 10) Але частина його залишилась і сховалась під Андріївською горою. 11) Коли пізніше на цьому місці збудували церкву, то під престолом відкрилась криниця. 12) В Андріївській церкві немає дзвонів.  13) За легендою при першому ж ударі вода прокинулась би і залила б не лише Київ, а й все Лівобережжя.

 

(10 простих речень, з них – 8 двоскладних, 2 – односкладні)

 Фізкультхвилинка.

-                Уважно прослухайте і правильно виконуйте вправи.

Встаньте, діти, посміхніться,

землі нашій поклоніться

за щасливий день вчорашній

і до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

і за парти тихо сядьте. 

Вчитель Наступна наша зупинка  «Софія     київська».
  Софійський собор -  всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису ХI століття.
•         Створений в XI сторіччі. Заввишки храм приблизно з 13-поверховий будинок. Він уміщує до трьох тисяч людей. Саме тут коронували князів на київський престол.Т ут містилася перша на Русі бібліотека. В ній було понад тисячу книжок. Софійський собор та його пам'ятки архітектури XVIII ст. викликають постійний інтерес у туристів і гостей Києва.
Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг славетної Софії Київської. Десь поза стінами залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає  далеке минуле…

 

  Творче конструювання   РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

Виконання вправи 75

І. Розгляньте фото Софійського собору в місті Києві. Чим вас найбільше

захоплює ця пам’ятка архітектури? Складіть і запишіть три речення, використавши

деякі із запропонованих словосполучень. Підкресліть граматичні основи.

 

Пам’ятка архітектури, Софійський собор, окраса Києва, золоті бані, древній Київ, дзвони Софії, подих століть.

 

«Пошук скарбів» Знайти в тексті    речення, що відповідають поданим схемам. Довести свою думку.

Софійський собор  - найвеличніша  споруда Національного заповідника „Софія Київська”.  Будинок Митрополита, Хлібня, Трапезна, Бурса, Братський корпус, дзвіниця, Південна вежа милують людське око. Упродовж сторіч Софія Київська була головною святинею Русі-України. Собор був  головним храмом держави.  Він відігравав роль духовного, політичного та культурного центру. Під склепіннями Святої Софії відбувалися урочисті „посадження” на великокняжий престол, церковні собори, прийоми послів, укладання політичних угод. При соборі вели літописання.  І   створили першу відому на Русі бібліотеку.

Наші предки споруджували храми і втілювали в них народні мистецькі ідеали.

 

Вчитель   Чому в двох останніх реченнях граматична основа складається з одного головного члена?

 

Діти, скажіть, схеми до якого речення немає на екрані. Давайте зобразимо на дошці. Чим відрізняється це речення від інших?

 

Будинок Митрополита, Хлібня, Трапезна, Бурса, Братський корпус, дзвіниця, Південна вежа милують людське око.

 

 Вчитель: Продовжуємо  подорож.

Поки ми будемо летіти, я  повідаю  вам одну історію.

                                                         Лінгвістична казка

Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите? 

- Залежно від потреби -  промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати.

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.  – Ви вірно служите людям.

 

Вчитель: Відгадайте, як називаються діти-речення.  (Діти відгадують,)

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

А тепер відкрийте підручники на ст.41 і мовчки прочитайте параграф. Дайте відповідь на запитання. Чи правильний висновок ви зробили? Чи відповідає схема, зображена на екрані тексту підручника?

Давайте пригадаємо, які речення є за емоційним забарвленням. Увага на екран!

 

 Вчитель.  А тепер, діти, погляньте в ілюмінатори. Ми з вами відвідаємо Західну Україну  - Національний історико-архітектурний заповідник «Кам'янець».

У Кам’янці-Подільському фортеця —

весела, світла казка старовинна.

Милує око, потішає серце

із давніх стін та башточок картина.

Так пише про це місто Марина Павленко відома поетеса, педагог, автор книг 

 

4)  Наступна  вправа, яка зустрілася нам у на шляху, має назву

  «Біг із бар’єрами» (письмово)

 

Завдання: прочитайте, поділіть текст на речення.  Розставте розділові знаки.

Кам'янець-Подільський  це місто зберегло дух середніх віків тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України -  фотецю вона  займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества літопис приписує будівництво кам'яної фортеці литовським князям Корятовичам вони  правили князівством у 60-90-х роках XIV століття високий скелястий берег річки Смотрич живописний краєвид величезні вежі з таємничими латинськими надписами…

 

Кам'янець-Подільський. Це місто зберегло дух середніх віків. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України -  фотецю. Вона  займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества. Літопис приписує будівництво кам'яної фортеці литовським князям Корятовичам.   Вони  правили князівством у 60-90-х рр. XIV століття. Високий скелястий берег річки Смотрич, живописний краєвид, величезні вежі з таємничими латинськими надписами…

 

5)   «Естафета»

 1 група  Виконати вправу 84.

І- Відновіть прислів'я, поєднуючи за змістом частини правої і лівої колонок.

Запишіть відновлені прислів’я. Усно поясніть їхнє значення. Визначте види

речень за метою висловлювання.

Наука в ліс не веде                                                           а лінь марнує

Праця чоловіка годує                                                       а з лісу виводить

Вір своїм очам                                                                   одна правда останеться

На світі все минеться                                                        а не чужим речам

Доброго не бійся                                                                а поганого не роби

 

2 група  Записати речення, поставити в кінці розділовий знак, визначити вид за метою висловлювання.

     Двори стоять у хуртовині айстр. Яка сумна і красива хуртовина.  Чи бачив ти таке коли – небудь. Не обривай квіти, хай вони цвітуть.

3 група  Доведіть, що це речення.  Чим за структурою відрізняються ці речення. Підкреслити граматичну основу.

Здавна любили і шанували українці калину.

Чому так цінували калину в народі.

Любіть наш національний символ.

.

4 група    Творча робота: Самостійно скласти по одному розп., пит., спон., окличному реченню. По можливості об‘єднати їх у зв‘язний текст. Тема: «Осінь у місті».

Фізкультхвилинка. Уважно прослухайте і правильно виконуйте вправи.

Встаньте, діти, посміхніться,

землі нашій поклоніться

за щасливий день вчорашній

і до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

і за парти тихо сядьте. 

- Подумайте, який тип речень переважає у тексті фізкультхвилинки? (С) Які дієслова ви запам’ятали?

 

6)   «Сходження до мовного ідеалу» (усно)

Завдання: знайдіть у наведеному тексті випадки суржикового мовлення й виправте їх.

Давайте пригадаємо, що таке суржик? (Су́ржик (цер.-слов. сурожь – «суміш різних зерен з житом») — елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм літературної мови)

Наведіть приклади

НЕПРАВИЛЬНО                                                   ПРАВИЛЬНО

(Суржик)                                                     (Український відповідник)

         вилка                                                    виделка

            шарік                                                 кулька

            мусорнік                                                       смітник

            мусор                                                   сміття

            рибалка (процес)                                         риболовля

            рибак (особа)                                    риболов, рибалка

             пробка (матеріал)                            корок

            пробка (автомобільна)                    затор, тягнучка

Тихо і спокойно осіннього дня в лісі. Стоять стрункі, високі, непорушні дерева в осінніх платтях. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корой. От щось зашептало. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь в лісі  лопнула гілка. Щось задзвеніло, заспівали   горобці.

 

Тихо і спокійно осіннього дня в лісі. Стоять стрункі, високі, непорушні  дерева в осінніх платтях. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь в лісі  тріснула гілка. Щось задзвеніло, заспівали   горобці. 

 

 Вчитель:   Наша подорож добігає кінця.  Але ми не можемо оминути одне з 7 чудес України, яке знаходиться поряд з нами.

Ну, от. Либонь, уперш за двісті років

і я в “Софіївці” відпочиваю.

У човен сіла та й пливтиму, поки

ще осінь не втекла із цього раю.

 Пропоную переглянути відеосюжет.

Вчитель.   Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів

Заснований парк у 1796 році польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії

 

7) Вчитель.   Кожна група отримала додому завдання. Підготувати рекламу  про наш парк для туристів, використовуючи різні види речень за метою висловлювання.

 - розповідні

-  спонукальні

-  окличні розповідні

-  окличні спонукальні

(заслуховування капітанів)

    

 Вчитель.      Так, наша подорож закінчується. На жаль, ми відвідали не всі архітектурні пам’ятки, цю роботу ви продовжите вдома. Щоб нас не спиняли в подальшій дорозі ніякі кордони і перешкоди, виконаємо останнє завдання.

8) Метод «Поетична синонімія» (усно)

     Завдання: колективне складання вірша.

 Земля – ласкава (люба, рідна),

А сонце – щире (золоте),

А небо – лагідне (блакитне),

Життя прекрасне (дороге).

Вчитель. Так, життя прекрасне. Цінуймо і бережімо все те, що нас оточує. 

Чи справдилися ваші очікування? (відповіді дітей).

 

 VІІ  Підсумок уроку.

        Як підсумок уроку, проведемо «Турнір між групами». Кожна група придумує запитання для іншої групи ( і так по колу). Якщо група не знає відповіді, то відповідає та, що запитує.

  Рефлексія.

       «Незакінчене речення» - мікрофон

       Діти, прошу вибрати одне із незакінчених речень і продовжити думку.

- На сьогоднішньому уроці я зрозумів (ла)…

- Найбільші труднощі я відчув (ла)…

 

Прочитайте, що я думаю про вашу роботу на уроці:

ОРПАМТИТЬБЛМОЛОДЦІЩОГРНЕА

 

     VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   А зараз відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання. Скласти твір про    одне з 7 природних чудес України, використовуючи різні види речень. Стиль твору обрати самостійно.                                     


Теги: речення, Ганич С.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1531/143


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar