Головна » Українська мова

Неповні речення. Тире в неповних реченнях. Урок з української мови для 8 класу

Мета:  поглибити знання учнів про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;  формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире;

виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини           

Обладнання: підручник, картки

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку: 

Де слова з ділом розходяться, там непорядки водяться.

(Народна мудрість)

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Встановити відповідності

 

Яке за будовою останнє речення? (Складне)
Зі скількох частин воно складається? (Із двох)
Чи є в другій частині всі члени речення, необхідні для розуміння змісту? (Ні, у ньому пропущено присудок).
А як називаються такі речення? (Неповними)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Опрацювання теоретичного матеріалу (ст.підручника).

Робота в парах. Поставити запитання за вивченим матеріалом.

IV. Виконання вправ на закріплення

Вправа   (усно) (довести, що дані речення є неповними)
Попереджувальний диктант (у кожному з речень підкреслити граматичну основу, вказати частини речень, що є неповними. Чого допомагає уникнути така будова складного речення. Пояснити вживання тире).

Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.

Пояснювальний диктант (записати речення, довести, що вони є неповними, пояснити орфограми й пунктограми)

Без гайки – ні трактора, ні косарки. Усякому своє щастя. Щастя у кожного під мозолями. Вченому – світ ясний, невченому – примарні зорі. У землі хліб за сімома трудами, сімома потами.

Гра «Трансформер» (перебудувати речення з метою уникнення повторів, усно чи письмово: залежить від особливостей учнів класу)

Зимою бійся вовка, а влітку бійся мухи. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку роблять віз.

Запитання: Як ви розумієте значення останнього прислів’я?

Самостійна робота.(переписати речення, розставляючи розділові знаки й пропущені літери. Можна записати на дошці чи виготовити окремі картки)

По гіркім труді солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. На комара – з гарматою. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле яйце.

Синтаксичний розбір речення.

Виконати синтаксичний розбір останнього речення.

Творча робота.

- Поясніть значення першого прислів’я у самостійній роботі. Давайте складемо з вами твір за цим прислів’ям (усно)

V. Підсумок уроку

На цьому уроці я дізнався … (метод незавершених речень,мікрофон)

Неповними називаються речення…
Тире в неповних реченнях ставиться…
Неповні речення вживаються у мовленні з метою…
Найчастіше неповні речення вживаються…
Чи довели ми сьогодні на уроці зміст нашого епіграфа?

VI. Домашнє завдання. Твір за прислів’ям, який складали у класі, записати в зошити або виконати вправу з підручника (за рівнем знань)


Теги: Семенога Л.Д., неповні речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 112/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar