Головна » Українська мова |
Мета: повторити правила написання не з дієсловами; вчити обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості. Тип уроку: урок-дослідження Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Не з дієсловами» Хід уроку І. Мотивація навчання. Психологічна настанова Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, в країну чудову, Що нас так чекає й звеличує мову. Діти, подивіться один одному у вічі, посміхніться, налаштуйтеся на позитивні емоції, плідну співпрацю. Прослухайте, будь ласка, невеличку казочку Жили-були дієслова, Рухливі, жвавії слова, Які скакали, веселились Й нікому зроду не корились.
Та стало враз життя сумне, Коли з’явилась частка не. Вона звеліла не співати, Не пустувать, не розмовляти…
Дієслова не не стерпіли І стати поруч не схотіли. Та ось історія нова: Зізнались деякі слова, Що ненавидіти старались – Незчулися – і закохались.
Нездужали, непритомніли, Неволити себе посміли. Їх непокоїло й лякало: Життя без не враз сірим стало б.
Дієслова недосипали, Недоліків недобачали. І нехтувать усім посміли – Злилися з не і скам’яніли. Запитання Яке орфографічне правило ілюструє ця казка? То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці? ІІ. Оголошення теми, мети уроку Так, діти. Тема нашого уроку – «Правопис не з дієсловами» (запис у зошити числа, теми уроку). Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з дієсловами, вчитимемося обґрунтовувати свій вибір написання відповідно до правила. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Вибіркова робота. Пригадаймо правила написання не з іменниками, прикметниками. Коли вони пишуться разом, а коли окремо? Давайте ще раз повернемося до нашої казки й випишемо із неї дієслова із часткою не. І варіант – коли із не дієслова пишемо окремо, ІІ варіант – разом. Сформулюйте правило написання не з дієсловами: І вар – окремо, ІІ вар – разом. А тепер давайте звіримо свої знання з правилами у підручнику. Опрацювання теоретичного матеріалу у підручнику: ст.67. Про які правила ми з вами не згадали (Про написання слова немає). IV. Виконання вправ на закріплення Словниковий диктант Не пам’ятати, не хотіти, неволити, недоїдати, ненавидіти, незчутися, хлопчик не має друзів, у немає друзів, не зберегти, незчутися, недооцінити, не пишеться, не вивчити, недописати, непокоїтися. Фразеологічна хвилинка. Відтворити пропущені дієслова. Пояснити значення фразеологізмів у реченні (усно). З двома з них скласти речення і записати. = … лицем в болото; комар носа …; … відбою; ні за холодну воду …; слова обценьками …; палець об палець …; … Бога в серці. Відповіді: не впасти, не підточить; немає, не братися, не витягнеш; не вдарити; не має. Фізкультхвилинка. Я буду вам зачитувати словосполучення, якщо у них не з дієсловами пишеться окремо, ви плескаєте в долоні, якщо разом – то ні. Без потреби не заходити, Оксана нездужає, його це не турбує, Василько недобачає, йому не щастить, непокоїтися через двійку, на зріст не вдався, не зрушити з місця. Творче конструювання. Записати прислів’я із поданих слів. Пояснити орфограму «Не з дієсловами» І варіант а) охоти, (не)має, Без, роботи. б) (Не)правдою,назад, пройдеш, світ, весь, (не) повернешся. ІІ варіант в)на, Спізнишся, (не)здоженеш, годину, рік, за. г) (Не) плюй, доведеться, криницю, напиться, у, водиці, напиться. 5. «Лексичне дослідження» Учитель. Декілька років тому один із моїх учнів написав мені таку пояснювальну записку. Шановна Людмило Дмитрівно! Я, Сватко Іван, був відсутній сьогодні на уроці української літератури. Я не нездужав, а просто проспав. Мені прикро, і до того ж я не хочу неславити своїх батьків, тому прошу мене вибачити і допустити до наступного уроку. Мама дуже непокоїться щодо цієї ситуації. 10.04.2003р. Сватко Іван Я підкреслила у цій записці цікаві для мене дієслова. У якому значенні вони вжиті? (нездужати – хворіти, неславити – ганьбити, непокоїтися - хвилюватися). У якому ще значенні вони можуть вживатися? (Не здужати – не могти, не славити – не прославляти, не покоїтися – не бути похованим). Як при цьому вони пишуться? (Окремо). То від чого залежить правопис цих дієслів? (від лексичного значення). Списати записані на дошці речення, розкриваючи дужки. Пояснити вживання розділових знаків (один учень працює біля дошки) = Семеро одного (не) ждуть. На ледачій землі і трава (не) росте. Два хитрих мудрого (не) переважать. Сам (не)зчувся, як здоров’я позбувся. (Не)дочув глухий, що (не)добачив сліпий, коли утікав кривий. (Не)має в що солі зав’язать. Уміння в рюкзаку (не) носити. Творча робота Завдання. Як ви розумієте зміст останнього прислів’я. Розкрийте його зміст, склавши невеличке оповідання, використовуючи при цьому дієслова із не. (усний твір) V. Підсумок уроку Підсумкова бесіда - Як пишуться дієслова із не? - Коли дієслова із не пишемо разом? - Коли слово немає треба писати разом, а коли окремо? VI. Домашнє завдання. Високий, достатній рівень – записати твір у зошити, середній рівень – впр. 97 (І).
Використана література: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручн. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2007. – 288 с.: іл.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |