Головна » Українська мова

Не з дієсловами

МЕТА:

Формувати поняття «дієслово», його значення.

Закріплювати вміння написання не з дієсловами у процесі виконання завдань.

Розвивати спостережливість, вміння аналізувати навчальний матеріал. Виховувати стриманість, почуття відповідальності.

 

ОБЛАДНАННЯ:

Таблиці, таблиця правил, картки із завданням, додаткова література.

 

ХІД   ЗАНЯТТЯ:

 

І.ВСТУПНА ЧАСТИНА.

 

1.НЕРВОВО – ПСИХІЧНА ПІДГОТОВКА.

 

Це маленьке дивне НЕ дуже вразило мене.

Тільки стане перед словом – слово значення міняє:

Тут я йшов – уже НЕ йду, тут співав – вже НЕ співаю.

Щойно грав з Мишком в футбол, а тепер уже НЕ граю.

Дуже дивне, не просте це маленьке слово НЕ.

 

2.МОТИВАЦІЯ УРОКА.

 

3.НЕРВОВО – ДИДАКТИЧНА ПІДГОТОВКА.

3.1.ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК:

Довгі вуха, куций хвіст,

Моркву і капусту їсть.

В сніжну зиму залюбки

Обгризає яблуньки.

(Заєць).

Білі зуби маю, та усі ховаю,

Довгі коси маю, та не заплітаю.

(Кукурудза.)

 

3.2.АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА:

«БУБЛИК»

Мама бублика купила,

Він весь круглий, ось такий.

Я його з компотом їла,

Ще й бабусю пригостила.

 

(Заокруглити губи, ніби вимовляючи букву «О», м’язи напружені).

«ГАРЯЧИЙ  ЧАЙ»

Ти на чай подуй сильніше,

Буде чай твій холодніше.

(Губи витягнути трубочкою, видуваючи повітря).

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

 

1.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ ЗАНЯТТЯ.

 

2.НОРМА АРТИКУЛЯЦІЇ, ХАРАКТЕРИСТИКА ЗВУКІВ. ПОРІВНЯННЯ.

 

ПА – БА

ПА – БИ – ПА

АПА – АБА

ПО – БО

ПО – БО – ПО

ОПО – ОБО

ПУ – БУ

ПУ – БУ – ПУ

УПУ – УБУ

ПЫ – БЫ

ПЫ – БЫ – ПЫ

ЫПЫ – ЫБЫ

ПИ – БИ

ПИ – БИ – ПИ

 

3.ФІЗХВИЛИНКА.

Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.

4.ПРАВИЛА УРОКУ.

 

НЕ з дієсловами пишеться окремо. А знаєш чому? Дієслово не любить НЕ, бо воно змінює його значення на протилежне. Уяви собі: до тебе прийшов товариш – і ви разом гралися. Ось з’явилось НЕ і стало перед дієсловом. Що маємо? До тебе НЕ прийшов товариш – і ви разом НЕ  гралися. Сумно, правда ж? а хто винен? НЕ! Ніколи не пиши його разом із дієсловом.
Не з дієсловами пишемо завжди окремо, якщо не є част­кою: не виконав, не спізнився, не написав. Не пишемо разом, якщо не- є префіксом або частиною кореня: непри­томніти, нехтувати, нездужати (хворіти).
Увага! Слід відрізняти написання дієслів нездужати (хворіти),неславити (ганьбити), непокоїтися (турбуватися) із префіксом не- від дієслів із часткою не: не здужати (не мог­ти), не славити (не прославляти), не покоїтися (не бути похо­ваним).
Префікс недо- з дієсловами пишемо разом: недочути, не- добігти, але: Він не дописав твір (бо не встиг дописати).
Складовою частиною багатьох дієслів є -ся (-сь) після закінчення (ця частина слова називається постфіксо м).
У дієсловах на -ться вимовляється звук [ц':]: сміються [см’ійуц':а],пишеться [пишеиц':а].
У дієсловах на -шся вимовляється звук [с':]: милуєшся [ми- луйес':а],граєшся [грайес':а].
Буквосполучення -ться у дієсловах завжди пишеться з м'яким знаком:розважається, повертаються.

 

5.РОБОТА У ЗОШИТАХ.

 

І.Словниковий диктант:

   Грибы, буква, палатка, болезнь, сапоги; взуття, їдальня, гарбуз, взірець, олівець.

 

ІІ.Написати подані питання з відповідями за зразком:

Чи залишив би ти друга у біді?

ЗРАЗОК: Я не залишив би друга у біді.

Ти псуєш свої книжки?

Ти вже вивчаєш у школі фізику?

Чи любиш ти вставати дуже рано?

Ти хочеш вирости слабким?

Чи подобається тобі, коли старші школярі ображають молодших?

Ти лінуєшся допомагати мамі?

 

ІІІ.Написати народні вислови, звернути увагу, як пишеться НЕ з дієсловами та підкреслити їх:

Чого мама не дала, того не купиш і в пана.

Добрий батько не хоче лихого сина.

Більше копи лиха не буде.

Вовків боятися – в ліс не ходити.

За холодну воду не братися.

На голову не капає.

Шилом моря не нагрієш.

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.

Не бачити світу перед собою.

 

6.ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА.

Зустрілись пальчики:

великий, вказівний, середній,

безіменний і мізинець.

Вони театр всі створили

І всі до праці приступили.

 

IV.Написати невеличкий текст.

   Ніхто не йде, не чути людських голосів. Лише порік шумить своїм рівним монотонним шумом. Світить з блакиті сонце, зеленіють гори, джерельною свіжістю дихає вода. Гарно тут, але в долині краще. Біля річки в цей час галасує малеча.

 

7.ЧИТАННЯ.

 

Читати та переказувати текст:

Моя Батьківщина — Україна

    У кожної людини одна Батьківщина. Це те місце на її великій території, де вона народилася, виросла, яке не раз проміряла своїми ногами.
   Моя Батьківщина —Україна.
   Я щаслива з того, що народилася і живу саме в Україні. Я люблю її за безмежні, красиві, неосяжні простори. Вийди в поле — і ти залюбуєшся полями високого жита, яке стоїть неначе дві високі стіни. Увійди в нього — і тебе сховають його колоски. Тільки синє небо є твоїм дороговказом. Милує душу така краса. Здається йшов би вічність цією стежкою, аби вона не кінчалася.
   А архітектура міст українських! Київ, Харків, Львів. Вона свідчить про високий рівень культури наших пращурів.
   Хто не милувався Софією Київською і Золотими воротами княжого міста, Видубицьким монастирем и Києво-Печерською лаврою з Успенським собором, старовинним Подолом сивочолим Борисфен-Дніпром? Все це духовні символи національної історії та культури, без яких не мислиться наша земля.
   Ось уже п'ятнадцять століть височіє н дніпровських схилах Золотоверхий Київ, якому випала історична місія стати «матір'ю міст руських», відіграти важливу роль у формуванні однієї з найбільших держав Європи Київської русі.
   Оглядаючи з високості київських пагорбів далекі простори поза Дніпром, мимоволі замислюєшся: звідки ми пішли чиї ми діти? Хочеться знати, хто жив на наших землях кілька тисячоліть тому і якою мовою спілкувалися наші предки, якого походження слово «Україна».
   Оглядаючи з високості рідну землю, захоплюєшся її красою і величчю. Яка широчінь! Який простір! На заході постають зелені Карпатські гори, на півдні золотиться море золотої пшениці, на сході встають терикони донецьких шахт, на півночі багряніють червоною калиною ліси.

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

 

1.ОЦІНКИ.

2.РЕФЛЕКСІЯ.

 

Продовжити фрази:

- Мені було цікаво...

- Ми сьогодні розібралися...

- Я сьогодні зрозумів, що...

- Мені було важко...

- Завтра я хочу на уроці...

 

3.ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ.

 

Вивчити вірша:

МИ ПОБУДУВАЛИ ДІМ.

БУКВА Д, ЯК ДАХ, НА НІМ.

І ДИМАР НАД ДАХОМ ТИМ.

З ДИМАРЯ ВИХОДИТЬ ДИМ.

А ДІМ ПІД ДЕРЕВОМ СТАРИМ.

 

4.ЗНЯТТЯ НЕРВОВО – ПСИХІЧНОЇ НАПРУГИ.

 

Утворити нові слова, з перших складів поданих слів:

 

А). десять; рекорд; воля;         (ДЕРЕВО)

Б). мова; лоза; коваль;             (МОЛОКО)

В). волога; робот; народ;         (ВОРОНА)

Г). долина; роги; газета;           (ДОРОГА)

Д). лимон; синиця; цяточка.   (ЛИСИЦЯ)

 

Утворити нові слова, з других складів слів:

 

А). трюмо; море;         (МОРЕ)

Б). краса; липа;            (САПА)

В). крило; каток.         (ЛОТОК)


Теги: Дієслово, написання не, Науменко І.Г.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 143/10


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar